Gezondheid alle pijlers

Hoeveel slaap heb jij nodig?

12-01-2026 23:48 67 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gewoon nieuwsgierig. Je leest altijd dat 8uur slaap de norm is voor volwassenen.
Alleen lukt mij dat vaak niet. Ik ben een avondmens en ben 's avonds gewoon nog niet moe. Maar moet er wel op tijd (7uur) uit voor kind en werk. Ik functioneer eigenlijk prima op 7uur slaap en een week 6uur slapen per nacht lukt ook (al word mijn lontje dan wel korter op een gegeven moment).
Hoe is dat voor jullie?

Hoeveel slaap heb jij nodig?

Totaal aantal stemmen: 141

5 uur (5%)
6 uur (5%)
7 uur (26%)
8 uur (26%)
9 uur (38%)
Slaapkwaliteit is vaak belangrijker dan hoe lang. Ik slaap het liefst van 22-7, maar ik slaap niet de hele tijd door. Want ik moet altijd wel een keer naar de wc en ik word in de tweede helft van de nacht meerdere keren licht wakker. Maar als ik hier goed op let wat ik doe voor ik naar bed ga, bijvoorbeeld niet meer drinken vanaf 9 uur en nog wat kleine dingen, dan hoef ik 's nachts niet naar de wc en slaap ik beter door. En dan kan ik met minder slaap toe...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik heb zo n apneu apparaat en die geeft aan hoeveel je sliep, hoelang je diepe slaap had
Mijn eigen beleving kan heel anders zijn dan de bevindingen van t apparaat.
Dat ik denk: goed geslapen!
Zegt t apparaat: je had 29 minuten diepe slaap
Denk ik: vaak wakker
Zegt t apparaat: je had 2uur en 10 minuten diepe slaap.

Wel merk ik dat nu ik echt lang slaap, dat mijn diepe slaap ook langer wordt en ik overdag beter functioneer
Ik heb 7u nodig met 8u ben ik echt uitgerust maar dan s avonds niet moe. Ik ben echt een avondmens waardoor ik vaak maar 6/6,5u slaap.

Ik ben wel benieuwd wat er zou gebeuren als ik naar bed ga wanneer ik moe ben en zonder wekker. Helaas kan dat niet met werk kinderen enz. In de vakantie zou het kunnen maar dan is het ritme weer zo anders. En ik denk dat je dat echt een paar maanden moet testen.
Terug van weggeweest
Ditishet25 schreef:
14-01-2026 11:03
Ik heb 7u nodig met 8u ben ik echt uitgerust maar dan s avonds niet moe. Ik ben echt een avondmens waardoor ik vaak maar 6/6,5u slaap.

Ik ben wel benieuwd wat er zou gebeuren als ik naar bed ga wanneer ik moe ben en zonder wekker. Helaas kan dat niet met werk kinderen enz. In de vakantie zou het kunnen maar dan is het ritme weer zo anders. En ik denk dat je dat echt een paar maanden moet testen.
Als ik dit doe in vakanties merk ik dat mijn ritme iets verschuift. Idealiter zou ik wat later gaan slapen en wat later opstaan maar dat is doordeweeks niet handig. Verder maak ik wel redelijk de uren die ik nodig heb. Tuurlijk heb je wel eens een korter nachtje omdat je door sociale verplichtingen er later in ligt dan wenselijk, maar als je een gezond slaapritme hebt overleef je dat ene nachtje prima.

Mijn slaapritme is ook iets wat ik een paar jaar geleden na een burnout flink heb aangepakt en prioriteit heb gegeven en dat werpt wel zijn vruchten af.
care_ schreef:
14-01-2026 12:04
Mijn slaapritme is ook iets wat ik een paar jaar geleden na een burnout flink heb aangepakt en prioriteit heb gegeven en dat werpt wel zijn vruchten af.
Kun je daar iets meer over vertellen? Ik ben wel nieuwsgierig of het nu uitmaakt of je van 22-5 slaapt of van 23-6u. Of in mijn geval dus van 23-5 of van 00-6. Of zit het meer in de kwaliteit?
Ik heb eigenlijk geen idee meer hoeveel uur ik nodig heb.. mijn zoontje is nu 2 jaar en mijn slaapritme is dus al 2 jaar aangepast aan hem. De eerste 10 maanden werd hij meerdere keren per nacht wakker, daarna ruim een half jaar rond 5u wakker en nu wisselt het en wordt hij weer regelmatig wakker 's nachts. Ik word altijd wakker, ook als mijn man 'on duty' is. Soms heb ik een paar dagen dat ik heel vroeg ga slapen om wat slaap in te halen, maar er zijn ook vaak avonden dat ik ook echt wat dingen voor mezelf wil doen en dus weer een korte nacht doe.
Madrigalscapybara schreef:
14-01-2026 18:39
Kun je daar iets meer over vertellen? Ik ben wel nieuwsgierig of het nu uitmaakt of je van 22-5 slaapt of van 23-6u. Of in mijn geval dus van 23-5 of van 00-6. Of zit het meer in de kwaliteit?
Ligt ook aan wat bij je past. Ik zou echt ongelukkig worden als ik iedere dag om 21u naar bed moet. Ik ben fan nog echt niet moe maar ook nog niet eraan toe om te gaan slapen.
Terug van weggeweest
Oh dat weet ik niet, dat heb ik niet getest. Daarbij verschilt dat enorm per persoon denk ik. Er zijn mensen die dat uittesten met hun smartwatch, en dan ervaren dat ze eerder in de nacht meer remslaap ervaren bijv. Ik ben zelf meer van de school 'hoe voel ik me'. :-D

Ik bedoel meer dat ik mijn slaap veel meer ben gaan prioriteren ipv als de sluitpost van de dag, en vooral veel regelmatiger naar bed ga nu. Daardoor merk ik dat ik een slaaproutine heb en ik me fitter voel. Ik word al vaak op hetzelfde tijdstip in de avond wat meer vermoeid, en zelfs al voel ik me niet zo moe, als ik op dat tijdstip naar bed ga val ik toch vrij snel in slaap. Ik merk dat opstaan me daardoor ook beter afgaat dan vroeger.
Acht a negen uur functioneer ik het beste op.
Een keer een wat kortere nacht kan ook (uur of vijf/zes), dat haal ik dan wel weer in de nacht erna.
Krijg geen slecht humeur van slaaptekort maar ben vooral trager van begrip/wat meer afwezig. Ben dan wel actiever want dat is de manier om mezelf wakker te houden.
Als ik vrijwel niet slaap (wat tot nu toe gelukkig héél weinig voorkomt) dan voel ik me heel wazig en duizelig/draaierig.

Het maakt niks uit of je nou van 22-5 slaapt of van 23-6.
care_ schreef:
15-01-2026 10:51
zelfs al voel ik me niet zo moe, als ik op dat tijdstip naar bed ga val ik toch vrij snel in slaap. Ik merk dat opstaan me daardoor ook beter afgaat dan vroeger.
Ja dat scheelt bij mij ook aanzienlijk. Net als baby's moet je mij bij het eerste slaapsignaal meteen in bed leggen. Of liefst zelfs iets daarvoor nog.
Ik ben ook een avondmens en heb daardoor chronisch slaaptekort. Ik voel me goed uitgerust met 7 a 8 uur maar dat gebeurt helaas maar zelden.

Ook word ik heel vaak wakker 's nachts. Soms moet ik wel 3x naar de wc. Zo irritant want ik val bijna nooit gelijk terug in slaap.
Nachtmens hier.
Die gewoon niet wakker wordt zonder wekker.

Als het moet draai ik op 3 uur slaap. Da's zo'n beetje het baarlijk minimum.

Tijdens mijn werkweek slaap ik chronisch te weinig. Voor 1 à 2 à 3u lig ik niet in bed en die wekker gaat toch echt om 6u50.
In de weekends draai ik mijn slaaprooster zo'n beetje half om (en is het in no time 5u voor ik in bed lig) én haal ik dat in.

Ik moet ook op vrije dagen wel mijn wekker zetten. Anders slaap ik desnoods 16u lang. En mijn medicatie 2 keer per dag is ook nogal tijdsgevoelig.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
-Nina- schreef:
15-01-2026 16:14
Het maakt niks uit of je nou van 22-5 slaapt of van 23-6.
Dat is niet helemaal waar. Ieder mens heeft een biologische klok, die verschilt per persoon. En je hebt verschillende soorten slaap (diepe slaap, remslaap etc) en elk heeft zijn functie. Afhankelijk van jouw klok kan het tijdstip van naar bed gaan wel verschil maken op hoeveel diepe of rem-slaap je pakt.
Ik heb 6-7 uur slaap nodig en haal meestal 7 uur. 8 uur is ook prima,maar meer hoef niet. 5 uur is het minimum. Een of twee nachten 4 uur slapen kan maar daarna zit ik te knikkebollen en heb ik een paar dagen nodig om weer in mijn ritme te komen.
Je pense donc je suis
Niet degene aan wie je het vroeg. Maar voor mij maakt het wel uit. Mijn moeder zijn vroeger altijd: de uren voor 12 uur tellen dubbel. En dat klopt wel voor mij. Als ik om 22 uur in bed lig en er om 6:30 uit ga, ben ik veel uitgeruster dan wanneer ik een uur later ga en er een uur later uit ga. Ook als ik dit enige tijd doe. Dat heeft denk ik gewoon te maken met mijn natuurlijke ritme.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
19-01-2026 11:06
Niet degene aan wie je het vroeg. Maar voor mij maakt het wel uit. Mijn moeder zijn vroeger altijd: de uren voor 12 uur tellen dubbel. En dat klopt wel voor mij. Als ik om 22 uur in bed lig en er om 6:30 uit ga, ben ik veel uitgeruster dan wanneer ik een uur later ga en er een uur later uit ga. Ook als ik dit enige tijd doe. Dat heeft denk ik gewoon te maken met mijn natuurlijke ritme.
Dat klinkt wel logisch. Al zit bij mij de grens anders: als ik om 22u naar bed ga, ben ik max. 04.30 klaar wakker en wordt wel 's middags moe. Ik heb dat namelijk een tijdje gedaan op een project met een behoorlijke reistijd en ik dacht 'mooi, lekker vroeg beginnen', maar dat werkte funest. Uurtje later en net zoveel slaap en het was schijnbaar opgelost. Maar ik 'geloof' ergens wel dat proberen enigszins voor 00uur te slapen voor iedereen een goed idee is als dit kan.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven