Gezondheid alle pijlers

Gezonde levensstijl en verantwoordelijkheid naar geliefde.

08-06-2023 10:39 68 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kamp met het vraagstuk of een gezonde levensstijl, en dus een grotere kans op een langer en gezond leven, of je dat niet een soort van verplicht bent aan je partner en eventuele kinderen.
Vorige maand zat ik op de uitvaart van een collega die halfweg 50 vanuit het niets plotsklaps is overleden aan een hartstilstand. Collega hield van (ongezond) eten, rookte en had een flink overgewicht. Tijdens de crematie werd verteld dat hij een levensgenieter was maar mijn aandacht ging vooral uit naar zijn echtgenote en twee kinderen die op de voorste rij zaten, nog steeds in shock en diep verdrietig.

Had hij beter voor zichzelf moeten zorgen?
Of ben je alleen verantwoording naar jezelf verschuldigd?
Ik neig nu naar het eerste maar vind het oprecht een lastig dilemma.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je weet niet wat er verder nog aan de hand was.

Misschien was die man wel gestressed van zijn werk en was dat zijn uitlaatklep om het nog net te kunnen bolwerken.
Alle reacties Link kopieren Quote
BijDeLeest schreef:
08-06-2023 10:42
Je weet niet wat er verder nog aan de hand was.

Misschien was die man wel gestressed van zijn werk en was dat zijn uitlaatklep om het nog net te kunnen bolwerken.
Dat kan zeker. Maar het gaat mij om het algemene vraagstuk. Niet alleen dit voorbeeld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind dat ik dat wel verplicht ben naar mijn kinderen. Maar dat geeft natuurlijk geen garanties.
Maar ik kan/wil/ga niet oordelen over een ander.

Daarnaast: wat is 'goed voor jezelf zorgen'?
Dat zou juist ook kunnen zijn dat je af en toe de boel even lekker laat gaan, ipv vooral bezig zijn met gezond eten en sporten?
.
Alle reacties Link kopieren Quote
De meeste mensen die roken of ongezond eten weten wel dat dat ongezond is.
Toch doen ze het. Omdat ze niet kunnen stoppen of omdat voor hen - op dat moment - de voordelen niet opwegen tegen de nadelen.
Dit is hun goed recht. Ik ben blij dat iedereen dat voor zichzelf mag bepalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Roken, alcohol drinken en te veel eten is vaak toch een uitlaatklep, afleiding, verslaving, hoe je het noemen wilt. Ermee stoppen is niet zo makkelijk, zelfs als je weet dat het beter is om niet te doen.
Je kunt hartstikke gezond leven, je heup breken bij een nare val, in het ziekenhuis een longontsteking oplopen en daaraan overlijden. Dat maakt het verdriet voor de nabestaanden niet minder.
Ik vind het te simpel om daar zwart-wit over te denken en iemand schuldig aan z’n eigen dood te verklaren.
Je bent deels verantwoordelijk voor je gezondheid door gezond te doen, maar dat kun je niet afdwingen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het ook een ingewikkeld dilemma. Ik merk dat ik mezelf er weleens op betrap dat ik hier een oordeel over heb. Ik had dat bijvoorbeeld bij Eberhard van der Laan. Die verwekte tussen zijn 49e en 53e nog 3 kinderen, terwijl hij er een zeer ongezonde levensstijl op nahield: roken, drinken, overgewicht, workaholic en elke nacht te weinig slaap. Dus ja, dan weet je eigenlijk bijna zeker dat jouw kinderen je jong moeten gaan missen...

Van de andere kant: wie ben ik om hierover te oordelen? Ik denk dat veel mensen met een (zeer) ongezonde levensstijl best anders zouden willen, maar het gewoon niet voor elkaar krijgen. En het is ook vrij menselijk om langetermijngevolgen uit het oog te verliezen en te denken dat een vroeg overlijden jou niet overkomt.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ik puur kijk naar de vraag vind ik niet dat je het verplicht bent aan ANDEREN om gezond te leven. Als ik kijk naar wat je verplicht bent aan jezelf, ja dan zou ik wel vinden dat je goed voor jezelf moet zorgen. Maar wat dat inhoudt, dat kan per persoon verschillen.

Tegelijkertijd kan ik me bij mezelf voorstellen dat ik liever onverwacht ga aan een hartinfarct als ik in de 50 ben dan na een lang, slopend ziekbed of juist heel oud terwijl ik van de wereld niks meer weet (zoals mijn oma van dik in de 90, die 5 minuten later alweer vergeten is waar je het over hebt gehad, maar nog wel 'scharrelt').
Alle reacties Link kopieren Quote
(vooropgesteld, je hebt mazzel en goeie genen nodig als basis)

ik vind het vooral ook naar mezelf van belang, niet zozeer om niet vroeg te sterven, maar vooral ook om zolang mogelijk zo gezond en fit mogelijk te blijven
de kans dat je oud wordt, is altijd nog groter, dan dat je op je 51 overlijdt

Als je op je 50e al aan de medicatie zit, en op je 60e al 3 soorten hebt, slijtage in heupen/knieën, jicht etcetc en je moet nog 85e worden, heb je nog 20 volkomen kutjaren voor de boeg
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind niet dat je van de mensen in je omgeving kunt vragen hun levensstijl aan te passen zodat jij langer van ze kunt genieten. Tenzij die mensen jou op de wereld hebben gezet - ik vind het lastig te begrijpen dat mensen met jonge kinderen bijvoorbeeld extreem gevaarlijke sporten zouden doen.

Maar als mijn man op z’n allergelukkigst was als ‘ie motorcrosste/elke dag een berg friet at/als een ketter rookte dan zou ik moeten bedenken of dat bij mij past, maar hij zou dat niet voor mij moeten aanpassen.

Het argument dat je nooit álle risico’s kunt uitsluiten vind ik een rare - dat is toch een beetje als geen autogordel dragen omdat er altijd een meteoriet op je hoofd kan vallen.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk wel dat je enigszins een plicht hebt om op jezelf te letten wanneer je een gezin hebt. Mensen zijn emotioneel en financieel van je afhankelijk en dan maak je in mijn ogen andere keuzes.

Maar ik snap tegelijkertijd dat het veel makkelijker is om geen motor meer te rijden op het moment dat je een gezin begint (of in ieder geval niet meer zo fanatiek op een racemotor) dan dat je ineens een fitte lifestyle er op na gaat houden.

Ik zou er pas echt wat van vinden als die levensgenieter uit de OP zichzelf echt tegen beter weten in verwaarloosde.
Alle reacties Link kopieren Quote
Verplicht? Mwah, ik denk het niet. Ik denk dat het best verstandig is om met respect voor je lichaam te leven, maar ik vind plezier hebben toch ook wel heel erg belangrijk. Dat hoeft elkaar niet te bijten, maar soms wel een beetje. Het zit wat mij betreft in een mooi evenwicht. Mijn ouders zijn allebei vroeg overleden, leefden niet bijzonder gezond, maar ook zeker niet heel ongezond, maar hebben mij heel erg goed meegegeven te genieten van het leven en plezier te hebben. Geniet van je studententijd (studieschuld kan, maar overdrijf het niet want daar krijg je spijt van), experimenteer met drugs en alcohol (maar ook: let op de gevaren), geniet van je patatjes (maar ook: groenten zijn heerlijk en wissel een beetje af), en vind iets qua bewegen wat bij je past (en soms is een dagje tv ook helemaal prima). Je schrijft dat hij werd omschreven als een levensgenieter en dat is ook heel veel waard, zeker als ik om me heen zie en hoor hoeveel druk er ligt op kinderen/jongeren qua gezond leven, maakbaarheid, alles van drugs of alcohol is vooral erg slecht en mag niet en een studieschuld mag niet. Dan ben je gezond 90 geworden en heb je misschien wel heel veel moeten laten en heb je weinig genoten. Of nog erger, je bent 50 en gaat dood door stomme pech en je hebt niet voldoende genoten.
Natuurlijk wil ik niet dat mijn kinderen junkies of alcoholist of obees of heel inactief of heel veel schulden hebben of hun studie niet afmaken. Bij mij is dat prima gelukt. Ik eet over het algemeen gezond, beweeg voldoende, heb mijn studie afgerond en heb een heel leuke baan en ik heb geen schulden en ik geniet ook erg van mijn patatjes, Netflix en soms (te veel - nooit waar de kinderen bij zijn) wijn en heb flink geëxperimenteerd met allerlei soorten drugs wat echt wel een verrijking is van mijn leven (maar dus niet per se gezond). Ik wil dat ze plezier hebben. En bij “verplicht” voel ik meteen een soort weerstand, waarbij ik al het plezier weg voel vloeien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja roken, teveel ( ongezond) eten, alcohol is allemaal slecht maar wat te denken van bepaalde sporten, beroepen etc
Mijn biologische schoonvader is overleden voor zijn dertigste aan een 'onnozel' ongeluk.
Mijn stief schoonvader is nu ver in de 80, altijd gerookt tot ver na zijn 60ste, drinkt alle dagen alcohol en at vroeger altijd ongezond ( vet en zout)
Gezond leven is natuurlijk belangrijk maar garanties heb je nooit.
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Deze gedachtegang gaat me te ver. Misschien zaten ze wel samen lekker te genieten.

Ik was pas nog op een uitvaart van iemand die heel gezond leefde en ook plotsklaps (jong) is overleden aan een hartstilstand. Hij wandelde en skeelerde veel, at gezond, dronk nauwelijks en had nooit gerookt. Tja, soms zit het tegen. Hij had overigens geen partner, dus daar hoefde hij het niet voor te doen.

Voor mezelf: ik wil wel proberen actief te blijven en enigszins gezond te leven. Want we worden allemaal wel ouder, maar dat laatste ritje is niet zo leuk met longemfyseem of overgewicht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als moeder met gezonde levensstijl en meerdere ziektes, kind met gezonde levensstijl en flinke ziekte, heeft ons gezin flinke uitdagingen. Ook hebben we een lagere levensverwachting, ondanks gezonde gewoontes.

Niet iedereen moet persé leven tot 85,3 jaar. Er is geen winst in zo oud mogelijk worden.

Het is geen verplichting om zo lang mogelijk te leven.

De maakbaarheid is kwetsend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Meinona schreef:
08-06-2023 11:53
De maakbaarheid is kwetsend.

Maar wie schrijf hier dan over maakbaarheid? Ik lees juist allemaal heel relativerende reacties.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren Quote
ninanoname schreef:
08-06-2023 10:50
Je kunt hartstikke gezond leven, je heup breken bij een nare val, in het ziekenhuis een longontsteking oplopen en daaraan overlijden.

Hier ben ik het niet mee eens; ik werk in een ziekenhuis en zie veel mensen met een heupfractuur. Wanneer je gezond leeft kun je na de operatie veel vlotter en beter revalideren waardoor je dus minder kans maakt op een longontsteking. Ook overlijd je minder snel aan een longontsteking als je verder gezond bent.

Mijn man en ik zijn heel verschillend: ik probeer gezond te leven en haal daar ook geluk en voldoening uit. Mijn man houdt van veel en vet eten en haat het om te bewegen, dat is zijn keuze.
We hebben hier thuis geen discussies over, ieder heeft immers recht op zijn eigen leefstijl.
Maar neem dan ook de consequenties voor lief.

Het woord 'levensgenieter' vind ik heel irritant. Ik geniet namelijk enorm van het leven maar haal dat niet uit vet eten, drinken roken etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
nitflex schreef:
08-06-2023 11:46
Ik was pas nog op een uitvaart van iemand die heel gezond leefde en ook plotsklaps (jong) is overleden aan een hartstilstand. Hij wandelde en skeelerde veel, at gezond, dronk nauwelijks en had nooit gerookt. Tja, soms zit het tegen. Hij had overigens geen partner, dus daar hoefde hij het niet voor te doen.
ik snap die redenering niet. Dus omdat er ook iets kan gebeuren als je gezond leeft, kun je net zo goed ongezond leven? Das een beetje als shoppen bij een winkel waar bewezen kinderarbeid aan ten grondslag ligt, want 'je weet bij andere ketens ook niet wat er speelt'.
You're not wrong, you're an asshole
Alle reacties Link kopieren Quote
Avena schreef:
08-06-2023 11:58
Maar wie schrijf hier dan over maakbaarheid? Ik lees juist allemaal heel relativerende reacties.
In ieder geval TO, want die impliceert dat als die collega een gezonde levensstijl had gehad zijn gezin hem nu niet had hoeven missen.

Iedereen moet lekker doen waar hij zin in heeft, en een gezonde levensstijl, wat dat dan ook moge zijn, is helemaal niet voor iedereen haalbaar. Je moet geld, motivatie, discipline en een beetje goede genen hebben. Kijk eens naar de kinderfilm Dik Trom. Ze zijn daar allemaal niet zo gelukkig, in Dunhoven, maar wel fit ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
Avena schreef:
08-06-2023 11:58
Maar wie schrijf hier dan over maakbaarheid? Ik lees juist allemaal heel relativerende reacties.
In ieder geval TO, want die impliceert dat als die collega een gezonde levensstijl had gehad zijn gezin hem nu niet had hoeven missen.

Iedereen moet lekker doen waar hij zin in heeft, en een gezonde levensstijl, wat dat dan ook moge zijn, is helemaal niet voor iedereen haalbaar. Je moet geld, motivatie, discipline en een beetje goede genen hebben. Kijk eens naar de kinderfilm Dik Trom. Ze zijn daar allemaal niet zo gelukkig, in Dunhoven, maar wel fit ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kunt van alles vinden, maar je kunt alleen keuzes maken voor jezelf. Ik wil graag gezond en fit zijn, en daar doe ik wat voor. Wat iemand anders wel of niet doet, daar heb ik maar weinig invloed op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Garanties heb je nooit. Ik heb te veel relatief jonge mensen om me heen zien sterven die gewoon gezond leefden. En ik zie er ook helemaal geen streven in om maar zo oud mogelijk te worden.

Maar ik heb inderdaad ook iemand meegemaakt die onder het mom van “levensgenieter” gestorven is aan zijn eigen leefstijl. Zoveel roken, zuipen en fastfood en nachtbraken en zo weinig bewegen en gezond eten, je zag hem achteruit kachelen en toen was hij dood.
Ik lust zelf ook best een borrel en een pizza en ben bepaald geen sportfreak, maar als dit mijn partner was geweest zou ik best kwaad zijn geweest op hem. Nee, het leven is niet maakbaar, maar het omgekeerde is ook niet waar, dat je keuzes geen drol uitmaken.
Alle reacties Link kopieren Quote
oneenietweer schreef:
08-06-2023 12:05
In ieder geval TO, want die impliceert dat als die collega een gezonde levensstijl had gehad zijn gezin hem nu niet had hoeven missen.

Iedereen moet lekker doen waar hij zin in heeft, en een gezonde levensstijl, wat dat dan ook moge zijn, is helemaal niet voor iedereen haalbaar. Je moet geld, motivatie, discipline en een beetje goede genen hebben. Kijk eens naar de kinderfilm Dik Trom. Ze zijn daar allemaal niet zo gelukkig, in Dunhoven, maar wel fit ;)

Statistisch gezien is het nou eenmaal waar dat de kans groot is dat de levensstijl van de man uit TO's voorbeeld invloed heeft gehad op zijn plotselinge overlijden. Dat hóeft dus niet zo te zijn, maar de aanname van TO is gezien alles wat we weten over gezondheid en levensstijl niet vreemd.

En jij insinueert zelf dat iemand die gezond leeft minder gelukkig zou zijn dan iemand die dat niet doet. En dat is nogal een cliché. Even los van dat er in een gezonde levensstijl natuurlijk nog gewoon ruimte is voor taart, wijn, feestjes en te laat naar bed gaan.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren Quote
oneenietweer schreef:
08-06-2023 12:05
Kijk eens naar de kinderfilm Dik Trom. Ze zijn daar allemaal niet zo gelukkig, in Dunhoven, maar wel fit ;)
OMG
You're not wrong, you're an asshole
Alle reacties Link kopieren Quote
Avena schreef:
08-06-2023 12:12
En jij insinueert zelf dat iemand die gezond leeft minder gelukkig zou zijn dan iemand die dat niet doet.
Ik ken meer mensen met een ongezonde levensstijl die ongelukkig zijn dan gezonde eerlijk gezegd.
You're not wrong, you're an asshole

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven