Gezondheid alle pijlers

Hoeveel pijn doet het laten plaatsen van een spiraal?

13-03-2024 17:56 58 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
OK, ik heb advies/ervaringen nodig.

Even wat achtergrondinformatie: ik heb al aardig wat anticonceptie geprobeerd. Ik ben begonnen met de pil. Om bepaalde redenen kan ik echter geen anticonceptie met oestrogeen gebruiken.

Toen ben ik overgestapt op het hormoonstaafje, maar dat was voor mij ook niet je van het, omdat ik er constant van ging bloeden. Die dus laten verwijderen, en de minipil geprobeerd. De eerste pil die ik gebruikte gaf me echter ook constante bloedingen. Na drie maanden ben ik overgestapt op een andere pil (Slinda).

Hier eigenlijk erg tevreden over! Op een ding na dan: deze pil wordt niet vergoed (geen idee hoe dit in NL werkt, ik woon in het buitenland). En ik vind het ergens toch een beetje jammer om iedere keer als ik een doosje haal 35 euro te betalen :) Als het niet anders is, is dat maar zo... Maar toch.

Nu verloopt mijn voorschrift bijna, en zal ik dus sowieso naar de gyn moeten om 'm te laten vernieuwen. En ik speel met het idee om een koperspiraal te nemen, omdat dat op de lange termijn veel goedkoper is, en omdat ik er dan ook niet meer aan hoef te denken.

Echter, ik sta niet te springen om 'm te laten plaatsen, zeg maar. Ik ben wat betreft uitstrijkjes en dergelijke geen held, met name omdat ik vroeger te kampen heb gehad met vaginisme. Dat is inmiddels vrijwel volledig opgelost, maar ja... Anderzijds, als het twee minuten afzien is, en je bent daarna voor jaren onder de pannen?

Ook vraag ik me af hoe mijn menstruatie zal zijn als dat ding er eenmaal in zit. Momenteel word ik door mijn pil niet ongesteld, maar mijn natuurlijke menstruatie is niet overdreven zwaar. Het kan echter wel een volle week duren.

tldr:

Wat zijn jullie ervaringen met een (koper)spiraal?

1. Hoe pijnlijk is het laten plaatsen en uiteindelijk laten verwijderen van een spiraal?
2. Hoe is de menstruatie daarna?
muggle22 wijzigde dit bericht op 13-03-2024 18:31
0.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vond het even vervelend, maar de pijn was goed te doen en na een paar uur eg. Had wel preventief pijnstiller genomen en een maandverbandje meegenomen
Alle reacties Link kopieren Quote
Tja iedereen ervaart het anders, dus eerlijk gezegd weet ik niet hoeveel je daaraan gaat hebben....

Ik ben wel benieuwd waarom je een voorkeur hebt voor koperspiraal?

Meestal wordt hormoonspiraal geplaatst omdat je dan minder kans hebt op langdurige bloedingen.

"als het twee minuten afzien is, en je bent daarna voor jaren onder de pannen?" -> Nja dit eigenlijk. Ik ben er blij mee, nu mijn vierde mirena.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zorg vooral dat je iemand hebt die genoeg ervaring heeft met het plaatsen.

De eerste 2 (Mirena)spiralen bij de gyn waren hier een fluitje van een cent en nauwelijks pijn.
Bij de 3de was ik proefkonijn bij mijn huisarts - die ook spiralen wou beginnen plaatsen - en dat heb ik zwaar geweten.

Als de 3de de eerste was kwam er hier nooit meer een spiraal in.

Voor de volgende toch écht terug een gynaecoloog.


Ik denk overigens elke keer "5 minuten tanden op elkaar en dan kan ik weer 5 jaar verder".
Maar de laatste keer hebben ze dus met zijn 2 een half uur zitten klungelen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Als, na zo’n zoektocht, deze pil je blijkt te werken en je het geld kan missen zou ik niet voor een spiraal gaan. De onzekerheid van de werking en het plaatsen en eventueel weer uithalen wegen voor mij niet op tegen het geld.
Alle reacties Link kopieren Quote
De eerste bij de huisarts laten plaatsen. Vond ik niet heel pijnlijk, het was even een vervelend gevoel. Wel met pijnstiller.

Tweede bij gynaecoloog, ook weinig pijn ervaren.

Zag er de eerste keer echt tegenop, maar viel alles mee.

Maar voor iedereen is het anders.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb koperspiralen laten plaatsen door verloskundige (sommige doen spiralenspreekuur, ook als je geen kinderen hebt) en door de huisarts. Beide prima gegaan. Vooraf paracetamol, even goed ontspannen, kuchen en hij zit.

Wissewis, ik denk niet dat horrorverhalen TO gaan helpen..
Verschilt per persoon, bij mij was het zo pijnlijk dat het niet is gelukt.
En nee, mijn pijngrens ligt niet lager dan anderen.
Trouwens tussentijdse bloedingen kan ook duiden op adenomyose. Is daar ook al onderzoek naar gedaan?

Edit: Ook een volle week bloeden kan hierop wijzen. Ja, ik zou echt even onderzoeken op adenomyose. Ik kreeg 14 jaar geleden ook steeds tussentijdse bloedingen door bepaalde anticonceptie. Steeds weer iets anders geprobeerd, 1 variant hielp wel. 12 jaar later bleek adenomyose bij mij de oorzaak te zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat is de reden dat je niet voor een hormoonspiraal gaat? Daar zit ook geen oestrogenen in en heeft positieve invloed op je cyclus/bloedverlies

Ik vond het plaatsen van een spiraal prima te doen. Wat de anderen ook zeggen: paar minuten vervelend. Maar ga wel uit dat het pijn doet, ook de uren erna had ik nog veel last van buikpijn en bloedverlies. Had ik zelf een beetje onderschat. Dat was de dag erna vrijwel weg (de buikpijn).

Ik ben een groot voorstander van plaatsen bij een verloskundige, zeker met je (verleden van) vaginisme. Verloskundigen hebben ervaring met vrouwen hiermee. Maar weet natuurlijk niet hoe het zit in jouw land, of dat een optie is. Ik vind de gynaecoloog een schijnveiligheid geven. Zeker niet naar de huisarts gaan, die doen het vaak weinig
Alle reacties Link kopieren Quote
Het wisselt echt enorm. Ik zet ze zelf, ik ben huisarts. Over het minder ervaren: ik zet ze persoonlijk best vaak maar wel wisselend (soms drie per dag, soms zo maar drie weken niet).
Maar goed, ik heb dus wel een beeld van de pijn en het gemiddelde is “voelde als een heel nare menstruatiekramp, maar het was wel te doen”, met een spreiding van “ik voelde niks” tot “afschuwelijke pijn”, die laatste twee allebei niet veel voorkomend.
Maar hoe het bij jou zal zijn is dus lastig te voorspellen. Ik denk dat het in ieder geval belangrijk is dat je het bij iemand laat doen bij wie je je op je gemak voelt, niet bij een huisarts bij wie je toch al denkt “mwah”.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het schijnt nogal uit te maken of je kinderen hebt gebaard
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb vorig jaar een spiraal laten zetten door de gynaecoloog. Dat is heel vlot gegaan. Het was even een vervelend gevoel maar ik had erger verwacht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het plaatsen voelde wel vervelend, maar viel wel mee hoor! Ik had wel 2 paracetamol en 1 ibuprofen gepakt. Mijn gynaecoloog deed het wel heel rustig aan, stap voor stap. Nu was er ook een arts in opleiding bij die het eerst deed (maar het spiraaltje niet goed plaatste). Hij moest dus weer eruit en opnieuw erin. De pijn voelde ik steeds maar heel even en dan trok het weer weg. Het eruit halen is minder pijnlijk.

Na twee jaar (kyleena)spiraal laten verwijderen, omdat ik geen hormonen meer wil. Had veel last van buikpijn. Alleen waren de touwtjes verdwenen, waardoor ze met een camera naar binnen moesten om de touwtjes te zoeken.. Maar dat was pech hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tja, dikke kans dat het echt wel even flink pijn doet en met een koperspiraal heb je ook nog eens behoorlijke kans dat je veel blijft bloeden. Veel vrouwen die ofwel maanden achtereen blijven bloeden, ofwel telkens tussendoor, of meer dan normaal. Zelf zou ik daarom echt nooit voor een koperspiraal gaan.

Dan het zetten van de spiraal en de weken daarna. Voor mij is het als mijn ergste menstruatiekramp tijdens het zetten, daarna ook nog weken pijn van gehad. Toch zou ik hem zo weer nemen want verder geen klachten en mijn menstruaties stellen niets meer voor (en de menstruatiepijnen die ik had zijn ook niet tot nauwelijks meer aanwezig).

Maar met een goede pil waar je geen hinder van ondervindt? Mwah, denk dat ik die zou blijven slikken.
Alle reacties Link kopieren Quote
eefje677 schreef:
13-03-2024 18:38
Het schijnt nogal uit te maken of je kinderen hebt gebaard
Ik weet van een vriendin die nooit gebaard heeft dat de spiraal per se geplaatst (en later weer weggenomen) moest worden tijdens de menstruatie. Maar dat is geen recent verhaal, dus ik weet niet of dat nog altijd een protocol is.
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb nu 3x een spiraal laten plaatsen.
Ik vind het echt vreselijk. Het voelt voor mij alsof mijn baarmoeder geperforeerd wordt.
En als ik moet kiezen doe ik liever een bevalling als een spiraal laten plaatsen.
Maar goed, wel al 3x gedaan omdat ik daarna 5 jaar rust heb.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het was even pijnlijk, maar dus ook snel voorbij. Zou het zo opnieuw doen.
Wel door het koperspiraaltje erg pijnlijke menstruaties gehad. Dat vond ik vervelender dan het plaatsen.
Alle reacties Link kopieren Quote
eefje677 schreef:
13-03-2024 18:38
Het schijnt nogal uit te maken of je kinderen hebt gebaard
Geen kinderen, hier een korte stekende pijn tijdens het plaatsen en daarna nog wat buikpijn vergelijkbaar met lichte menstruatiekrampen
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen kinderen. Ik heb het door een Gynacoloog laten doen. Kreeg daarna ook meteen een echo om te kijken of die goed zat. Na een maand krijg je nog een controle om te kijken dat die niet verzakt was. Ik zou het je huisarts niet laten doen, gezien die dat maar 5x per jaar doet ofzo. De Gynacoloog doet het elke week en dat was te merken. Misschien kost het je eigen risico, maar ik heb dat er voor over. Een baby is duurder ;)

Tevens eerlijk aangeven bij je huisarts waarom je naar het ziekenhuis wil. De meeste huisartsen (van vriendinnen gehoord) zeggen - dat is niet nodig dat kan ik ook. Vervolgens creperen zij van de pijn.
De nazorg is bij de gynaecoloog ook beter.

Ik had even pijn bij het plaatsten. Daarna kon ik meteen door naar kantoor. Verder even bloedingen gehad, maar echt de beste keuze ooit. Niet meer ongesteld. Geen overmatige hoeveelheid hormonen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vond het een verschrikking. Direct na het zettend kreeg ik ontzettend stekende kramp, was duizelig en moest overgeven. De klachten waren dusdanig dat ik naar het ziekenhuis moest voor een echo om te kijken of hij wel goed zat. Gelukkig bleek hij wel goed te zitten. De dagen daarna ook last gehad, en de eerste tijd was mijn menstruatie langer, maar binnen een halfjaar was alles weer zo als normaal. Maar ieder z'n eigen ervaring, daar iss geen pijl op te trekken eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben er ook 1 die het vreselijk vond. Alle 3 de keren vond ik het echt een ramp. Voelde voor mij net als weeën ofzo. Echt niet fijn.
Daartegenover staag dat ik in de afgelopen 10 jaar slechts 1 menstruatie heb gehad.
Ik ben 42... ik kan nog 5 jaar met deze, dus eigenlijk moet ik hierna er nog 1 keer eentje maar ik zie daar nu al erg tegenop en weet ook niet of ik dat nog wel een keer ga doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Twee keer mirena spiraal door de huisarts laten plaatsen. Plaatsen is eventjes pijnlijk, maar was snel gebeurd. Daarna geen last gehad en zeer tevreden mee.
Er zijn genoeg huisartsen die prima een spiraaltje kunnen plaatsen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Craziestcatlady schreef:
13-03-2024 19:15
Ik heb nu 3x een spiraal laten plaatsen.
Ik vind het echt vreselijk. Het voelt voor mij alsof mijn baarmoeder geperforeerd wordt.
En als ik moet kiezen doe ik liever een bevalling als een spiraal laten plaatsen.
Maar goed, wel al 3x gedaan omdat ik daarna 5 jaar rust heb.
Als je een mirena hebt dan is dat inmiddels 8 jaar geworden gelukkig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gemberthee schreef:
13-03-2024 19:03
Ik weet van een vriendin die nooit gebaard heeft dat de spiraal per se geplaatst (en later weer weggenomen) moest worden tijdens de menstruatie. Maar dat is geen recent verhaal, dus ik weet niet of dat nog altijd een protocol is.
Het is geen protocol, het gaat alleen makkelijker tijdens menstruatie (baarmoederhals is dan wat meer open). Geldt ook bij vrouwen die al wel eens zijn bevallen maar bij vrouwen bij wie wat niet zo is ben ik meestal wel strikter.
charlie591 wijzigde dit bericht op 13-03-2024 19:59
0.28% gewijzigd

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven