Gezondheid alle pijlers

Hoe snel was jij van de hernia af?

14-11-2023 17:03 73 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het onderwerp zegt het al. Afgelopen donderdag schoot het in mijn rug bij het aantrekken van mijn sok. Vrijdag kwam ik mijn bed niet meer uit, mijn rechterbeen voelde doof aan en ik kon na een paar uur alleen kruipen (naar de wc). Zondag kon ik alweer een beetje lopen in een hoek van 45 graden). De eerste nachten kon ik niet slapen omdat ik elke paar minuten een andere houding moest aannemen vanwege de pijn. Maar nu gaat slapen alweer beter. Nu komt de pijn in golven. Het is een brandende zenuwpijn uitstralend naar kuit en voet. Maandag heb ik de huisarts en de fysio gesproken, ze denken allebei dat dit een hernia is. Sinds maandag ben ik ziek van werk, dit is dus ziekdag 2. Ik lees online horrorverhalen over dat mensen hier 12 weken tot jaren mee zoet zijn. Zijn er iok verhalen van mensen die na een paar weken weer op de been waren en weer konden werken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Oud-collega van me is er toch een maand of 8 mee onder de pannen geweest.
Maar het kan per individu verschillen dus het is afwachten.
Lijkt me verschrikkelijk, veel beterschap!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb er jaaaaren mee door geworsteld voordat er eindelijk goed onderzoek naar gedaan werd. Uiteindelijk met spoed geopereerd aan mijn rug, was een erg complexe operatie (5 operaties in 1). Maar heb alsnog enkele hernia's, zowel in mijn rug als in mijn nek. Ze spelen regelmatig op en dan kan ik weer nauwelijks wat. Zenuwpijn is hels. Maar het kan er ook weer 'uit' schieten en dan is de pijn weer dragelijker.
Hoe lang je last hebt van een hernia, is niet te voorspellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
90 procent van de mensen met een hernia herstelt binnen een jaar dat zeggen de statistieken. Sommige doen dat vrij snel en anderen doen daar langer over. Het maakt qua werk ook uit wat je doet, rugbelastend werk zal langer duren voordat je dat kan dan licht afwisselend werk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jaar met ontzettende pijn rondgelopen, uiteindelijk zo veel pijn plus compleet dove voet tot aan onder de knie. Binnen 24 uur geopereerd aan hernia, klapvoet aan over gehouden. Langzaam maar zeker steeds meer gevoel, door veel wandelen, fysio etc. maar tot nu toe doof gevoel en als ik moe ben, sleep ik een beetje met voet. Dit is 12 jaar geleden en 5 jaar geleden kreeg ik weer zelfde klacht, zelfde plek hernia en die ging binnen 10 maande ln weg door weer veel wandelen en fysio. Al met al blijft het een zwakke plek en moet ik altijd onderhoud doen😁
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor het reageren, wat een periodes zeg! Ik vind dit wel lastig zeg. En aan de ervaringsdeskundigen: werkten jullie dan die hele periode niet, of een beetje? Ik heb een kantoorbaan dus op zich zou ik kunnen werken denk ik, als de pijn niet meer zo alles overheersend is en als ik weer langer kan zitten en lopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tja ik was bij mijn eerste hernia even zonder job, dat kwam goed uit toen. Maar verder wel ziekgemeld en zsm weer aan de slag/thuiswerken/opbouw. Ik kon lopen, liggen en staan, en ook nu doe ik nog steeds. Hopelijk valt t mee voor je! Sterkte!!
Alle reacties Link kopieren Quote
In corona tijd hernia gekregen. In totaal inclusief operatie twee jaar mee zoet geweest. Nu weliswaar geen hernia meer maar chronische lage rugpijn/zenuwpijn. Heb een TENS apparaat gekregen en ga 1x per kwartaal naar de pijnpoli.. ook tijdje terug 3 maanden 2x per week naar de revalidatie geweest (fysio ergo en maatschappelijk werker) maar echt veel verbetering verwacht ik helaas niet meer. Het is wat het is.
'If you're gonna be dumb, you've gotta be tough'
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een beetje een atypische hernia gehad denk ik, want ik verging niet van de pijn, had alleen last van mijn been en ik kon niet (lang) zitten of staan. Heb wel een MRI-scan gehad waarop de hernia te zien was.

Maar ben er alles bij elkaar een jaar zoet mee geweest.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ik dit lees ben ik er nog aardig vanaf gekomen. Ze zeggen dat de meeste hernia’s naar 6-8 weken spontaan herstellen. Dat was bij mij ook zo. Na 8 weken had ik alleen nog 2 dove tenen en die zijn er de maand daarna ook weer goed gekomen. Ik kan vanuit huis werken dus heb vanaf het begin minimaal deels gewerkt. Ik denk dat het wel een maand geduurd heeft voor ik weer naar kantoor kon. Veel gelegen met m’n been omhoog en gewandeld. Zitten was nog heel lang moeizaam. Ik kan mij liggend in de trein herinneren onderweg naar m’n werk 🙈
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn man is er aan geopereerd na 4 weken en 1 infiltratie. Hij had een hernia op l3 l4 en l5.
Na de operatie direct pijnvrij. Hij kon tijdens z’n hernia ook echt niks. 2u slapen en dan weer uren rondlopen. “Slapen” deed hij met z’n knieën op de grond en zo leunend op z’n buik op de bank.
Alle reacties Link kopieren Quote
Meer dan een jaar bij mij. L4-5. Huisarts zei dat ik gewoon kon werken (kantoorbaan) dus dat deed ik vrolijk. Ondanks alle pijn. Daar werd 't niet beter van. Fysiotherapie geen goede ervaringen mee. Manueel therapeut was een beetje beter, maar uiteindelijk was het vooral veel rustig aan doen.

Ik had een nogal stressvolle baan, en daar wat meer op de rem gestaan. Verder veel wandelen en toen de uitvalverschijnselen weg waren voorzichtig hardlopen gaan opbouwen.

Jaren later op de andere kant zelfde verhaal. Daar heb ik een dove grote teen aan overgehouden. Bij die hernia hielp de manueel therapeut beter omdat er toen ook echt wat scheef zat in mijn wervels. Het blijft wel een zwak punt. Goed blijven bewegen en oppassen met stress.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet. Er is een klein deel wat klachten blijft houden. Je kan sowieso naar de pijnpoli vragen, altijd doen. Je kan namelijk voor veel dingen een injectie krijgen met langdurende pijnstilling en ontstekingsremmers mocht nodig zijn, of andere soort blokkades van de zenuwpijn?

En voor officiële diagnose moet je naar de neuroloog. Beetje gek als ze daar niet meteen een verwijzing voor krijg bij zo'n verdenking btw, ze moeten toch weten hoe erg de uitstulping is? Zodat er gepaste actie op kan plaatsvinden?

En heeft de huisarts je ook niet een algemeen beeld geschetst in dat gesprek? meeste mensen zijn er binnen een jaar vanaf, kleiner deel binnen 2 jaar en een klein percentage nooit meer, daar een deel van moet ooit geopereerd worden en daar een deel van kan de operatie mislukken en blijven dus chronisch zenuwpijn patient met uitval. Deel daar weer van krijgt door de zenuwpijn een andere chronische zenuwpijn die soms progressief blijkt in rest van lichaam en het hoofd.

Ik ben dat hele kleine deel. Helaas.

Dus laat je asap naar de neuroloog en pijnpoli sturen. je moet weten of echt hernia is, dan hoe ernstig die is en dan kan bij neuroloog en pijnpoli een plan opstellen.

Beetje roepen dat misschien een hernia is en dan niets doen is heel gek van de huisarts.







Ik ben geopereerd omdat ik uitval kreeg, helaas waren ze te laat.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Met een week was de heftige pijn wel over, nu 15 jaar later nog regelmatig last, op dit moment ook.
Pijnlijk been en onderrug.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren Quote
ik heb 3 maanden plat gelegen naar de wc/douchen kon alleen met hulp van moeder & vriend.
heb de HA moeten smeken om zwaardere medicatie want ik kon niet slapen van de pijn.

mede dankzij de fysio ben ik er vanaf gekomen, die kwam aan huis en gaf me simpele oefeningen en massages, op een gegeven moment moest ik ook in huis rond gaan lopen eerst van de slaapkamer naar de wc daarna naar de keuken enz enz.
staand eten/drinken en na 3 maanden moest ik ook ommetjes gaan maken buiten.

bij mij was het vooral stress, ik zat slecht in mijn vel, vond mijn toenmalige werk vreselijk corona(zaten net in de lockdown/avondklok periode) was depressief.

volgens de fysio is de reden ik er snel vanaf was omdat ik fysiek sterk was, ik deed veel yoga/fitness

ik blijf sindsdien ook vooral mijn rug en benen trainen wil dit nooit meer meemaken :sigh:
Relax we're all crazy, it's not a competition
Alle reacties Link kopieren Quote
Twee hernia’s in 9 jaar: de eerste keer 6 weken zoet waarvan 4 met echt erge zenuwpijn in been. Ik werkte toen niet maar was net bevallen van een tweeling. Hoe ik dat gedaan heb…geen idee meer. Verdrongen geloof ik.

Tweede keer ongeveer 4 weken zenuwpijn in arm gehad. Halve kracht gewerkt met stevige pijnstillers. Na 2 weken sloegen die wel redelijk aan, met name pregabaline tegen zenuwpijn.

Sterkte.
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2023 schreef:
14-11-2023 20:11

Dus laat je asap naar de neuroloog en pijnpoli sturen. je moet weten of echt hernia is, dan hoe ernstig die is en dan kan bij neuroloog en pijnpoli een plan opstellen.

Beetje roepen dat misschien een hernia is en dan niets doen is heel gek van de huisarts.
Eens met de vorige reacties zoals die van Lucifee, als het echte hernia is heb je goed onderzoek nodig en zal het langer duren.
LuciFee2023 schreef:
14-11-2023 20:11

Ik ben geopereerd omdat ik uitval kreeg, helaas waren ze te laat.
Same here :-|
If chocolate can't fix it, it's a real problem
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat elke hernia anders wordt ervaren. Het ligt eraan waar die op zit te drukken. Heb zelf een hernia gehad, L5-S1 vastgesteld met een MRI. Ik heb veel en ook zware pijnstillers gebruikt: 8 paracetamollen per dag + 3 diclofenac + 15 mg langzaamwerkende Oxycodon + pregabaline + zonodig capsules snelwerkende Oxycodon. Het doel was om zo mobiel mogelijk te blijven. Ik kon op mijn buik liggen en een beetje rondlopen, maar zitten was een hel.

Dit heb ik 4 maanden volgehouden. Toen bij de neurochirurg terecht gekomen, die wilde best opereren, maar waarschuwde voor restverschijnselen van een operatie. Toch nog maar volgehouden. Uiteindelijk helemaal hersteld na een maand of 6 zonder restverschijnselen en kan ik alles zonder pijn. Heb wel letterlijk moeten afkicken van de Oxycodon, maar het werkte voor mij heel goed. Ik ben blij dat ik me niet heb laten opereren!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik raad ook aan naar een neuroloog te gaan, als de huisarts tenminste meewerkt.
Pijnpoli wordt ook vaak voorgesteld. Maar ben er zelf geen voorstander van ons zenuwen uit te schakelen zonder dat je weet wat er nou precies aan de hand is. Dankzij een zeer oplettende invaller bij de pijnpoli kan ik nu nog deels lopen en ben ik (nog) niet volledig verlamd. Had ik mijn geplande arts gehad, was ik nu verlamd geweest. Bizar dat zenuwen stil gelegd worden zonder eerst gedegen onderzoek te doen.

Maar hopelijk trekt de hernia bij jou vanzelf weg. Heel veel sterkte tot die tijd! Zenuwpijn is de hel
Alle reacties Link kopieren Quote
Het hangt er heel erg vanaf waar de hernia zit en wat je kan doen aan herstel.
Zelf heb ik drie hernia’s boven elkaar gehad op C2, C3 en C4. Toevallig kwam de diagnose op de eerste dag van mijn vakantie (had 4 weken vrij). Door rust te nemen en veel te zwemmen ben ik er in vier weken vanaf gekomen. Ik heb nog wel wat nabehandelingen gehad bij de fysiotherapeut maar dat was vooral om te voorkomen dat de hernia’s weer terug zouden komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kattengekje schreef:
14-11-2023 21:22
Ik denk dat elke hernia anders wordt ervaren. Het ligt eraan waar die op zit te drukken. Heb zelf een hernia gehad, L5-S1 vastgesteld met een MRI. Ik heb veel en ook zware pijnstillers gebruikt: 8 paracetamollen per dag + 3 diclofenac + 15 mg langzaamwerkende Oxycodon + pregabaline + zonodig capsules snelwerkende Oxycodon. Het doel was om zo mobiel mogelijk te blijven. Ik kon op mijn buik liggen en een beetje rondlopen, maar zitten was een hel.

Dit heb ik 4 maanden volgehouden. Toen bij de neurochirurg terecht gekomen, die wilde best opereren, maar waarschuwde voor restverschijnselen van een operatie. Toch nog maar volgehouden. Uiteindelijk helemaal hersteld na een maand of 6 zonder restverschijnselen en kan ik alles zonder pijn. Heb wel letterlijk moeten afkicken van de Oxycodon, maar het werkte voor mij heel goed. Ik ben blij dat ik me niet heb laten opereren!
oh ja ik nam ook zo’n lading pillen elke dag. De eerste week weigerde ik alles behalve pcm want ik dacht nog wel twee babies te kunnen borstvoeden.

Later besefte ik dat de combinatie portpartumhormonen en pijn me totaal door lieten draaien.

Maar gelukkig vrij snel hersteld & afgekickt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Meeste schijnt over te gaan na een week of 8. Hier in mijn omgeving helaas slechtere ervaringen. 1 iemand heeft ook na een operatie permanent nog pijn. Kan ook niet lang dan 3 a 4 uur liggen, dus slapen met slaappillen om het te trekken naar 5 uur. Pijn blijft en deel gevoel in voet mist.
De ander is 2,5 jaar bezig geweest met 2 operaties, erg veel oxycodon. 2 jaar kon er bijna niks. Inmiddels wel vrij normaal leven, maar deel gevoel in tenen mist en bij wat meer belasting valt de voet ook uit.
3e persoon gaat het wel beter, niet geopereerd. Helaas komt het ook weer terug bij diegene. 3e keer nu een hernia.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tvp
Alle reacties Link kopieren Quote
Kattengekje schreef:
14-11-2023 21:22
Ik denk dat elke hernia anders wordt ervaren. Het ligt eraan waar die op zit te drukken. Heb zelf een hernia gehad, L5-S1 vastgesteld met een MRI. Ik heb veel en ook zware pijnstillers gebruikt: 8 paracetamollen per dag + 3 diclofenac + 15 mg langzaamwerkende Oxycodon + pregabaline + zonodig capsules snelwerkende Oxycodon. Het doel was om zo mobiel mogelijk te blijven. Ik kon op mijn buik liggen en een beetje rondlopen, maar zitten was een hel.

Dit heb ik 4 maanden volgehouden. Toen bij de neurochirurg terecht gekomen, die wilde best opereren, maar waarschuwde voor restverschijnselen van een operatie. Toch nog maar volgehouden. Uiteindelijk helemaal hersteld na een maand of 6 zonder restverschijnselen en kan ik alles zonder pijn. Heb wel letterlijk moeten afkicken van de Oxycodon, maar het werkte voor mij heel goed. Ik ben blij dat ik me niet heb laten opereren!

Niet eens specifiek anders ervaren, niet elke hernia is hetzelfde. Niet qua plek maar hoe groot/lang/dun dik de uitstulping zelf echt is en dus hoe ver veel de uitstulping in je zenuwbaan zit te duwen en welke ( soms dus ook blijvende ) schade je daardoor oploopt.

Ik moest wel geopereerd worden omdat ik een klapvoet kreeg en in mijn broek begon te piesen, dat was na een half jaar steeds ergere pijn, maar in eerste instantie geen operatie-indicatie.

Je mag blij zijn dat je geen operatie nodig had, niets geks aan. Maar deel van hoe je dingen hier verwoord lijkt alsof iedereen die keus krijgt en kan maken.

Dat een neuroloog je wel wil opereren is heel wat anders dan dat eigenlijk gewoon moet. En soms kan je iid zelf nog wel kiezen en het helemaal de juiste oplossing geweest. En wat ik zei, soms moet je dus wel iets doen om erger te voorkomen, dat heeft niets met waar de hernia drukte of hoe je dat 'ervaart'.

Maar vooral hoe ernstig je hernia is.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Over naar de neuroloog gaan en ‘echte’ hernia, hier zei de huisarts niks over. Hij is uitgegaan van klachten. Kennelijk is het dus niet gangbaar om door te verwijzen. Maar heb ik dan nu geen ‘echte’ diagnose dan? Ik heb me wel ziek gemeld omdat ik veel pijn heb en niet goed slaap. Ik hoop wel dat ik snel weer kan starten eigenlijk want met mijn hoofd is verder niks mis.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven