Gezondheid alle pijlers

Hoe ga je om met tegenslag na tegenslag?

13-06-2026 14:38 19 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal

Sinds maart 2026 ben ik in een rollercoaster beland.
Mijn situatie is vrij complex, maar ik houd het hier bewust simpel.
Het gaat mij namelijk niet om de tegenslagen zelf, maar de manier waarop je er mee omgaat.

Ik ben heel veel kwijt geraakt de afgelopen periode.
Mijn hond had kanker en was ik op 4 dagen kwijt.
Ik kreeg, door toedoen van een ander, financiële problemen.
Mijn gezondheid ging heel erg achteruit, waardoor werken steeds moeilijker werd.
En elke week lijkt er wel iets nieuws bij de komen.
Op dit moment heel erg veel symptomen van ernstige overspannenheid.

Maandag kreeg ik te horen dat ook mijn andere hond kanker heeft.
Zij heeft wel nog een paar goede maanden te gaan met kwaliteit van leven.

Ik ben er mij van bewust dat andere mensen soms ergere dingen meemaken, maar dat neemt niet weg dat ik het psychisch en fysiek zwaar blijf hebben.

Ik probeer mij sowieso vast te houden aan positieve zaken die er wel zijn, en probeer om niet in de slachtofferrol te kruipen.
Hoe gaan jullie om met tegenslagen die elkaar kort lijken op te volgen?
Wat houdt jullie recht?

Ik hoor het graag.

Liefs

Mieleke
Iedere dag even naar buiten als het lukt. Stukje wandelen om je hoofd leeg te maken. Mediteren met behulp van een meditatie app.
Elke dag nadenken over de dingen die goed gaan in mijn leven, alle lieve mensen, kleine geluksmomentjes, even iets kleins doen voor iemand, oftewel: met oprechte aandacht in het leven staan.
Praat erover met mensen die dichtbij je staan, zoek hulp waar nodig
Alvast bedankt voor de tips
Ik heb ook veel heftige dingen meegemaakt en ik kijk vooral naar wat ik wel heb en kan en doe .
Een goede thuisbasis, heil zoeken in bv haken, legpuzzels maken, hardlopen enz enz en uiteindelijk door therapie en medicatie. Vooral de medicatie heeft me geholpen en dat was voor mij een hele drempel om over te gaan maar ik ben er erg dankbaar voor.
Maar het is toch ontzettend rot wat je meemaakt? Voor mijn gevoel klinkt het namelijk een beetje alsof je het niet erg mag vinden; want er zijn mensen die het erger hebben. Ik zou juist ook ruimte maken om heel erg te balen. Desnoods plan je een kwartier per dag om even heel hard te huilen. Of schrijf je alle dingen op waar je die dag het meeste last van hebt. Dus ook erkennen dat het nu heel zwaar is. Dan neem je jezelf serieus en verklein je denk het risico dat het je te veel wordt.
Het had vast anders kunnen gaan.
Maar dat is nu juist het punt.
Je had het vast anders gedaan.
Als je het anders had gekund.
Baan kwijt, moeder overleden, suïcide van een vriend, kanker en overlijden zus en gedumpt door man waar ik ontzettend verliefd op was. Dat was in 2024. Ik heb tien slaappillen gekregen en heb gewoon doorgeleefd. Wel heel veel met mensen gepraat en ben heel goed voor mezelf gaan zorgen.
Enerzijds ruimte maken om actief te rouwen en te verwerken. Dus dingen doen om je zieke hondje te steunen en je overleden hondje te herdenken, jezelf toestaan om te huilen als het opkomt, af en toe lekker droevige of boze muziek opzetten, veel praten met mensen om je heen. En anderzijds ook door blijven gaan, jezelf pushen om voor jezelf te zorgen qua slaap/beweging/voeding/ontspanning, afleiding zoeken in hobbies etc.

En als je niet meer vooruit komt, het niet meer kan overzien, je klachten van overspannenheid je zorgen baren: hulp zoeken. Praten met je huisarts kan een goede eerste stap zijn.
Wat ontzettend verdrietig dat je je hondenvriendje zo plots bent verloren. Dan ga je echt door een zware rouw, dat weet ik uit ervaring. En dan weten dat je ook je andere hondenvriend gaat verliezen is echt afschuwelijk.
Je viervoetige maatjes zijn juist zo belangrijk als andere dingen niet goed gaan.

Het is gewoon erg veel wat je op je bordje krijgt. Sta jezelf ook toe om het daar moeilijk mee te hebben, verdrietig te zijn, te huilen. Het leven kan soms zo tegen zitten, je hoeft niet te verstoppen dat je het er zwaar mee hebt.

Wat mij helpt in zulke periodes is zoveel mogelijk bij de dag leven, en 1 ding tegelijk. Niet de last van morgen en overmorgen nu al mee dragen, bovenop wat je vandaag al hebt.

Ooit wordt het lichter. En dan helpt het als je je verdriet van nu goed hebt doorleeft en hebt kunnen verwerken.

Heel veel sterkte.
Ik heb jarenlang onder flinke stress en emoties gestaan. Kon niet anders dan doorgaan en dag voor dag leven en voor de voet wegwerken (dingen die in praktische zin geregel moesten worden). Nu is het anderhalf jaar relatief rustig, een periode waar ik toen zo naar uitkeek. Maar omdat ik destijds niet stil Kon staan bij alles wat speelde, komt dat er nu uit. Het eerste jaar van die relatieve rust was ik onrustig omdat ik jarenlang op adrenaline geleefd had. En afgelopen tijd komt er pas echt rust. In mijn hoofd, in mijn lijf en in mijn emoties. Waardoor ik zo ongelooflijk moe moe moe ben. Van jarenlang nauwelijks slapen, ben ik nu ineens gegaan naar de dag niet door kunnen komen zonder overdag naar bed te gaan. Ik ben echt aan het bijkomen.
Dus mijn advies: als het lukt, neem dan rust tussendoor. Rouw om je hond als je voelt dat de emoties er zijn. Loop jezelf niet voorbij. Neem de tijd voor jezelf. Praat met mensen waarbij je je veilig voelt. Schrijf elke dag bijv tien minuten, langer wanneer het nodig is. Ga creatieve dingen doen, dat zet een heel ander deel van je hersenen aan. Sta jezelf ook toe om te genieten en te ontspannen als dat op dat moment zo voelt. Wees lief voor jezelf!
patchouli_ schreef:
14-06-2026 03:54
Wat ontzettend verdrietig dat je je hondenvriendje zo plots bent verloren. Dan ga je echt door een zware rouw, dat weet ik uit ervaring. En dan weten dat je ook je andere hondenvriend gaat verliezen is echt afschuwelijk.
Je viervoetige maatjes zijn juist zo belangrijk als andere dingen niet goed gaan.

Het is gewoon erg veel wat je op je bordje krijgt. Sta jezelf ook toe om het daar moeilijk mee te hebben, verdrietig te zijn, te huilen. Het leven kan soms zo tegen zitten, je hoeft niet te verstoppen dat je het er zwaar mee hebt.

Wat mij helpt in zulke periodes is zoveel mogelijk bij de dag leven, en 1 ding tegelijk. Niet de last van morgen en overmorgen nu al mee dragen, bovenop wat je vandaag al hebt.

Ooit wordt het lichter. En dan helpt het als je je verdriet van nu goed hebt doorleeft en hebt kunnen verwerken.

Heel veel sterkte.
Precies dit ja. Je krijgt het anders echt nog terug.
patchouli_ schreef:

Dat doe ik ook. En loslaten en schrappen. Alles schrappen wat je schrappen kunt, alleen de echte prioriteiten doen (en ook je prioriteiten verleggen naar de situatie van nu). En steun zoeken, liefst bij iemand die dicht bij me staat, eventueel aangevuld met een professional. En mild zijn voor mezelf, geen hoge eisen stellen aan mezelf.
patchouli_ schreef:
Dit. Eén ding tegelijk. En regelmatig een tijdje in de zon zitten niksen.
patchouli_ schreef:

Heel veel sterkte.
Wat jammer om te horen dat je ook je hondje bent verloren.
Het is een goed idee om in het moment te leven, 1 ding tegelijkertijd.
En verdrietig mogen zijn.
Bonte_specht schreef:
13-06-2026 19:45
Maar het is toch ontzettend rot wat je meemaakt? Voor mijn gevoel klinkt het namelijk een beetje alsof je het niet erg mag vinden; want er zijn mensen die het erger hebben. Ik zou juist ook ruimte maken om heel erg te balen. Desnoods plan je een kwartier per dag om even heel hard te huilen. Of schrijf je alle dingen op waar je die dag het meeste last van hebt. Dus ook erkennen dat het nu heel zwaar is. Dan neem je jezelf serieus en verklein je denk het risico dat het je te veel wordt.
Ja, ik redeneer meestal zo. Heb het idee dat ik mij "aanstel". Ik heb moeite met accepteren.
Mephishardstylez schreef:
13-06-2026 20:32
Baan kwijt, moeder overleden, suïcide van een vriend, kanker en overlijden zus en gedumpt door man waar ik ontzettend verliefd op was. Dat was in 2024. Ik heb tien slaappillen gekregen en heb gewoon doorgeleefd. Wel heel veel met mensen gepraat en ben heel goed voor mezelf gaan zorgen.
Dat is wel enorm heftig wat je hebt meegemaakt.
Goed dat je extra voor jezelf bent gaan zorgen.
En kortdurend slaappillen nemen kan soms noodzakelijk zijn.
apiejapie schreef:
14-06-2026 07:31
Ik heb jarenlang onder flinke stress en emoties gestaan. Kon niet anders dan doorgaan en dag voor dag leven en voor de voet wegwerken (dingen die in praktische zin geregel moesten worden). Nu is het anderhalf jaar relatief rustig, een periode waar ik toen zo naar uitkeek. Maar omdat ik destijds niet stil Kon staan bij alles wat speelde, komt dat er nu uit. Het eerste jaar van die relatieve rust was ik onrustig omdat ik jarenlang op adrenaline geleefd had. En afgelopen tijd komt er pas echt rust. In mijn hoofd, in mijn lijf en in mijn emoties. Waardoor ik zo ongelooflijk moe moe moe ben. Van jarenlang nauwelijks slapen, ben ik nu ineens gegaan naar de dag niet door kunnen komen zonder overdag naar bed te gaan. Ik ben echt aan het bijkomen.
Dus mijn advies: als het lukt, neem dan rust tussendoor. Rouw om je hond als je voelt dat de emoties er zijn. Loop jezelf niet voorbij. Neem de tijd voor jezelf. Praat met mensen waarbij je je veilig voelt. Schrijf elke dag bijv tien minuten, langer wanneer het nodig is. Ga creatieve dingen doen, dat zet een heel ander deel van je hersenen aan. Sta jezelf ook toe om te genieten en te ontspannen als dat op dat moment zo voelt. Wees lief voor jezelf!
In ieder geval goed om te horen dat het nu een beetje beter met je gaat.
Die vermoeidheid, dat herken ik ook heel erg.
Op dit moment is geen rust nemen zelfs geen optie meer, ik ben echt even op.
Ik speel een muziekinstrument. Ik hoop dat ik snel de energie terug vind om terug te kunnen spelen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven