Gluten ja of nee?
donderdag 22 januari 2026 om 19:41
Ik heb thuis twee zelftesten voor gluten allergie gedaan. Ik ben vooral heel erg moe maar heb verder geen klachten. Maar een collega had dit ook en bleek een glutenallergie te hebben. Aangezien ik een andere ziekte heb die vaak samen lijkt te gaan met coeliaki wilde ik ook testen. Nu geven beide testen een heeeel licht streepje. Zou dit dan toch positief zijn?
vrijdag 23 januari 2026 om 14:33
Zelf gluten laten staan is vrij makkelijk. Als je daar moe van wordt zul je dus snel verschil gaan merken als je geen gluten meer eet.
Als je coeliakie of glutenallergie hebt, had je dat wel gemerkt aan andere symptomen dan alleen moeheid.
Vandaar mijn opmerking om tijdelijk gluten te laten staan.
Als je coeliakie of glutenallergie hebt, had je dat wel gemerkt aan andere symptomen dan alleen moeheid.
Vandaar mijn opmerking om tijdelijk gluten te laten staan.
groenebroek wijzigde dit bericht op 23-01-2026 14:37
38.39% gewijzigd
vrijdag 23 januari 2026 om 14:34
vrijdag 23 januari 2026 om 14:35
Zelftesten zijn over het algemeen niet heel betrouwbaar.
Als je moe bent, bespreek dit dan met de huisarts, die kan dmv ontlasting een coeliakie test doen, maar ook andere zaken bekijken die voor vermoeidheid kunnen zorgen bijvoorbeeld een vitaminetekort, ijzertekort, pfeiffer, leefstijl, stress. Ik noem maar even wat, er kan natuurlijk vanalles achter die vermoeidheid zitten.
Als je moe bent, bespreek dit dan met de huisarts, die kan dmv ontlasting een coeliakie test doen, maar ook andere zaken bekijken die voor vermoeidheid kunnen zorgen bijvoorbeeld een vitaminetekort, ijzertekort, pfeiffer, leefstijl, stress. Ik noem maar even wat, er kan natuurlijk vanalles achter die vermoeidheid zitten.
vrijdag 23 januari 2026 om 14:39
groenebroek schreef: ↑23-01-2026 14:33Zelf gluten laten staan is vrij makkelijk. Als je daar moe van wordt zul je dus snel verschil gaan merken als je geen gluten meer eet.
En dit vooral niet doen. Om duidelijkheid te krijgen of je coeliakie hebt, moet je juist gluten blijven eten. Anders test je mogelijk vals negatief.
Bovendien is het met een glutenvrij dieet nog best lastig om voldoende van alle voedingsstoffen binnen te krijgen en is het advies daarom om áls je glutenvrij gaat eten met een diëtist te overleggen.
vrijdag 23 januari 2026 om 14:42
Was het advies van de huisarts. Eerst zelf een week of twee de gluten links laten liggen en dan terug voor overleg n.a.v. de uitkomsten van die twee weken.Ravintola schreef: ↑23-01-2026 14:39En dit vooral niet doen. Om duidelijkheid te krijgen of je coeliakie hebt, moet je juist gluten blijven eten. Anders test je mogelijk vals negatief.
Bovendien is het met een glutenvrij dieet nog best lastig om voldoende van alle voedingsstoffen binnen te krijgen en is het advies daarom om áls je glutenvrij gaat eten met een diëtist te overleggen.
vrijdag 23 januari 2026 om 16:26
“Waarom moet ik gluten eten?
Dat zit zo: als je coeliakie hebt zullen er antistoffen in het bloed aanwezig zijn en kan er schade aan de dunne darm zichtbaar zijn. Stop je voorafgaand aan het onderzoek met het eten van gluten dan kunnen de antistoffen in het bloed (bijna) afwezig zijn en is de beschadiging aan de darm mogelijk niet meer zichtbaar. Dat geeft dan geen betrouwbaar beeld.“
https://www.glutenvrij.nl/de-juiste-diagnose
Lees maar, om te kunnen aantonen of je coeliakie hebt, moet je juist gluten eten.
Dat zit zo: als je coeliakie hebt zullen er antistoffen in het bloed aanwezig zijn en kan er schade aan de dunne darm zichtbaar zijn. Stop je voorafgaand aan het onderzoek met het eten van gluten dan kunnen de antistoffen in het bloed (bijna) afwezig zijn en is de beschadiging aan de darm mogelijk niet meer zichtbaar. Dat geeft dan geen betrouwbaar beeld.“
https://www.glutenvrij.nl/de-juiste-diagnose
Lees maar, om te kunnen aantonen of je coeliakie hebt, moet je juist gluten eten.
vrijdag 23 januari 2026 om 17:06
Ik ging eerst een maand glutenvrij eten en kijken wat het deed met mijn symptomen. Daarna weer bij de huisarts geweest om te kijken of het zinvol was om te kijken naar naar coeliakie en/of vervolgtraject. Er waren genoeg indicatoren voor onderzoek coeliakie (via bloedonderzoek). Maar voor het onderzoek moest ik eerst minimaal 6 weken volop gluten eten, anders zou het niet uit de test kunnen komen.
Diagnose: gluten-intolerantie (geen coeliakie). Vervolgens ben ik bij een dietist geweest om samen te kijken naar een goed voedingspatroon.
Diagnose: gluten-intolerantie (geen coeliakie). Vervolgens ben ik bij een dietist geweest om samen te kijken naar een goed voedingspatroon.
Fox off!
vrijdag 23 januari 2026 om 17:37
Wat ik nou afvraag he? Je bent aan het zelfdokteren en een moeie vermoeide collega blijkt een glutenallergie te hebben, die dus die moeheid verklaard. Wat heb je dan zelf al gedaan om die moeheid weg te krijgen? of is het gewoon lukraak hetzelfde doen?
Als ik klachten heb die niet weggaan, probeer ik eerst de oorzaak zelf weg te nemen (dus vroeger naar bed in dit geval, bijvoorbeeld) en als dat dan niet lukt zou ik naar de huisarts gaan.
Hoe gaat dat in je hoofd dat je wel geld uitgeeft aan dit soort testen, maar dat je niet even naar de huisarts gaat voor een gedegen onderzoek?
Als ik klachten heb die niet weggaan, probeer ik eerst de oorzaak zelf weg te nemen (dus vroeger naar bed in dit geval, bijvoorbeeld) en als dat dan niet lukt zou ik naar de huisarts gaan.
Hoe gaat dat in je hoofd dat je wel geld uitgeeft aan dit soort testen, maar dat je niet even naar de huisarts gaat voor een gedegen onderzoek?
vrijdag 23 januari 2026 om 17:47
Eens, dat zijn echt twee heel verschillende dingen! Waarom niet gewoon naar de huisarts?
Het kan natuurlijk zijn dat je een glutenallergie of coeliakie hebt. Maar ik vind de redenering niet sterk: jij (to) bent vaak moe, een vriendin was dat ook en zij had coeliakie, dús.....
Moeheid is een symptoom van zo'n beetje een miljard dingen.
vrijdag 23 januari 2026 om 19:31
Goede vragen. Ik ben dus al bij de dokter geweest (meerdere keren) maar uit mijn bloedonderzoek blijkt niks gek te komen. Maar de vermoeidheid blijft. De huisarts zegt nu dat ik er mee moet leren leven. Maar ik slaap dus hele nachten door maar het lukt me overdag niet om alles vol te houden. Ik werk drie dagen en heb een gezin maar volgens mij wil ik dan toch geen gekke dingen. Maar nu lig ik in het weekend soms een hele dag op bed om bij te komen. Ik kan het nog niet zo goed accepteren dat dit het nu is en blijf dus zelf “dokteren” omdat ik zo graag wil weten wat er met me aan de hand is.
vrijdag 23 januari 2026 om 21:36
vrijdag 23 januari 2026 om 21:38
Moeheid kan enorm veel oorzaken hebben dus ik zou niet direct op een thuistest vertrouwen qua glutenallergie.Bibabloem schreef: ↑23-01-2026 19:31Goede vragen. Ik ben dus al bij de dokter geweest (meerdere keren) maar uit mijn bloedonderzoek blijkt niks gek te komen. Maar de vermoeidheid blijft. De huisarts zegt nu dat ik er mee moet leren leven. Maar ik slaap dus hele nachten door maar het lukt me overdag niet om alles vol te houden. Ik werk drie dagen en heb een gezin maar volgens mij wil ik dan toch geen gekke dingen. Maar nu lig ik in het weekend soms een hele dag op bed om bij te komen. Ik kan het nog niet zo goed accepteren dat dit het nu is en blijf dus zelf “dokteren” omdat ik zo graag wil weten wat er met me aan de hand is.
Is er wel eens naar je slaap zelf gekeken, bijv een slaaponderzoek?
vrijdag 23 januari 2026 om 23:59
Mijn dochter heeft coeliakie en dit zie je alleen in bloed aan antistoffen en positief endomysium. Ze heeft een biopt en gentest gehad en toen pas kwam de diagnose, dus ga niet prutsen met zelftesten en blijf vooral gluten eten voordat je naar de huisarts gaat.
Mijn dochter was moe, diarree en vooral misselijk, maar iedere coeliaak kan andere klachten hebben.
Ook heeft zij problemen met de schildklier deze zijn coeliakie gerelateerd, diabetes is ook een gerelateerde ziekte. Het is meestal of het een of het ander. Met geluk geen van beide.
Mijn dochter was moe, diarree en vooral misselijk, maar iedere coeliaak kan andere klachten hebben.
Ook heeft zij problemen met de schildklier deze zijn coeliakie gerelateerd, diabetes is ook een gerelateerde ziekte. Het is meestal of het een of het ander. Met geluk geen van beide.
zaterdag 24 januari 2026 om 08:16
En met pech beide + lactose-intolerantie.Jeusnbdhdudh schreef: ↑23-01-2026 23:59
Lactose- en glutenintolerantie zijn vaak aan elkaar gelinkt.
Fox off!
zaterdag 24 januari 2026 om 08:21
Mijn klachten: PDS + lactose-intolerantie. De PDS-klachten werden in de loop van de jaren steeds erger.
Nu eetik al 3 jaar gluten- en lactossevrij en dat gaat heel erg goed. Ik merkte al snel dat ik meer energie had (toch vermoeidheid blijkbaar), gewrichtsklachten namen af (ik dacht dat dat de leeftijd was) en geen PDS-klachten meer. Wat een verademing!
Nu eetik al 3 jaar gluten- en lactossevrij en dat gaat heel erg goed. Ik merkte al snel dat ik meer energie had (toch vermoeidheid blijkbaar), gewrichtsklachten namen af (ik dacht dat dat de leeftijd was) en geen PDS-klachten meer. Wat een verademing!
Fox off!
zaterdag 24 januari 2026 om 11:54
Zeker eerst bloed laten prikken op
coeliakie voordat je glutenvrij gaat eten. Niks zo vervelend als goed reageren op glutenvrij eten en dan weer zes weken gluten moeten eten om te kunnen testen of het coeliakie is. Er zit vaak echt wel een verschil tussen glutensensitief en Coeliakie qua hoe strikt je moet zijn met je dieet. Coeliakie maakt het leven echt een stuk ingewikkelder.
Een keer bloedprikken is overigens niet voldoende om de diagnose te stellen, daarna is tenminste nog een tweede keer bloedprikken en/of een biopt nodig.
En qua klachten: deze kunnen zo veel verschillen. Het is niet voor niks dat de diagnose vaak pas veel te laat of niet wordt gesteld.
coeliakie voordat je glutenvrij gaat eten. Niks zo vervelend als goed reageren op glutenvrij eten en dan weer zes weken gluten moeten eten om te kunnen testen of het coeliakie is. Er zit vaak echt wel een verschil tussen glutensensitief en Coeliakie qua hoe strikt je moet zijn met je dieet. Coeliakie maakt het leven echt een stuk ingewikkelder.
Een keer bloedprikken is overigens niet voldoende om de diagnose te stellen, daarna is tenminste nog een tweede keer bloedprikken en/of een biopt nodig.
En qua klachten: deze kunnen zo veel verschillen. Het is niet voor niks dat de diagnose vaak pas veel te laat of niet wordt gesteld.
zaterdag 24 januari 2026 om 15:41
Heb je zelf je levensstijl al eens onder de loep genomen om te kijken waar je zo moe van wordt?
Slaap je goed, eet je gezond, beweeg je genoeg in de buitenlucht, doe je werk wat je leuk vindt, is er niks waar je gedachten op blijven hangen, doe je leuke dingen in je vrije tijd, ben je gelukkig, heb je met niemand ruzie, is er psychisch niks aan de hand, ben je in de rouw, is je huis gezond?
Mijn buurvrouw was al maanden hondsmoe, en toen bleek dat ze 20 ademstops per minuut had, nu heeft ze zo'n slaapapneumasker en ze is haar oude zelf weer. Niet dat je nu moet denken aan slaapapneu, maar ik wil aangeven dat je moeheid zoveel oorzaken kan hebben, dat het onverstandig is om zomaar waardevolle stoffen uit je dieet te gooien zonder dat je zekerheid hebt wat er aan de hand is.
Slaap je goed, eet je gezond, beweeg je genoeg in de buitenlucht, doe je werk wat je leuk vindt, is er niks waar je gedachten op blijven hangen, doe je leuke dingen in je vrije tijd, ben je gelukkig, heb je met niemand ruzie, is er psychisch niks aan de hand, ben je in de rouw, is je huis gezond?
Mijn buurvrouw was al maanden hondsmoe, en toen bleek dat ze 20 ademstops per minuut had, nu heeft ze zo'n slaapapneumasker en ze is haar oude zelf weer. Niet dat je nu moet denken aan slaapapneu, maar ik wil aangeven dat je moeheid zoveel oorzaken kan hebben, dat het onverstandig is om zomaar waardevolle stoffen uit je dieet te gooien zonder dat je zekerheid hebt wat er aan de hand is.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in