Gezondheid alle pijlers

Heel veel en lang slapen

19-10-2020 23:05 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanaf een jaar of 10 ben ik een echte slaapkop. In het weekend sliep ik uit tot een uur of half 11. Toen ik op mezelf ging wonen sliep ik nog langer uit er werd het soms wel eens half 1. Nu ik moeder ben is het wel anders natuurlijk maar iedere kans dat ik kan pakken om uit te slapen neem ik het ervan en ik kan nog steeds makkelijk tot half 1 in de middag slapen terwijl ik de dag ervoor om 23.00 uur naar bed ben gegaan. Ik val dan eigenlijk altijd binnen een half uur in slaap en ik word eigenlijk nooit eerder wakker dan mijn wekker gaat. Iedere ochtend moet ik dan een paar keer snoozen en heb ik nog heel veel moeite om uit bed te stappen. Zo’n 1x in de week nadat ik de kinderen naar school heb gebracht kruip ik terug m’n bed in en slaap ik tot het eind van de ochtend. Ik val dan snel weer in slaap en wordt dan ook echt pas weer wakker van de wekker en heb dan weer moeite om op te staan. De opstaan momenten zijn ruk maar ik vind slapen gewoon heerlijk en kennelijk heb ik het nodig. Ik ben me wel bewust dat ik te veel slaap en misschien in het wel een soort van gewenning. Het is ook zo fijn maar het lijkt wel een soort verslaving. Het voelt vaak ook wel vervelend.

Zijn er hier nog meer slaapkoppen? Wat vindt je er van? Zonde van je tijd? Schaam je je? Of juist niet?
Alle reacties Link kopieren
Wat ik wel merk is dat de nieuwe dingen die ik de vorige dag meegemaakt heb en die me wat verwarden omdat ik mijn weg erin moest zien te vinden de volgende dag een plek hebben gekregen. Ik heb dan een structuur gemaakt in de nieuwe ervaringen en dat is tijdens mijn slaap gebeurd.

Maar op een gegeven moment is het klaar en - soms wat spijtig - word ik wakker en ben ik duidelijk uitgedroomd.

Waarom ik realiteit belangrijker vind dan fantasie weet ik niet. Drugs- en alcoholgebruikers prefereren dromen maar "het is niet écht" is voor mij bepalend.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel echt m'n slaap nodig maar overdag slapen kan ik alleen als ik ziek ben, tijdens zwangerschappen en kraamtijd kon ik het ook.

Als de kinderen naar school gaan dan sta ik om 5.45 op, wil even een half uurtje rustig wakker worden, tafel dekken en aankleden. Ik snooze ook niet, daar wordt ik lamlendig van. In de avond ben k wel echt moe en vooral nu het vroeg donker is ga ik om 21.30 naar bed
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
20-10-2020 08:11
Ik houd ook van slapen en heb ook echt wel negen uur slaap nodig. M'n wekker gaat om 6.15 dus om negen uur lig ik in bed, en lees dan nog even in m'n e reader.
Nu met een baby (14 wk) is dat wel even anders natuurlijk. Maar wij zijn gezegend met een baby die dit begrijpt, haha. Om 23.00 krijgt hij de laatste voeding, dus helaas zit om 21.00 slapen er nog niet in (tijdje geprobeerd maar ik werd er alleen maar gesloopt van, om 23.00 dan weer wakker worden) maar op de dagen dat ik nu nog niet werk, worden we pas rond half negen wakker, of soms iets eerder. Maar na het voeden slaapt baby gerust weer verder, en wij dus ook :-D
Ben wel aan het proberen het een beetje te verschuiven voor als ik weer ga werken (werk nu nog één ochtend per week) om uiteindelijk de laatste voeding om 21.00 te doen, en dan wordt baby wel eerder wakker, maar dan gaat m'n wekker toch al :)
Vindt je partner het niet ongezellig als je al zo vroeg naar bed gaat? Of is hij ook geen avondmens?
Alle reacties Link kopieren
Ik ga regelmatig naar bed nadat het kind op school is gebracht. Middagdutjes houd ik van. Uitslapen ook. Ik slaap heel veel.
Soms vind ik het saai, maar ja geen hobby. Is slapen een hobby?
Ik kan in de nacht gewoon slapen.
Ik kan overal en meestal slapen.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig laatst een heel artikel gelezen over snoozen en dat dat averechts werkt, omdat je niet meer in je REM slaap komt. Beter om dan je wekker later te zetten en er meteen uit te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Dagblad schreef:
20-10-2020 09:02
Ik ga regelmatig naar bed nadat het kind op school is gebracht. Middagdutjes houd ik van. Uitslapen ook. Ik slaap heel veel.
Soms vind ik het saai, maar ja geen hobby. Is slapen een hobby?
Ik kan in de nacht gewoon slapen.
Ik kan overal en meestal slapen.
Hoef je dan niet naar je werk of zo? Het lijkt wel of je dan uit verveling slaapt.
Alle reacties Link kopieren
Maar ik wil ook niet in mijn remslaap komen, ik wil gewoon even rustig wakker worden Ipv meteen naast m’n bed staan. Nog even omdraaien en genieten.
Ik kan ook veel en lang slapen. Vind slapen en lekker warm in bed liggen gewoon heerlijk.

Vroeger lag ik op zondag ook zo tot 1200-1400 in bed te slapen.

Met kind en werk kan ik tegenwoordig niet meer uitslapen. Behalve 2 zondagochtenden dat ik alleen ben, maar dan zet ik nu ook de wekker tegen 0900. Wil dan op m’n vrije dagen ook van de dag (en rust :rofl: ) genieten en heb standaard wat klusjes die met een kind lastiger zijn.

Wel ga ik tegenwoordig heel vroeg naar bed. Gisteren lag ik er bijvoorbeeld voor 8 uur in. Dus maak dan eigenlijk nog belachelijk lange nachten.
Hunebed schreef:
20-10-2020 06:27
Soms doe ik wel eens een dutje na een slechte nacht, maar meestal lukt dat niet. Verder slaap ik een uur of 7 a 8 per nacht.
Uitslapen tot een uur of 10 lijkt me heerlijk, maar dat is niet aan mij besteed.

Als je overigens structureel teveel slaapt, (meer dan een uur of 9 of 10 per dag) dat schijnt net als te weinig slaap, niet gezond te zijn.
Geen idee hoe slecht, maar dat heb ik wel vaker gehoord/gelezen. Zal eens zoeken.
Dat heb ik ook weleens gelezen, maar als ik maar 7 of 8 uur slaap dan voel ik aan alles dat het niet goed voor me is. Heb minimaal 9 uur nodig, maar daar kom ik doordeweeks haast niet aan toe. O f ik m o et na de oudste gelijk douchen en slapen maar dan heb ik helemaal geen tijd meer voor mezelf.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij was het wel iets medisch, want nu ik gezond ben heb ik veel minder slaap nodig. Ik had bloedarmoede en allerlei vitamine tekorten, op het eind was heel duidelijk dat ik ziek was, maar de 20 jaar daarvoor dacht ik gewoon dat ik veel slaap nodig had, dat het bij mij hoorde.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
20-10-2020 08:53
Vindt je partner het niet ongezellig als je al zo vroeg naar bed gaat? Of is hij ook geen avondmens?
Hij was altijd wel een avondmens, maar hij vindt het prima om samen met mij naar bed te gaan. Ook hij leest dan in bed. De wekker gaat nu eenmaal zo vroeg, en we merken dat we het aantal uur per nacht wel echt nodig hebben. We gaan bijna altijd tegelijk naar bed (hooguit kijkt man nog even voetbal af beneden of zo, zo heel af en toe). We hebben verder ook geen sociaal avondprogramma (ja, wel eens op vrijdag of zaterdag, maar die avonden gaan we sowieso niet om negen uur al naar boven hoor, haha) dus "missen" we ook niks :)
Ik zou het zeker in deze maanden (half okt. tot begin febr.) wel heel graag willen. Gewoon als een beer gaan slapen en pas wakker worden als de dagen weer gaan lengen. Heb een hekel aan de donkere dagen. Ik vind slapen over het algemeen ook heel fijn omdat ik dan nergens over na hoef te denken en de tijd niet hoef te vullen met andere dingen.
Maar de werkelijkheid is dat ik na 8 uur 's ochtends niet meer in bed kan blijven liggen. Voel letterlijk dat dat niet goed voor me is, dat ik in beweging moet komen. Van overdag slapen word ik mega duf in plaats van uitgerust dus dat doe ik ook niet. 's Avonds lig ik er wel om 10 uur/ half 11 in.
Alle reacties Link kopieren
Zo jaloers zeg!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben chronisch ziek en slaap elke nacht 14 uur. Dat vind ik echt teveel maar ja het is niet anders.
Ik vind slapen zalig, ik houd ook echt van mijn bed. Van mijzelf weet ik dat ik mij het beste voel als ik op vaste tijden maximaal 8 uur slaap. Als ik meer slaap ga ik mij moeier voelen.
Alle reacties Link kopieren
Ter aanvulling, dit weekend gaat de klok een uurtje terug, dat betekent 1 uur langer slapen, en ik verheug mij daar nu al op.
Ik merk dat ik sinds ik volledig thuiswerk, en dus niet meer om 6.30 op hoef te staan, dat ik een veel leuker mens ben.
Onderzoek heeft ook uitgewezen dat het ongezond is om in je slaap onderbroken te worden door een wekker, want daarmee onderbreek je een bepaalde cyclus.
Ik vind het fijn om te lezen dat er meer mensen zijn die heel erg van slapen houden net als ik.
Wij hebben daarom veel geïnvesteerd in een goed bed.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven