Gezondheid alle pijlers

Hartinfarct bij vrouwen

14-06-2026 09:09 104 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen allemaal.
Eergisteren ben ik opgenomen in het ziekenhuis met een dreigend hartinfarct. Achteraf is er sprake van lichte schade. Erger is voorkomen doordat ik direct gedotterd ben en er een stent is geplaatst.
Ik wist al wel dat de klachten bij vrouwen heel anders en minder uitgesproken kunnen zijn als bij mannen.
Ik had al enkele weken tijdens wandelen pijn tussen mijn schouderbladen. Ik weet het aan spierpijn door mijn frozen shoulder.
Vorige week zondag wat pijn/ drukgevoel op de borst maar ik heb het weggewuifd.
Eergisteren dus ontzettende pijn op de borst toen ik onderweg was. Gelukkig was ik in de buurt van mijn huisarts dus daar naartoe gelopen. Die heeft direct doorgepakt, ambulance gebeld, infuus aangelegd enz.
Achteraf heb ik het natuurlijk op mn kop gehad van de ambulance verpleegkundige en de artsen dat ik niet eerder aan de bel getrokken heb en vrijdag en eigenlijk vorige week al niet direct 112 gebeld heb maar ja...wegwuiven, kop in het zand, a- specifiek patroon, zeg het maar.
Gisteren mocht ik met een tas vol medicatie weer naar huis. Voel me nu wel weer redelijk oké, nog moe maar dat zal de komende tijd vast weer beter gaan.
Ik open dit topic om even van me af te praten en eventuele ervaringen uit te wisselen. Uiteraard hoef ik geen medische adviezen, die kreeg en krijg ik van de cardioloog.
Wie heeft zin/ behoefte om hierover mee te schrijven?
Courage schreef:
14-06-2026 16:55
Ik heb ooit gelezen dat de statinen tegen hoog cholesterol feitelijk wel het cholesterol doen dalen, maar niet de kans op een hartinfarct.
Dit is echt onzin. De werking is wetenschappelijk juist heel goed bewezen. In bepaalde hoek wordt dit idd vaak geroepen. Maar is bullshit.
Als je medische kennis hebt verbaast het me dat je dit serieus hebt genomen.
Het is wat het is.
Boudica schreef:
14-06-2026 22:13
Dit is echt onzin. De werking is wetenschappelijk juist heel goed bewezen. In bepaalde hoek wordt dit idd vaak geroepen. Maar is bullshit.
Als je medische kennis hebt verbaast het me dat je dit serieus hebt genomen.
Klopt, maar de daadwerkelijke winst is vaak niet enorm.
Ter illustratie: ik las dat statines de kans op een nieuw hartinfarct met eenderde verlagen.
Dat klinkt natuurlijk enorm, maar de praktijk was, in mijn geval, een verlaging van 7,5% naar 5%.
Dus ja, dat is eenderde verlaging, maar ook maar 2,5 procentpunt.
One day everything will be fine. Or not. Either way.
Week 33 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik ga niet voor ieder raar steekje of wazig gevoel de huisarts bellen. Die zou het sowieso afdoen als de overgang. Ik heb een tijdje geleden wel een onderzoek gehad bij de cardioloog omdat mijn horloge rare meldingen gaf. Vervolgens een 24-uurs meting gehad, waarbij ook weer wat geks te zien was. Op de echo werd vervolgens alleen een lekke hartklep gezien, wat ik wel heel erg vond klinken maar wat volgens de arts vaak voorkomt. Alle doorstromingen en de pompkracht was helemaal zoals het moest zijn.
Solomio schreef:
14-06-2026 22:20
Klopt, maar de daadwerkelijke winst is vaak niet enorm.
Ter illustratie: ik las dat statines de kans op een nieuw hartinfarct met eenderde verlagen.
Dat klinkt natuurlijk enorm, maar de praktijk was, in mijn geval, een verlaging van 7,5% naar 5%.
Dus ja, dat is eenderde verlaging, maar ook maar 2,5 procentpunt.
Tja zo is alles te bagatelliseren. De griepprik bijvoorbeeld verlaagt de kans om griep te krijgen met 40%. Maar die kans is al maar 7%. Net als kans op complicaties. Dan is de winst ook maar een paar procentpunt. Toch halen hele volksstammen de griepprik.

Als je naar de grote getallen kijkt gaat het waarschijnlijk om honderden hartinfarcten minder.
Het is wat het is.
KamilleT schreef:
14-06-2026 22:34
Ik ga niet voor ieder raar steekje of wazig gevoel de huisarts bellen. Die zou het sowieso afdoen als de overgang. Ik heb een tijdje geleden wel een onderzoek gehad bij de cardioloog omdat mijn horloge rare meldingen gaf. Vervolgens een 24-uurs meting gehad, waarbij ook weer wat geks te zien was. Op de echo werd vervolgens alleen een lekke hartklep gezien, wat ik wel heel erg vond klinken maar wat volgens de arts vaak voorkomt. Alle doorstromingen en de pompkracht was helemaal zoals het moest zijn.
Mijn echo vrijdag was ook goed. Toch werd er met de catheterisatie de afsluiting gevonden, die op de echo natuurlijk niet gezien werd.
Boudica schreef:
14-06-2026 22:36
Tja zo is alles te bagatelliseren. De griepprik bijvoorbeeld verlaagt de kans om griep te krijgen met 40%. Maar die kans is al maar 7%. Net als kans op complicaties. Dan is de winst ook maar een paar procentpunt. Toch halen hele volksstammen de griepprik.

Als je naar de grote getallen kijkt gaat het waarschijnlijk om honderden hartinfarcten minder.
Ja, maar bij statines hebben we het wel over middelen waar fors veel bijwerkingen bij ervaren worden.
Dan kan zo'n relativering wel helpen.
KamilleT schreef:
14-06-2026 22:34
Vind je jezelf nou stoer ofzo?
Nu is er al jaren steeds aandacht voor o.a. dat vrouwenhart en dat vrouwen vaak andere klachten hebben bij een infarct. Maar jij gaat nog steeds de huisarts niet bellen als je ergens last van hebt. Really?

En je huisarts moet dringend op nascholing.
Solomio schreef:
14-06-2026 23:20
Nu is er al jaren steeds aandacht voor o.a. dat vrouwenhart en dat vrouwen vaak andere klachten hebben bij een infarct. Maar jij gaat nog steeds de huisarts niet bellen als je ergens last van hebt. Really?

Ik weet niet of het voor KamilleT ook zo geldt, maar ik heb dat ik veranderingen in mijn lijf héél snel opmerk. Maar dat kunnen dus ook gewoon hele normale variaties zijn. Echt meerdere keren per week voel ik wel een pijn of iets geks ergens. Daar kun je echt niet altijd de huisarts voor bellen. Doe je dat wel, word je wanneer het wel een keer serieus is niet meer serieus genomen.

Wat ik doe is kijken of het pijntje blijft of erger wordt. Zo ja, trek ik aan de bel. Maar meestal is het de volgende dag weer beter. Of een paar weken weg. En dan ineens weer terug. En dan weer weg.

Tja, wat doe je dan?

Dat is geen stoerdoenerij, maar meer realistisch dat je, - als je iemand bent die veel pijntjes en gekke dingen voelt -, nu eenmaal niet wekelijks bij de huisarts kunt zitten.
Solomio schreef:
14-06-2026 23:20

Ik voel echt vaak wat en heb in het verleden paniekaanvallen gehad, nu nog heel af en toe. Ik wil niet zo’n Peter en de Wolf verhaal. Ik hoop dat ik de echte foute boel herken als het zou gebeuren.
@TO: wat eng zeg en wat goed dat je aan de bel hebt getrokken. Bedankt voor dit topic, ik ga dat gedeelde plaatje opslaan.
Zo, dat is flink schrikken TO! Wel goed dat je een topic opent en dat mensen signalen delen. Ik kende alleen de combi stekende pijn tussen schouderbladen en kortademigheid bij een hartaanval bij vrouwen. Dus weer wat geleerd.

Qua melden bij huisarts: ik vind het ook lastig. Ik heb altijd wel ergens stekende pijn in een risicogebied. En ik ben altijd moe. Heel vaak ook misselijk. Als ik bij iedere ‘drie uit drie’ score zou moeten bellen dan kon ik mijn tent opslaan bij de huisarts. Ik hoop dus ook dat ik ‘heel erg mis’ wel zal merken.
Ik heb eens drie keer achter elkaar bij de oude huisarts gezeten omdat het voor mijn gevoel heel erg mis was. Iedere keer weggestuurd met ‘yoga/mindfulness cursusje’ want was vast ‘stress’. Achteraf bleken het TIA’s te zijn geweest. Een week later dacht ik dat de auto stuk was gegaan op de snelweg, bleek dat ikzelf ‘stuk’ was. Herseninfarct. Toen was ik eind 30.

Bizar genoeg merkte ik die TIA’s wel op (ineens lopen alsof ik een slag in het wiel had, niet uit mijn woorden komen, gevoel alsof er elastieken om mijn armen zaten) maar dat infarct niet (ja toen de muur van de tunnel op mij afkwamen). Ik ben toen best lang boos geweest dat ik eerder niet serieus ben genomen door de toenmalige huisarts. Ik had mensen de dood in kunnen rijden. Of dat mijn kind ‘s ochtends naast mijn bed had gestaan en had gedacht: ‘Waarom krijg ik mama niet wakker’.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Lemoos, wat erg!
Pfff heftig, Lemoos. Die boosheid snap ik maar de aarzeling om aan de bel te trekken ook. Dat is het grote grijze gebied waarin we allemaal ronddwalen: wanneer moet je signalen serieus nemen?

Ik belde een paar jaar geleden de huisartsenpost op een zondagmiddag omdat mijn linkerarm pijn deed en mijn pink niet meer meedeed met typen. En ik was draaierig. Ik moest van de telefoniste voor de spiegel gaan staan om te kijken of ik iets raars zag in mijn gezicht, een hangend oog of een mond die scheef hing. Moeilijk om dat op zo’n moment goed te beoordelen, want alles draaide en ik was heel gestrest. Dus ik wist het niet.

Tot mijn verbazing stond binnen een kwartier een ambulance met zwaailichten op de stoep. Na een onderzoek bleek ik last te hebben van draaiduizelingen en was er verder niks aan de hand. Daar schaamde ik me toen weer voor: had ik een heel medisch team laten uitrukken voor niks!

Dus ja… wat is wijsheid?
Waarom schamen? Het is hartstikke goed dat je gebeld hebt Claire en dat vonden al die professionals ook.
Tavistock schreef:
14-06-2026 23:41
Ik weet niet of het voor KamilleT ook zo geldt, maar ik heb dat ik veranderingen in mijn lijf héél snel opmerk. Maar dat kunnen dus ook gewoon hele normale variaties zijn. Echt meerdere keren per week voel ik wel een pijn of iets geks ergens. Daar kun je echt niet altijd de huisarts voor bellen. Doe je dat wel, word je wanneer het wel een keer serieus is niet meer serieus genomen.

Wat ik doe is kijken of het pijntje blijft of erger wordt. Zo ja, trek ik aan de bel. Maar meestal is het de volgende dag weer beter. Of een paar weken weg. En dan ineens weer terug. En dan weer weg.

Tja, wat doe je dan?

Dat is geen stoerdoenerij, maar meer realistisch dat je, - als je iemand bent die veel pijntjes en gekke dingen voelt -, nu eenmaal niet wekelijks bij de huisarts kunt zitten.
Maar het gaat in dit topic juist over die genegeerde pijntjes.

Beetje flauw om te doen alsof je dan bij elk pijntje of steekje de huisarts zou moeten bellen.

Maar alert zijn is wel van belang.
KamilleT schreef:
14-06-2026 23:44
Ik voel echt vaak wat en heb in het verleden paniekaanvallen gehad, nu nog heel af en toe. Ik wil niet zo’n Peter en de Wolf verhaal. Ik hoop dat ik de echte foute boel herken als het zou gebeuren.
Ook voor jou: het gaat in dit topic nou juist over die genegeerde pijntjes.
Melden dat jij niet voor elk pijntje de huisarts belt voegt hier echt niets toe, en wekt ook nog ff de indruk dat anderen dat wel zouden doen.
Wat bijv hartklachten betreft: liever een keer te vaak aan de bel getrokken, dan een keer te weinig.
It-is-joysjuhhh schreef:
15-06-2026 07:16
Waarom schamen? Het is hartstikke goed dat je gebeld hebt Claire en dat vonden al die professionals ook.
Dit.

Ja, er bellen echt legio mensen voor niets de huisarts of de huisartsenpost. En dat is ontzettend irritant. Maar het omgekeerde gebeurt ook en dat wil niemand.

Ik heb twee keer met spoed een ambulance aan mijn deur gehad. Eerste keer bleek ik een galblaasontsteking te hebben, maar pijn in de bovenbuik kan een teken zijn van een hartinfarct.
Tweede keer had ik veel minder pijn, maar wel degelijk een hartinfarct(je). Overigens was bij de eerste onderzoeken in de ambulance alles normaal, dus in eerste instantie wilden ze zo weer vertrekken. Na overleg met mijn huisarts hebben ze me toch maar naar het ziekenhuis gebracht. Waar het ook nog 6 uur duurde voordat er echt zeker was dat ik dat infarct had gehad.
Dat is wat mijn cardioloog ook zei vrouwen schuiven hun pijntjes vaak af op van alles en nog wat , te druk , overgang etc terwijl het zulke belangrijke signalen zijn .
Die negeren kan behoorlijke gevolgen hebben .
Yildizlar2 schreef:
15-06-2026 07:33
Dat is wat mijn cardioloog ook zei vrouwen schuiven hun pijntjes vaak af op van alles en nog wat , te druk , overgang etc terwijl het zulke belangrijke signalen zijn .
Die negeren kan behoorlijke gevolgen hebben .
Dat zie je hier op het forum ook gebeuren. Als iemand schrijft over allerlei vage klachten wordt dat door andere forummers al snel verweten aan de overgang. Alsof er niets anders kan zijn. Bij vage klachten, ga altijd naar de huisarts.
Claire45 schreef:
15-06-2026 00:20
Pfff heftig, Lemoos. Die boosheid snap ik maar de aarzeling om aan de bel te trekken ook. Dat is het grote grijze gebied waarin we allemaal ronddwalen: wanneer moet je signalen serieus nemen?

Ik belde een paar jaar geleden de huisartsenpost op een zondagmiddag omdat mijn linkerarm pijn deed en mijn pink niet meer meedeed met typen. En ik was draaierig. Ik moest van de telefoniste voor de spiegel gaan staan om te kijken of ik iets raars zag in mijn gezicht, een hangend oog of een mond die scheef hing. Moeilijk om dat op zo’n moment goed te beoordelen, want alles draaide en ik was heel gestrest. Dus ik wist het niet.

Tot mijn verbazing stond binnen een kwartier een ambulance met zwaailichten op de stoep. Na een onderzoek bleek ik last te hebben van draaiduizelingen en was er verder niks aan de hand. Daar schaamde ik me toen weer voor: had ik een heel medisch team laten uitrukken voor niks!

Dus ja… wat is wijsheid?
Ik heb zoiets veroorzaakt op mijn werk. Ik voelde me duizelig en kon niet meer verder naar de wc lopen. Toen heb ik aan een collega gevraagd of ik even op zijn stoel mocht bijkomen. Die schakelde direct BHV in en vervolgens hoorde ik de BHV’er tegen 112 zeggen dat hij een vrouw van middelbare leeftijd bij zich had die onwel was geworden (ik was toen nog geen 50). Ambulance kwam, mat mijn bloeddruk en zuurstof, en toen was het eigenlijk al over, niets aan de hand. Van mijn LG moest ik me de rest van de dag ziek melden, terwijl ik alleen maar even (iets langer dan anders) duizelig was geweest. Overigens snap ik die BHV’er ook wel, die wil natuurlijk niet verantwoordelijk zijn voor een dode collega, mocht het wel ernstig zijn.
Maar ja, ergens wel de angst dat ik ook een echte hartaanval zal ontkennen, ik hoop het niet.
KamilleT schreef:
15-06-2026 08:55
Ik heb zoiets veroorzaakt op mijn werk. Ik voelde me duizelig en kon niet meer verder naar de wc lopen. Toen heb ik aan een collega gevraagd of ik even op zijn stoel mocht bijkomen. Die schakelde direct BHV in en vervolgens hoorde ik de BHV’er tegen 112 zeggen dat hij een vrouw van middelbare leeftijd bij zich had die onwel was geworden (ik was toen nog geen 50). Ambulance kwam, mat mijn bloeddruk en zuurstof, en toen was het eigenlijk al over, niets aan de hand. Van mijn LG moest ik me de rest van de dag ziek melden, terwijl ik alleen maar even (iets langer dan anders) duizelig was geweest. Overigens snap ik die BHV’er ook wel, die wil natuurlijk niet verantwoordelijk zijn voor een dode collega, mocht het wel ernstig zijn.
Maar ja, ergens wel de angst dat ik ook een echte hartaanval zal ontkennen, ik hoop het niet.
het is niet normaal hoor om zo ineens duizelig te worden, de BHVer heeft gewoon correct gehandeld.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Solomio schreef:
15-06-2026 07:20
Ook voor jou: het gaat in dit topic nou juist over die genegeerde pijntjes.
Melden dat jij niet voor elk pijntje de huisarts belt voegt hier echt niets toe, en wekt ook nog ff de indruk dat anderen dat wel zouden doen.
Wat bijv hartklachten betreft: liever een keer te vaak aan de bel getrokken, dan een keer te weinig.
Ik denk dat vrouwen ook in dit soort gevallen de neiging hebben om zich kleiner te maken, bescheiden te zijn, geen ruimte in te nemen en zéker niet voor niks een heel medisch team te laten uitrukken. Misschien komt die onzekerheid ook een beetje door huisartsen die (blijkt uit onderzoek) klachten van mannen serieuzer nemen dan van vrouwen, die vroeger hysterisch werden genoemd en tegenwoordig overgevoelig of hormonaal instabiel. De angst om voor ‘gek’ te worden versleten, zit bij veel vrouwen diep. Dan maar liever doorlopen met een verontrustend pijntje, met alle risico’s van dien.
rosanna08 schreef:
15-06-2026 09:06
het is niet normaal hoor om zo ineens duizelig te worden, de BHVer heeft gewoon correct gehandeld.
Juist.
Claire45 schreef:
15-06-2026 10:01
Ik denk dat vrouwen ook in dit soort gevallen de neiging hebben om zich kleiner te maken, bescheiden te zijn, geen ruimte in te nemen en zéker niet voor niks een heel medisch team te laten uitrukken. Misschien komt die onzekerheid ook een beetje door huisartsen die (blijkt uit onderzoek) klachten van mannen serieuzer nemen dan van vrouwen, die vroeger hysterisch werden genoemd en tegenwoordig overgevoelig of hormonaal instabiel. De angst om voor ‘gek’ te worden versleten, zit bij veel vrouwen diep. Dan maar liever doorlopen met een verontrustend pijntje, met alle risico’s van dien.
Mede daarom vind ik dat soort uitspraken irritant. En zeker in zo'n topic als dit, waar het nou juist gaat over deze reactie.
Solomio schreef:
15-06-2026 10:30
Mede daarom vind ik dat soort uitspraken irritant. En zeker in zo'n topic als dit, waar het nou juist gaat over deze reactie.
Ja, eens. Maar het kost wel innerlijke overtuigingskracht om jezelf en je gezondheid serieus te nemen. Daarom is dit topic inderdaad nuttig. Soort bewustwording: liever een keer te veel bellen dan te laat bellen. Dan komt de ambulance maar voor niks.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven