Gezondheid alle pijlers

Hoe zorg je ervoor dat je niet ieder virusje mee pikt?

17-09-2025 14:49 32 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werk op het moment in de zorg en veel cliënten zijn alweer aan het snotteren, ziek en laatst was men ook even bang voor norovirus maar het bleek gelukkig niet zo.

Ik draag op zulke momenten al een mondkapje, was mijn handen regelmatig of draag handschoenen, maak dingen wat vaker schoon en probeer erop te letten dat ik strikt mijn multivitamine en D3 inneem. Zijn er nog dingen die ik nog meer zou kunnen doen om te voorkomen dat ik aangestoken wordt door cliënten? Helemaal voorkomen kan natuurlijk niet want snotterende clienten ontwijken gaat niet.
Griepprik
Corona-vaccin
Regelmatig sporten en als je verder geen specifieke reden hebt om een multivitamine te nemen zou ik die inruilen voor een 1000 mg vitamine C met zink en vitamine D3 in 1.
Gezond eten en drinken, voldoende slaap, voldoende beweging in de buitenlucht, niet roken en geen alcohol drinken, geen drugs gebruiken, zou ik ook toevoegen aan je lijstje.
vaccineren en "corona voorzorgsmaatregelen" toepassen. ik zou dit ook niet té fanatiek doen want je wil nog iets van weerstand houden
En doooooor!
Noro virus waait toch van je af? Dat hebben ze mij altijd gezegd in elk geval, als het heerste op de afdeling van mijn oma. Even een kwartiertje buiten lopen als ik op bezoek was geweest.
Als je gezond eet en beweegt is het slikken van multivitamine niet nodig. Vitamine D is wel nuttig maar heeft niks met griepvirus te maken. Over het algemeen plas je de supplementen samen met je dure euro's weer uit als je gezond leeft.
ladadieladieda schreef:
17-09-2025 15:11
Gezond eten en drinken, voldoende slaap, voldoende beweging in de buitenlucht, niet roken en geen alcohol drinken, geen drugs gebruiken, zou ik ook toevoegen aan je lijstje.
Ingewikkelder is het niet.
Sporten.
ladadieladieda schreef:
17-09-2025 15:31
Noro virus waait toch van je af? Dat hebben ze mij altijd gezegd in elk geval, als het heerste op de afdeling van mijn oma. Even een kwartiertje buiten lopen als ik op bezoek was geweest.

Heb nog nooit van dat wegwaaien gehoord, maar even op bezoek bij oma (op 1,5m afstand etc, wellicht zelfs alleen maar een wandelingetje buiten) is wel iets anders dan iemand letterlijk van top tot teen verzorgen.

En na elke verzorgde cliënt even een kwartiertje buiten virussen van je af laten waaien gaan je baas, je collega's en je clienten waarschijnlijk ook niet echt waarderen.
.
ladadieladieda schreef:
17-09-2025 15:31
Dat heb ik nog nooit gehoord eigenlijk. Heb juist gelezen dat het virus 2 weken actief kan blijven op oppervlakten, stoffen en kleding. Lijkt me dan niet dat het weg kan waaien al kan het wel via de lucht verspreiden. Heb bij thuiskomst meteen mijn kleding in de was gegooid.
En uiteindelijk hangt het toch voornamelijk af van je aanleg of je ieder virusje meepikt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
17-09-2025 16:42
En uiteindelijk hangt het toch voornamelijk af van je aanleg of je ieder virusje meepikt.
Ik ben de afgelopen tijd nogal eens gecontroleerd op allerlei dingen waar ik nooit eerder op gecontroleerd ben. Uit mijn bloedonderzoek bleek onder andere dat de witte bloedlichaampjes die voor ziekteafweer zorgen bij mij veel minder aanwezig zijn dan bij "gewone" mensen. Bijna niet. Ik meld me zelden ziek, maar ik ben echt vaak uitzonderlijk meh. Dat lijkt dus hierdoor te komen. Ik had beter een andere baan kunnen zoeken, maar goed.
Ik heb mijn hele jeugd te horen gekregen dat ik een veel te gevoelige, kleinzerige aansteller was (en ik werd huilend op de fiets gezet met twee paracetamol in mijn snuit) maar blijkbaar zat het toch anders.
Offtopic, maar ik moet het even kwijt.
Si abra la puerta hay lobos.
Ik werk ook in de zorg. Nooit ziek. Volgens mij is het gewoon een kwestie van goede genen en mazzel hebben. Hier thuis sowieso weinig zieken. Bij vriendin liggen ze met z'n allen om de haverklap plat.
Rabarbara schreef:
17-09-2025 16:55
Ik ben de afgelopen tijd nogal eens gecontroleerd op allerlei dingen waar ik nooit eerder op gecontroleerd ben. Uit mijn bloedonderzoek bleek onder andere dat de witte bloedlichaampjes die voor ziekteafweer zorgen bij mij veel minder aanwezig zijn dan bij "gewone" mensen. Bijna niet. Ik meld me zelden ziek, maar ik ben echt vaak uitzonderlijk meh. Dat lijkt dus hierdoor te komen. Ik had beter een andere baan kunnen zoeken, maar goed.
Ik heb mijn hele jeugd te horen gekregen dat ik een veel te gevoelige, kleinzerige aansteller was (en ik werd huilend op de fiets gezet met twee paracetamol in mijn snuit) maar blijkbaar zat het toch anders.

Hoe kan dat nou joh? Aanleg of is er een andere oorzaak?
Frizz schreef:
17-09-2025 17:24
Hoe kan dat nou joh? Aanleg of is er een andere oorzaak?
Ja, dat zoeken ze nu uit.

Maar goed, voor TO: een beetje uitkijken, veel meer kun je niet. Mijn opa is gezond hoogbejaard geworden en hij denkt dat het komt omdat hij elke dag een sinaasappel eet. Dat kun je ook nog proberen.
Si abra la puerta hay lobos.
Solomio schreef:
Precies. Ik doe echt helemaal niks van bovenstaande en werk in de zorg: nog nooit iets opgepikt.
Zo min mogelijk aan je gezicht zitten.
Geen motto
Ben-ik-weer schreef:
17-09-2025 18:23
Precies. Ik doe echt helemaal niks van bovenstaande en werk in de zorg: nog nooit iets opgepikt.
Ik doe ook niks van al die aanbevolen dingen en ben toevallig net flink verkouden geweest. Mijn laatste verkoudheid was voordat corona kwam.

David Dunning
Rabarbara schreef:
Dat is mooi kudt balen.
Is er iets aan te doen? Of hangt dat van de eventuele oorzaak af?

David Dunning
Je kan ook de vochtigheidsgraad in je huis controleren.
Te droge lucht is niet goed voor de slijmvliezen waardoor je vatbaarder bent.
Rabarbara schreef:
Dat rot!

Maar doordenkend, ik ben eigenlijk juist nooit ziek. Ook nog steeds geen corona. Zou ik dan juist meer witte bloedlichaampjes hebben?
Buitenshuis probeer ik het vastpakken van deurkrukken en trapleuningen te vermijden.
Alle vaccinaties scoren maakt het meeste verschil
Solomio schreef:
+ hoeveelheid contacten. Alleen dan kan je weten of je van aanleg profiteert toch?

Zink (weet niet welke vorm) schijnt te helpen bij verkoudheid.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven