Gezondheid alle pijlers

HPV in vaste relatie

23-07-2019 11:15 170 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij vertelde dat in haar uitstrijkje HPV is gevonden, verder geen afwijkingen, PAP1
Ze is meer dan 25 jaar getrouwd en ze waren toen elkaars eerste. Haar relatie is monogaam. Zij zegt dat de HPV al die jaren sluimerend aanwezig is geweest.
Meer dan 25 jaar?? Als dat zo is zou de kans dat de HPV al schade aangericht zou hebben toch veel groter zijn, dwz een slecht uitstrijkje?

Het zijn mijn zaken niet. Ik ken haar al voordat verkering kreeg met haar man, zijn altijd vrij close geweest. Vind dat ze dit zo laconiek opneemt, ik zou als ik nu opeens HPV in mn uitstijkje zou hebben in alle staten zijn en vriendlief toch wel ernstig wantrouwen na meer dan 20 jaar een monogame relatie!
Hoe kijken jullie hier tegenaan en is er al duidelijkheid hoelang een hoogrisico HPV zich sluimerend kan houden?
Alle reacties Link kopieren
Zo, dramaqueen! Ga ff zitten stoken in een goed huwelijk zeg. Het is geen soa maar een virus. Relax ff zeg.
suzyqfive wijzigde dit bericht op 23-07-2019 11:20
18.63% gewijzigd
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
23-07-2019 11:17
Zo, dramaqueen! Ga ff zitten stoken in een goed huwelijk zeg. Het is geen soa maar een virus dat ze zelfs van haar moeder gekregen kan hebben. Relax ff zeg.
+1
Naakt geboren, gekleurd de kist in ...
Volgens mij is dit sinds kort, dat er bij het bevolkingsonderzoek gemeld wordt dat er HPV aangetroffen is. Daarvoor werd er niet op hpv getest volgens mij.
Ze kan het inderdaad dus al heel lang hebben.
Sifra81 schreef:
23-07-2019 11:15

Het zijn mijn zaken niet.

Klaarrr
Alle reacties Link kopieren
Ik ga helemaal niet stoken, we hebben het er verder niet meer over gehad.
En een hoogrisico HPV van je moeder gekregen??
Ik ben alleen benieuwd of HR HPV besmetting langer dan 25 jaar geleden opgelopen kan zijn.
Monogamie in hun relatie is mijn zaak niet.
HPV kan je jaren en jaren dragen zonder klachten. Vaak ruimt lichaam de boel van zelf en soms ook niet.

[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 23-07-2019 13:45
Reden: Op de man
32.92% gewijzigd
Sifra81 schreef:
23-07-2019 11:25
Ik ga helemaal niet stoken, we hebben het er verder niet meer over gehad.
En een hoogrisico HPV van je moeder gekregen??
Ik ben alleen benieuwd of HR HPV besmetting langer dan 25 jaar geleden opgelopen kan zijn.
Monogamie in hun relatie is mijn zaak niet.
Vraag het je huisarts. En inderdaad. Het is je zaak sowieso niet.
Het zou niet moeten kunnen als je elkaars enige bent geweest.
MinkeDeWit schreef:
23-07-2019 11:27
Het zou niet moeten kunnen als je elkaars enige bent geweest.

Want? Heb je daar onderbouwing voor (onderzoek/link?)
MinkeDeWit schreef:
23-07-2019 11:27
Het zou niet moeten kunnen als je elkaars enige bent geweest.

HPV kan ook door handen en mond worden overgebracht.
Alle reacties Link kopieren
Van het stel is er eentje vreemd gegaan.
Je krijgt niet zomaar dit virus.
Nonnetjes krijgen het, normaal gesproken, niet.
Ik heb in ieder geval ervaring met klachten veroorzaakt door hpv. Deze kwamen 8 jaar na het begin van een monogame relatie. Ik had geen enkele reden om mijn vriend te wantrouwen. Meerdere artsen hebben mij verteld dat hpv heel lang sluimerend aanwezig kan zijn.
Er is bovendien nog relatief weinig bekend over hpv in de medische wereld.
PoesinBoots schreef:
23-07-2019 11:27
Want? Heb je daar onderbouwing voor (onderzoek/link?)

Ja, die wil ook wel eens zien. Want mijn gyn heeft me verteld dat het soms 15-20-25 jaren duren voor het HPV virus zich 'veranderd' in kanker.

En het kan ook zolang bij je zijn zonder dat het kanker veroorzaakt.

Vaak heb je dan al andere klachten maar ook dat valt niet iederen vrouw op omdat ze vaak al andere klachten hebben of het scharen onder PMS/ouderdom/overgang ect.

Die stelling die Minke doet geldt alleen als je bijvoorbeeld 3 jaar geleden nog geen HVP testte en nu wel.
Wat niet aan de orde is bij TO bemoeivraag.
Heb van een arts begrepen dat je het oom via handen/mond van iemand kunt verkrijgen.
En zo kan een buitenstaander dan ineens een bom in je relatie droppen door te suggereren dat één van beide dan wel vreemd gegaan moet zijn.

Ik vind daar wel iets van.
Alle reacties Link kopieren
HPV wordt binnen 2 jaar of zo door je lichaam opgeruimd, zo niet dan kan er BMHK ontstaan. Dus na ruim 25 jaar is er opeens een opleving van het virus, toevallig tijdens en uitstrijkje dat voor het eerst op HR HPV test? En verder geen afwijkingen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ga het er niet met haar over hebben verder!! Ik ben alleen benieuwd of dit echt kan.
Sifra81 schreef:
23-07-2019 11:36
HPV wordt binnen 2 jaar of zo door je lichaam opgeruimd, zo niet dan kan er BMHK ontstaan. Dus na ruim 25 jaar is er opeens een opleving van het virus, toevallig tijdens en uitstrijkje dat voor het eerst op HR HPV test? En verder geen afwijkingen?

:sherlock:

Je hebt je conclusie dus allang getrokken. En nu?
Alle reacties Link kopieren
Huh, hoe zit dat dan als je de theorie van to volgt?

Je kunt nu de thuistest doen via het bevolkingsonderzoek. Die spoort alleen hpv op. Wordt dat niet aangetroffen dan ben je klaar. Vinden ze het wel moet je alsnog voor een uitstrijkje wat dan onderzocht wordt op onrustige cellen.

Volgens de gedachtegang van to kun je het bevolkingsonderzoek dan skippen als je een monogame relatie hebt. Zo werkt het niet toch?
Alle reacties Link kopieren
HPV is wel degelijk een SOA.

Een virus dat via seks wordt overgedragen.

https://www.rivm.nl/bevolkingsonderzoek ... vragen-hpv
Alle reacties Link kopieren
80% van de seksueel actieve bevolking is besmet met HPV, het kan jarenlang latent aanwezig zijn, er wordt nog niet zo lang op HPV gescreend in het bevolkingsonderzoek en condooms beschermen er niet tegen.
Dus ja, kan prima. Het is wel een soa trouwens.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Sifra81 schreef:
23-07-2019 11:36
HPV wordt binnen 2 jaar of zo door je lichaam opgeruimd, zo niet dan kan er BMHK ontstaan. Dus na ruim 25 jaar is er opeens een opleving van het virus, toevallig tijdens en uitstrijkje dat voor het eerst op HR HPV test? En verder geen afwijkingen?

Beter googlen.
Het humaan papillomavirus, ook HPV genoemd, is een veelvoorkomend virus dat de huid en de slijmvliezen infecteert. Er zijn meer dan 150 HPV typen. Klik hier voor een uitvergrote en ingekleurde afbeelding van een HPV-virusdeeltje.
De HPV typen die gewone wratten veroorzaken, zoals die op handen en voeten, worden verspreid via huid-op-huid contact. Daarnaast is het mogelijk om deze gewone typen wratten te krijgen bij gezamenlijk gebruik van handdoeken of andere zaken met iemand die wratten heeft.
Ongeveer 30 HPV typen worden alleen door direct genitaal contact verspreid. Deze 'genitale' HPV typen zijn: 1) 'hoog risico' – dit betekent dat ze bepaalde vormen van kanker (meestal baarmoederhalskanker) kunnen veroorzaken bij voortdurende infectie, of 2) 'laag risico' – dit betekent dat ze geen verband hebben met kanker, maar oorzaak kunnen zijn van genitale wratten. Voordat u een van deze problemen krijgt, kunt u alleen via een test te weten komen of u HPV heeft.

Aldus www.hpvtest.nl
anoniem_653cd36ee8f8d wijzigde dit bericht op 23-07-2019 11:47
1.72% gewijzigd
Mariejan schreef:
23-07-2019 11:38
HPV is wel degelijk een SOA.

Een virus dat via seks wordt overgedragen.

https://www.rivm.nl/bevolkingsonderzoek ... vragen-hpv
Ja, je hebt gelijk.
Doet verder niks af aan dat het jaren en jaren in je kan sluimeren zonder dat dat eerder ondekt is. Zeker omdat ze het verder niet tussen door zomaar testen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven