Gezondheid alle pijlers

Globusgevoel: wie herkent het?

15-04-2024 20:28 28 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou ja, wat de topic-titel al zegt.

Wie heeft er ook last van een globusgevoel?
Ik word er moedeloos van.
Het is onschuldig, maar het blijft naar voelen.

Stap naar logopedie wordt gezet. En ik probeer zoveel mogelijk mijn hals- en keelspieren te ontspannen. Maar ja, dat is vooralsnog makkelijker gezegd. Want het gevoel geeft spanning. En dan span ik juist spieren aan.

Ik gun het niemand. Maar hoop op herkenning.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Alle reacties Link kopieren Quote
Vroeger last van gehad bij stress of spanning. Is vanzelf over gegaan (in wat anders :mrgreen: )

Het klinkt wel alsof je er flink meer last van hebt. Bij mij was het gevoel aanwezig, maar het stoorde verder niet echt. Toen ik eenmaal wist wat het was kon ik het goed loslaten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mij is het maagzuur.

Geen ervaring met spierspanning helaas.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het een aantal keer gehad bij stress. De eerste keer dacht ik echt dat er iets in mijn keel zat, een haar of een kruimel of iets anders. Het scheelde al enorm toen de huisarts had gekeken en zei dat er echt niks zat, dat maakte dat ik minder de neiging had het steeds weg te slikken. Bij mij hielp Trachitol een beetje, daar zit lidocaïne in, dus dat verdooft de keel. O, en zingen, gewoon met Singstar op de Playstation, dat hielp me ook om mijn keel te ontspannen en de aandacht af te leiden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
15-04-2024 20:33
Vroeger last van gehad bij stress of spanning. Is vanzelf over gegaan (in wat anders :mrgreen: )

Het klinkt wel alsof je er flink meer last van hebt. Bij mij was het gevoel aanwezig, maar het stoorde verder niet echt. Toen ik eenmaal wist wat het was kon ik het goed loslaten.

Ik geloof niet dat ik dat andere wil weten. :P

Ik heb er bij vlagen last van. Nu op dit moment beduidend meer (vandaar het topic). Maar er zijn tijden dat ik het inderdaad kan loslaten.

Gek genoeg is het gevoel wisselend aanwezig. Hele avond last, nu minder.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Alle reacties Link kopieren Quote
Arena90 schreef:
15-04-2024 20:50
Bij mij is het maagzuur.

Geen ervaring met spierspanning helaas.

Bedoel je de oorzaak?
Ik heb momenteel geen last van maagzuur, maar mijn klepje sluit niet helemaal goed (erfelijk) en bij vlagen veel last. Heb begrepen dat de kringspier van de slokdarm zich dan kan aanspannen en dit een globusgevoel kan geven. Nog niet duidelijk of dit het geval is bij mij.
Ervaar het zelf eigenlijk vooral als een spierspanningsprobleem door stress. Waarbij ik mentaal soms mijn best moet doen om los te laten en me niet te laten meevoeren, wat nu wel lukt, maar eerder op de avond wat minder.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Alle reacties Link kopieren Quote
Susan schreef:
15-04-2024 20:56
Ik heb het een aantal keer gehad bij stress. De eerste keer dacht ik echt dat er iets in mijn keel zat, een haar of een kruimel of iets anders. Het scheelde al enorm toen de huisarts had gekeken en zei dat er echt niks zat, dat maakte dat ik minder de neiging had het steeds weg te slikken. Bij mij hielp Trachitol een beetje, daar zit lidocaïne in, dus dat verdooft de keel. O, en zingen, gewoon met Singstar op de Playstation, dat hielp me ook om mijn keel te ontspannen en de aandacht af te leiden.

Ik heb het inderdaad bij stress. En het voelt inderdaad alsof er iets bij mijn strottenhoofd zit. Een soort snot/speeksel kop dat ik niet weggeslikt krijgt. Sowieso door verkoudheid veel snot gehad.

Zingen, neuriën, hummen en gapen helpt me inderdaad om te ontspannen. Afleiding vind ik wat moeilijker.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Alle reacties Link kopieren Quote
Honolulu schreef:
15-04-2024 21:49
Bedoel je de oorzaak?
Ik heb momenteel geen last van maagzuur, maar mijn klepje sluit niet helemaal goed (erfelijk) en bij vlagen veel last. Heb begrepen dat de kringspier van de slokdarm zich dan kan aanspannen en dit een globusgevoel kan geven. Nog niet duidelijk of dit het geval is bij mij.
Ervaar het zelf eigenlijk vooral als een spierspanningsprobleem door stress. Waarbij ik mentaal soms mijn best moet doen om los te laten en me niet te laten meevoeren, wat nu wel lukt, maar eerder op de avond wat minder.
Ja klopt, bij mij is de oorzaak maagzuur. Geen idee of het dan spierspanning is. Maar het voelt alsof er iets vast zit. Als ik dan een zantac snel neem, zakt het af.

Als ik snachts last heb van maagzuur voelt het soms alsof ik stik. Ik word dan letterlijk wakker in ademnood en dan voelt het ook soms wat gespannen aan. Als ik dan een paar keer slik zakt het wel iets weg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Honolulu schreef:
15-04-2024 21:46
Ik geloof niet dat ik dat andere wil weten. :P

Ik heb er bij vlagen last van. Nu op dit moment beduidend meer (vandaar het topic). Maar er zijn tijden dat ik het inderdaad kan loslaten.

Gek genoeg is het gevoel wisselend aanwezig. Hele avond last, nu minder.
Heel herkenbaar.

En wat dat andere betreft, niets bijzonders hoor. Stress uit zich op verschillende manieren, na globus kwamen de stijve nekspieren etc. ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het ook, als ik gestresst ben. Ik vind het ergens wel een handig signaal ofzo, van 'oh, ik ben gestresst, even terugschakelen'. Dan ga ik een avond even niet werken (ik werk teveel en krijg daar vaak ook stress van) maar in plaats daarvan naar muziek luisteren ofzo, en dan gaat het alweer veel beter.

Het komt en het gaat inderdaad. Sinds ik weet wat het is en dat het geen kwaad kan, ben ik er verder niet meer zo mee bezig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat bij mij hielp, blazen in een rietje in een flesje water en dusdanig dat je wangen mee gaan trillen. (Doen zangers ook als stemoefening) Het is heel ontspannend.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mij komt het ook door stress. Heel irritant/vervelend/naar gevoel, dat herken ik volledig.
Het ging vanzelf over, maar toen kreeg ik er hyperventilatie voor terug O_o

De stressfactoren aanpakken was uiteindelijk de beste oplossing.
Alle reacties Link kopieren Quote
Arena90 schreef:
15-04-2024 21:55
Ja klopt, bij mij is de oorzaak maagzuur. Geen idee of het dan spierspanning is. Maar het voelt alsof er iets vast zit. Als ik dan een zantac snel neem, zakt het af.

Als ik snachts last heb van maagzuur voelt het soms alsof ik stik. Ik word dan letterlijk wakker in ademnood en dan voelt het ook soms wat gespannen aan. Als ik dan een paar keer slik zakt het wel iets weg.
Precies dit had ik in mijn zwangerschap, heel vervelend. Maagzuurremmers hielpen bij mij wel goed, maar ga ervan uit dat je dat al hebt geprobeerd TO?

Als tiener heb ik het ook gehad toen ik herstellende was van een eetstoornis. Achteraf was dat waarschijnlijk ook stress, en/of maagzuur omdat ik ineens veel meer ging eten. Heb heel lang gedacht dat het psychisch was omdat mijn behandelaars deden alsof ik gek was :-(
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mij voelt 't ook als snot/slijm dat ik niet weggeslikt krijg. Misschien is dat ook wel gewoon zo. Heb het sinds knippen van amandelen (100jr geleden). Kan er soms' s nachts ook opeens hevig benauwd van wakker schrikken, tranen lopen over m'n wangen dan. Niet afh van stress.
Alle reacties Link kopieren Quote
eefje677 schreef:
16-04-2024 09:15
Bij mij voelt 't ook als snot/slijm dat ik niet weggeslikt krijg. Misschien is dat ook wel gewoon zo. Heb het sinds knippen van amandelen (100jr geleden). Kan er soms' s nachts ook opeens hevig benauwd van wakker schrikken, tranen lopen over m'n wangen dan. Niet afh van stress.
Brrr wat naar. Ik herken het wel hoor. Als ik hevig verkouden ben en dan zit al dat dikke snot in je keel als je slaapt.

Ik heb het gelukkig niet elke dag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik reageer vanavond even wat langer op de reacties. Voor mij wel fijn enige herkenbaarheid. Maar wat vervelend dat meer er last van hebben.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, globusgevoel/brok in keel. Echt een super rotgevoel. Ik moet er bijna van kokhalzen. Als kind had ik er al vaak last van. Tegenwoordig nog steeds af en toe. Bij mij komt het door stress en het aanspannen van mijn keelspieren door bijvoorbeeld te lang achterover liggen in de verkeerde houding. Het houdt meestal zo'n 2 dagen aan. Mijn keel masseren helpt. Je kunt je adamsappel tussen 2 vingers vasthouden en op en neer bewegen. Ijs eten helpt ook. En draaien met je nek. Sterkte!
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren Quote
Arena90 schreef:
16-04-2024 13:42
Brrr wat naar. Ik herken het wel hoor. Als ik hevig verkouden ben en dan zit al dat dikke snot in je keel als je slaapt.

Ik heb het gelukkig niet elke dag.
Dat wakker schrikken heb ik ook niet dagelijks hoor! Paar keer per jaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
kweepeer schreef:
15-04-2024 23:58
Het komt en het gaat inderdaad. Sinds ik weet wat het is en dat het geen kwaad kan, ben ik er verder niet meer zo mee bezig.

Ik ben er in zoverre mee bezig dat het met vlagen komt. En deze dagen is die vlaag dus aanwezig. Ik weet dat het geen kwaad kan, maar omdat het zo akelig voelt, vind ik het moeilijk om er niet mee bezig te zijn op zo'n moment.

Fairway schreef:
15-04-2024 21:56
En wat dat andere betreft, niets bijzonders hoor. Stress uit zich op verschillende manieren, na globus kwamen de stijve nekspieren etc. ;)

Check!!! Volgens mijn fysio zorgt de knoop in mijn schouder voor meerdere klachten, waarbij het globusgevoel en aangespannen hals en keelspieren daar een van is (en dus ook stijve nekspieren en tintelende vingers).

Arena90 schreef:
15-04-2024 21:55
Als ik snachts last heb van maagzuur voelt het soms alsof ik stik. Ik word dan letterlijk wakker in ademnood en dan voelt het ook soms wat gespannen aan. Als ik dan een paar keer slik zakt het wel iets weg.

Wellicht ervaren we hetzelfde (al schaar ik dit gevoel niet onder globusgevoel zelf). Mijn arts heeft me uitgelegd dat de ervaring die ik hier heb het moment is dat de luchtpijp dichtslaat om ervoor te zorgen dat er geen maagzuur in komt. Eigenlijk een prachtig mechanisme van het lichaam ter bescherming. Maar het voelt inderdaad alsof ik stik. Paar keer goed ademen en het gaat wel weer.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Alle reacties Link kopieren Quote
tortelduif schreef:
16-04-2024 08:39
Heb heel lang gedacht dat het psychisch was omdat mijn behandelaars deden alsof ik gek was :-(

Wat ontzettend verdrietig dat je niet werd geloofd. Hoe gaat het nu?

stippensokken schreef:
16-04-2024 08:31
Bij mij komt het ook door stress. Heel irritant/vervelend/naar gevoel, dat herken ik volledig.
Het ging vanzelf over, maar toen kreeg ik er hyperventilatie voor terug O_o

De stressfactoren aanpakken was uiteindelijk de beste oplossing.

Ja, daar ben ik me ter dege van bewust. En ook mee bezig. Want inderdaad ook hyperventileren met regelmaat. Shit zeg, als ik het allemaal zo opschrijf in dit draadje, word ik niet vrolijk van al die klachten (die volgens mijn arts samenhangen).

BriannaF schreef:
16-04-2024 08:15
Wat bij mij hielp, blazen in een rietje in een flesje water en dusdanig dat je wangen mee gaan trillen. (Doen zangers ook als stemoefening) Het is heel ontspannend.

Bedankt voor de tip. Die ga ik zeker ter harte nemen.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Alle reacties Link kopieren Quote
libe schreef:
16-04-2024 19:20
Ja, globusgevoel/brok in keel. Echt een super rotgevoel. Ik moet er bijna van kokhalzen. Als kind had ik er al vaak last van. Tegenwoordig nog steeds af en toe. Bij mij komt het door stress en het aanspannen van mijn keelspieren door bijvoorbeeld te lang achterover liggen in de verkeerde houding. Het houdt meestal zo'n 2 dagen aan. Mijn keel masseren helpt. Je kunt je adamsappel tussen 2 vingers vasthouden en op en neer bewegen. Ijs eten helpt ook. En draaien met je nek. Sterkte!

Dat durf ik nog niet goed zelf. Wil eerst met een logopedist aan de slag Heb begrepen dat er een manuele therapievorm is (MFL) die een dergelijke massage omvat. Eerst mag een proffesional me voordoen hoe het moet. Draaien met nek ken ik inderdaad, en ook het zacht masseren van de kaaklijk vanaf de oren naar beneden.
Bedankt trouwens.

eefje677 schreef:
16-04-2024 09:15
Bij mij voelt 't ook als snot/slijm dat ik niet weggeslikt krijg. Misschien is dat ook wel gewoon zo. Heb het sinds knippen van amandelen (100jr geleden). Kan er soms' s nachts ook opeens hevig benauwd van wakker schrikken, tranen lopen over m'n wangen dan. Niet afh van stress.

Dat hoop ik toch niet, want dan zou er ook echt sprake zijn van een slikprobleem. Terwijl het voor mij nu nog echt gewoon aanvoelt als stressgerelateerde problematiek. Maar het voelt inderdaad wel zo ja.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor al jullie reacties.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Alle reacties Link kopieren Quote
Honolulu wat naar voor je.

Ik herken het en ook andere spanningsklachten.
En doordat je je zorgen maakt lijken de klachten nog erger te worden.

Wat erg heeft geholpen is aan de slag gaan met die spanningsklachten dmv
Lichaamsgerichte therapie.

Als je zoekt op die term kom je uit bij allerlei fysiotherapeuten.
Haptotherapie is ook super volgens mij.

Sterkte.
Alle reacties Link kopieren Quote
En als je erg gespannen bent maak je meer speeksel aan wat ook weer weggeslikt moet worden.
En zo hangt het allemaal samen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben altijd wel geinteresseerd in 'het medische' en had hier nog nooit van gehoord. Om te weten te komen wat het is, opende ik dit topic. Laat ik dat ook hebben, alleen nooit geweten dat het globusgevoel heet en stressgerelateerd is. Dat past wel en waar ik op dit moment moeilijk over een griep heen komt, maakt dit het beeld niet perse positiever, wel duidelijker.
Ik zal toch nog even wat meer op de rem trappen.

Vervelend dat meer mensen er last van hebben! Sterkte allemaal met de stress!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven