Gezondheid alle pijlers

Hallux valgus operatie

28-02-2010 13:17 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Morgen word ik geopereerd aan mijn voet, een hallux valgus operatie.

En ik begin nu serieus de zenuwen te krijgen.

Ben erg benieuwd of hier mensen zijn die dezelfde operatie hebben gehad, en mij kunnen vertellen hoe het resultaat was?

Hoe was de na pijn, en hoe lang duurde het voordat je je voet weer 100% kon belasten?

Ik krijg een ruggenprik (waar ik best tegenaan zie), maar krijg tijdens de operatie een roesje.

Na de operatie moet mijn voet 6 weken in het gips.

Erg spannend allemaal, aangezien ik nog nooit geopereerd ben.
Alle reacties Link kopieren
Tazzle, (nog) geen ervaring, want ik schuif die operatie al jarenlang voor me uit. Ik weet dat het eens moet gebeuren, op het moment dat ik echt geen passende schoenen meer kan vinden ......

Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen en zal morgen in ieder geval voor je duimen!
Hier ook iemand die weet dat het wss ook ooit zo ver gaat komen. Maar ik wil ook niet, vooral ook omdat tante van mij het gehad heeft en die moest ook iets van 6 weken inhet gips en mocht het niet belasten. Dat zie ik qua werk gewoon niet zitten..... dus ik wacht tot ik met pensioen ga.... over 40jaar...



maar veel succes voor morgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er 2 keer aan geopereerd, 1 keer beide voeten tegelijk toen ik 14 was en een aantal jaar later nog een keer 1 voet. Beide keren ook een ruggenprik gehad en dat zou ik zeker nu weer doen. Waarom krijg je ook nog een roesje?

De tweede keer is een aantal jaar geleden omdat 1 voet weer in de oud stand was gaan staan. Bij mij komt het niet door het dragen van verkeerde schoenen maar is het aangeboren.

De eerste dagen krijg je gips of verband waar je niet op mag lopen, na een paar dagen (dacht ik hoor, kan ook een weekje zijn) kreeg ik loopgips. Was wel grappig dus met twee voeten in het gips lopen. Voor de korte stukken ging dat prima, voor langere stukken ging ik in een rolstoel. Maar dat is met 1 voet natuurlijk niet aan de orde, op krukken gaat dat prima.

Ik vond het reuze meevallen, geen pijn gehad.

Beide keren ging het gips eraf en liep ik het ziekenhuis uit, nergens last van gehad. De arts had me wel gewaarschuwd de eerste keer dat ik moeite zou kunnen hebben met lopen omdat het beide voeten tegelijk waren maar ik liep zo weg.

Normaal doen ze maar 1 voet tegelijk maar door mijn leeftijd durfde ze het toen aan om twee voeten tegelijk te doen. En dat is echt perfect gegaan.

Voor de ruggenprik hoef je echt niet bang te zijn, je voelt het amper. Het is heel raar als je op de operatie tafel ligt en je ziet je eigen been omhoog komen zonder dat je het voelt haha! Ik heb het eigenlijk best gezellig gehad tijdens beide operaties. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik wel wat gewend ben qua ziekenhuizen en operaties, dat zal vast ook schelen. Maar echt, ik zou me er echt niet te druk om maken. Het valt echt 1000% mee.



Edit: de tweede keer liep ik trouwens vrijwel de hele dag zonder krukken op mijn werk. En dat was geen zittend werk, heb wel een beetje opgelet dat ik niet onnodig liep. Ik moest van de arts goed luisteren naar mijn lichaam, begon het pijn te doen dan stoppen en rustig gaan zitten.
Alle reacties Link kopieren
@Tazzle... Misschien een rare vraag maar heb je ook een foto van je voet? Ik heb links ook een hallux falgus... Heb er soms wat pijn aan maar niet veel ofzo. Schoenen gaan over het algemeen ook nog (behalve pumps). Wanneer ik me eraan moet laten opereren vind ik moeilijk om te bepalen.. Erger wordt het toch wel, dat weet ik. Maar kun je beter zo vroeg mogelijk geholpen worden? Of echt wachten totdat je enorm veel last hebt?



Ik wens jou heel veel succes Tazzle... Kan me voorstellen dat het erg spannend is... Ruggenprik lijkt me niks, geef mij maar algeheel Hoop dat je spoedig hersteld! Ik zal je volgen
Alle reacties Link kopieren
Bij mij werd geadviseerd om het zo vroeg mogelijk te doen. Ik heb er gelukkig nooit last van gehad maar dat krijg je uiteindelijk wel.

Over het algemeen is het zo des te ouder je bent des te moeilijker je herstelt.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties!



@ petra1985: Dat klinkt erg hoopgevend je verhaal, gelukkig.

Ik krijg een roesje omdat ik erg bang ben voor alles wat met krakende boten heeft te maken, en omdat ik me daar van te voren al erg druk om maak, mocht ik dus slapen tijdens de operatie, ik vind het wel een fijn idee.

Wel fijn dat ze destijds allebei je voeten tegelijk gedaan hebben, ik moet over een half jaar terug voor de tweede.

Het lijkt me idd heel raar dat je geen gevoel meer in je benen hebt.



@ Enigme, ik heb geen foto van mijn voet, en laat ik mn camera nu net bij mijn ouders hebben liggen.

Bij mij is het ook niet zo dat mijn grote teen er al "scheef" aanstaat, maar heb toch een fikse bobbel aan de zijkant van mijn voet.

Aangezien mijn oma het ook heeft, en die haar teen er wel bijna haaks aanstaat, heb ik besloten om me er wel aan te laten opereren.

De orthopeed zei ook dat als ik het nu niet liet doen, ik over een jaar of 5 wel terug zou komen, omdat het alleen maar erger zou worden.



Nou ik laat jullie het weten als het achter de rug is, en wat mijn ervaring is, misschien trekt het jullie wel over de streep om toch te gaan!
Alle reacties Link kopieren
Veel sterkte morgen! Ik hoop dat het net zo meevalt als dat het voor mij deed.

Mag je morgen ook gelijk weer naar huis of moet je een nachtje blijven?
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het gegaan? Al weer thuis?
Alle reacties Link kopieren
Ben weer thuis, en het is erg goed gegaan!

Het is me echt 100% meegevallen!



7:15 werd ik klaar gemaakt voor de operatie, en om half 10 lag ik alweer op de uitslaapkamer.

Om 10uur was het gevoel in mijn benen weer terug, dus mocht ik naar zaal.

Heb trouwens geen roesje gehad!

Had me bedacht, en als ik het alsnog zou willen kon het gauw genoeg tijdens de operatie nog.

Maar heb het niet nodig gehad, heb zelfs meegekeken op een scherm, was wel grappig om te zien dat ze met je voet bezig zijn, terwijl je helemaal niks voelt.

Ruggenprik was echt een eitje, totaal niet vernomen.

Eenmaal op zaal begon ik wel pijn te krijgen, en werd ik erg misselijk, paar keer over gegeven, dus moest wel een nachtje blijven.

Gisteren weer thuis gekomen, en het is echt goed te doen met paracetamol.



Dus voor iedereen die nog twijfels heeft, doen!

Het is me tot nu toe echt megevallen!



Bedankt voor al jullie reacties.
Alle reacties Link kopieren
Super dat het zo mee is gevallen!

Vond het ook zo'n vreemd gevoel een ruggenprik inderdaad.



Op naar een spoedig herstel!
Alle reacties Link kopieren
quote:Tazzle schreef op 03 maart 2010 @ 12:08:

Ben weer thuis, en het is erg goed gegaan!

Het is me echt 100% meegevallen!



7:15 werd ik klaar gemaakt voor de operatie, en om half 10 lag ik alweer op de uitslaapkamer.

Om 10uur was het gevoel in mijn benen weer terug, dus mocht ik naar zaal.

Heb trouwens geen roesje gehad!

Had me bedacht, en als ik het alsnog zou willen kon het gauw genoeg tijdens de operatie nog.

Maar heb het niet nodig gehad, heb zelfs meegekeken op een scherm, was wel grappig om te zien dat ze met je voet bezig zijn, terwijl je helemaal niks voelt.

Ruggenprik was echt een eitje, totaal niet vernomen.

Eenmaal op zaal begon ik wel pijn te krijgen, en werd ik erg misselijk, paar keer over gegeven, dus moest wel een nachtje blijven.

Gisteren weer thuis gekomen, en het is echt goed te doen met paracetamol.



Dus voor iedereen die nog twijfels heeft, doen!

Het is me tot nu toe echt megevallen!



Bedankt voor al jullie reacties.Wat fijn dat het allemaal is meegevallen, ik moet ook en ik ben als de dood vanwege de enge verhalen (mensen die 1 voet hebben laten doen en het zoooo pijnlijk vonden dat ze nooit meer terug zijn gegaan voor die andere voet. Ik wacht nog even tot mijn kleinkind uit de luiers is, daar pas ik nl. 1 dag per week op. En dan gaat het echt gebeuren, ik kan bijna geen schoenen meer aan.
Alle reacties Link kopieren
@ Toetyfroety: Die spook verhalen had ik ook gehoord, en daarom had ik ook flink de zenuwen, maar echt, het valt zo mee!

De eerste 2 dagen zijn pijnlijk, dat zal ik zeker niet ontkennen.

Maar nu, 5 dagen later voel ik me echt goed!

Ipv 8 paracetamol per dag, neem ik er nu "nog maar" 4.

Het is alleen behelpen, voet in een spalk, waar ik nog niet op kan staan omdat het pijnlijk is, dus op krukken lopen.

Heb gelukkig veel hulp, en laat me lekker verwennen en bedienen

Ik moet mijn rechtervoet ook nog laten opereren, maar ik ga fluitend heen.



Succes alvast, en wel doen hoor, je krijgt er alleen maar meer last van!
Alle reacties Link kopieren
Ik moet er waarschijnlijk ook aan Het wordt steeds erger, en ik kan gewoon geen goede maat schoenen meer kopen.



Ook loop ik nu op de buitenkant van mn voeten (holvoeten). En omdat mijn grote tenen al onder de kleinere zitten heb ik het idee dat ik daardoor sneller ontstoken tenen krijg, omdat de nagel naar de buitenkant in mn teen wordt gedrukt...



Die knobbel gaat ook steeds zeerder doen, en het vel daarop is voortaan ook maar dun



Tazzie, hoe doe jij het nu met werk/school? Ik wil me wel laten opereren, maar om nu 6 weken (is het 6 weken?) thuis te zitten lijkt me helemaal niks! Ik zou nog niet weten hoe ik naar mn werk zou moeten komen als ik met mn voet in t gips zit :-s
Alle reacties Link kopieren
Punica, ik zit idd een lange tijd thuis, aangezien ik een staand beroep heb.

Het is in mijn geval 2 weken een spalk, 6 weken gips, en daarna kun je ook nog niet meteen je voet 100% gebruiken, dus ik ga er vanuit dat ik al met al wel 3 maand weg ben.

Na een half jaar moet mn andere voet dus ook, dus dat betekent dat ik dit jaar een half jaar in de ziektewet zit.

Erg vervelend idd, maar het is niet anders.

Ik ben gelukkig niet iemand die zich om elke scheet ziek heeft gemeld op het werk, denk dat dat ook wel "scheelt" wat betreft de acceptatie van de werkgever.

En wat moet dat moet, toch?

Ik kreeg ook likdoorns onder mijn grote teen, als oorzaak van de hallux, hopelijk is dat nu ook voorbij.

Die knobbel doet idd erg zeer, hij was bij mij ook altijd vuurrood.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Oi ok, dat klinkt inderdaad heftig. Mijn oom heeft laatst ook zo'n operatie gehad (meerdere mensen in mijn familie hebben hallux valgus), ik zal binnenkort eens vragen hoe hij dat doet.



Ik zal wel veel moeten uitzoeken voordat ik me laat opereren.... ik woon alleen in een bovenwoning zonder lift, ook al zoiets

Mijn werk zou nog wel gaan, ik denk dat ik na een week of 2 wel rond zou kunnen rijden op een bureaustoel daar. Mijn werk is afwisselend zittend en staand, maar ik denk dat ik wel een eind zou kunnen komen met een rolstoel of zo.

Alleen er komen is een tweede probleem, dat zou ik ook eens uit moeten zoeken.



Maar inderdaad, wat moet, moet. Ik zal er toch niet aan ontkomen want mn tenen groeien steeds schever! Het zal ook een verademing zijn als ik een goede maat schoenen kan kopen!



Vanaf wanneer mag je eigenlijk met krukken lopen?



Veel beterschap en succes
Alle reacties Link kopieren
gelukkig is het meegevallen bij je. Ik twijfelde of ik mijn bericht hier wel neer zou zetten, maar ik ben zwaar tegenstander. Waarschijnlijk heb ik gewoon enorme pech gehad, maar bij mij is het mislukt. De eerste keer dat ik geopereerd was hebben ze gewoon een stukje bot afgebeiteld(linkervoet), de tweede keer een wigje eruit en een pennetje erdoor (rechtervoet). De derde keer (rechtervoet) hebben ze nogal royaal gebeiteld, geschroefd en de stand veranderd (ik moest 6 weken gips, waarvan 4 weken loopgips). Zo royaal dat ik niet meer lopen kon omdat de boel in een verkeerde stand aan elkaar gegroeid was. Ik kon niet langer lopen dan een half uur, en dat is voor iemand met een lopend beroep zwaar naadje. De keer daarna moets dat dus gecorrigeerd worden en heb ik 12 weken in het gips gezeten (waarvan 6 weken onbelast). Toen heb ik besloten dat ikm mijn andere voet nooit meer opnieuw zou laten doen. Ik hield maar pijn en later is gebleken dat ik waarschijnlijk botnecrose heb ik in het gewricht naar de grote teen toen, dit door te vaak op zo`n klein gebied opereren. Zeker weten doet men het niet want dan moet er een MRI gemaakt en dat kan niet omdat de schroeven en plaatjes er nog steeds inzitten (inmiddels is de laatste ok 13 jaar geleden ofzo). Een second opninon heeft uitgewezen dat ik me het beste niet meer kan laten opereren op die plek tenzij het echt niet anders kan, dus ik kijk wel uit. Pijn heb ik nog steeds af en toe, hakken kan ik never nooit meer aan en mijn grote teen raakt de grond niet omdat het gewricht is vastgezet. Stom dus. Mijn ervaring is dus ronduit slecht en ik ben de laatste die iemand zou willen bang maken, maar goed; ook slechte verhalen horen bij informatievoorziening.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik heb mn verwijsbriefje... maar ik denk dat ik nog een half jaartje wacht of zo. Het is ten slotte geen hoge nood, en ik wil kijken hoe ik dat met mn werk ga regelen. Ook mijn oom, die pas zo'n operatie heeft gehad, die ga ik ook nog eventjes ondervragen

En dan maak ik eens een afspraak
Alle reacties Link kopieren
Hello Ladies,



ik ben 24 maart geopereerd aan mijn rechtervoet. Na een week is eea gaan ontsteken en heb ik antibiotica gekregen. Maar vandaag lijkt het beter te gaan, alhoewel ik nog niet durf te juichen. Lijkt wel of de voet soort van 'ontdooit' net als wanneer je een slapend been hebt gehad en het weer bijna over is.

Ik kan mijn teen alweer een beetje naar boven en beneden bewegen en dat doet eigenlijk niet eens pijn.

Maar vanwege de onsteking is staan nog erg pijnlijk, alsof ie elk moment uit elkaar kan springen.



Maar ik heb dus wel goede hoop dat, als dat onder controle is, ik wel vooruitgang kan maken.

Nu nog zitten, zitten en nog meer zitten met pootje omhoog.



Bóóóóring!
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ben zelf op 28 maart geopereerd. Heb wel volnarcose gehad. Ik had me op veel pijn ingesteld maar dit is me reuze meegevallen. Na operatie wel morfine toegediend gekregen en trombosespuit. De eerste 2 dagen is het met de pijnstillers goed uithouden. Had vantevoren ook vaak pijn en steken. Nu een dikke week later moet ik helaas nog steeds lang hoogzitten. Gelukkig is mijn man op dit moment thuis, maar zelf heb ik een manier gevonden om korte tijd thuis ook wat te doen en wel met een rollator. Zittend en in z'n achteruit. Ik maak alleen maar gebruik van rollator, met krukken lukt me niet. Gisteren en voorgisteren geprobeerd met blauwe schoen te lopen. Wat een onding. Daarna ook wat meer pijn. Dus toch maar veel rusten. Op 10 mei pas terug. Heb namelijk hechtingen die er vanzelf uitgaan. Ben benieuwd hoe het me dan vergaat. Vooral als ik alle verhalen lees. Heb er bewust voor gekozen om nu geopereerd te worden omdat ik dan eventueel langere tijd met open schoenen kan lopen. Hoop dan in september weer dichte schoenen aan te kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Even een vraagje aan ervaringsdeskundigen. Heb zo'n blauwe schoen gekregen om met gips te kunnen lopen. Voet tot halverwege in gips. Moet ik nu alleen op de achterkant van die schoen lopen of mag je toch een beetje afrollen. Mijn teen is niet vastgezet maar bot boven knobbel gebroken en met plaatje vastgezet. Hoor het graag.
Alle reacties Link kopieren
Dik drie weken gips eraf. Flink tegengevallen nu gips eraf is.Dacht dat het nu klaar was. Spieren in voet spelen op, teen nog steeds scheef, knobbel wel weg. Voet nog steeds andere kleur en iets dikker als de ander. Dus schoenen gaat niet, wel sandalen en slippers. Moet eind juni terug naar ziekenhuis. Ben benieuwd. Laatste drie weken in gips reuze meegevallen. Ben zelfs op het einde door winkel gelopen. Alles met mate en regelmatig voet hoog.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben inmiddels 23 en 21 jaar geleden geopereerd aan beide voeten. Heb er sinds mijn jonge jeugdjaren last van gehad (de hallux valgus was aangeboren) en dankzij de operaties is er een enorme verbetering opgetreden. Ik kan sindsdien pijnvrij uren lopen, iets wat ik in mijn tienerjaren bijna niet kon. Ook is de scheefstand na de operatie niet meer teruggekomen (ik heb gelezen dat dat nogal eens gebeurt?).



Addertje onder het gras: na de 1e operatie trad er een ontsteking op die door de arts wel gezien maar niet behandeld is. De ontsteking leek een volgende controle verdwenen te zijn, maar een jaar later bleek ik lokale osteomyelitis te hebben, ontsteking van het bot. Er bleek al een behoorlijk gat in mijn bot ontstaan te zijn, waarna eerst operatief antibioticakralen geplaatst zijn en later bot of merg uit mijn knie getransplanteerd is. Daar was ik dus wel even zoet mee... Maar heeft me er niet van weerhouden een jaar later mijn andere voet te laten opereren, zoveel vooruitgang was er op het gebied van pijnvrij lopen.



Ik geloof wel dat er veel verschillende manieren van opereren zijn en dat de ene manier andere (betere?) resultaten oplevert dan de andere manier. Bij mij is het bot doorgezaagd en naar binnen verplaatst, heb ik me laten vertellen. Dat heeft er voor mijn gevoel voor gezorgd dat de "structuur" van mijn voet veranderd is, weet niet hoe ik het uit moet leggen, net of mijn voet compacter geworden is, waardoor het prettiger loopt.
Alle reacties Link kopieren
hallo allemaal..ik moet worden geopereerd aan mijn voet en miijn vraag is wie er ervaring mee heeft..ik heb een druk gezin met gehandicapte kinderen en kan eigelijk thuis niet gemist worden, maar wat moet dat moet, nu is m`n vraag weet iemand hoe lang of kort de nasleep is na de operatie??
Alle reacties Link kopieren
quote:Tazzle schreef op 28 februari 2010 @ 16:15:

Bedankt voor de reacties!



@ petra1985: Dat klinkt erg hoopgevend je verhaal, gelukkig.

Ik krijg een roesje omdat ik erg bang ben voor alles wat met krakende boten heeft te maken, en omdat ik me daar van te voren al erg druk om maak, mocht ik dus slapen tijdens de operatie, ik vind het wel een fijn idee.

Wel fijn dat ze destijds allebei je voeten tegelijk gedaan hebben, ik moet over een half jaar terug voor de tweede.

Het lijkt me idd heel raar dat je geen gevoel meer in je benen hebt.



@ Enigme, ik heb geen foto van mijn voet, en laat ik mn camera nu net bij mijn ouders hebben liggen.

Bij mij is het ook niet zo dat mijn grote teen er al "scheef" aanstaat, maar heb toch een fikse bobbel aan de zijkant van mijn voet.

Aangezien mijn oma het ook heeft, en die haar teen er wel bijna haaks aanstaat, heb ik besloten om me er wel aan te laten opereren.

De orthopeed zei ook dat als ik het nu niet liet doen, ik over een jaar of 5 wel terug zou komen, omdat het alleen maar erger zou worden.



Nou ik laat jullie het weten als het achter de rug is, en wat mijn ervaring is, misschien trekt het jullie wel over de streep om toch te gaan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven