Gezondheid alle pijlers

Hond inderdaad hypoallergeen?

26-02-2024 18:51 17 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Na heel wat opzoekwerk weet ik dat een hond nooit 100% met zekerheid hypoallergeen is, maar ik vraag toch even ervaringen:

Kocht je een hond waarvan gezegd wordt dat deze hypoallergeen is en is dat een succesverhaal of niet? Heeft de persoon met de allergie toch nog last gehad of niet?

Ik denk na over een Cobberdog en kind hier is stevig allergisch aan honden (en katten, paarden, enz)
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien kan je een bezoek brengen met kind aan een fokker? Dan zul je wel zien of het kind allergisch reageert als hij/zij stevig allergisch is.
dutchgirly wijzigde dit bericht op 27-02-2024 09:42
0.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kunt er nooit 100% vanuit gaan dat een hond 'hypoallergeen' is, dus je neemt hoe dan ook een risico met het in huis halen van een hond. De allergie kan ook de kop opsteken na een paar dagen, of een paar maanden, of jaren. De hond verandert hormonaal gezien ook gedurende de eerste twee jaar, waardoor je kind op den duur mogelijk alsnog allergisch gaat reageren op de hond die in eerste instantie veilig leek.

Belangrijke vragen:
Moet je dit een hond aandoen?
Moet je dit je kind aandoen?
Of moet je je erbij neerleggen dat met een heftige allergie je kind en jullie gezin niet alles mogelijk is wat je heel erg leuk lijkt en graag zou willen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dutchgirly schreef:
27-02-2024 09:31
Misschien kan je een bezoek brengen met kind aan een fokker? Dan zul je wel zien of het kind allergisch reageert als hij/zij stevig allergisch is.
Dat doen we dan sowieso, maar ik wil eerst voldoende voor-onderzoek doen eer we bij de kinderen de optie voor een hond gaan benoemen. Indien het dat niet lukt, gaat de teleurstelling en voor kind schuldgevoel groot zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
urim schreef:
27-02-2024 09:38
Je kunt er nooit 100% vanuit gaan dat een hond 'hypoallergeen' is, dus je neemt hoe dan ook een risico met het in huis halen van een hond. De allergie kan ook de kop opsteken na een paar dagen, of een paar maanden, of jaren. De hond verandert hormonaal gezien ook gedurende de eerste twee jaar, waardoor je kind op den duur mogelijk alsnog allergisch gaat reageren op de hond die in eerste instantie veilig leek.

Belangrijke vragen:
Moet je dit een hond aandoen?
Moet je dit je kind aandoen?
Of moet je je erbij neerleggen dat met een heftige allergie je kind en jullie gezin niet alles mogelijk is wat je heel erg leuk lijkt en graag zou willen?

Naast een mogelijke allergie, kan een hond ook erg veel positief betekenen voor iedereen in het gezin, dus vandaar de zoektocht. Lijkt me duidelijk dat we er niet blind in beslissen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben een dochter met een fikse allergie: honden, katten en huisstofmijt. Nu bijna vijf jaar een ALD (Australian Labradoodle) in huis en echt nul klachten. Maar ik zou het zeker uittesten met bezoek aan een doodle, en eventueel logeren van een hond bij jullie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Koffieleut123 schreef:
27-02-2024 14:47
Wij hebben een dochter met een fikse allergie: honden, katten en huisstofmijt. Nu bijna vijf jaar een ALD (Australian Labradoodle) in huis en echt nul klachten. Maar ik zou het zeker uittesten met bezoek aan een doodle, en eventueel logeren van een hond bij jullie.
Fijn om horen. En welke reacties hoor je bij anderen met een ALD?

En zie je ook geen verhoging in verkoudheden, lopende neus.. (de ‘gewone’ klachten)?

Dankje!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben op Facebook lid van een paar groepen over doodles en aanverwante honden en ook daar niet vaak gehoord dat er klachten optraden. Heel soms wel, dat is super sneu. We zijn enorm blij met onze hond; hij is echt een aanwinst voor ons gezin. De vachtverzorging is wel iets waar je tijd en geld voor moet uittrekken overigens en de hond zelf heeft trouwens wel een allergie 🙃
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben zelf erg allergisch voor alles op 4 poten en een vacht. Zo erg dat ik na een uurtje bij een vriendin met een hond al aan de puffer en medicatie zit.

Maar de wens om een hond was groot (ook vanwege zoon met een beperking die er baat bij zou kunnen hebben)

Ik denk wel 2 jaar bezig geweest met wikken en wegen. Heel vaak bij fokkers geweest, voor langere en kortere tijd, advies ingewonnen bij de allergoloog…

Uiteindelijk viavia een paar keer een echte labradoodle bij ons op visite laten komen en dat opgebouwd naar een weekendje logeren. Toen dat goed ging kreeg ik iets meer vertrouwen en zijn we bij een nestje terechtgekomen. Ook eerlijk verteld wat onze twijfels waren. In huis bij het nestje ging het ook goed. Afspraken gemaakt om de pup te kopen en als het écht niet mocht lukken binnen afzienbare tijd dan konden we er op terugkomen.

Zoon verteld dat de pup alleen kwam logeren, maar gelukkig ging het heel goed en inmiddels is ie al een jaar bij ons. Heel soms heb ik wel eens getwijfeld dat ik er last van kreeg, maar dan was het niezen na een dag of paar uur al weer over dus dan zal het toch ergens anders aan gelegen hebben. We kunnen onze doodle ook echt niet meer missen. Zo fijn dat dat kan.

Ik kan er alleen niet tegen als hij mijn handen helemaal aflikt. Dan krijg ik uitslag. Maar dat neem ik maar voor lief.

Andere rassen zijn nog steeds een probleem trouwens
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Alle reacties Link kopieren Quote
Juniper_ schreef:
27-02-2024 22:18
Andere rassen zijn nog steeds een probleem trouwens

Ook (volle) poedels?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dankjewel Koffieleut. Die ‘heel soms’ is natuurlijk een factor die we niet over het hoofd mogen zien. Zou het verschrikkelijk vinden moest kind door de hond meer gezondheidsproblemen hebben en het zou verschrikkelijk zijn te moeten overwegen hond te herplaatsen. Willen we echt beiden niet.

Juniper, fijn dat het jou lukte! Allergoloog zei dat doorheen de tijd gewenning kan gebeuren bij een bepaalde hond. Hond van m’n ouders reageert kind niet meer op, maar uit allergietesten die ik dan opnieuw heb aangevraagd, blijkt het nog stevig allergisch.
Bij een labradoodle bij kennissen ook nooit last, maar wil er niet automatisch conclusies uit trekken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier oudste zoon met flinke allergie, huisstofmijt, alles wat harig is op 4 poten, hooikoorts, astma en sinds corona tijd hebben we een golden retriever, inmiddels zelfs 2.
In het prille begin heeft hij er even op gereageerd, heb gemerkt dat iedereen in het gezin wel reageerde op continue een hond maar na wat gesnif en gesnotter en keelklachten was dat na de 1e maand weg en inmiddels heeft zijn behandeld arts ons op het hart gedrukt om de honden vooral niet weg te doen want het verbeterd zelfs zijn klachten. Blijkbaar accepteert je lichaam het als je er continue mee in aanraking komt een soort letterlijke immuuntherapie.
Geniet van vandaag want je weet nooit of morgen je gegeven is...
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon heeft heftige allergieën. Voor zo ongeveer alles dat een vacht heeft.
We hebben echt wel van alles geprobeerd, labradoodles, basenji’s noem maar op.

Vrienden van ons hebben een basenji en dat gaat voor een paar uurtjes redelijk.. maar langer dan dat is direct klachten..

Wij nemen het risico niet, de vacht en haren zijn het probleem niet. Het gaat om de huidschilfers en die hebben ze echt allemaal.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren Quote
Koffieleut123 schreef:
27-02-2024 22:17
en de hond zelf heeft trouwens wel een allergie 🙃
Ai vervelend! Als je een goeie tip hebt voor een relevante Facebookgroep ?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een kattenallergie (naast allerlei andere allergieen), en toch echt ook zelf een kat gehad waar ik amper op reageerde. Idem met zoon. Trad inderdaad een gewenning op.

Maar ik snap heel goed terughoudendheid. Goed dat je onderzoek doet. Mocht uit je onderzoek blijken dat het haalbaar is om een hond te verwelkomen nog een andere mogelijke reden om het te doen: en dat is dat er een relatie is tussen je darmflora en allergische reacties. Het hebben van een hond geeft kinderen een boost aan de darmflora. Er is allerlei onderzoek dat veronderstelt dat kinderen door het hebben van een hond minder allergieen hebben op volwassen leeftijd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier een succesverhaal. Man is echt heftig allergisch voor vrijwel alle dieren.
Wij hebben een grote poedel (koningspoedel) en hij heeft daar echt geen enkele last van. Hij kan hem aaien, mee knuffelen, samen op de bank liggen... echt 0 last. Geweldig! We zijn er echt superblij mee. Hond zelf is ook echt gewoon een hele leuke, makkelijke, vriendelijke hond.

Om meteen het vooroordeel aan te pakken; ze zijn echt niet truttig. Mocht het uiterlijk je tegenstaan kun je ze trimmen / knippen zoals je dat zelf wilt. Die van ons is eigenlijk altijd kortgeschoren, zonder al die blobjes en sokjes en kuifjes.

Doodles hebben wij niet overwogen, omdat we vaker hoorden dat er, afhankelijk van de hond en de kruising (uiteindelijk is het een kruising, behalve dan een officiële de aus.labradoodle) toch allergie op kan treden. Ook vind ik het karakter niet altijd even stabiel en dat sprak ons niet zo aan.
Plata_ schreef:
01-03-2024 08:39
Hier een succesverhaal. Man is echt heftig allergisch voor vrijwel alle dieren.
Wij hebben een grote poedel (koningspoedel) en hij heeft daar echt geen enkele last van. Hij kan hem aaien, mee knuffelen, samen op de bank liggen... echt 0 last. Geweldig! We zijn er echt superblij mee. Hond zelf is ook echt gewoon een hele leuke, makkelijke, vriendelijke hond! Ideaal gewoon.

Om meteen het vooroordeel aan te pakken; ze zijn echt niet truttig en hartstikke leuk. Mocht het uiterlijk je tegenstaan kun je ze trimmen / knippen zoals je dat zelf wilt. Die van ons is eigenlijk altijd kortgeschoren, zonder al die blobjes en sokjes en kuifjes.

Doodles hebben wij niet overwogen, omdat we vaker hoorden dat er, afhankelijk van de hond en de kruising (uiteindelijk is het een kruising, behalve dan een officiële de aus.labradoodle) toch allergie op kan treden voor de vacht. Ook vind ik het karakter niet altijd even stabiel of handig.
Oh leuk, we hadden altijd een grote poedel vroeger thuis. Ik vind ze zo leuk! Helaas reageren man en zoon er wel op, anders zou ik het wel weten!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven