Gezondheid alle pijlers

GLI/medicatie of operatie

02-05-2026 08:24 71 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Ik zit al jaren te struggelen met mijn gewicht en ik merk dat ik er nu echt doorheen zit. Door de jaren heen ben ik alleen maar zwaarder geworden. Na mijn zwangerschap, weer starten met anticonceptie en vooral in de avonden veel trek… het blijft een terugkerend probleem.

Ik probeer echt van alles: ik zet vaak 10.000 stappen per dag, doe aan aquasport en zwem 2 keer per week. Ik let op mijn voeding en probeer eiwitrijk te eten, maar toch heb ik vaak snel weer trek. Soms gaat het een tijdje goed en val ik wat af, maar dan komt er weer zo’n moment dat ik toegeef en bijvoorbeeld een zak M&M’s leeg eet… en dan voelt het alsof alles voor niks is geweest.

Ik heb uiteindelijk de stap gezet naar de huisarts, omdat ik het zat ben en me er echt onzeker en verdrietig door voel. Mijn BMI is momenteel 41. Ik heb aangegeven dat ik graag een gastric bypass wil en vroeg om een doorverwijzing.

Mijn huisarts wilde daar niet meteen in meegaan en stelde voor om te starten met medicatie (zoals Ozempic). Ze gaf aan dat dit waarschijnlijk binnenkort volledig vergoed zou worden zonder eerst een jaar GLI-traject te hoeven volgen. Wel adviseerde ze om alvast met GLI te starten, dus dat heb ik enthousiast gedaan.

Maar nu, 2 maanden later, blijkt die vergoeding er helemaal niet doorheen te zijn gekomen…

Dus nu sta ik voor een keuze:
Eerst een jaar GLI volgen en daarna mogelijk Saxenda vergoed krijgen
Zelf medicatie betalen (Wegovy), maar dat kost zo’n €150-€200 per maand (en misschien moet je dat wel heel lang blijven gebruiken?)
Of toch kiezen voor een operatie
Eerlijk gezegd voelt het als een enorme domper.

Ik heb me nu dus al aangemeld voor GLI, maar veel dingen weet ik denk ik al. Het probleem zit voor mij echt in de knop omzetten en volhouden. En soms voelt het alsof mensen makkelijk praten terwijl het voor mij echt een gevecht is.

Ik twijfel nu enorm welke weg ik moet kiezen. Ik weet dat een operatie ook risico’s heeft en dat je daarna ook je levensstijl moet aanpassen, maar het wordt tegenwoordig zo vaak gedaan dat het ergens ook “normaal” voelt.

Zijn er mensen die in een soortgelijke situatie hebben gezeten?
Waar hebben jullie voor gekozen en waarom?

En hoe gaat het nu met jullie – fysiek en mentaal?

Ik hoop dat jullie ervaringen mij kunnen helpen om een keuze te maken 🤍
Lastig voor je!
Een eventuele operatie heeft ook een vrij lange aanlooptijd dus duurt sowieso ook een paar maanden.
Ben je al eens officieel naar een diëtist gegaan? Destijds was dat sowieso een voorwaarde voor de operatie dus als je dat nog niet gedaan hebt dan komt die tijd er ook bij.

Om eerlijk te zijn zou ik die GLI de komende maanden doen en dan voor de medicatie gaan.
Dat je niks aan de GLI hebt snap ik dat heb ik ook niet dus ik doe wat ik moet doen en laat het direct erna weer los.
Zo kregen wij een uitleg van 3 kwartier over de schadelijke effecten van roken. Nou ja ok het is een leefstijltraining dus op zich niet raar. Het enige was, en dat wist trainer, is dat niemand uit onze groep rookt 😅
Neem het met een korrel zout, pik de beetjes mee die wel informatief zijn en zing de tijd uit.
Mocht toch die voorwaarde voor GLI wegvallen dan kun je wellicht zelfs al eerder starten met de medicatie.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ik ben zelf nog vrij sceptisch over medicatie, zeker bij zo ernstig overgewicht.
Ik heb 10 jaar geleden een gbp gekregen en ben echt blij dat ik niet eerst al die andere (in mijn ogen zinloze) stappen nog moest doen.

Volgens mij is GLI en medicatie ook eigenlijk bedoeld voor minder ernstig overgewicht, maar dat weet ik niet zeker.

Sowieso blijkt GLI helemaal niet zo effectief te zijn.

Ik zou doorgaan met het traject waar je nu inzit, maar wel alvast ook een gbp-traject ingaan, want dat duurt ook nog een poosje.
Moet je wel je huisarts zover krijgen.

Ik heb toevallig a.s. maandag een gesprek met mijn huisarts over iets anders waar hij steeds moeilijk over doet.

Er is voor weinig aandoeningen een 'one size fits all' en ik word steeds gefrustreerder over al die rigide protocollen waar je als patiënt ingepropt wordt, zonder echt te kijken wat in jouw specifieke geval het beste is.

Sorry, frustratiemomentje.
Your job is safe. No one wants to do your work.
Week 23 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik ken de effecten van medicatie niet maar ik heb wel 2 vriendinnen die nu spuiten en allebei vallen ze als een tierelier af en voelen ze zich goed, geen food noise meer. Allebei hebben ze eerst gli gedaan hadden ze er helemaal niks aan.

Ik heb zelf een hele tijd geleden een gbp gehad en ik zou het niet aanraden (puur op basis van mijn eigen ervaring!). Ik ben er 30 kilo blijvend mee afgevallen, dat hadden er veel meer moeten zijn om op een gezond gewicht te komen. Ik heb nu al heel lang een probleem met allerlei tekorten waardoor ik me heel slecht voel. Pillen slikken helpt niet want het wordt niet goed opgenomen, door de gbp. Waardoor ik al jaren ziekenhuis in en uit loop. En waarschijnlijk zal ik hier mijn hele leven last van houden. Ik heb nog maar heel weinig haar over, heel veel is uitgevallen. Eten blijft lastig want ik wil wel altijd eten maar het kan niet, dus het blijft een eeuwige strijd in mijn hoofd. Soms valt iets ineens niet goed en krijg ik een dumping, ook niet erg aangenaam.

Bij mij werd ook pas na de operatie een chronische aandoening ontdekt waardoor afvallen op bepaalde plekken vrijwel onmogelijk is. Dat is ook gebleken. Als ik dit voor de operatie had geweten dan had ik het nooit gedaan.

Oh ja, ik weet sinds kort dat ik galstenen heb. Enige optie: galblaas eruit. Kan ook een gevolg zijn van de gbp. Ik durf nog even geen operatie aan maar die pijn is hels.

Kortom, nogmaals alleen maar gebaseerd op mijn eigen ervaring, zou ik eerst voor medicatie proberen te gaan. Als dat niet goed gaat kan je altijd nog voor een operatie gaan.
lente19251003- wijzigde dit bericht op 02-05-2026 10:18
5.79% gewijzigd
Gli gedaan, vond niet dat ik er iets aan had eigenlijk , daarna aan de rebelsus gegaan ( medicatie, geen spuiten) eerst 3mg, toen 7 mg en nu 14 mg
En die 14 mg lijkt zowaar wat te doen.Wel diabetes ,dus dat is de reden dat ik t krijg.
Nu 4 kg afgevallen, is niet zoveel maar t begin is er.
Helpt dit niet dan mag ik ozempic
Operatie is wel t allerlaatste wat ik zou doen.
Ik ken meerdere mensen die geopereerd zijn,niet iedereen probleemloos.
IBIopviva schreef:
02-05-2026 09:16
Lastig voor je!
Een eventuele operatie heeft ook een vrij lange aanlooptijd dus duurt sowieso ook een paar maanden.
Ben je al eens officieel naar een diëtist gegaan? Destijds was dat sowieso een voorwaarde voor de operatie dus als je dat nog niet gedaan hebt dan komt die tijd er ook bij.

Om eerlijk te zijn zou ik die GLI de komende maanden doen en dan voor de medicatie gaan.
Dat je niks aan de GLI hebt snap ik dat heb ik ook niet dus ik doe wat ik moet doen en laat het direct erna weer los.
Zo kregen wij een uitleg van 3 kwartier over de schadelijke effecten van roken. Nou ja ok het is een leefstijltraining dus op zich niet raar. Het enige was, en dat wist trainer, is dat niemand uit onze groep rookt 😅
Neem het met een korrel zout, pik de beetjes mee die wel informatief zijn en zing de tijd uit.
Mocht toch die voorwaarde voor GLI wegvallen dan kun je wellicht zelfs al eerder starten met de medicatie.
Grappig. Wij zijn ook een niet rokersgroepje maar bij ons is roken niet behandeld. Ja wellicht tussen neus en lippen door dat dat ook slecht is maar zeker geen thema.
Ik zie een operatie als laatste optie. Daarom heb ik toch eerst nog gekozen voor GLP1-medicatie icm een dietist.

Als ik je OP lees, dan herken ik daar veel van mezelf in. Nu ik medicatie neem, merk ik hoeveel ik eigenlijk bezig was met eten en niet-eten. Ik heb nu (wat ik denk) een normaal verzadigingsgevoel. En ik krijg ook een seintje dat ik vol zit.

Vroeger kon ik een avondmaaltijd op (grote portie) en dan had ik na een half uur echt al weer trek. Verstandelijk weet je dat je niet hoeft te eten, maar die constante trek naar eten is heel erg vermoeiend. Met deze medicatie heb ik dat niet meer. En dat geeft zoveel rust!

Het afvallen gaat niet zo hard als met een operatie, maar daarvan denk ik dat dit ook prima is. Het zat er ook niet in een jaar aan ;-D. Ik ben al wel bijna 20% van mijn lichaamsgewicht kwijt (vergelijkbaar met een sleeve).

Qua kosten vind ik dat het soms wel oneerlijk voelt. Die operatie zou bij mij vergoed worden. De GLP1-medicatie wordt niet vergoed, terwijl het (als het aanslaat) hetzelfde resultaat kan hebben.
Ik zou sowieso beginnen met een GLI programma. Ondanks dat je denkt dat je het allemaal wel weet en goed doet, blijkt dit in de praktijk niet altijd zo te zijn.

En ondertussen verdiep je je in andere mogelijkheden. Het is niet of of, maar soms ook en en .

Ongeacht of dat een operatie of medicatie verstandig is, is een gezonde liefdespijl ALTIJD belangrijk. Een operatie en medicatie kan je helpen om af te vallen, het is ook altijd belangrijk om je gedrag te veranderen en niet terug te vallen in oude patronen.

En meld je aan bij een obesitas kliniek. Dan kan je gezamenlijk bepalen wat voor jou de beste oplossing is.

Welke weg je ook gaat kiezen. Het gaat echt tijd kosten, er is geen gezonde quick fix. Neem de tijd ook, wees niet te streng voor jezelf.
Lois schreef:
02-05-2026 10:57
Ik zie een operatie als laatste optie. Daarom heb ik toch eerst nog gekozen voor GLP1-medicatie icm een dietist.

Als ik je OP lees, dan herken ik daar veel van mezelf in. Nu ik medicatie neem, merk ik hoeveel ik eigenlijk bezig was met eten en niet-eten. Ik heb nu (wat ik denk) een normaal verzadigingsgevoel. En ik krijg ook een seintje dat ik vol zit.

Vroeger kon ik een avondmaaltijd op (grote portie) en dan had ik na een half uur echt al weer trek. Verstandelijk weet je dat je niet hoeft te eten, maar die constante trek naar eten is heel erg vermoeiend. Met deze medicatie heb ik dat niet meer. En dat geeft zoveel rust!

Het afvallen gaat niet zo hard als met een operatie, maar daarvan denk ik dat dit ook prima is. Het zat er ook niet in een jaar aan ;-D. Ik ben al wel bijna 20% van mijn lichaamsgewicht kwijt (vergelijkbaar met een sleeve).

Qua kosten vind ik dat het soms wel oneerlijk voelt. Die operatie zou bij mij vergoed worden. De GLP1-medicatie wordt niet vergoed, terwijl het (als het aanslaat) hetzelfde resultaat kan hebben.
Mag ik vragen welke medicatie je hebt en wat je maandelijks betaald? Voor wegovy is het ongeveer 150 per maand vertelde de huisarts met eventuele leveringskosten van de apotheek. Ik heb alleen geen idee hoe duur dat is.
Wat een fijne reacties allemaal van jullie! :)
Ik zou echt eerder voor de medicatie gaan dan in jezelf te laten snijden en een proces van je lichaam definitief aan te passen. Medicatie kan je altijd weer stoppen. Ik had een BMI van 38 en ben nu 24 kilo kwijt in 9 maanden. Ik voel me zo ontzettend veel beter. Bewegen gaat makkelijker, ik heb veel meer energie.

Als ik je OP lees dan past juist medicatie zo goed bij waar jij tegenaan loopt. Het haalt die constante drang iets in je mond te stoppen weg. Het zorgt ervoor dat je helemaal geen hele zak M&Ms wil eten, maar er aan drie genoeg hebt. Het zorgt ervoor dat je tijd en energie aan iets anders kan besteden ipv de hele tijd bezig te zijn met zorgen dat je niet eet.

En ja het kost geld en als je dat echt niet hebt, dan houdt het op. Maar als het een kwestie is van je geld anders uitgeven en je het in principe wel hebt, dan is het echt de beste investering in mezelf die ik ooit gedaan heb.
Ik heb Mounjaro trouwens. Duur, maar zeer effectief.
Ik heb ook Mounjaro. Ik ben een quick-responder. Ik heb bijna een half jaar op de laagste dosis gezeten. De pennen zijn verschillend qua bedrag. Ik heb nu een 7,5mg spuit voor €300 (ongeveer). Daar heb ik bijna 3 maanden mee gedaan.
Ik betaal zelf saxenda, omdat ik niet langer niks wou doen en niet de indruk had dat ik iets aan de gli zou hebben.
Voor mij werkt het wel degelijk, inmiddels 18kg kwijt.

Ik zie een operatie ook als laatste redmiddel, pas als niks werkt( en dus ook geen medicatie).
Ik gebruik nu ongeveer 16 maanden Mounjaro. In die tijd ben ik zo'n 35 kg afgevallen. Ik wil er nog ongeveer 10 kilo vanaf. Ik zit nu op 7,5 mg. Betaal het volledig zelf. Heb ook geen GLI gedaan. Het is duur dat wel, ik spuit nu 7,5mg uit een spuit van 15mg en dat is rond de 350 euro per spuit. Daar doe ik dan twee maanden mee.
De laatste maanden gaat het afvallen iets minder vlot maar dat ligt aan mezelf (onregelmatig en veel buiten de deur gegeten vanwege reizen en wat dingen die thuis spelen.) Alsnog is er 1 kg afgegaan maar hoop wel vanaf juni in een rustiger vaarwater terecht te komen en dan weer even goed te kunnen concentreren op alles.
Dus ja, mijn ervaring is positief maar het is duur.
Daarnaast denk ik steeds meer dat ik in elk geval de komende jaren het zal blijven gebruiken want de onderliggende oorzaken van het systematisch te veel eten zijn niet weg natuurlijk. Mijn hoop is dat op een lage dosis te kunnen doen zodat het financieel redelijk gaat.

Dus ik zou het zeker aanraden mits je het financieel op langere termijn vol kan houden.
Lois schreef:
02-05-2026 13:17
Ik heb ook Mounjaro. Ik ben een quick-responder. Ik heb bijna een half jaar op de laagste dosis gezeten. De pennen zijn verschillend qua bedrag. Ik heb nu een 7,5mg spuit voor €300 (ongeveer). Daar heb ik bijna 3 maanden mee gedaan.
Oh wauw echt? Dan betaal je dus maar ongeveer 100 per maand. Mag ik vragen waar je dit kan halen? Dit gaat niet via de huisarts neem ik aan? Je mag het ook prive sturen als je dat liever hebt.
Lois schreef:
02-05-2026 13:17
Oh wauw echt? Dan betaal je dus maar ongeveer 100 per maand. Mag ik vragen waar je dit kan halen? Dit gaat niet via de huisarts neem ik aan? Je mag het ook prive sturen als je dat liever hebt.
Saelle1 schreef:
02-05-2026 13:30
Ik gebruik nu ongeveer 16 maanden Mounjaro. In die tijd ben ik zo'n 35 kg afgevallen. Ik wil er nog ongeveer 10 kilo vanaf. Ik zit nu op 7,5 mg. Betaal het volledig zelf. Heb ook geen GLI gedaan. Het is duur dat wel, ik spuit nu 7,5mg uit een spuit van 15mg en dat is rond de 350 euro per spuit. Daar doe ik dan twee maanden mee.
De laatste maanden gaat het afvallen iets minder vlot maar dat ligt aan mezelf (onregelmatig en veel buiten de deur gegeten vanwege reizen en wat dingen die thuis spelen.) Alsnog is er 1 kg afgegaan maar hoop wel vanaf juni in een rustiger vaarwater terecht te komen en dan weer even goed te kunnen concentreren op alles.
Dus ja, mijn ervaring is positief maar het is duur.
Daarnaast denk ik steeds meer dat ik in elk geval de komende jaren het zal blijven gebruiken want de onderliggende oorzaken van het systematisch te veel eten zijn niet weg natuurlijk. Mijn hoop is dat op een lage dosis te kunnen doen zodat het financieel redelijk gaat.

Dus ik zou het zeker aanraden mits je het financieel op langere termijn vol kan houden.
Maar als je 7,5 mg spuit uit een 15mg dan kan je er toch maar 2 weken mee doen? Of zie ik dat verkeerd.

Ik ben heel benieuwd naar Mounjaro maar las vaak dat je al gauw tussen de 300-400 per maand kwijt bent en dat kan ik niet missen. Max is echt 200. Dus stel iemand kan mij hieraan helpen, tip me alsjeblieft!
Mijn huisarts wou alleen Saxenda voorschrijven.
Flashy schreef:
02-05-2026 14:29
Mijn huisarts wou alleen Saxenda voorschrijven.
Oh echt. En wat betaal jij daarvoor? Bij mij is het dus wegovy zelf betalen of na een jaar GLI saxenda vergoed krijgen. Ik weet gewoon niet zo goed wat ik moet.
Ik heb het via de huisarts.
YOKI schreef:
02-05-2026 14:13
Maar als je 7,5 mg spuit uit een 15mg dan kan je er toch maar 2 weken mee doen? Of zie ik dat verkeerd.

Ik ben heel benieuwd naar Mounjaro maar las vaak dat je al gauw tussen de 300-400 per maand kwijt bent en dat kan ik niet missen. Max is echt 200. Dus stel iemand kan mij hieraan helpen, tip me alsjeblieft!
Nee, er zit dan 4x 7,5 in. Overal zitten 4 doses in (in theorie doen je dan een maand met 1 spuit). Voorheen zat er nog een golden dosis in, waardoor je in principe 5x de hoeveelheid had. De golden dosis is nog een dosis, die er voor de zekerheid in zat, maar die je niet met pen eruit kon halen. Lang verhaal kort: hij zit er toch niet meer in, dus vergeet de golden dose.

Zo had ik een pen van 5mg. Ik spoot 2,5, dus kon ik er 10x mee doen = 2,5 maand.

Sinds dit jaar is de golden dosis eruit.
Lois schreef:
02-05-2026 19:06
Nee, er zit dan 4x 7,5 in. Overal zitten 4 doses in (in theorie doen je dan een maand met 1 spuit). Voorheen zat er nog een golden dosis in, waardoor je in principe 5x de hoeveelheid had. De golden dosis is nog een dosis, die er voor de zekerheid in zat, maar die je niet met pen eruit kon halen. Lang verhaal kort: hij zit er toch niet meer in, dus vergeet de golden dose.

Zo had ik een pen van 5mg. Ik spoot 2,5, dus kon ik er 10x mee doen = 2,5 maand.

Sinds dit jaar is de golden dosis eruit.
En wat betaalde je er voor? Of had je me dit al verteld in een bericht.

Volgens mij kan je ook een gedeelte terug krijgen via de belastingaangifte hoorde ik?
YOKI schreef:
02-05-2026 16:31
Oh echt. En wat betaal jij daarvoor? Bij mij is het dus wegovy zelf betalen of na een jaar GLI saxenda vergoed krijgen. Ik weet gewoon niet zo goed wat ik moet.
Momenteel 198 euro voor 5 spuiten.
YOKI schreef:
02-05-2026 14:13

Elke spuit heeft 4 x een dosis. Je neemt elke week 1x een dosis. Dus een spuit van 15mg heeft 4x een dosis van 15mg wat genoeg is voor een maand. Door daar maar de helft van te nemen (7.5mg) kan je er dus 8 weken mee doen.
Het hangt een beetje af van de voorschrijver hoe soepel ze daar mee omgaan maar als je bijvoorbeeld 2,5mg uit een 15mg spuit zou nemen dan kan je er dus zo' 6 maanden meedoen. Dan vallen de kosten wel mee. Echter niet elke arts/apotheek zal hier aan meewerken en dan moet je dus beginnen met een 2.5mg spuit. Wel kan je zelf het ophogen uitstellen als het niet nodig is en dan elke maand wel officieel een dosis opgaan. Dan zit je in 5 maanden op 15mg en afhankelijk van welke dosis je dan echt neemt kan je geld besparen.
Of je elke maand op moet hogen hangt heel erg van hoe je lichaam reageert.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven