Hoe zorg je ervoor dat je niet ieder virusje mee pikt?
woensdag 17 september 2025 om 14:49
Ik werk op het moment in de zorg en veel cliënten zijn alweer aan het snotteren, ziek en laatst was men ook even bang voor norovirus maar het bleek gelukkig niet zo.
Ik draag op zulke momenten al een mondkapje, was mijn handen regelmatig of draag handschoenen, maak dingen wat vaker schoon en probeer erop te letten dat ik strikt mijn multivitamine en D3 inneem. Zijn er nog dingen die ik nog meer zou kunnen doen om te voorkomen dat ik aangestoken wordt door cliënten? Helemaal voorkomen kan natuurlijk niet want snotterende clienten ontwijken gaat niet.
Ik draag op zulke momenten al een mondkapje, was mijn handen regelmatig of draag handschoenen, maak dingen wat vaker schoon en probeer erop te letten dat ik strikt mijn multivitamine en D3 inneem. Zijn er nog dingen die ik nog meer zou kunnen doen om te voorkomen dat ik aangestoken wordt door cliënten? Helemaal voorkomen kan natuurlijk niet want snotterende clienten ontwijken gaat niet.
woensdag 17 september 2025 om 15:43
woensdag 17 september 2025 om 15:48
Ingewikkelder is het niet.ladadieladieda schreef: ↑17-09-2025 15:11Gezond eten en drinken, voldoende slaap, voldoende beweging in de buitenlucht, niet roken en geen alcohol drinken, geen drugs gebruiken, zou ik ook toevoegen aan je lijstje.
woensdag 17 september 2025 om 16:00
ladadieladieda schreef: ↑17-09-2025 15:31Noro virus waait toch van je af? Dat hebben ze mij altijd gezegd in elk geval, als het heerste op de afdeling van mijn oma. Even een kwartiertje buiten lopen als ik op bezoek was geweest.
Heb nog nooit van dat wegwaaien gehoord, maar even op bezoek bij oma (op 1,5m afstand etc, wellicht zelfs alleen maar een wandelingetje buiten) is wel iets anders dan iemand letterlijk van top tot teen verzorgen.
En na elke verzorgde cliënt even een kwartiertje buiten virussen van je af laten waaien gaan je baas, je collega's en je clienten waarschijnlijk ook niet echt waarderen.
.
woensdag 17 september 2025 om 16:29
Dat heb ik nog nooit gehoord eigenlijk. Heb juist gelezen dat het virus 2 weken actief kan blijven op oppervlakten, stoffen en kleding. Lijkt me dan niet dat het weg kan waaien al kan het wel via de lucht verspreiden. Heb bij thuiskomst meteen mijn kleding in de was gegooid.ladadieladieda schreef: ↑17-09-2025 15:31Noro virus waait toch van je af? Dat hebben ze mij altijd gezegd in elk geval, als het heerste op de afdeling van mijn oma. Even een kwartiertje buiten lopen als ik op bezoek was geweest.
woensdag 17 september 2025 om 16:55
Ik ben de afgelopen tijd nogal eens gecontroleerd op allerlei dingen waar ik nooit eerder op gecontroleerd ben. Uit mijn bloedonderzoek bleek onder andere dat de witte bloedlichaampjes die voor ziekteafweer zorgen bij mij veel minder aanwezig zijn dan bij "gewone" mensen. Bijna niet. Ik meld me zelden ziek, maar ik ben echt vaak uitzonderlijk meh. Dat lijkt dus hierdoor te komen. Ik had beter een andere baan kunnen zoeken, maar goed.
Ik heb mijn hele jeugd te horen gekregen dat ik een veel te gevoelige, kleinzerige aansteller was (en ik werd huilend op de fiets gezet met twee paracetamol in mijn snuit) maar blijkbaar zat het toch anders.
Offtopic, maar ik moet het even kwijt.
Si abra la puerta hay lobos.
woensdag 17 september 2025 om 17:24
Rabarbara schreef: ↑17-09-2025 16:55Ik ben de afgelopen tijd nogal eens gecontroleerd op allerlei dingen waar ik nooit eerder op gecontroleerd ben. Uit mijn bloedonderzoek bleek onder andere dat de witte bloedlichaampjes die voor ziekteafweer zorgen bij mij veel minder aanwezig zijn dan bij "gewone" mensen. Bijna niet. Ik meld me zelden ziek, maar ik ben echt vaak uitzonderlijk meh. Dat lijkt dus hierdoor te komen. Ik had beter een andere baan kunnen zoeken, maar goed.
Ik heb mijn hele jeugd te horen gekregen dat ik een veel te gevoelige, kleinzerige aansteller was (en ik werd huilend op de fiets gezet met twee paracetamol in mijn snuit) maar blijkbaar zat het toch anders.
Hoe kan dat nou joh? Aanleg of is er een andere oorzaak?
•
woensdag 17 september 2025 om 18:03
Ja, dat zoeken ze nu uit.
Maar goed, voor TO: een beetje uitkijken, veel meer kun je niet. Mijn opa is gezond hoogbejaard geworden en hij denkt dat het komt omdat hij elke dag een sinaasappel eet. Dat kun je ook nog proberen.
Si abra la puerta hay lobos.
woensdag 17 september 2025 om 18:58
Ik doe ook niks van al die aanbevolen dingen en ben toevallig net flink verkouden geweest. Mijn laatste verkoudheid was voordat corona kwam.Ben-ik-weer schreef: ↑17-09-2025 18:23Precies. Ik doe echt helemaal niks van bovenstaande en werk in de zorg: nog nooit iets opgepikt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
woensdag 17 september 2025 om 19:00
Dat is mooi kudt balen.Rabarbara schreef: ↑17-09-2025 16:55Ik ben de afgelopen tijd nogal eens gecontroleerd op allerlei dingen waar ik nooit eerder op gecontroleerd ben. Uit mijn bloedonderzoek bleek onder andere dat de witte bloedlichaampjes die voor ziekteafweer zorgen bij mij veel minder aanwezig zijn dan bij "gewone" mensen. Bijna niet. Ik meld me zelden ziek, maar ik ben echt vaak uitzonderlijk meh. Dat lijkt dus hierdoor te komen. Ik had beter een andere baan kunnen zoeken, maar goed.
Is er iets aan te doen? Of hangt dat van de eventuele oorzaak af?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
woensdag 17 september 2025 om 19:07
Dat rot!Rabarbara schreef: ↑17-09-2025 16:55Ik ben de afgelopen tijd nogal eens gecontroleerd op allerlei dingen waar ik nooit eerder op gecontroleerd ben. Uit mijn bloedonderzoek bleek onder andere dat de witte bloedlichaampjes die voor ziekteafweer zorgen bij mij veel minder aanwezig zijn dan bij "gewone" mensen. Bijna niet. Ik meld me zelden ziek, maar ik ben echt vaak uitzonderlijk meh. Dat lijkt dus hierdoor te komen. Ik had beter een andere baan kunnen zoeken, maar goed.
Maar doordenkend, ik ben eigenlijk juist nooit ziek. Ook nog steeds geen corona. Zou ik dan juist meer witte bloedlichaampjes hebben?
woensdag 17 september 2025 om 20:09

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in