Gezondheid alle pijlers

Hoe pakken we de obesitas-epidemie aan?

18-07-2021 10:44 3052 berichten
De Coronacrisis heeft ook een ding heel duidelijk gemaakt: Obesitas is ook een groot gezondheidsprobleem in Nederland en het Westen.

Tijdens Corona merkte we het duidelijk. ruim 78% van de mensen op de IC had overgewicht en ruim 34% daarvan had ernstig overgewicht.
Een Amerikaans onderzoek bij meer dan 17.000 covidpatiënten toonde aan dat 77 procent van hen met overgewicht (een BMI van 25 of meer) of obesitas kampte. Uit een studie in het Franse Rijsel bleek dat patiënten met een BMI van meer dan 35
zeven keer meer risico liepen op intensieve beademing.
Begin maart becijferde de World Obesity Federation (WOF) dat wereldwijd negen op de tien coronadoden te betreuren vallen in landen met veel obesitas. De sterftegraad ligt meer dan tien keer hoger in landen waar de helft van de bevolking of meer overgewicht heeft.
De WOF besluit samen met de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) dat zwaarlijvigheid na leeftijd de belangrijkste voorspeller is voor een zwaar en mogelijk fataal geval van corona.
Dat komt omdat Obesitas een chronische inflammatoire aandoening is en je immuunsysteem beïnvloed.
Overgewicht en obesitas bleek een serieus gezondheidsprobleem, ook in Nederland, dat hebben we wel gemerkt tijdens de huidige pandemie.

Obesitas is een uitermate complex probleem en kan vele oorzaken hebben.
Als je de cijfers erbij haalt heeft ongeveer de helft van de volwassen Nederlanders matig of ernstig overgewicht (obesitas). Bijna 15% heeft van de volwassenen heeft ernstig overgewicht (obesitas). Deze aantallen zijn sinds de jaren 90 alleen maar gestegen.
Ook bij (jonge) kinderen nemen de cijfers van overgewicht en obesitas in snel tempo toe. Zelfs bij peuters en kleuters neemt het hard toe!

Er moet dus dringend iets aan gedaan worden.
Niet alleen aan de behandeling van overgewicht en (extreme) obesitas, maar vooral ook de preventie.
We moeten overgewicht en obesitas preventief voorkomen. Te beginnen bij (jonge) kinderen.
Maar hoe?

- Moet reclame op ongezonde producten verboden worden? En geen ongezonde producten meer in de aanbieding bij supermarkten?
- Moet er een waarschuwing komen op ongezonde producten zoals op oa tabaksproducten?
- Moeten ongezonde producten duurder worden (een soort vettax) en gezonde producten goedkoper?
- Moet ongezond eten meer geband worden op plaatsen zoals pretparken en dierentuinen? En ze verplichten meer gezonde alternatieven aan te bieden?
- Moeten scholen meer en beter inzetten op gezonde voeding en gezonde voedingsleer?
- Moet ongezond eten en bv een drankautomaat ect. verboden worden op scholen?
- Moeten speeltjes in bv een Happy Meal van McDonalds verboden worden?
- Moet de omgeving gezonder worden, en hoe? Meer gezondere alternatieven aangeboden worden?
- Moeten er reclamespotjes komen over gezonde voeding en beweging en de gevaren van overgewicht/obesitas?

Kortom: Hoe zet de regering in en wat moet de regering doen om deze obesitaspandemie aan te pakken?
Hoe pakken we dit preventief goed aan met de ziekenhuizen en gezondheidsmedewerkers?

Onze maatschappij en leefomgeving moet veranderen en gezonder worden. Maar hoe pakken we dit allemaal aan?
Hoe denk jij dat we dit moeten aanpakken en wat de regering moet doen, en wat vind je van bovengenoemde punten?
Want dat er iets aan gedaan moet worden is wel echt duidelijk. De coronacrisis heeft in elk geval aangetoond dat overheden een doortastend beleid kunnen voeren om de gezondheid van hun burgers te beschermen. Het wordt tijd dat ze dat ook voor die andere epidemie doen.
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 18-07-2021 10:45
1.83% gewijzigd
RikM schreef:
18-07-2021 11:16
We leven in een vrij land hè, je kunt mensen niet dwingen om gezond te leven. Dat mogen ze echt helemaal zelf bepalen.

Je zou hooguit kunnen ingrijpen als de minderjarige kinderen erg ongezond zijn, maar of het daar nou een gezellige maatschappij van wordt...?

Op andere gebieden grijpen we toch ook in? En zijn er toch ook regels?
Alle reacties Link kopieren
Flashy schreef:
18-07-2021 11:13
Maar er zijn genoeg mensen die juist te weinig eten. En daardoor te zwaar zijn.
:rofl:
Hoe kom je daar nou bij? Je bedoeld toch niet die honger buikjes in Afrika? Die hebben we hier echt niet hoor!

Ieder pondje gaat echt door het mondje.

Er zijn steeds meer mensen die dik zijn als een soort natuurverschijnsel zien waar je niks aan kunt doen. Dat slaat echt nergens op.
In de jaren zeventig was bijna niemand zo dik in Nederland. Toen vraten ze nog niet zoveel en was frisdrank echt een luxeproduct.
LAgirl82 schreef:
18-07-2021 11:20
Op andere gebieden grijpen we toch ook in? En zijn er toch ook regels?
Afstraffen moet je ze .. Dat zal ze leren!
Alle reacties Link kopieren
Flashy schreef:
18-07-2021 11:13
Maar er zijn genoeg mensen die juist te weinig eten. En daardoor te zwaar zijn. Of medicijnen slikken of nog 1001 andere redenen waarom dat niet zou werken. Misschien moeten we eens af van het stigma dat mensen met obesitas zich volvreten.

En dat

Ik ben geen luie chipsetende bankhanger.

Nouja, nu wel bankhangen, want wandelblessure :roll: Maar ipv chips eet ik schijfjes komkommer en wortels enzo. En dat vind ik ook echt lekker, dus verwen ik mezelf daarmee.
Later is nu
Ik hoef geen 80 te worden.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
18-07-2021 11:20
Op andere gebieden grijpen we toch ook in? En zijn er toch ook regels?
Wauw. Mensen mogen helemaal zelf weten wat ze in hun lichaam stoppen. Ben je niet lekker?
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
18-07-2021 10:52
En dat kan best.
Maar als je in pretparken of dierentuinen overal maar ijs en chips en fastfood krijgt aangeboden en moet zoeken naar gezonde voeding en maaltijden is er wel een probleem en moeten ze dat aanpakken!
Ik was een tijdje terug in een dierentuin en patat en hamburgers kon ik bijna overal krijgen en met ijsjes werden we doodgegooid zowat.
Maar het was hard zoeken naar gezonde alternatieven. Dat is niet normaal en dat moet aangepakt worden vind ik!
Ik snap je, ik begrijp je ook. Obesitas is gewoon naast ongezond ook nog eens levensbedreigend.
Maar, en ik heb toevallig geluk, goede genen name it, maar als ik een dagje uit ben wil ik juist vette en zoete hap, en zit ik niet op een bak fruit te wachten.
Dat ze meer gezonde alternatieven aanbieden zou geen overbodige luxe zijn, maar denk jij nu echt dat mensen massaal aan de radijsjes en de bleekselderij in een pretpark gaan?
Mensen die dat echt willen nemen veelal zelfs gezonde snacks mee.
VanilleThee schreef:
18-07-2021 11:19
Maar wat als er vanuit dierentuin bezoekers geen vraag is naar die gezonde producten?

Vandaar dat het van hogere hand opgelegd moet worden.
Er moet een verschil gemaakt worden in hoe de maatschappij eruit ziet en dat gezond meer te vinden is dan ongezond.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel jammer dat ons zwembad alleen ongezond eten aanbiedt. Wij gaan regelmatig met de kinderen zwemmen, omdat het leuk is, maar ook omdat ze dan lekker bewegen en hun zwemvaardigheid bijhouden. Maar zodra je het bad binnenkomt, komt de patatlucht je al tegemoet. Natuurlijk maken we dan meestal wel een gezondere keuze (thuis lunchen en in het zwembad een waterijsje), maar dat is niet altijd makkelijk.

Ten tweede zou ik voorstander zijn van het meer toegankelijk maken van hulp. Dus diëtist in het basispakket (en dan ook flink wat sessies), sport onder begeleiding en minder wachtlijsten bij psychologische hulp. Ik denk dat slechte eetgewoontes en overgewicht vooral ontstaan door psychische problemen en minder door onwetendheid.

Naast psychische problemen en onwetendheid zou men ook in kunnen zetten op gemak (via nudging). Mensen maken vaak verkeerde keuzes als ze ergens tekort aan hebben (tekort aan tijd, tekort aan geld, tekort aan rust in hun hoofd). Als gezond eten net zo makkelijk en snel bereikbaar is als ongezond eten, is dat misschien ook een steuntje in de rug.
Alle reacties Link kopieren
Jaahoor schreef:
18-07-2021 10:56
Gezonde voeding moet goedkoper worden en ongezonde voeding duurder. Het is toch van de zotte dat er gezinnen zijn die geen geld hebben om dagelijks een gezonde maaltijd op tafel te zetten omdat vers eten te duur is.



Dit op de eerste plaats.

Een tijd geleden zag ik in een (Duits) programma het volgende:

Een redelijk beroemde kok beweert dat je gezond kunt eten als bijstandsmoeder, als je 30 euro per week te besteden hebt. Dus hij zocht een bijstandsmoeder met kind en ze gingen samen boodschappen doen. Beiden 30 euro.
De moeder kreeg die drie tientjes op voorwaarde dat ze het uitgaf aan voeding, ze kocht dingen als meel, goedkope hamburgers uit de vriezer en een zakje snoep voor haar kind. De kok kocht zaken als gehakt, tomaten en pasta.

Hij kookte een aantal perfecte maaltijden, vers en gezond en inderdaad, met 30 euro kun je prima eten.

Wat ik miste was: als je die 30 euro uitgeeft aan gezond eten, waarvan koop je dan wc papier, shampoo, wasmiddel en al die andere dingen die je af en toe nodig hebt. De kok ging ervan uit dat er in de keuken peper en zout te vinden waren. En hoewel ik persoonlijk hooguit een halve kilo zout gebruik per jaar en zout niet veel kost, springt het toch niet automatisch en gratis van winkel naar keukenkastje.

Een pak meel, wat melk en een eitje en je hebt een prima pannenkoek. Een broccoli, water en een bouillonblokje, en er ontstaat een prima soep. Maar, en dit willen veel mensen niet weten, om gezond te blijven heb je ook vlees nodig, of in elk geval een goede vervanger. En helaas zijn hamburgers en frikandellen nou eenmaal goedkoper dan een stukje kip of zalm.
En, nog meer helaas, een stuk gebak op een terras is goedkoper dan een broodje met een salade.

En dat allemaal nog los van het feit dat de porties steeds groter worden. Ik kreeg als kind op woensdagmiddag een kommetje chips en een glaasje ranja. Tegenwoordig krijgen ze een zak chips en anderhalve liter cola. McKlef & Co bestonden nog niet en uit eten was een uitstapje. Maar ja, vader werkte en moeder deed het huishouden, dus er was tijd genoeg om te koken en te weinig geld voor wekelijkse bestellingen van thuisbezorgd.
En ohja, de meeste gezinnen hadden één auto en die werd echt niet gebruikt om de kindertjes naar school te brengen. Wij kwamen gewoon allemaal te voet en een enkeling met de fiets. Daar staat tegenover dat rondom mijn ouderlijk huis 6 basisscholen lagen, allemaal op 1 km van ons huis. En vijf of zes middelbare scholen, op 2-4 km. Er worden hordes vinexwijken gerealiseerd maar ze vergeten dat daar dan ook kindertjes komen die naar school moeten.

Alles bij elkaar heeft de vooruitgang ons goed op weg geholpen naar meer zitten plus meer suiker. Dus is het ook vrij logisch dat we steeds zwaarder worden.
ceylon wijzigde dit bericht op 18-07-2021 11:25
0.18% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
LAgirl82 schreef:
18-07-2021 11:22
Vandaar dat het van hogere hand opgelegd moet worden.
Er moet een verschil gemaakt worden in hoe de maatschappij eruit ziet en dat gezond meer te vinden is dan ongezond.
En dan gaan ze vijf meter buiten het dierenpark naar de snackbar.
Goh.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
18-07-2021 11:22
Vandaar dat het van hogere hand opgelegd moet worden.
Er moet een verschil gemaakt worden in hoe de maatschappij eruit ziet en dat gezond meer te vinden is dan ongezond.
:facepalm:
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Ah was het weer tijd voor een ‘dikkerdjes bad’ topic?

Straks ook weer een bijstand / ZP topic. Never change Viva.
LAgirl82 schreef:
18-07-2021 11:22
Vandaar dat het van hogere hand opgelegd moet worden.
Er moet een verschil gemaakt worden in hoe de maatschappij eruit ziet en dat gezond meer te vinden is dan ongezond.
als je kijkt met wat ik eet kan die gezondheidspolitie niet tegen op en toch weeg ik te veel,
Zo nu verder met mijn minola op snoepen.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
18-07-2021 11:18
School is voor onderwijs inderdaad. En onderwijs in gezonde voeding en voldoende beweging hoort daar toch ook bij?
Dat lijkt me juist een van de belangrijkste en meest nuttige dingen om te doen qua preventie. Het onderwijzen op scholen.

School heeft erg weinig invloed indien kinderen uit bepaalde culturen van huis uit worden vetgemest. Die ouders, en hun gebrek aan kennis en hun vooroordelen, zijn het grootste probleem. Wat dit betreft komt het niet door het mogelijk tekortschieten van 't onderwijs.
Voedingsleer is toch al tig jaar deel van het onderwijs? Dat begon vroeger op de basisschool.

Opvallend: het onderwijs in Nederland krijgt jaar in jaar uit massa's geld (erbij), maar het levert meestal erg weinig op. Denk bijvoorbeeld aan het chronische tekort aan vaklieden. Er lijkt iets niet goed te gaan bij het omzetten van 't enorme budget naar resultaten.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat de algehele volksgezondheid er baat bij heeft als een stelletje bevoorrechte, elitaire, goedverdienende, beperkt denkende dwazen die ook nog eens blind zijn voor de psychologische componenten van obesitas en de averechtse effecten van dwang zich ermee gaan bemoeien.

Maar als het jouzelf een lekker gevoel geeft om hier te bedenken hoe jij die kansloze kneusjes wel eens even dun krijgt: knock yourself out.
griebus67 wijzigde dit bericht op 18-07-2021 11:25
0.12% gewijzigd
LAgirl82 schreef:
18-07-2021 11:16

We eten heus wel eens ongezond, maar dat hoef je niet te koppelen aan een gezellig dagje uit zoals al eerder werd genoemd.
Waarom niet? Bij een gezellig dagje uit eet bij ons iedereen waar hij trek in heeft. De rest van de tijd eten we (net als de meeste mensen) gewoon gezond.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe dat tegenwoordig gaat op scholen, maar in mijn tijd was de gymles gekoppeld aan prestatie. Dus als je harder rent, de bal verder kunt gooien of meer doelpunten maakt kreeg je een hoger cijfer. Ik ben niet sportief, maar wel heel prestatiegericht en haalde op gym altijd lage cijfers.

Niemand wilde mij in het team en ik vond gym niks aan want ik kon niet presteren. Ik heb daardoor echt een hekel aan sporten gekregen.

Dus bewegen koppelen aan plezier en niet aan prestatie zou ik een goeie vinden.
Alle reacties Link kopieren
Jaahoor schreef:
18-07-2021 11:19
Je krijgt echt geen obesitas omdat je te weinig eet. En er zijn inderdaad uitzonderingen, niet iedereen met obesitas propt zich vol, maar dat is maar een hele kleine groep. De meeste mensen zijn toch echt te zwaar doordat ze teveel eten.

Toen ik de éérste keer dik werd, was het inderdaad door teveel eten

Toen ik de twééde keer weer dik werd, na ruim 20 kg afgevallen te zijn, zonder crashen, en 5 jaar op gezond gewicht zijn, at ik níet teveel. Dat gezonde patroon zat namelijk redelijk ingesleten. En toch is het er allemaal weer bijgekomen. Dus ben ik nou te zwaar door teveel eten of niet?
(ik houd het af en toe een maand bij op voedingscentrum.nl en ik kan je vertellen: ik eet niet teveel)
Later is nu
echt constante betutteling ten top.
Nog even en men kan alleen maar maat 40 aan kleding kopen.
Alle reacties Link kopieren
Fijn, die gezondheids politie.....

Van leven ga je dood...... En moet iedereen 85 worden?
RikM schreef:
18-07-2021 11:16
We leven in een vrij land hè, je kunt mensen niet dwingen om gezond te leven. Dat mogen ze echt helemaal zelf bepalen.

Je zou hooguit kunnen ingrijpen als de minderjarige kinderen erg ongezond zijn, maar of het daar nou een gezellige maatschappij van wordt...?
Vergeet niet dat de huidige situatie óók niet vrij is van beïnvloeding. Dat bestaat namelijk niet. Zie het als de marsen en snickers bij de kassa. Je kunt daar ook fruit neerleggen. Dat is wellicht betuttelend, maar het punt is dat niet kiezen voor fruit, maar voor marsen, óók een beïnvloeding is.
Alle reacties Link kopieren
Led-lampje schreef:
18-07-2021 11:19
Is het weer tijd voor dit onderwerp?
Het forum een reden geven om voort te bestaan :hihi:
Later is nu
Dreamer schreef:
18-07-2021 11:26
Het forum een reden geven om voort te bestaan :hihi:
Ja dan doen we dit onderwerp eventjes dunnetjes over..
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
18-07-2021 11:18
O, nu moet het niet alleen verplicht worden maar moet de werkgever zijn werknemer ook nog onder druk zetten om af te vallen?

Heb je enig idee hoe eng en totalitair jouw ideeën hierover zijn?
Mijn werkgever bied iedere 2 jaar een healthcheck aan, schermt met gratis fruit 1 week per maand, gaat behoorlijk prat op t gezonde imago, om dan een teamleider met bmi richting 40 die met moeite door kleedkamer komt en zijn! controlerondes door zn team laat lopen vind ik dat wat van gezegd mag worden.
Teams waar iedere middagdienst chinees besteld wordt vind ik ook niet top. Maat bedrijfskantine is dan dicht. Werkgever kan er ook voor kiezen om op bestelling gezonde maaltijden te serveren voor een fatsoenlijke prijs.
Heel veel van die 'kijk ons eens gezond doen' acties zijn een farçe en houden de schijn op maar effectief zijn ze zelden.
Daar vind ik wat van.
Been there, done that, got the T-shirt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven