Gezondheid alle pijlers

Hoe zou jouw dag eruitzien als...

08-08-2024 21:56 127 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
.... tijd voor langere tijd geen rol speelde en je al je tijd en energie op een dag zou kunnen gebruiken voor dingen ten behoeve van je persoonlijke (lichamelijke en mentale) gezondheid (in de breedste zin van het woord). Zeg maar het eerstkomende half jaar.

Enige voorwaarde: je hebt hetzelfde budget voorhanden als normaal (waarbij zuurstoftherapie op Ibiza dus nog steeds geen rol speelt als je nu leeft van een minimumloon).

Deze vraag kwam onlangs ergens anders langs, en ik ben wel benieuw naar wat de antwoorden hier zijn.

Uiteraard zal ik zelf ook mijn bijdrage leveren (maar eerst benieuwd naar de reacties van anderen).
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Ik snap de vraag niet.

Je budget blijft hetzelfde, maar het budget is denk ik vaak nogal een doorslaggevende factor.
Als in, dat is de reden dat je niet minder gaat werken, of een half jaar helemaal niet, of niet iedere week je 2x laat masseren.

Dus "al je tijd en energie" is nogal een relatief begrip als daar niet veel aan te tornen valt.
Dan zou ik doen wat ik in deze vakantie aan het doen ben: voor mezelf zorgen.
En heb voor mezelf als doel gesteld om dit trage tempo ook in september en oktober vol te willen houden. Daarna lukt dat werkgewijs niet meer tot aan mei 2025.

Dus dan is dat vooral meer me-time. Beetje boeken lezen met thee of koffie binnen handbereik en de rest van de wereld kan me gestolen worden.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Boerderij kopen met allemaal appelbomen, notenbomen, fruitstruiken, een paar kippen en een schaapje en de hele dag besteden aan het bakken van taarten. Verder het huisje wat ik dan bewoon helemaal pastelkleurig verven en alle brocante markten in de omgeving af struinen in een aftands busje. En alles zelf kunnen oplossen op gebied van afgevallen dakpannen, lekkende goten en door storm verwoeste bomen. En het hele huisje staat dan vol boeken en theeservies.
Dus ik krijg elke maand geld zonder naar mijn werk te hoeven?
Ik zou ergens op een Canarisch eiland gaan zitten ( bijvoorbeeld, kan ook een andere bestemming zijn)en elke dag beginnen in de sportschool en ergens een flinke wandeling maken en vooral verder niks ( of niet veel) hoeven te doen.
Verschrikkelijk. Ik heb er juist een hekel aan heel veel op een dag te moeten doen. Niets lekkerder dan een lummeldag. Maar niet eindeloos natuurlijk.

Daarom lijkt de hemel me ook zo’n hel.
Olea schreef:
08-08-2024 22:05
Boerderij kopen met allemaal appelbomen, notenbomen, fruitstruiken, een paar kippen en een schaapje en de hele dag besteden aan het bakken van taarten. Verder het huisje wat ik dan bewoon helemaal pastelkleurig verven en alle brocante markten in de omgeving af struinen in een aftands busje. En alles zelf kunnen oplossen op gebied van afgevallen dakpannen, lekkende goten en door storm verwoeste bomen. En het hele huisje staat dan vol boeken en theeservies.
Maar heb je dat geld liggen dan? Want je hebt je huidige budget.
Ik begrijp de vraag ook niet.

Bedoel je dat je niet hoeft te werken?
Waarom zou je niet voor je gezondheid kunnen zorgen als je werkt?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Zanahoria schreef:
08-08-2024 22:00
Ik snap de vraag niet.

Je budget blijft hetzelfde, maar het budget is denk ik vaak nogal een doorslaggevende factor.
Als in, dat is de reden dat je niet minder gaat werken, of een half jaar helemaal niet, of niet iedere week je 2x laat masseren.

Dus "al je tijd en energie" is nogal een relatief begrip als daar niet veel aan te tornen valt.
Ja, een hele dag gratis uitjes doen is ook niets.
Best een lastige vraag.

Als ik geen tijd kwijt zou zijn aan dingen als huishouden en werken dan zou ik elke dag wat leuks gaan doen met het gezin. En lekker veel in de buitenlucht bewegen. Veel fietsen, wandelen, zwemmen, leuke uitstapjes maken. Ik zou ook veel tijd besteden aan gezonde producten halen en uitgebreider koken. En wat vaker een boek lezen.
Ik snap hem ook niet zo goed. Tijd speelt geen rol, maar ik mag/moet al mijn tijd besteden aan mijn gezondheid. Dat voor een half jaar. Ik krijg geen geld. En dan is de vraag; hoe zou mijn dag er uit zien?
Opstaan. Gezond ontbijten. Wandelen. Boodschappen doen bij diverse supermarkten om zo goedkoop mogelijk gezond te eten. Gezonde lunch. Sporten. Koken. In de avond boeken lezen voor mijn geestelijke gezondheid.
(iemand anders zorgt voor mijn kinderen, huishouden, tuin, baan, familie?)
Als ik niet zou hoeven werken voor mijn geld dan zou ik veel gaan sporten, echt een keer op en top fit worden.
En daarnaast ook meer tijd besteden aan gezonde voeding.
Veel buiten zijn in het bos, op het strand, in de duinen, op de Veluwe etc om te wandelen, fietsen, zwemmen, bootje varen. Verschillende steden bezoeken, naar musea. Veel verschillende plekken in Nederland en Europa zien. Meer tijd besteden aan eten bereiden, van ontbijt tot aan lunch, avondeten en tussendoortjes. Boeken lezen. Vaker afspreken met vriendinnen.
Ik vind het eigenlijk helemaal geen moeilijke vraag, er schiet me nog vanalles te binnen:
Mijn huis verfen, in de tuin werken, een moestuin beginnen, fotoboeken maken, Spaans leren.
Waarom zou het een moeilijke vraag zijn?
Het is uiteraard fictief want de meeste mensen moeten werken.

Maar dus simpel: je hoeft niks, mag alles en je hebt je huidige inkomen. Wat doe je met je tijd ten behoeve van je gezondheid?
De variabele “budget” is bewust buiten de vraag gehouden. Je houdt je huidige budget. Dus dat wat je wilt moet wel passen.

Dit vraagstuk kwam langs in mijn Amerikaanse vriendengroep en ben dus benieuwd hoe er op het forum over wordt gedacht.

Ik kom er later wat uitgebreider op terug, maar hier dus heel sterk de vertraging waar Doreia het over heeft en het antwoord van madamecanibale.
- Gandhi
Je vraag was op meerdere manieren te interpreteren. Maar je toelichting heeft het duidelijk gemaakt.

Voor een half jaar zou ik reizen. Mooie tijd om een wereldreis te maken. Dat zou met mijn huidige inkomsten wel lukken, zeker als ik mijn huis onder zou verhuren.

Als het voor veel langer (of altijd zou zijn), zou ik een dag minder gaan werken. Maar ik haal veel voldoening uit mijn werk, dus ik zou zeker niet stoppen met werken.

Langdurig veel vertragen is niet nodig. Ik ben in veel opzichten al een slak (en dat bevalt uitstekend).
In Amerika is er een dramatische werk-leven balans, dus ik snap wel dat de vraag hier minder goed begrepen wordt, omdat het leven hier een veel betere balans heeft.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Ik denk dat ik mijn leven al min of meer zo heb ingericht dat het voor mij optimaal is. Niet hoeven werken zou betekenen dat elke dag een weekend-dag zou zijn: in de tuin rommelen, boek lezen, koken, met vrienden afspreken. Weinig rock n roll maar het bevalt me prima.
Wat eten we vanavond?
Als ik een half jaar zou hebben, zou ik een paar maanden rondreizen in Oost-Europa en de andere helft rondom huis. Elke dag beginnen met sport, veel nieuwe gerechten maken, soms naar een café om daar de krant lezen, wandelingen maken, optimaal gebruik maken van Museum jaarkaart en Cineville pas, meer lezen. Lummelen. En dan vliegt de tijd voorbij.

En als ik m’n NS jaarkaart gedurende het half jaar mag houden, dan vaker andere plaatsen bezoeken.

Veel van bovenstaande doe ik al maar met meer vrije tijd nog wat meer daarvan.
celine wijzigde dit bericht op 08-08-2024 23:59
33.27% gewijzigd
The point of modern propoganda isn’t only to misform or push an agenda. It is to exhaust your critical thinking, to annihilate truth.
Dan zou ik lekker niets doen.
We moeten al zoveel en ik ben juist extreem aan het afremmen van het moeten.
Lekker uitslapen, beetje koken, boeken lezen, schilderen, series kijken, een of andere cursus doen.
Ohh makkelijk! Weer bij een sportschool gaan, vaker mijn hobbysport beoefenen (dat doe ik nu maar 2x per week maar dat kan dan natuurlijk naar 3-4x per week), lekker veel hobbies zoeken en plannen…Die tijd komt wel vol hoor! Lijkt me super chill!
Ik zit toevallig bijna een jaar thuis ivm burn-out. En ik heb gemerkt dat ik niks raars doe. Mijn leven gaat namelijk gewoon door. Het gezin met alle verantwoordelijkheden loopt door en ik kan dus niet zomaar verdwijnen. Er staat dat je een half jaar niet hoeft te werken maar niet dat je verantwoordelijkheden verdwijnen.
Doreia* schreef:
08-08-2024 22:01
Dan zou ik doen wat ik in deze vakantie aan het doen ben: voor mezelf zorgen.
En heb voor mezelf als doel gesteld om dit trage tempo ook in september en oktober vol te willen houden.

Herkenbaar dus. Ik zou tijd nemen om uit de ratrace te stappen. Niet te verzanden in hangen en te binge watchen, maar gewoon alles net wat minder snel.

Olea schreef:
08-08-2024 22:05

Klinkt me als muziek (zeker voor mijn mentale gezondheid). Maar bij gelijkblijvende inkomsten voor mij in ieder geval niet haalbaar. Voor jou wel?

madamecannibale schreef:
08-08-2024 22:12
Best een lastige vraag.

Als ik geen tijd kwijt zou zijn aan dingen als huishouden en werken dan zou ik elke dag wat leuks gaan doen met het gezin. En lekker veel in de buitenlucht bewegen. Veel fietsen, wandelen, zwemmen, leuke uitstapjes maken. Ik zou ook veel tijd besteden aan gezonde producten halen en uitgebreider koken. En wat vaker een boek lezen.

Jouw antwoord resoneert het meeste met mij. Veel buitenlucht. Veel bewegen. Leuke dingen doen. Uitgebreid koken en mezelf intellectueel verder blijven ontwikkelen. Dit alles doe ik nu ook, maar gezien die ratrace van het leven (die ik dus ook lees bij mijn Amerikaanse vrienden) schiet het er toch vaak bij in.
honolulu wijzigde dit bericht op 09-08-2024 08:47
0.03% gewijzigd
- Gandhi
Zanahoria schreef:
08-08-2024 22:41
Je vraag was op meerdere manieren te interpreteren. Maar je toelichting heeft het duidelijk gemaakt.

Voor een half jaar zou ik reizen. Mooie tijd om een wereldreis te maken. Dat zou met mijn huidige inkomsten wel lukken, zeker als ik mijn huis onder zou verhuren.

Als het voor veel langer (of altijd zou zijn), zou ik een dag minder gaan werken. Maar ik haal veel voldoening uit mijn werk, dus ik zou zeker niet stoppen met werken.

Langdurig veel vertragen is niet nodig. Ik ben in veel opzichten al een slak (en dat bevalt uitstekend).

Jouw wat als leven klinkt mij leuk. Zeker als als je echt die wereldreis kan maken.

AnAppleADay schreef:
08-08-2024 22:21
Als ik niet zou hoeven werken voor mijn geld dan zou ik veel gaan sporten, echt een keer op en top fit worden.
En daarnaast ook meer tijd besteden aan gezonde voeding.

Ik zou zeker meer willen sporten nog. Doe ik nu ook, maar meer tussendoor dan zoals jij hier omschrijft. Daar zou ik mijn tijd dan ook zeker voor gebruiken.

Anne1235 schreef:
08-08-2024 22:24
Veel buiten zijn in het bos, op het strand, in de duinen, op de Veluwe etc om te wandelen, fietsen, zwemmen, bootje varen. Verschillende steden bezoeken, naar musea. Veel verschillende plekken in Nederland en Europa zien. Meer tijd besteden aan eten bereiden, van ontbijt tot aan lunch, avondeten en tussendoortjes. Boeken lezen. Vaker afspreken met vriendinnen.

Buiten zijn in bos, strand en duinen: love it!
honolulu wijzigde dit bericht op 09-08-2024 08:47
5.58% gewijzigd
- Gandhi

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven