Gezondheid alle pijlers

Hoe vaak controleer je je lichaam

28-03-2023 15:31 79 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vraag mij af of ik te veel bezig ben met controleren van mijn lichaam. Ik controleer:
- elke week m'n borsten
- elke maand mijn moedervlekken
- elke keer dat ik naar wc ga m'n ontlasting
-zo nu en dan heel m'n lichaam op bultjes, vlekjes etc
- regelmatig m'n plas als ik naar wc ben geweest

Is dit normaal of te vaak?
Alle reacties Link kopieren Quote
Nooit.

Als ik ooit pijn voel of dergelijke zal ik dan wel kijken en controleren.
Of ineens naar mijn huisarts lopen die er meer van kent.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
28-03-2023 17:40
Nooit.

Als ik ooit pijn voel of dergelijke zal ik dan wel kijken en controleren.
Of ineens naar mijn huisarts lopen die er meer van kent.
Vaak is juist pijn geen indicatie voor bijv. borstkanker of afwijkende moedervlekken etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
nitflex schreef:
28-03-2023 17:28
Mannen moeten hun ballen checken, was laatst nog een campagne voor.
Ooh echt? Voor teelbalkanker ofzo?

Maar ff niet flauw: ik vind t vrij extreem jaa. Ik controleer 1 gekke moedervlek mss 1x per uhhh 3 maanden ofzo. Voor de rest niks eigk. Ik ga ervan uit dat ik gekke dingen wel zou opmerken.
Zwetser
Student201 schreef:
28-03-2023 17:47
Ooh echt? Voor teelbalkanker ofzo?

Maar ff niet flauw: ik vind t vrij extreem jaa. Ik controleer 1 gekke moedervlek mss 1x per uhhh 3 maanden ofzo. Voor de rest niks eigk. Ik ga ervan uit dat ik gekke dingen wel zou opmerken.
Mee, voor voetschimmel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
28-03-2023 17:42
Vaak is juist pijn geen indicatie voor bijv. borstkanker of afwijkende moedervlekken etc.
Dit. En knobbels ook niet perse. Kan, maar hoeft niet. Bk heeft nogal wat 'gezichten' zeg maar.
Asjemenou!
(L. de Leeuw, 1972)
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
28-03-2023 17:49
Mee, voor voetschimmel.
Ooh, en die creme moet dan ook op mn ballen en mn lul dan?
Zwetser
Student201 schreef:
28-03-2023 17:53
Ooh, en die creme moet dan ook op mn ballen en mn lul dan?
En dan je lul in je mond. Alles opgelost.
Alle reacties Link kopieren Quote
Borsten controleer ik meestal 1x per maand/ om de maand. Ik heb weleens gelezen dat je het het beste een week na je menstruatie kan doen. Ik doe dat altijd onder de douche omdat je het dan beter voelt voor mijn gevoel.

Verder kijk ik denk ik onbewust ook geregeld in de wc. Moedervlekken zou wel iets vaker nog kunnen, maar lijk me dat 1x per maand ook wel goed is.

Op zich is controleren goed, maar elke dag lijk me wel onrustig. De kans dat het allemaal echt op een dag aankomt áls je iets hebt is ook wel klein denk ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
28-03-2023 17:33


Bloedwaarden standaard elke 3 maanden.
Gewoon nieuwsgierig, maar waarom eigenlijk?

Ik weet dat dit geen absolute waarheid is, maar ik denk altijd maar zo, zo lang ik me gewoon normaal, fit etc. voel, een beetje gezond leef en ik heb geen gekke dingetjes, dan geloof ik het eigenlijk wel. En ik vraag me af of je bij de meeste dingen dan wel écht er wezenlijk vroeger bij bent door heel veel te (laten) controleren. Ik doe trouwens wel de check voor HPV vanaf 40 jaar en straks ook borsten. Dus de landelijk georganiseerde check ups doe ik wel.

Ben dus wel benieuwd naar waarom andere mensen daar dan extra mee bezig zijn.
Hoerabanaan schreef:
28-03-2023 18:04
Gewoon nieuwsgierig, maar waarom eigenlijk?
Medicatie die organen (kan) beïnvloeden en organen die al beschadigd zijn.

En verder: heel veel kanker in de familie, dus extra controles.
Alle reacties Link kopieren Quote
Grobbekuiken_ schreef:
28-03-2023 17:50
Dit. En knobbels ook niet perse. Kan, maar hoeft niet. Bk heeft nogal wat 'gezichten' zeg maar.
Ik vind het wel belangrijk dat je die kent. Maar als je die signalen kent (ik ken ze), dan weet je toch dat als je een van die dingen hebt (afwijkend van wat het normaal dus is) dat je daar even een afspraak voor maakt. Dus ingetrokken tepel, jeuk, afscheiding, andere vorm etc gewoon alles wat het niet normaal is zeg maar, is reden om even te laten controleren. Maar de meeste borsten zijn op wat verdikte klieren, afhankelijk van je cyclus, gewoon standaard hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
28-03-2023 17:54
En dan je lul in je mond. Alles opgelost.
Zo lang is ie niet. Mss kun jij ff helpen dan? :)
Zwetser
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoerabanaan schreef:
28-03-2023 18:07
Ik vind het wel belangrijk dat je die kent. Maar als je die signalen kent (ik ken ze), dan weet je toch dat als je een van die dingen hebt (afwijkend van wat het normaal dus is) dat je daar even een afspraak voor maakt. Dus ingetrokken tepel, jeuk, afscheiding, andere vorm etc gewoon alles wat het niet normaal is zeg maar, is reden om even te laten controleren. Maar de meeste borsten zijn op wat verdikte klieren, afhankelijk van je cyclus, gewoon standaard hetzelfde.
Het eierdoosje met citroenen.
En ik ken ze ook, zoals gezegd de hele sjabam tegen bk ondergaan.
Asjemenou!
(L. de Leeuw, 1972)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben er niet zo mee bezig eigenlijk. Een paar jaar geleden bleek ik wat dingen onder de leden te hebben en daar had ik niets van gemerkt, daarna een tijdje nogal hypochondrisch geweest. Toen checkte ik bijvoorbeeld ook regelmatig mijn hartslag. Ik werd er alleen maar zenuwachtig van. Ik check het lichaam van mijn vriend wel eens op gekke moedervlekken en dat doet hij ook bij mij. Mijn borsten check ik niet zo regelmatig, toch had ik het door toen er iets veranderd was. Ik heb ooit van mijn zorgverzekering een mailtje gehad wat tekenen van borstkanker kunnen zijn en die pak ik er wel eens bij. Ineens had ik daar een paar tekenen van, maar ik bleek toen een paar weken zwanger te zijn :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
28-03-2023 18:06
Medicatie die organen (kan) beïnvloeden en organen die al beschadigd zijn.

En verder: heel veel kanker in de familie, dus extra controles.
Ah, dan heb je dus ook daadwerkelijk een goede reden voor die onderzoeken. Niet omdat je onzeker bent terwijl je eigenlijk geen medische reden hebt. Maar word je dan ook geprikt op tumormarkers? Anders zie je ook geen kankers toch?
Student201 schreef:
28-03-2023 18:08
Zo lang is ie niet. Mss kun jij ff helpen dan? :)
Ik vouw je wel even dubbel hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
madamecannibale schreef:
28-03-2023 18:09
Ineens had ik daar een paar tekenen van, maar ik bleek toen een paar weken zwanger te zijn :)
Haha, herkenbaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
28-03-2023 18:10
Ik vouw je wel even dubbel hoor.
😂😂
Juist jaa
Zwetser
Alle reacties Link kopieren Quote
Grobbekuiken_ schreef:
28-03-2023 18:09
Het eierdoosje met citroenen.
Wat is het eierdoosje met citroenen?
Hoerabanaan schreef:
28-03-2023 18:12
Wat is het eierdoosje met citroenen?
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren Quote
Even aanhakend op dit topic, want dit vraag ik me al een tijdje af. Is het nuttig om bloed te laten prikken om te checken op tekorten (nog nooit gedaan), bloeddruk meten, cholesterol etc. als een soort check-up hoe het ervoor staat?

Ik ben nu midden 30. Heb best veel last van vermoeidheid en slecht in mijn vel zitten, ook hormonaal.

Of doen ze dit pas als je 40+ of nog ouder bent?
Mijniebelle schreef:
28-03-2023 18:14
Even aanhakend op dit topic, want dit vraag ik me al een tijdje af. Is het nuttig om bloed te laten prikken om te checken op tekorten (nog nooit gedaan), bloeddruk meten, cholesterol etc. als een soort check-up hoe het ervoor staat?

Ik ben nu midden 30. Heb best veel last van vermoeidheid en slecht in mijn vel zitten, ook hormonaal.

Of doen ze dit pas als je 40+ of nog ouder bent?
Vraag het aan je huisarts :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
28-03-2023 18:13
Afbeelding
Deze idd.
Asjemenou!
(L. de Leeuw, 1972)
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoerabanaan schreef:
28-03-2023 18:09
Ah, dan heb je dus ook daadwerkelijk een goede reden voor die onderzoeken. Niet omdat je onzeker bent terwijl je eigenlijk geen medische reden hebt. Maar word je dan ook geprikt op tumormarkers? Anders zie je ook geen kankers toch?
Ik word, hoewel het er wel op lijkt, niet schoon verklaard. Doen ook geen bloedonderzoek bij me omdat stel dát er tumormarkers zijn, er toch echt eerst 4-6 weken klachten als pijn in botten, hoofdpijn of wat dan ook moeten zijn. Eerder kijken ze niet verder want waar moet je zoeken? Voor behandeling bij metastasen maakt het dan nl niet meer uit. Hard, maar voor mij duidelijk.
Asjemenou!
(L. de Leeuw, 1972)
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijniebelle schreef:
28-03-2023 18:14
Even aanhakend op dit topic, want dit vraag ik me al een tijdje af. Is het nuttig om bloed te laten prikken om te checken op tekorten (nog nooit gedaan), bloeddruk meten, cholesterol etc. als een soort check-up hoe het ervoor staat?

Ik ben nu midden 30. Heb best veel last van vermoeidheid en slecht in mijn vel zitten, ook hormonaal.

Of doen ze dit pas als je 40+ of nog ouder bent?
Bloeddruk doet mijn huisarts zo'n beetje standaard als je er toch zit.

Bloedafname alleen als er reden voor is.
Maar er staat geen leeftijd op.

Met de resem medicijnen die ik slik is het een standaard actie elke 2 jaar.


Ze nemen hier overigens liever een keer teveel bloed af "gewoon om zeker te zijn" dan een keer te weinig.
Maar dat hangt waarschijnlijk van je huisarts af.
Vraag het dus hem / haar.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven