Gezondheid alle pijlers

Hoofdhuidkoeling en leefregels tijdens chemotherapie

08-06-2023 10:14 37 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Familielid gaat binnenkort haar eerste chemo krijgen en heeft ervoor gekozen om de hoofdhuidkoeling te proberen.
Ben samen met haar bij de oncologieverpleegkundige geweest en veel informatie gekregen over voeding, hygiëne en de hoofdhuidkoeling.

Hoop hier wat tips te krijgen hoe hier in de praktijk mee om te gaan.
Welke shampoo kun je het best gebruiken en hoe vaak het haar wassen.
Welke producten absoluut niet eten en wat juist wel.
Hoe om te gaan met bijvoorbeeld besmettingsgevaar, wel of niet een weekendje weg, wel of niet in het openbaar vervoer.
Voeding moet super vers zijn, geen rauwe producten en alles goed doorkoken, wel of niet uit eten.

Het worden 10 behandelingen om de drie weken.
Alle tips om deze periode zo prettig mogelijk door te komen zijn welkom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een goede bekende van mij heeft ook hoofdhuidkoeling gehad. Het hielp om vooraf enkele paracetamol in te nemen, ook had hij een thermosfles met warme drank mee om af en toe een slokje te nemen. Natuurlijk wel van tevoren even overleggen met de arts of verpleegkundige.
Zorgen om morgen ontneemt je de kracht van vandaag.
Alle reacties Link kopieren Quote
De adviezen hiervoor verschillen per ziekenhuis en per chemo. Heb je geen adviezen meegekregen uit het ziekenhuis?
Alle reacties Link kopieren Quote
wekkerradio schreef:
08-06-2023 10:19
Een goede bekende van mij heeft ook hoofdhuidkoeling gehad. Het hielp om vooraf enkele paracetamol in te nemen, ook had hij een thermosfles met warme drank mee om af en toe een slokje te nemen. Natuurlijk wel van tevoren even overleggen met de arts of verpleegkundige.


Ik schreef wel paracetamol maar ik bedoel eigenlijk gewoon pijnstillers, willekeurig welke.
Zorgen om morgen ontneemt je de kracht van vandaag.
Alle reacties Link kopieren Quote
wekkerradio schreef:
08-06-2023 10:19
Een goede bekende van mij heeft ook hoofdhuidkoeling gehad. Het hielp om vooraf enkele paracetamol in te nemen, ook had hij een thermosfles met warme drank mee om af en toe een slokje te nemen. Natuurlijk wel van tevoren even overleggen met de arts of verpleegkundige.
Was het op die manier goed vol te houden en heeft hij zijn haar kunnen behouden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb zelf niet gekozen voor hoofdhuid koeling.dus daar heb ik geen advies voor Kwa voeding ja ze raden vooral eiwitten aan Ik had bijna geen eetlust en at vooral iets waar ik trek in had en wat niet stonk of ineens ontzettend vies smaakte.Ik at redelijk veel sla niet super voedzaam maar aan veel andere dingen werd ik spontaan misselijk ook al dacht ik eraan.
Het is per persoon zo ontzettend verschillend wat je wil en kan eten.Sommige eten nog alles en andere die zitten aan de sondevoeding omdat ze niks weg krijgen.En alles daar tussenin.Heel erg veel sterkte hoop dat het voor je familielid gaan meevallen. :hug:
Alle reacties Link kopieren Quote
wekkerradio schreef:
08-06-2023 10:19
Een goede bekende van mij heeft ook hoofdhuidkoeling gehad. Het hielp om vooraf enkele paracetamol in te nemen, ook had hij een thermosfles met warme drank mee om af en toe een slokje te nemen. Natuurlijk wel van tevoren even overleggen met de arts of verpleegkundige.

Ik zou dit overleggen met de verpleegkundige/arts. Denk dat dat erg afhangt van het type chemo dat je krijgt, of dat verstandig is. Mijn man moest namelijk tijdens de chemo juist ijsklontjes in zijn mond, omdat je dan minder kans hebt op schade in je mond. Werkt feitelijk hetzelfde als de coolpack op je hoofd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik nam bij de hoofdkoeling van te voren 2 paracetamol. Ik vond het prima te doen maar na 2x gestopt omdat ik toch veel haar verloor. Ik denk niet dat het uitmaakt welke shampoo je gebruikt en dergelijke. Je krijgt het kouder dus ik kreeg een dekentje en koffie/thee (maar dat is normaal).

Eten (wat niet mag) is zo verschillend per ziekenhuis en ook weer per chemo. Dus die adviezen heb je vast gekregen. Wat bedoel je met super vers en goed doorkoken? ik at gewoon salades en dergelijk. Eigenlijk gezond verstand gebruiken. Heb niet heel veel anders dan normaal gegeten behalve dat ik soms met ivm de chemo aantal dagen geen vis mocht. Maar dit is vast in ziekenhuis ook goed aangegeven.

Ik had chemo tijdens corona en das toch wel handig geweest met betreft risico. Ik zou als het nu was zelf op plekken die risico vormen gewoon weer mondkapje dragen. Mensen die ziek of verkouden of wat dan ook zijn niet mee afspreken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Poeszie schreef:
08-06-2023 10:57
Ik zou dit overleggen met de verpleegkundige/arts. Denk dat dat erg afhangt van het type chemo dat je krijgt, of dat verstandig is. Mijn man moest namelijk tijdens de chemo juist ijsklontjes in zijn mond, omdat je dan minder kans hebt op schade in je mond. Werkt feitelijk hetzelfde als de coolpack op je hoofd
klopt dat van ijsklontjes of ijs deed ik ook en heeft goed geholpen tot ik van het idee al misselijk werd. koffie of thee nam ik ook tussendoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
In grote lijnen was het advies leef zoals in Coronatijd.
Eet zoals tijdens een zwangerschap.

Groenten en fruit moeten super vers en onbeschadigd zijn.
Geen rauwkost of salade.
Geen rood vlees, dus geen rund, varken of lam. Wel kip en vis, maar de dag voor, de dag van en de na de chemo geen vette vis.

4 dagen na de chemo bed verschonen, liefst toilet alleen voor jezelf gebruiken.
Liever niet met openbaar vervoer of op drukke tijden naar de winkel.

Producten niet te lang bewaren.
Bijvoorbeeld een open pak zuivel niet langer dan 2 dagen, daarna weggooien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel blij dat bij mij de richtlijnen niet zo waren. ik at gewoon varken, rund. Ik at prima zuivel die langer open was. Bed verschonen gewoon zoals altijd. wc aantal dagen na chemo dubbel doorspoelen. verder gewoon zoals normaal schoonhouden.

Maar zoals ik al zei het is een enorm verschil per ziekenhuis. Zelfs met dezelfde behandelingen/soort chemo.
Alle reacties Link kopieren Quote
zzonnetje schreef:
08-06-2023 11:53
Heel blij dat bij mij de richtlijnen niet zo waren. ik at gewoon varken, rund. Ik at prima zuivel die langer open was. Bed verschonen gewoon zoals altijd. wc aantal dagen na chemo dubbel doorspoelen. verder gewoon zoals normaal schoonhouden.

Maar zoals ik al zei het is een enorm verschil per ziekenhuis. Zelfs met dezelfde behandelingen/soort chemo.
Het gaat in dit geval om borstkanker en de chemo is Docetaxel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had ook borstkanker en denk dat dit een taxol variant is. weet zo niet precies wat ik heb gehad (uit mijn hoofd)
Alle reacties Link kopieren Quote
Merel7 schreef:
08-06-2023 11:59
Het gaat in dit geval om borstkanker en de chemo is Docetaxel.
Ik heb deze chemo ook gehad (3,5 jaar geleden), maar ook niet gekozen voor hoofdkoeling. Ik persoonlijk vond het teveel gedoe en uit ervaringen van anderen had ik al begrepen dat je toch heel wat haar verliest. 6 dagen na mijn 1e chemo heeft een vriendin mijn lange haren eraf geschoren, want ik wilde de lange plukken niet op mijn hoofdkussen vinden of in de douche. Maar dit is echt heel persoonlijk natuurlijk.

Verder at ik gewoon alles, geen restricties (ik lust al geen vis), maar idd wel toilet goed schoonhouden 4 dagen na chemo. Wat iemand eerder al schreef, je weet nooit van tevoren hoe iemand erop reageert. Het allerergste vond ik dat mijn smaak zo vreselijk was aangetast en alles smaakte alsof er een zoutvat ingestrooid was. Doordat ik zo moeilijk kon eten en veel afviel kreeg ik ook eiwitrijke bijvoeding vd diëtiste (eiwitdrankjes), want je hebt die 3 weken tussen de chemo’s echt nodig om bij te komen en ‘aangesterkt’ te zijn voor de volgende chemo.

Sterkte voor je familielid en de naasten uiteraard, ook voor hen is het heel moeilijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb die kuur ook gehad. Bij mij was het eet advies redelijk simpel. Eet waar je trek in hebt, wel zo min mogelijk rauw vlees/ vis. Verder wel gewoon rood vlees mogen eten. Mn oncoloog en verpleegkundige vonden het belangrijker dat er calorieën ingingen en bleven.

Ik heb geen coldcap gebruikt, maar wel mn kale bol gewassen met mediceutical shampoo (blauwe fles, bij de meeste kapperspeciaal zaken wel te krijgen)
Alle reacties Link kopieren Quote
Tja, het is afwachten hoe je reageert op chemo en wat het doet met je eetlust.

Mijn moeder ging steeds slechter eten en had de eerste twee, drie dagen nergens trek in. Ik was heel zorgzaam en maakte groenteshakes en dergelijke. Maar daar werd ze misselijk van. Dus daar ging ik met mijn goede gedrag.
Ze stond ook onder begeleiding van een dietist. Die gaf vooral het advies om te eten wat ze lekker vond en goed viel en dat waren met name flesjes eiwitdrank met mocca of cappuccino smaak.

Sterkte met alles. Wel goed dat je op onderzoek gaat hoor!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ondanks de coldcap verliezen veel mensen alsnog hun haar. Dat lijkt mij een dubbele tegenvaller.

Ik geloof dat ik het zou doen zoals mijn vader deed. Voor de chemo alles eraf halen. Dat lijkt me beter te accepteren.

En qua eten werd hem het advies gegeven (nadat ze hadden gecheckt dat hij prima at) om vooral te eten waar hij behoefte aan had. Helaas was dit bar weinig (alleen fruit en roomijsjes lukte), en zat binnen de kortste keren aan die flesjes en helaas ook sondevoeding maandenlang. Ik kan die pomp nog horen....
Alle reacties Link kopieren Quote
Because schreef:
08-06-2023 14:00
Ondanks de coldcap verliezen veel mensen alsnog hun haar. Dat lijkt mij een dubbele tegenvaller.

Ik geloof dat ik het zou doen zoals mijn vader deed. Voor de chemo alles eraf halen. Dat lijkt me beter te accepteren.
Klopt, daarom heb ik het bewust ook niet gedaan. De behandeling duurt sowieso langer, je hebt het koud en velen verliezen dan alsnog hun haar. Vond de chemo al zwaar genoeg en mij gaf het ook een bepaald gevoel van in-controle zijn, heel vreemd hoe dat werkte voor mij ;-)
Ik had gehoord dat de haaruitval 6-9 dagen na 1e chemo zou gaan uitvallen, dus op de 6e dag de tondeuse eroverheen laten halen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh, nog een goeie tip! Veel waterijsjes eten, want de binnenkant van mijn mond ging ook kapot (aften) en dat verzacht enorm. Dit icm spoelen met fysologisch zout.
Alle reacties Link kopieren Quote
Merel7 schreef:
08-06-2023 10:38
Was het op die manier goed vol te houden en heeft hij zijn haar kunnen behouden.

Ja, hij heeft al z'n haar nog.
Zorgen om morgen ontneemt je de kracht van vandaag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Op dit moment volop in behandeling en door de coldcap heb ik mijn haren nog (wel zeer uitgedund want je verliest wel haar en er groeit niets aan/bij).
Mijn haren was ik voordat de coldcap op gaat en omdat mijn haren veel minder vet worden is wassen minder vaak nodig (dat geld ook voor de huid dus goed smeren/verzorgen misschien met anderen middelen dan normaal want je kunt ineens een reactie hebben om producten die je normaal gebruikt).

Qua eten mis ik carpaccio , filet american en sushi (net zoals bij zwangerschap) worden rauwe producten afgeraden bij de chemo ter bestrijding van borstkanker.
Maar de dagen direct na de chemo heb ik als bijwerking veel maagpijn en darmen die op topsnelheid werken en is eten vreselijk. Natuurlijk slik je tegen de bijwerkingen medicijnen maar die geven weer andere bijwerkingen dus dat voelt voor mij een cirkel waarin je zit.

Ik wilde vooral zeggen lief dat je iemand in dit proces bijstaat. Zeer zeer waardevol.
Zwijgen is geen zwakte maar een sterkte.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zus heeft dit ook gedaan en ze heeft het merendeel van haar haar behouden, maar er viel wel haar uit en het werd heel dun. Het groeit nu weer terug zodat ze tussen haar lange haren allemaal nieuw haar heeft, alleen kroest dat nu wel heel erg, dus het is wel een beetje een vervelende tussenfase waar ze nu in zit, maar ze was alsnog blij dat ze niet kaal geworden is. Ik heb verder geen tips maar even een hart onder de riem en aangeven dat het inderdaad goed kan werken om niet al je haren te verliezen.

Qua eten lustte mijn zus ineens heel veel dingen niet meer, ze kreeg een hele andere smaak van de chemo.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Vandaag nog even bij mijn tante langs geweest en gelijk maar wat waterijsjes voor haar meegenomen. Met dit warme weer is een verkoelend ijsje sowieso al lekker.

Mijn tante is 83, vandaar misschien dat ze extra hameren op hygiëne en voeding. Op die leeftijd ben je toch een stuk vatbaarder.
Het was eerst nog twijfelachtig of ze de chemo zou krijgen ivm met de hoge leeftijd. Ze is zelf blij dat de oncoloog haar deze kans nog wil bieden en gaat er vol goede moed aan beginnen.

Er werd ook nog geadviseerd om een nagelversterker te gebruiken. Op mijn vraag welk merk, was het antwoord, gewoon de goedkoopste.
Alle reacties Link kopieren Quote
Merel7 schreef:
08-06-2023 11:59
Het gaat in dit geval om borstkanker en de chemo is Docetaxel.

Dan zou ik die hoofdkoeling lekker laten en voeten en handen koelen. Ik heb nog steeds, 6 jaar later, zenuwschade in mijn voeten door de taxol. Ik heb niet gekozen voor hoofdkoeling. Dat haar kon me niet zoveel schelen en achteraf bleek kaal me heel goed te staan :-P)

Edit: ik lees net haar leeftijd. Dan snap ik dat voorzichtig zijn met eten etc een goed idee is. Laat ze dan die hoofdhuidkoeling helemaal achterwege laten. Zo'n pretje is dat niet.

Taxol geeft op de duur een heel vieze smaak in je mond. Zuigsnoepjes helpen.
Sommige nagels gingen bij mij helemaal bol staan. Bij sommige mensen vallen ze uit. Ook daarvoor zou ik eens informeren naar koeling voor handen en voeten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Van m’n moeder begreep ik dat de hoofdkoeling erg mee valt. In het begin voel je het duidelijk, maar na 10 minuten ofzo ben je er aan gewend. Echter: ze vond het de moeite niet waard. Accepteer dat je kaal word, koop buffs of neem een haarwerk. Veel relaxter en scheelt een hoop tijd in het ziekenhuis.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven