GLP-1 medicatie: langdurig gebruik, afbouw en stabilisatie
zaterdag 11 oktober 2025 om 08:42
Afvallen met medicatie is één, maar hoe gaat het daarna verder? Hoe zorg je ervoor dat het gewichtsverlies blijvend is? Ben je aan het afbouwen? Doe je het inmiddels zonder medicatie? Worstel je met het terugkerende hongergevoel? Of ga je ervan uit dat je de rest van je leven GLP-1 medicatie zal gebruiken? Schrijf mee!
The impossible only takes a little longer
maandag 1 december 2025 om 11:13
Klopt ze konden Saxenda niet, hebben het wel genoteerd, ik heb het ook vaker gezegd, maar omdat het spoed was werd er heel snel gehandeld. Naderhand toen ik erover ging nadenken drong het pas door dat het ook heel fout had kunnen gaan. Maar ik zat zelf in de zevende hemel door de morfine en mijn man wist het ook niet. Dus dit is iets om echt te onthouden.
maandag 1 december 2025 om 12:47
Wat spannend @Jeus...
Ik wist wel dat narcose een risico is vanwege die vertraagde maaglediging. Vaker gehoord dat mensen tijdelijk moesten stoppen met GLP-1 medicatie vanwege een (geplande) operatie. Bij spoed is dit een ander verhaal natuurlijk. Kan me voorstellen dat het dan snel mis kan gaan. Zeker als je niet bij kennis bent (spoedoperatie na een ongeluk bijvoorbeeld).
Ik wist wel dat narcose een risico is vanwege die vertraagde maaglediging. Vaker gehoord dat mensen tijdelijk moesten stoppen met GLP-1 medicatie vanwege een (geplande) operatie. Bij spoed is dit een ander verhaal natuurlijk. Kan me voorstellen dat het dan snel mis kan gaan. Zeker als je niet bij kennis bent (spoedoperatie na een ongeluk bijvoorbeeld).
maandag 1 december 2025 om 12:53
Plinkie schreef: ↑01-12-2025 10:59Online las ik dat het medicijn na zo'n 25 dagen volledig uit je lichaam is, die 25 dagen heb ik bereikt maar ik heb het hongergevoel en de eetruis dus echt niet meer terug gekregen. Hopelijk blijft dat ook zo als ik dadelijk mijn streefgewicht heb bereikt.
Zal wel altijd bezig moeten zijn met wat ik eet en het bijhouden. En blijven sporten. Maar dat is inmiddels geen straf meer. Als ik daar de vrijheid van een minder zwaar lichaam voor terug blijf krijgen, dan is het dat waard![]()
Dat is een fijn vooruitzicht, Plinkie. Ik zou logischerwijs verwachten dat de honger en de eetruis terugkeren. Maar waarschijnlijk zijn er mensen bij wie hun vet nog niet chronisch ontstoken is geraakt. Hoe korter je obesitas hebt gehad, hoe gunstiger het is waarschijnlijk.
Ik merk bij mezelf echt wel weer meer trek, maar nog steeds véél beter te doen dan voordat ik medicatie gebruikte. Durf nog even niet de volgende stap te zetten qua afbouwen. Eerst eens kijken of mijn gewicht wil stabiliseren en ik wil ook nog wat meer 'trainen' met andere copingstrategieën dan emotie-eten.
maandag 1 december 2025 om 14:05
Ik heb wat zitten googelen over leptineresistentie, wat door obesitas dus 'gevormd' kan worden (kan even geen beter woord vinden). Ben ervan overtuigd dat ik dit vóór ik begon met medicatie had. Continu honger. Al had ik 3 borden op, dan had ik een uur later toch weer honger.
Ik lees ook wat de gevoeligheid voor het leptinehormoon weer kan verbeteren: beweging, voldoende slaap, minder stress, gezond eten enz. Nou ja, dat zijn wel allemaal dingen die ik in gang heb gezet, dus hopelijk heb ik het tij inderdaad weten te keren.
Ik lees ook wat de gevoeligheid voor het leptinehormoon weer kan verbeteren: beweging, voldoende slaap, minder stress, gezond eten enz. Nou ja, dat zijn wel allemaal dingen die ik in gang heb gezet, dus hopelijk heb ik het tij inderdaad weten te keren.
woensdag 3 december 2025 om 10:22
Goedemorgen,
Hier ook weer een update van mij.
Ik kopieer dit bericht ook even naar het originele GLP-1 topic.
Wat leer ik mijzelf kennen tijdens deze reis.
Al 8 weken geleden niet geprikt.
De eerste 3-4 weken ging prima, het middel was langzaam aan het uitwerken.
Ik ben nog steeds stabiel op hetzelfde gewicht, maarrrr:
Ik ben eigenlijk de hele dag met eten bezig.
Ik tel alles, log alles en denk echt de hele dag aan eten.
Wat voor mij, voordat ik deze reis begon, totaal niet duidelijk naar voren kwam is dat ik wel degelijk veel last heb van eetruis.
Ik heb altijd geclaimd daar geen last van te hebben, maar nu ik niet elke keer eet als ik denk dat ik honger heb, komt het in tienvoud bij mij binnen.
Ik heb dus wel zeker last van eetruis en flink ook.
Het kost mij zoveel energie.
Ik heb binnenkort een afspraak bij mijn huisarts en ga bovenstaande bij haar voorleggen. Ik hoop dat ze erin mee gaat Mounjaro gewoon voor te schrijven.
Zo niet, dan kom ik er op een andere (legale) manier aan.
Ik wacht nog een maand - en dan beslis ik of ik weer een tijdje een lage dosis wil gaan prikken.
Als dat mij namelijk gaat helpen in maintenance te blijven en niet de hele tijd met eten te hoeven bezig zijn, zou dat toch wel super prettig zijn.
Zo niet, dan weet ik dat ik het red.
Ik doe het nu ook en het is niet onleefbaar ofzo.
Het kost gewoon heel veel wilskracht en planning.
Hier ook weer een update van mij.
Ik kopieer dit bericht ook even naar het originele GLP-1 topic.
Wat leer ik mijzelf kennen tijdens deze reis.
Al 8 weken geleden niet geprikt.
De eerste 3-4 weken ging prima, het middel was langzaam aan het uitwerken.
Ik ben nog steeds stabiel op hetzelfde gewicht, maarrrr:
Ik ben eigenlijk de hele dag met eten bezig.
Ik tel alles, log alles en denk echt de hele dag aan eten.
Wat voor mij, voordat ik deze reis begon, totaal niet duidelijk naar voren kwam is dat ik wel degelijk veel last heb van eetruis.
Ik heb altijd geclaimd daar geen last van te hebben, maar nu ik niet elke keer eet als ik denk dat ik honger heb, komt het in tienvoud bij mij binnen.
Ik heb dus wel zeker last van eetruis en flink ook.
Het kost mij zoveel energie.
Ik heb binnenkort een afspraak bij mijn huisarts en ga bovenstaande bij haar voorleggen. Ik hoop dat ze erin mee gaat Mounjaro gewoon voor te schrijven.
Zo niet, dan kom ik er op een andere (legale) manier aan.
Ik wacht nog een maand - en dan beslis ik of ik weer een tijdje een lage dosis wil gaan prikken.
Als dat mij namelijk gaat helpen in maintenance te blijven en niet de hele tijd met eten te hoeven bezig zijn, zou dat toch wel super prettig zijn.
Zo niet, dan weet ik dat ik het red.
Ik doe het nu ook en het is niet onleefbaar ofzo.
Het kost gewoon heel veel wilskracht en planning.
woensdag 3 december 2025 om 20:28
Wat naar Felidaez, je zou hopen dat het normale eten een beetje automatisme wordt.
Is dat dan, denk je, omdat je je er zo bewúst van bent? Zo van: ik heb wel honger, maar ik 'hoor' nu eigenlijk geen honger te hebben, dus is het van die vervelende eetruis...?
Je wil je energie eigenlijk liever anders besteden natuurlijk.
Hopelijk denkt de dokter mee en kun je de eetruis een beetje wegnemen.
Is dat dan, denk je, omdat je je er zo bewúst van bent? Zo van: ik heb wel honger, maar ik 'hoor' nu eigenlijk geen honger te hebben, dus is het van die vervelende eetruis...?
Je wil je energie eigenlijk liever anders besteden natuurlijk.
Hopelijk denkt de dokter mee en kun je de eetruis een beetje wegnemen.
donderdag 4 december 2025 om 00:59
Ik hoop dat de huisarts je helpt, @Felidaez. Het is toch geen doen om je hele leven strijd te moeten leveren tegen je lichaam? Ik blijf het heel raar vinden dat we wel mensen de rest van hun leven medicatie voorschrijven voor dingen als te hoge bloeddruk en cholesterol, maar (nog) niet voor mensen met een chronisch verstoorde hormoonhuishouding door een geschiedenis met obesitas.
donderdag 4 december 2025 om 08:52
Ik denk dat het een combinatie is eerlijk gezegd.Plinkie schreef: ↑03-12-2025 20:28
Het is natuurlijk vooral een mentaal probleem.
Je kan uitrekenen hoeveel kcal je nodig hebt om normaal te kunnen functioneren, dus ik krijg echt genoeg binnen.
Ik had alleen blijkbaar altijd gedacht dat ik niet perse last had van de eetruis.
donderdag 4 december 2025 om 08:55
Ja, ik hoop dat ze zich inderdaad wat heeft ingelezen en begrijpt waarom sommige mensen dit middel nodig hebben.Mus* schreef: ↑04-12-2025 00:59Ik hoop dat de huisarts je helpt, @Felidaez. Het is toch geen doen om je hele leven strijd te moeten leveren tegen je lichaam? Ik blijf het heel raar vinden dat we wel mensen de rest van hun leven medicatie voorschrijven voor dingen als te hoge bloeddruk en cholesterol, maar (nog) niet voor mensen met een chronisch verstoorde hormoonhuishouding door een geschiedenis met obesitas.
Ik ga trouwens met mijn man, die het middel ook gewoon via de huisarts wil krijgen.
Hij heeft wel altijd bewust last van eetruis gehad.
Hij heeft een wat hoge bloeddruk (erfelijk), maar in 2023 waren zijn bloeduitslagen allemaal slecht en in het rood.
Hij heeft toevallig laatst weer alles laten testen en nu stond alles in het groen.
Dat moet toch ook echt een verband hebben, dus die gooien we ook even in de groep.
Afspraak is vw vrijdag, ben benieuwd.
donderdag 4 december 2025 om 12:07
Felidaez schreef: ↑04-12-2025 08:52Ik denk dat het een combinatie is eerlijk gezegd.
Het is natuurlijk vooral een mentaal probleem.
Je kan uitrekenen hoeveel kcal je nodig hebt om normaal te kunnen functioneren, dus ik krijg echt genoeg binnen.
Ik had alleen blijkbaar altijd gedacht dat ik niet perse last had van de eetruis.
Vergis je niet, de oorzaak kan heel goed fysiek zijn. Dat lijkt me zelfs waarschijnlijker. Als je chronisch ontstoken vet hebt en je hormoonhuishouding is verstoord, dan kan je lichaam de hele dag zeuren om eten, ook als je genoeg kcal binnen krijgt. Dan ervaar je echt honger. Het lichaam is ongelooflijk sturend wat je behoeften betreft en die processen zijn heel sterk, want evolutionair gezien hing onze overleving er vanaf.
Emotie-eten is mentaal, dan gebruik je eten als copingmechanisme om je emoties te reguleren. Maar eetruis (constant aan eten denken, nooit echt vol zitten, snel na een maaltijd weer honger hebben) heeft bijna altijd een fysieke oorzaak. Dat mentaal willen bestrijden vraagt ongelooflijk veel discipline en doorzettingsvermogen. Bijna niet vol te houden op de lange termijn, want je vecht continu tegen fysieke signalen van je lichaam. Het is een beetje hetzelfde als dorst ervaren, maar jezelf disciplineren om niet te drinken.
zondag 7 december 2025 om 11:05
Paar weken geleden bij HA geweest. Die wilde wel iets anders voorschrijven en mocht zelf kiezen. Ze raadde aan om apotheek te bellen met vraag welke beschikbaar was. Gedaan en wegovy konden ze leveren. Dus HA gemaild en die schreef het diezelfde dag voor. Na 3 dagen belde ik apotheek want nog maar week Saxenda op voorraad dus wilde weten wanneer ik de Wegovy kon halen. Zeggen ze doodleuk laagste doses is niet leverbaar en al lang niet. Wtf... HA wil niet hogere doses voorschrijven zodat ik de helft kan prikken.
Saxenda was recept gestopt (want ging overstappen) dus na veel bellen en gedoe kon ik dag voor ik het laatst zou prikken een doos Saxenda halen. Hadden ze de Wegovy bestelling geannuleerd arrrgh!
Nou maar wachten dan. Baal enorm want had me er zo op ingesteld te kunnen starten. Hoop stiekem niet te lang te hoeven wachten want als Wegovy zo onbetrouwbaar is heb ik graag nog paar pennen Saxenda in voorraad...
Saxenda was recept gestopt (want ging overstappen) dus na veel bellen en gedoe kon ik dag voor ik het laatst zou prikken een doos Saxenda halen. Hadden ze de Wegovy bestelling geannuleerd arrrgh!
Nou maar wachten dan. Baal enorm want had me er zo op ingesteld te kunnen starten. Hoop stiekem niet te lang te hoeven wachten want als Wegovy zo onbetrouwbaar is heb ik graag nog paar pennen Saxenda in voorraad...
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
zaterdag 20 december 2025 om 13:28
Sorry Lunchlover, ik zie je bericht nu pas... Wat jammer dat je huisarts niet Wegovy in een hogere dosis wil voorschrijven. Spaart sowieso veel geld uit. Hoe is je situatie nu?
Ik heb het lastig. Zit al een hele tijd op 0,3 mg Wegovy en merk dat de eetruis weer sterker wordt. Maar ook dat er emotie-eten meespeelt en ik vind het soms toch lastig om die twee uit elkaar te houden. In ieder geval merk ik dat ik weer meer kan eten.
Het net even zitten rekenen. Zie dat ik 11 weken heb gedaan met de laatste pen (hij is nu op). Dus wellicht ligt het daaraan. De officiële houdbaarheid van een open pen Wegovy is 6 weken in de koelkast. Zal best wat langer zijn, maar ik begrijp dat de werking dan wel kan afnemen.
Alleen is dit dus sowieso geen goed nieuws voor helemaal afbouwen naar nul. Ik heb zelf ook altijd gedacht/verwacht dat dit niet kon. Behalve als je weer gaat proberen om alles op discipline en wilskracht te doen.
Ik heb het lastig. Zit al een hele tijd op 0,3 mg Wegovy en merk dat de eetruis weer sterker wordt. Maar ook dat er emotie-eten meespeelt en ik vind het soms toch lastig om die twee uit elkaar te houden. In ieder geval merk ik dat ik weer meer kan eten.
Het net even zitten rekenen. Zie dat ik 11 weken heb gedaan met de laatste pen (hij is nu op). Dus wellicht ligt het daaraan. De officiële houdbaarheid van een open pen Wegovy is 6 weken in de koelkast. Zal best wat langer zijn, maar ik begrijp dat de werking dan wel kan afnemen.
Alleen is dit dus sowieso geen goed nieuws voor helemaal afbouwen naar nul. Ik heb zelf ook altijd gedacht/verwacht dat dit niet kon. Behalve als je weer gaat proberen om alles op discipline en wilskracht te doen.
zondag 21 december 2025 om 19:34
Ik zit nog steeds aan de Saxenda. Ik loop nu in het zh ivm bepaalde klachten (die ik al 10 jaar heb) en die arts vermoed dat de Saxenda ook niet helpt. Maar omdat ik nu medicatie heb gehad wil hij liefst dat ik nu niets verander om te zien of de medicatie helpt. Maar na 4 weken andere etc tot iets helpt. Das dus wel bagger want tot ik iets vind, wil hij niet dat ik overstap.
Maar goed. Ook geen pen nog gevonden dus voor nu is het wat het is. Blijf hangen op huidige gewicht maar doe ook geen moeite om af te vallen. Zit maar op 1,2 en das prima. Eerst dat zh traject maar denk ik. Wie weet denk ik er morgen ander over lol, niets zo veranderlijk als een mens
Ga jij nu omhoog met je Wegovy of kijk je eerst een week met je nieuwe pen of het idd afnemende werking is wat se boosdoener is?
Ik heb 2 weken stop gehad en werd duidelijk dat ik ook niet zonder kan. Niet verrassend, wel irritant.
Maar goed. Ook geen pen nog gevonden dus voor nu is het wat het is. Blijf hangen op huidige gewicht maar doe ook geen moeite om af te vallen. Zit maar op 1,2 en das prima. Eerst dat zh traject maar denk ik. Wie weet denk ik er morgen ander over lol, niets zo veranderlijk als een mens
Ga jij nu omhoog met je Wegovy of kijk je eerst een week met je nieuwe pen of het idd afnemende werking is wat se boosdoener is?
Ik heb 2 weken stop gehad en werd duidelijk dat ik ook niet zonder kan. Niet verrassend, wel irritant.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
maandag 12 januari 2026 om 11:28
LunchLover schreef: ↑21-12-2025 19:34Ga jij nu omhoog met je Wegovy of kijk je eerst een week met je nieuwe pen of het idd afnemende werking is wat se boosdoener is?
Ik was met die nieuwe pen in eerste instantie nog ietsje omlaag gegaan (0,25 mg). Maar ik begon weer ouderwets te snaaien en begon ook weer aan te komen (2 kilo in 3 weken tijd, dus dat ging best hard). Ik merkte inderdaad dat de food noise er weer ouderwets doorheen kwam en dat ik weer bijna terug was bij mijn oude portiegrootte. Dus ik heb toch maar besloten om weer wat omhoog te gaan (nu 0,35 mg). Ik denk eigenlijk dat mijn onderhoudsdosis op 0,35/0,4 mg ligt. Dat verder zakken gewoon niet gaat. Ik zou ermee kunnen leven als ik die dosis voor de rest van mijn leven zou moeten spuiten, maar mijn huisarts wil hier tot nu toe niet in mee. Ik hoop op voortschrijdend inzicht bij haar, nu steeds duidelijk wordt dat bijna iedereen die stopt weer aankomt.
donderdag 15 januari 2026 om 20:57
Hoe gaat het hier met iedereen? Ik schrijf hier even mee, op het andere topic toch voornamelijk starters nu. Ik ben nog 8 kilo verwijderd van mijn doel (al een maand..) maar ben een beetje klaar met de medicatie. Het begint me tegen te staan het te spuiten, ik merk dat ik er van baal dat het me iedere 4 weken veel geld kost (naast mijn vreselijk dure nieuwe sportschool), en de last van m’n maag die ik nog steeds af en toe heb irriteert me.
Kortom: ik overweeg om af te bouwen voor ik streef heb bereikt. Ik weet niet of dat slim is of dat ik nog even 2 maanden aan moet kijken terwijl ik mijn sportroutine verstevig. Bah, ik wou dat ik er zo positief in stond als in het begin. Maar het lukt me gewoon even niet.
En dan lees ik zo’n zinnetje als dat van Mus, dat ‘steeds duidelijk wordt dat bijna iedereen die stopt weer aankomt’, exact wat de (vervangende) huisarts ook zei. Maar ik wil er gewoon niet aan! Het kan toch niet zo zijn dat ik de rest van mijn leven er aan vast zit, dat wil ik helemaal niet! Dat ontmoedigt me dan zo…
Is dit herkenbaar voor anderen?
Kortom: ik overweeg om af te bouwen voor ik streef heb bereikt. Ik weet niet of dat slim is of dat ik nog even 2 maanden aan moet kijken terwijl ik mijn sportroutine verstevig. Bah, ik wou dat ik er zo positief in stond als in het begin. Maar het lukt me gewoon even niet.
En dan lees ik zo’n zinnetje als dat van Mus, dat ‘steeds duidelijk wordt dat bijna iedereen die stopt weer aankomt’, exact wat de (vervangende) huisarts ook zei. Maar ik wil er gewoon niet aan! Het kan toch niet zo zijn dat ik de rest van mijn leven er aan vast zit, dat wil ik helemaal niet! Dat ontmoedigt me dan zo…
Is dit herkenbaar voor anderen?
vrijdag 16 januari 2026 om 09:24
Niet helemaal herkenbaar voor mij, omdat ik hier toen ik begon met medicatie al vanuit ging. Ik moet ook de rest van mijn leven medicatie gebruiken voor mijn hart en ik zag deze medicatie net zo: als iets dat een defect in mijn lichaam compenseert. De hoge kosten zijn natuurlijk wel balen. Al valt dat bij mij relatief mee, omdat ik in principe wel 10-12 weken met een spuit kan doen (al neemt de werking dan wel af). En voor mij is deze medicatie levensveranderend: ik heb weer een lijf waar ik alles mee kan.
Maar er zijn mensen die het lukt om volledig te stoppen en niet meer aan te komen. Hoe belangrijk is dat streefgewicht voor jou? Ik weet niet of nu nog even twee maanden aanpoten heel verstandig is. Wat gebeurt er daarna? Het lijntje kan niet altijd strak blijven staan, dus de kans is waarschijnlijk groot dat je daarna weer aankomt. Kun je niet nu alvast beginnen met langzaam afbouwen en kijken hoe dat bevalt?
Maar er zijn mensen die het lukt om volledig te stoppen en niet meer aan te komen. Hoe belangrijk is dat streefgewicht voor jou? Ik weet niet of nu nog even twee maanden aanpoten heel verstandig is. Wat gebeurt er daarna? Het lijntje kan niet altijd strak blijven staan, dus de kans is waarschijnlijk groot dat je daarna weer aankomt. Kun je niet nu alvast beginnen met langzaam afbouwen en kijken hoe dat bevalt?
vrijdag 16 januari 2026 om 20:49
Hoi! Ik wil hier graag meeschrijven. Ik heb in 2019 een maagverkleining gehad en ben toen afgevallen van 135 kilo naar 104. Daarna helaas toch weer aangekomen en in 2023 begonnen met GLI en Saxenda. Afgevallen van 120 naar 110 maar na een tijdje deed het niet veel meer en kwam ik de verloren kilo's weer aan.
Daarna zelf geprobeerd zonder hulp maar dat was geen doen. Ik lette goed op en bewoog meer maar viel bijna niks af.
Ik was er zo klaar mee dat ik in mei besloot via een privékliniek Mounjaro te proberen. En dat was echt een openbaring! Voor het eerst in mijn leven had ik geen food noise en ik voelde mij voor het eerst zoals "normale" mensen zich voelen. Alleen eten wanneer ik honger heb en er tussendoor niet mee bezig zijn. De kilo's vlogen er af! Ik begon op 120 kilo en wilde naar 85 maar dacht dat dat te ambitieus was. Maar niets was minder waar want ik weeg nu 86! Nooit verwacht dat ik dat ooit zou bereiken! Ik spoot 10 en ben nu teruggegaan naar 5. Ik wil het liefst nog 10 kilo kwijt.
Gelukkig kan ik het sinds een paar maanden bestellen bij de huisarts en dat scheelt aanzienlijk in de kosten, al blijft het natuurlijk niet goedkoop. Maar het is elke euro meer dan waard. Ik merk dat het hongergevoel weer best erg terug is nu ik heb afgebouwd naar 5 en ik kijk even hoe dat de komende tijd gaat. Tot nu toe gaat het goed op discipline. Heb vooral in de avond honger maar ik heb mezelf voorgenomen dat ik alleen op zaterdagavond wat mag pakken en de rest van de avonden niet. Als ik uiteindelijk op mijn streefgewicht ben dan ga ik dat wat meer loslaten. Maar ik ben echt ontzettend blij met Mounjaro! Van maat 52 naar 42/44 en geen bijwerkingen.
Daarna zelf geprobeerd zonder hulp maar dat was geen doen. Ik lette goed op en bewoog meer maar viel bijna niks af.
Ik was er zo klaar mee dat ik in mei besloot via een privékliniek Mounjaro te proberen. En dat was echt een openbaring! Voor het eerst in mijn leven had ik geen food noise en ik voelde mij voor het eerst zoals "normale" mensen zich voelen. Alleen eten wanneer ik honger heb en er tussendoor niet mee bezig zijn. De kilo's vlogen er af! Ik begon op 120 kilo en wilde naar 85 maar dacht dat dat te ambitieus was. Maar niets was minder waar want ik weeg nu 86! Nooit verwacht dat ik dat ooit zou bereiken! Ik spoot 10 en ben nu teruggegaan naar 5. Ik wil het liefst nog 10 kilo kwijt.
Gelukkig kan ik het sinds een paar maanden bestellen bij de huisarts en dat scheelt aanzienlijk in de kosten, al blijft het natuurlijk niet goedkoop. Maar het is elke euro meer dan waard. Ik merk dat het hongergevoel weer best erg terug is nu ik heb afgebouwd naar 5 en ik kijk even hoe dat de komende tijd gaat. Tot nu toe gaat het goed op discipline. Heb vooral in de avond honger maar ik heb mezelf voorgenomen dat ik alleen op zaterdagavond wat mag pakken en de rest van de avonden niet. Als ik uiteindelijk op mijn streefgewicht ben dan ga ik dat wat meer loslaten. Maar ik ben echt ontzettend blij met Mounjaro! Van maat 52 naar 42/44 en geen bijwerkingen.
zaterdag 17 januari 2026 om 11:24
Ik zou graag jullie ervaringen willen weten mbt afbouwen. Ik spuit saxenda nu ruim 7 maanden en ben bijna 25 kilo afgevallen. Zit de laatste 4 maanden op 3.0
Ik moet nog ongeveer 5 kilo en dan zit ik op een gezond gewicht.
Helaas blijf ik al weken hangen op hetzelfde gewicht
Nu heb ik niet opgelet en ben door mijn pennen heen en kan pas maandag bij mijn huisarts nieuwe aanvragen. Dat duurt een paar dagen voordat ik ze in huis heb, dus een paar dagen niet spuiten…
Ik ben benieuwd hoe dit gaat en wil dan na deze dagen minder spuiten
Hebben jullie daar ervaring mee?
Ik moet nog ongeveer 5 kilo en dan zit ik op een gezond gewicht.
Helaas blijf ik al weken hangen op hetzelfde gewicht
Nu heb ik niet opgelet en ben door mijn pennen heen en kan pas maandag bij mijn huisarts nieuwe aanvragen. Dat duurt een paar dagen voordat ik ze in huis heb, dus een paar dagen niet spuiten…
Ik ben benieuwd hoe dit gaat en wil dan na deze dagen minder spuiten
Hebben jullie daar ervaring mee?
munamar wijzigde dit bericht op 17-01-2026 11:26
Reden: Typfout
Reden: Typfout
0.61% gewijzigd
zondag 1 februari 2026 om 12:29
Ik meld me ook.
Streefgewicht bereikt en ga nu afbouwen. Alles in overleg met de arts van Yazen. Ik was maar gekomen tot 3.75 mg mounjaro en gisteren 3.25 gespoten (dat was wel op eigen initiatief, kreeg vanmorgen pas haar voorstel om 2,5 mg te spuiten maar dat kan dan volgende week wel)
Mijn plan is om dan maar gewoon de zo laag mogelijke dosering te blijven gebruiken.
Zolang Yazen een grote pen wil blijven voorschrijven is dat de beste en voor mij voordeligste manier.
Ze hebben een abo voor mensen in "The clarity fase" (het op gewicht en stabiel blijven)
Dan kun je voor €35 per maand een onderhoudsabo met receptverlenging krijgen. Dat scheelt aanzienlijk in de maandkosten (nu €119 per maand)
Hopelijk kan ik daar snel in.
Streefgewicht bereikt en ga nu afbouwen. Alles in overleg met de arts van Yazen. Ik was maar gekomen tot 3.75 mg mounjaro en gisteren 3.25 gespoten (dat was wel op eigen initiatief, kreeg vanmorgen pas haar voorstel om 2,5 mg te spuiten maar dat kan dan volgende week wel)
Mijn plan is om dan maar gewoon de zo laag mogelijke dosering te blijven gebruiken.
Zolang Yazen een grote pen wil blijven voorschrijven is dat de beste en voor mij voordeligste manier.
Ze hebben een abo voor mensen in "The clarity fase" (het op gewicht en stabiel blijven)
Dan kun je voor €35 per maand een onderhoudsabo met receptverlenging krijgen. Dat scheelt aanzienlijk in de maandkosten (nu €119 per maand)
Hopelijk kan ik daar snel in.
woensdag 4 februari 2026 om 14:15
Haai,
Ben ik ook weer een keer.
Ik ben in totaal 9 weken gestopt en prik nu weer eens in de 2 weken.
Ik ben 2 keer bij de huisarts geweest die niet wil meewerken Mounjaro voor te schrijven omdat ze 'nog niet genoeg onderzoeksresultaten hebben.'
Zij gaven wel aan dat ik via hen Ozempic of Wegovy zou kunnen krijgen.
Echter is dat niet helemaal vergelijkbaar met de werkzame stoffen van Mounjaro, dus iets weerhoud mij ervan.
Ik heb met NOK gesproken en ondanks dat ze inzien dat wij geen begeleiding meer nodig hebben, willen ze het middel niet zonder extra kosten voorschrijven.
Ik heb een 3e optie die we dus nu gaan doen waarbij ik het middel voorgeschreven krijg door een specialist die het wel mag voorschrijven, maar mij dus niet vanaf dag 1 begeleid.
Het is een rare bedoening zo.
Mijn plan is om nog tot eind zomer 2026 elke 2 weken te prikken en dan ga ik toch weer stoppen.
Ik schrok van het effect wat het in eerste instantie had, maar ik denk dat ik er nu beter mee om kan gaan.
Ik heb mijn totale eetpatroon en levensstijl aangepast.
Ben ik ook weer een keer.
Ik ben in totaal 9 weken gestopt en prik nu weer eens in de 2 weken.
Ik ben 2 keer bij de huisarts geweest die niet wil meewerken Mounjaro voor te schrijven omdat ze 'nog niet genoeg onderzoeksresultaten hebben.'
Zij gaven wel aan dat ik via hen Ozempic of Wegovy zou kunnen krijgen.
Echter is dat niet helemaal vergelijkbaar met de werkzame stoffen van Mounjaro, dus iets weerhoud mij ervan.
Ik heb met NOK gesproken en ondanks dat ze inzien dat wij geen begeleiding meer nodig hebben, willen ze het middel niet zonder extra kosten voorschrijven.
Ik heb een 3e optie die we dus nu gaan doen waarbij ik het middel voorgeschreven krijg door een specialist die het wel mag voorschrijven, maar mij dus niet vanaf dag 1 begeleid.
Het is een rare bedoening zo.
Mijn plan is om nog tot eind zomer 2026 elke 2 weken te prikken en dan ga ik toch weer stoppen.
Ik schrok van het effect wat het in eerste instantie had, maar ik denk dat ik er nu beter mee om kan gaan.
Ik heb mijn totale eetpatroon en levensstijl aangepast.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in