Gezondheid alle pijlers

Gordelroos - niet serieus genomen?

09-05-2026 21:06 91 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dag allen,

Ik wil even m’n ei kwijt en ben ook benieuwd naar jullie ervaringen met gordelroos.

Afgelopen week had ik last van golvende pijn in mijn rug en ribbenkast, aan de linkerkant. Ik dacht er niet zoveel van en had me voorgenomen om de huisarts maandag te bellen als het niet zou wegtrekken. Donderdagmiddag merkte ik een uitslag links onder mijn ribbenkast op. Niet veel, maar wel een verheven rode vlek die behoorlijk begon te steken en branden. Ik heb gisterenavond even laagdrempelig contact gezocht met een verpleegkundige via de Zelfzorgwijzer app, die heeft mijn klachten en foto aan een arts laten zien omdat ze gordelroos vermoedde en de arts zei op basis van de foto en het verhaal hetzelfde te denken.

Sinds vannacht is de pijn niet alleen maar in mijn flank maar ook op en rondom het gebied waar die vlek zit. Ik heb jeuk, maar de pijn is ook echt heel vervelend! Enerzijds steekt en brandt mijn huid (ook waar nog geen vlekken zitten), anderzijds voel ik ook een scherpe pijn die vast de typerende zenuwpijn zou kunnen zijn. Ik begreep dat als je binnen 72 uur met virusremmers begint, je het beloop nog aardig kan remmen. Na die 72 uur niet meer. Maandag naar de eigen huisarts zou dus te laat zijn.

Ik heb de HAP gebeld om de situatie voor te leggen en advies te vragen en ik ben echt met alles wat ik zei uitgekafferd. Hier baal ik van, want ik ben to-taal geen pieperd. ‘Wat voor medicatie slik je?’ ‘De pil’ ‘Dat is anticonceptie, geen medicatie’
‘Heb je blaasjes?’ ‘De plekjes zijn rood en verheven en het is wel even wat vochtig geweest, maar ik kan niet goed zien of er echt blaasjes zitten’ ‘Ja maar daar heb ik niks aan, heb je blaasjes ja of nee?!’

Uiteindelijk zei ze dat ik maar terug moet bellen als ik blaasjes krijg maar dat ze ook dan niet echt aanleiding ziet om meer te doen dan paracetamol slikken en zinkzalf smeren om de plek uit te drogen. Door de dag heen neemt de pijn rond het gebied van de uitslag behoorlijk toe, maar de uitslag breidt zich niet uit en ik heb niet echt blaasjes. Ik zou heeel graag tijdig virusremmers willen (of op zn minst een beoordeling) als daarmee kan worden voorkomen dat ik er helemaal onder kom te zitten en de komende maand deze pijn blijf houden. De HAP durf ik echter niet zo goed terug te bellen omdat ze zo boos deed en omdat ik natuurlijk ergens voel ‘als het niet om die 72 uur ging, zou dit prima kunnen wachten tot volgende week’

Hebben jullie ervaring met gordelroos? En zit ik nou te piepen of is een beoordeling in het weekend misschien wel passend?
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee je piept niet. Gordelroos kan echt heel naar worden. Ik zou die pillen niet te laat willen

Maar: het internet zegt de pillen te starten ná het verschijnen van de blaasjes.

Dus wat een hork die triageverpleegkundige ook is, misschien heeft ze wel gelijk.

Maar dan mag ze dat ook fatsoenlijk aan je uitleggen. Ken je een beetje assertief persoon die voor jou kan bellen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou even de pagina van thuisarts doorlezen: https://www.thuisarts.nl/gordelroos/ik-heb-gordelroos

"Als gordelroos in je gezicht zit
Als je gordelroos in je gezicht hebt, krijg je medicijnen die virussen remmen: virus-remmers. Bijvoorbeeld aciclovir of valaciclovir
. Ze helpen om ervoor te zorgen dat het virus niet naar je oog gaat. Ook kunnen ze de pijn wat minder maken. Bijwerkingen zijn hoofdpijn en misselijkheid.

Als je een heel slechte afweer hebt
Heb je een heel slechte afweer? Bijvoorbeeld door medicijnen, zoals chemotherapie? Dan krijg je soms medicijnen die virussen remmen: virus-remmers. Of dit in jouw situatie nodig is, overlegt je huisarts meestal met je arts in het ziekenhuis."


Dus virusremmers worden niet standaard gegeven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dropdrop schreef:
09-05-2026 21:21
Nee je piept niet. Gordelroos kan echt heel naar worden. Ik zou die pillen niet te laat willen

Maar: het internet zegt de pillen te starten ná het verschijnen van de blaasjes.

Dus wat een hork die triageverpleegkundige ook is, misschien heeft ze wel gelijk.

Maar dan mag ze dat ook fatsoenlijk aan je uitleggen. Ken je een beetje assertief persoon die voor jou kan bellen?
Als ik het een beetje goed lees zijn de Nederlandse richtlijnen idd dat virusremmers worden geïndiceerd wanneer de uitslag heftig wordt, in het gezicht plaatsvindt of wanneer iemand in de risicogroep zit. In veel andere landen wordt wel vrij snel met virusremmers gestart.

Ik ben zelf normaalgesproken altijd erg assertief, maar omdat ik zelf zorgverlener (psycholoog) ben verander ik tegenover artsen altijd in een veel te begripvol vogeltje en ga ik me zitten verontschuldigen.

Ik begrijp dat de triagist een inschatting moet maken en ik heb er vertrouwen in dat ze het passend doet, maar toch voelt het niet helemaal goed. Maar ik heb in het verleden vier maanden een extreme huiduitslag gehad dus ik merk ook dat het idee van oncontroleerbare uitslag me bovengemiddeld veel spanning oplevert.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn moeder heeft het gehad op haar rug/borst en ging meteen naar de huisarts. Die heeft alleen zalf gehad en een recept voor pijnstilling voor als paracetamol niet voldoende hielp. Wist niet eens dat je daar virusremmers voor had.

En het internet zegt zo veel, ik raadpleeg het ook vaak bij klachten maar als ik dan bij de huisarts kom is het vaak niet zo ernstig als men online beschrijft.

Sterkte, mijn moeder heeft een hoge pijngrens maar die had toch echt wel veel pijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Graze schreef:
09-05-2026 21:33
Mijn moeder heeft het gehad op haar rug/borst en ging meteen naar de huisarts. Die heeft alleen zalf gehad en een recept voor pijnstilling voor als paracetamol niet voldoende hielp. Wist niet eens dat je daar virusremmers voor had.

En het internet zegt zo veel, ik raadpleeg het ook vaak bij klachten maar als ik dan bij de huisarts kom is het vaak niet zo ernstig als men online beschrijft.

Sterkte, mijn moeder heeft een hoge pijngrens maar die had toch echt wel veel pijn.

Heb je ook gelijk in. Ik denk dat het ook deels te maken heeft met dat ik zo werd afgesnauwd. Daardoor voelde het achteraf alsof ik niet goed mijn verhaal heb kunnen doen. Als ze rustig en vriendelijk had uitgelegd waarom ze er voor kiest was het wat makkelijker te verdragen geweest.
Alle reacties Link kopieren Quote
Virusremmers worden inderdaad alleen in specifieke situaties gegeven. Voor zo’n advies gegeven wordt wordt zeer uitgebreid onderzocht en voors en tegens afgewezen. Vroeger kregen ouderen ook standaard virusremmers bij gordelroos, nu niet meer. Dus het is écht heel erg vervelend, maar als het duidelijk gordelroos is is een nieuwe beoordeling niet nodig.

Blijven daar bij jou twijfels over bestaan is dat je hulpvraag en dan kan je dat specifiek aangeven. Want volgens de richtlijnen kan is het dus niet zinvol om hier verder, buiten behandeling van symptomen, iets extra aan te doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
@ Charlie - Check, dan is dit even wat het is. Balen. Ik ben sinds gisteren begonnen met paracetamol, dat doet nog niet zoveel. Verder zinkzalf, en omdat mijn weerstand wat minder is en ik menstrueer ook even de nodige vitamines in huis gehaald om de weerstand wat te boosten. Wat een ellende! Ik ben 28, ik dacht altijd dat gordelroos een seniorenziekte was.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kan natuurlijk altijd ineens denken dat je blaasjes ziet verschijnen he, dan heb je weer een ander verhaal bij de HAP...
Had je vanmorgen gebeld? De assistente die toen dienst had, is nu vrij, dus haar zal je niet aan de lijn krijgen nu.
Ik heb 2x een lange kuur valaciclovir gehad voor een andere herpes (koortslip in mijn geval, bij gecompromitteerde afweer) en dat zijn flinke pillen, maar ik heb niets aan bijwerkingen gehad. Ik zou ze graag willen bij gordelroos, geloof ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Irma_3110 schreef:
09-05-2026 21:48
Je kan natuurlijk altijd ineens denken dat je blaasjes ziet verschijnen he, dan heb je weer een ander verhaal bij de HAP...
Had je vanmorgen gebeld? De assistente die toen dienst had, is nu vrij, dus haar zal je niet aan de lijn krijgen nu.
Ik heb 2x een lange kuur valaciclovir gehad voor een andere herpes (koortslip in mijn geval, bij gecompromitteerde afweer) en dat zijn flinke pillen, maar ik heb niets aan bijwerkingen gehad. Ik zou ze graag willen bij gordelroos, geloof ik.
Ik weet ook oprecht niet of de plek bestaat uit allemaal ronde blaasjes bij elkaar of niet. Het zijn verheven rode bultjes die samen een twee euromunt vormen, zegmaar. En de huid om die plek heen wordt langzaam rood, ik verwacht dat daar de uitslag naartoe zal uitbreiden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ook virusremmers gehad. Ik had er wel bijwerkingen van maar de blaasjes bleven weg. De pijn was er overigens niet minder om, echt gruwelijk. Ik had hier nog oxycodon liggen en heb dat voor de nachten geslikt, zelfs dat haalde de pijn niet afdoende weg.

Ik vind het echt weer typisch Nederlands, "de richtlijn schrijft het niet voor".
Gordelroos kan echt hels zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lilith schreef:
09-05-2026 21:57
Ik heb ook virusremmers gehad. Ik had er wel bijwerkingen van maar de blaasjes bleven weg. De pijn was er overigens niet minder om, echt gruwelijk. Ik had hier nog oxycodon liggen en heb dat voor de nachten geslikt, zelfs dat haalde de pijn niet afdoende weg.

Ik vind het echt weer typisch Nederlands, "de richtlijn schrijft het niet voor".
Gordelroos kan echt hels zijn.

Kreeg je die binnen 72 uur of zijn ze later nog aan je gegeven?
Alle reacties Link kopieren Quote
ZuurSnoepje schreef:
09-05-2026 21:47
Ik ben sinds gisteren begonnen met paracetamol, dat doet nog niet zoveel.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-05-2026 00:47
Reden: Promoten drugs
49.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je plasmadonor bent, bellen voor een afspraak!

Verder is het ruk. Ik heb nooit virusremmers gekregen, het is vooral uitzitten en paracetamol.
Zemelenbad/spons kan even verlichting geven.
Everything is possible for the one who believes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lilith schreef:
09-05-2026 21:57
Ik heb ook virusremmers gehad. Ik had er wel bijwerkingen van maar de blaasjes bleven weg. De pijn was er overigens niet minder om, echt gruwelijk. Ik had hier nog oxycodon liggen en heb dat voor de nachten geslikt, zelfs dat haalde de pijn niet afdoende weg.

Ik vind het echt weer typisch Nederlands, "de richtlijn schrijft het niet voor".
Gordelroos kan echt hels zijn.
Als het typisch Nederlands is om niet zomaar lukraak allerlei medicatie overal tegenaan te gooien maar eerst gedegen onderzoek te doen naar de voor en nadelen daarvan, lijkt me dat prima.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
09-05-2026 22:01
Als je plasmadonor bent, bellen voor een afspraak!

Verder is het ruk. Ik heb nooit virusremmers gekregen, het is vooral uitzitten en paracetamol.
Zemelenbad/spons kan even verlichting geven.
Want? Waarom? Haha
Inderdaad, het is behoorlijk ruk! Wat een pijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
ZuurSnoepje schreef:
09-05-2026 22:02
Want? Waarom? Haha
Inderdaad, het is behoorlijk ruk! Wat een pijn.
Antistoffen van het waterpokkenvirus wat gaat naar mensen met een ernstig verzwakte weerstand.
Everything is possible for the one who believes.
Alle reacties Link kopieren Quote
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-05-2026 00:48
Reden: Quote en reactie verwijderd
99.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
09-05-2026 22:04
Antistoffen van het waterpokkenvirus wat gaat naar mensen met een ernstig verzwakte weerstand.
Oh joh, dat wist ik niet. Ik ben bloeddonor en overweeg al een tijdje plasmadonor te worden, dus dit is misschien een goede timing!
Alle reacties Link kopieren Quote
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-05-2026 00:49
Reden: Promoten drugs
98.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
ZuurSnoepje schreef:
09-05-2026 21:47
@ Charlie - Check, dan is dit even wat het is. Balen. Ik ben sinds gisteren begonnen met paracetamol, dat doet nog niet zoveel. Verder zinkzalf, en omdat mijn weerstand wat minder is en ik menstrueer ook even de nodige vitamines in huis gehaald om de weerstand wat te boosten. Wat een ellende! Ik ben 28, ik dacht altijd dat gordelroos een seniorenziekte was.
Hier een dochter van 14 die laatst een plekje gordelroos op de rug had ineens. Was ook verdikte huid met wat blaasjes. Deden ze ook verder niks aan. Ik heb koelzalf gehaald om de jeuk en pijn te verzachten. Met een week of 2 was het weer helemaal weg gelukkig.
Sterkte ermee in ieder geval!
Alle reacties Link kopieren Quote
ZuurSnoepje schreef:
09-05-2026 21:38
Heb je ook gelijk in. Ik denk dat het ook deels te maken heeft met dat ik zo werd afgesnauwd. Daardoor voelde het achteraf alsof ik niet goed mijn verhaal heb kunnen doen. Als ze rustig en vriendelijk had uitgelegd waarom ze er voor kiest was het wat makkelijker te verdragen geweest.
Ik zou stennis maken in dit geval. Gewoon zelf naar de hap rijden en daar drama maken vanwege de pijn en paniek. Als naderhand blijkt dat maandag pas starten met de behandeling voor jou te laat was dan sla je jezelf voor de kop.
Alle reacties Link kopieren Quote
Charlie591 schreef:
09-05-2026 22:02
Als het typisch Nederlands is om niet zomaar lukraak allerlei medicatie overal tegenaan te gooien maar eerst gedegen onderzoek te doen naar de voor en nadelen daarvan, lijkt me dat prima.

Want in de landen om ons heen doen ze natuurlijk geen gedegen onderzoek :bye: .
Het gaat gewoon om het kostenplaatje hoor, net als voor de vaccinatie tegen gordelroos.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lilith schreef:
09-05-2026 21:57
Ik heb ook virusremmers gehad. Ik had er wel bijwerkingen van maar de blaasjes bleven weg. De pijn was er overigens niet minder om, echt gruwelijk. Ik had hier nog oxycodon liggen en heb dat voor de nachten geslikt, zelfs dat haalde de pijn niet afdoende weg.

Ik vind het echt weer typisch Nederlands, "de richtlijn schrijft het niet voor".
Gordelroos kan echt hels zijn.
Ja bizar ook weer dat Nederland de vaccinatie nog niet vergoed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dropdrop schreef:
09-05-2026 21:58
Als het zenuwpijn is gaan paracetamol en NSAID's ook niets doen tegen de pijn.

Nou sterker nog, NSAID's worden juist zeer sterk afgeraden bij gordelroos. Gelukkig noemde TO ook alleen pcm maar ik zal het er even bijplakken, van thuisarts:

"Gebruik geen ibuprofen, diclofenac of naproxen. Deze pijnstillers kunnen bij gordelroos soms ernstige bijwerkingen geven. Bijvoorbeeld ontstekingen in de huid. Neem ook geen acetylsalicylzuur (aspirine) als pijnstiller."

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven