Gezondheid alle pijlers

herkenbaar? pijn (lichte kramp?) in kuit, komt en gaat

24-09-2021 09:55 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Herkent iemand dit misschien: ik heb sinds twee dagen last van mijn linkerkuit. Het voelt als een soort lichte kramp die dan steeds een seconde of 20 duurt en dan weer wegebt en een paar keer per uur langskomt, de hele dag door. Het is niet zo'n echte super erge kramp als je ook kunt hebben (ik kan bv door blijven lopen), maar het is wel een vervelend gevoel. Heeft iemand van jullie dat ook wel eens gehad?

Wat achtergrond: ik ben wel lekker aan het sporten (2x in de week hardlopen, 1x pilates, 2x fitness voor kracht, met name bovenlijf) en mogelijk heeft het daar iets mee te maken. Maar ik weet niet wat dan. Hardlopen doe ik al twintig jaar 1 of 2 keer in de week op mijn eigen comfortabele slakkengangetje, pilates doe ik ook al wel 10 jaar 1 keer in de week. De krachttraining is wel nieuw (sinds een paar weken), maar die is heel erg gericht op buik, rug, schouders en armen, dus het zou me eigenlijk ook verbazen als het lichte krampgevoel in mijn kuit daaraan ligt. Ik las wel online over een verband met magnesium-, calcium- en vochttekort, maar ik weet niet of dat om dezelfde kuitklachten gaat of om van die serieuze kramp.

Nou ja, mijn vraag is dus of iemand die gevoel kent.
Verkeerd schoeisel
Overbelasting

Kan van alles zijn
Alle reacties Link kopieren
Die zelfde pijnen heb ik al jaren aan de zijkant van mijn knie. En dan voornamelijk na inspanning overdag, begint het savonds af en aan te zeuren.
Magnesium (ik had zon smerig zoet poedertje van mijn vader gekregen voor als hij gaat wielrennen) werkt wel voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Magnesium aanvullen en toch wel kuiten trainen. Waarom zou je alles sterker maken, maar niet je kuiten?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Naar de huisarts
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
24-09-2021 10:46
Naar de huisarts
Wat een onzin. Als iedereen met lichte kuitkramp naar de huisarts ging dan hebben we er 2x zoveel nodig.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
24-09-2021 10:46
Naar de huisarts
Ach nee joh. Dan zat ik voor ieder pijntje bijna elke week bij de huisarts. Dat kan niet de bedoeling zijn.
Lijkt op verzuring?
Ik heb dat ook wel eens. En dat kan een heel naar gevoel zijn. Maar het kan ook uitmonden in echte kramp. En dan piep ik echt anders.
Alle reacties Link kopieren
Voor het slapen magnesiumolie in je voetzolen masseren.

(betaalbaar bij Action, duur bij de drogist)
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
24-09-2021 11:04
Voor het slapen magnesiumolie in je voetzolen masseren.

(betaalbaar bij Action, duur bij de drogist)
Ja ik hoorde laatst dat dat best goed opgenomen wordt door de huid inderdaad. Maar echt op de voetzolen? Zit daar niet zon laag harde en ondoordringbare eelt op, dat je het beter ergens anders in die buurt kan smeren?
Alle reacties Link kopieren
Bij mij komt kramp altijd door vochttekort.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook even langs de huisarts gaan. Trombosebeen enzo uitsluiten.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor al jullie reacties. Ik kwam toen ik zocht op kramp in kuit inderdaad trombosebeen tegen, maar al die andere symptomen (dik, rood, warm) heb ik niet. Voor wat ik voel klinkt een bezoekje aan de huisarts wat overdreven (maar desondanks bedankt voor het advies). Ik ga nu eerst kijken wat magnesium en meer vocht doet. In olievorm klinkt wel fijn.

Viva-amber, ik doe wel wat krachtdingen voor m'n benen hoor, maar ik heb al van die (genetisch bepaald) flinke kuiten en stevige benen van het fietsen dat ik liever met fitness wat meer bovenlichaam dan onderlichaam train.

Nogmaals dank!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook regelmatig krampen die tijden aanhouden. Ik drink hiervoor magnesium van luctovital en dan de magnesium forte, ik drink dit om de dag en geen last meer van spierkrampen
Alle reacties Link kopieren
Aangezien je krachttraining nieuw is zou ik even kijken of je colling down en het rekken na de krachttraining voldoende is. Bij mij zorgde starten met krachttraining voor vreselijke last van mijn onderrug, totdat ik door had dat ik mijn hamstrings echt goed moest rekken. Dus voor jou wellicht meer aandacht aan je kuiten en ook bovenbenen, wellicht, aangezien dat elkaar toch ook wel beïnvloedt.
Alle reacties Link kopieren
Dank je Draakje, ga ik naar kijken.

En Aikidoka, ook bedankt. Ik moet bekennen dat mijn cooling down tot nu toe alleen terugfietsen is geweest.... De fitnessinstructeurs zeiden dat cooling down niet per se nodig was als je lopend of op de fiets kwam, maar misschien voor mij toch wel. En ik zal ook braaf gaan rekken dan.
Alle reacties Link kopieren
Fietsen als cooling down lijkt me eerlijk gezegd meer dan voldoende, zou zelf meer drinken en licht rekken proberen.
Daarnaast zou ik benen zeker niet overslaan met krachttraining, squats/deadlifts zijn goede compounds en veel nuttiger dan bijv. buikspieroefeningen.
Alle reacties Link kopieren
hetjaar2020 schreef:
24-09-2021 12:35
Dank voor al jullie reacties. Ik kwam toen ik zocht op kramp in kuit inderdaad trombosebeen tegen, maar al die andere symptomen (dik, rood, warm) heb ik niet. Voor wat ik voel klinkt een bezoekje aan de huisarts wat overdreven (maar desondanks bedankt voor het advies). Ik ga nu eerst kijken wat magnesium en meer vocht doet. In olievorm klinkt wel fijn.

Viva-amber, ik doe wel wat krachtdingen voor m'n benen hoor, maar ik heb al van die (genetisch bepaald) flinke kuiten en stevige benen van het fietsen dat ik liever met fitness wat meer bovenlichaam dan onderlichaam train.

Nogmaals dank!
Ik ook, maar je moet het echt wel opblijven rekken. Ik heb een zweepslag gehad en sindsdien is de pijn nooit meer echt weg. Af en toe pak ik de oefeningen van de fysio weer op, wanneer ik kramp heb in de nacht.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Fysio
Alle reacties Link kopieren
Bij mij wordt kramp geassocieerd met relatief veel beweging op dezelfde dag.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Even een update: ik heb bijna al jullie adviezen uitgevoerd (magnesium (help, ik krijg die pillen niet weg!), nog meer drinken, cooling down en rekken). Het is nog niet weg, maar mogelijk duurt het ook wel even voordat magnesium wordt opgenomen.

Ik ben daarnaast ook weer begonnen met met een tennisbal mijn bilspier los te rollen. Dit omdat ik anderhalf jaar geleden last had van mijn knie (aan de zijkant), en de fysiotherapeut toen constateerde dat er met mijn knie niets mis was en de pijn waarschijnlijk kwam door een vastzittende bilspier. Hij had dit losmaken met tennisbal als advies, naast het rekken van die spier. Mogelijk is het weer vooral die bilspier die nu voor de pijn in mijn kuit zorgt (hoewel ik geen pijn voel in mijn bil), en is het misschien geen kramp, maar mogelijk iets in deze richting: https://www.fitforum.nl/piriformissyndroom/
Dus ook het advies van roosje1976 om naar de fysio te gaan ga ik ter harte nemen (kan heel laagdrempelig op de sportschool waar ik zit).

Nogmaals dank voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig.
Magnesium is ook in andere vormen te krijgen dan alleen in pillen he.
Succes verder!
Alle reacties Link kopieren
Mariens schreef:
28-09-2021 10:31
Goed bezig.
Magnesium is ook in andere vormen te krijgen dan alleen in pillen he.
Succes verder!
Ja, en ik baal er nu van dat ik die niet heb gekocht!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven