Hoe (on)verstandig is het om onder een zonnebank te gaan?
zondag 11 januari 2015 om 12:10
Misschien een hele open deur maar de laatste keer dat ik onder een zonnebank heb gelegen, is zo'n acht-negen jaar geleden. Toen gestopt omdat dichtbij in mijn omgeving een geval van bijna huidkanker werd geconstateerd. Lange tijd is mijn motto geweest dat een zonnebank voor je huid net zo slecht is als een sigaret voor je longen.
Nu vraag ik me af of in de loop der jaren de kwaliteit is verbeterd en/of er smeerseltjes zijn waarmee je je huid beter beschermt. Want eerlijk gezegd vind ik de warmte en het kleurtje ook wel fijn. Deels uit ijdelheid maar nog meer omdat ik een reumatische aandoening heb en de warmte op mijn lijf heel fijn vind. En wat kleur op mijn gezicht staat ook een stuk gezonder.
Nu vraag ik me af of in de loop der jaren de kwaliteit is verbeterd en/of er smeerseltjes zijn waarmee je je huid beter beschermt. Want eerlijk gezegd vind ik de warmte en het kleurtje ook wel fijn. Deels uit ijdelheid maar nog meer omdat ik een reumatische aandoening heb en de warmte op mijn lijf heel fijn vind. En wat kleur op mijn gezicht staat ook een stuk gezonder.
zondag 11 januari 2015 om 13:16
Regelmatige zonnebankers hebben tweemaal zoveel kans om huidkanker te ontwikkelen:
Vijftigers die regelmatig de zonnebank hebben gebruikt blijken bijna tweemaal zoveel kans te hebben op plaveiselcelkanker, een veelvoorkomende vorm van huidkanker. Met regelmatig bedoelden de onderzoekers een gemiddelde sessie van 12 minuten elke 8 dagen of 6 minuten elke 4 dagen, gedurende 15 jaar als jongvolwassene (20 tot 35 jaar oud).
Vijftigers die regelmatig de zonnebank hebben gebruikt blijken bijna tweemaal zoveel kans te hebben op plaveiselcelkanker, een veelvoorkomende vorm van huidkanker. Met regelmatig bedoelden de onderzoekers een gemiddelde sessie van 12 minuten elke 8 dagen of 6 minuten elke 4 dagen, gedurende 15 jaar als jongvolwassene (20 tot 35 jaar oud).
zondag 11 januari 2015 om 13:45
quote:Annelaure schreef op 11 januari 2015 @ 13:14:
[...]
Heb je al een infraroodlamp geprobeerd?Nee, ik overweeg nu inderdaad een strippenkaart op een infraroodsauna. Dat geeft toch net even wat diepere warmte dan een dikke trui of de verwarming een tandje hoger zet. Bad heb ik helaas niet, zou wel erg welkom zijn maar jammer genoeg geen plek.
[...]
Heb je al een infraroodlamp geprobeerd?Nee, ik overweeg nu inderdaad een strippenkaart op een infraroodsauna. Dat geeft toch net even wat diepere warmte dan een dikke trui of de verwarming een tandje hoger zet. Bad heb ik helaas niet, zou wel erg welkom zijn maar jammer genoeg geen plek.
zondag 11 januari 2015 om 13:52
Ik heb ook reuma. Ik ga 1 x per 2 weken naar de zonnebank. Vaak zit er ook langer tussen. Als ik veel pijn heb, ga ik 1 x per 2 weken. In de zomer ga ik niet maar ga ik een stukje lopen of in een schaduw plekje zitten.
Waarom ga je niet naar een welness? Of een masseur? Dat doe ik dus ook om minder pijn te hebben.
Waarom ga je niet naar een welness? Of een masseur? Dat doe ik dus ook om minder pijn te hebben.
Carpe Diem!
zondag 11 januari 2015 om 14:53
quote:zoete_aardappel schreef op 11 januari 2015 @ 13:45:
[...]
Nee, ik overweeg nu inderdaad een strippenkaart op een infraroodsauna. Dat geeft toch net even wat diepere warmte dan een dikke trui of de verwarming een tandje hoger zet. Bad heb ik helaas niet, zou wel erg welkom zijn maar jammer genoeg geen plek.
Ik heb deze, ook geen ruimte voor een gewoon bad, maar zo kan het wel
www.tubble.com/nl/product/tubble-original/
[...]
Nee, ik overweeg nu inderdaad een strippenkaart op een infraroodsauna. Dat geeft toch net even wat diepere warmte dan een dikke trui of de verwarming een tandje hoger zet. Bad heb ik helaas niet, zou wel erg welkom zijn maar jammer genoeg geen plek.
Ik heb deze, ook geen ruimte voor een gewoon bad, maar zo kan het wel
www.tubble.com/nl/product/tubble-original/
My mind wanders in the shadows, I can not hear a sound, a zombie screams and a werewolf howls, my world is going down..