Gezondheid alle pijlers

Hrv / hartcoherentie meten

20-02-2024 16:28 17 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben op zoek naar een prima hrv & hartcoherentie meter die mij inzicht kan geven in mijn waardes en waarmee ik mijn hrv kan verbeteren voor een betere gezondheid & wellness.
Ik ben op zoek naar een betrouwbare sensor/apparaat voor maximaal €100.-

Wie kan mij helpen of kent alternatieve opties?

Mijn fitbit-smartwatch schijnt geen betrouwbare gegevens te tonen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Met inademen versnelt je hartslag en bij uitademen vertraagt je hartslag. Heel kort door de bocht.

Echt betrouwbaar meten met een huis-tuin-keuken gadget is lastig.

Verdiep je in hartcoherentie HRV, wat er invloed op heeft. Ademhaling (eventueel meditatie) kan je HRV verbeteren.

Kijk eens bij sportrusten en ademwinst voor meer informatie
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben ermee bekend hoe het werkt, maar wil graag meten om effecten te meten en te zien of ik goed op weg ben. Ademhalingsoefeningen brengen me vooral buiten adem waardoor oefenen niet goed voelt. Maar misschien heeft het wél positief effect op mijn hrv. Daar wil ik graag zicht op krijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb Inner Balance sensor van Heart Math, maar die is boven je budget, hij kost rond de 200 euro. De app geeft goed inzicht in je waardes en biedt ook instructies etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
klogs schreef:
20-02-2024 18:56
Ik heb Inner Balance sensor van Heart Math, maar die is boven je budget, hij kost rond de 200 euro. De app geeft goed inzicht in je waardes en biedt ook instructies etc.
Ik kwam hem ook telkens tegen tijdens het zoeken. Ik ben bang dat ik het te tijdelijk /weinig voor gebruik. Hoe lang heb je hem, en gebruik jij hem nog (regelmatig)?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb hem nu ongeveer een maand en ik gebruik hem 3 keer per dag, ik heb een burn-out en de ademhaling/ hartcoherentie maakt deel uit van mijn ‘revalidatietraject’. Het is een investering, maar ik vind het wel het geld waard. Al kan ik me voorstellen dat je de aanschafprijs te hoog vindt als je het niet dagelijks denkt te gaan gebruiken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fijn klogs!
Alle reacties Link kopieren Quote
EyeOfTheBeholder schreef:
20-02-2024 18:32
Ik ben ermee bekend hoe het werkt, maar wil graag meten om effecten te meten en te zien of ik goed op weg ben. Ademhalingsoefeningen brengen me vooral buiten adem waardoor oefenen niet goed voelt. Maar misschien heeft het wél positief effect op mijn hrv. Daar wil ik graag zicht op krijgen.


Goed naar je lichaam luisteren, wanneer je buiten adem raakt doe je de oefening niet goed. Daar heb je geen meter voor nodig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moonbird. Wel boven je budget.
Alle reacties Link kopieren Quote
WaterGirl schreef:
20-02-2024 22:14
Goed naar je lichaam luisteren, wanneer je buiten adem raakt doe je de oefening niet goed. Daar heb je geen meter voor nodig.

Een tool geeft veel inzicht. TO vraagt niet voor niets om tips, voor een meetinstrument, dus dit soort (ietwat betweterige) comments heeft ze niet zoveel aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
dweedledee schreef:
21-02-2024 01:28
Moonbird. Wel boven je budget.
Gebruik jij moonbird dweedledee? Kun je een reviewtje er van doen hier? 😁

Ik heb deze ook vaker gezien maar zag hem vooral als hype met goede website.

Als ik kijk naar het aantal reacties en voorstellen hier op het forum, vermoed ik dat het aantal thuis-meetinstrumenten inderdaad beperkt is, en niet verkrijgbaar onder €100.-.
(Misschien per marktplaats dan maar? -nooit zo gerust op-)
Alle reacties Link kopieren Quote
EyeOfTheBeholder schreef:
21-02-2024 06:34
Gebruik jij moonbird dweedledee? Kun je een reviewtje er van doen hier? 😁

Ik heb deze ook vaker gezien maar zag hem vooral als hype met goede website.

Als ik kijk naar het aantal reacties en voorstellen hier op het forum, vermoed ik dat het aantal thuis-meetinstrumenten inderdaad beperkt is, en niet verkrijgbaar onder €100.-.
(Misschien per marktplaats dan maar? -nooit zo gerust op-)

Ik heb ‘m en ik vind het een fantastisch ding. Via een app kun je allerhande gegevens tracken en vergelijken. Er zijn ook allerlei oefeningen en metingen die zich aanpassen aan jouw ritme en hartslag. En het is heel intuïtief en gebruiksvriendelijk.

Ligt goed in de hand, geeft meteen resultaat en ik kan er bijvoorbeeld, met behulp van de bijbehorende oefening, heerlijk mee in slaap vallen.

Vriendin van me zag ‘m trouwens wel voor een sex toy aan, toen ze ‘m op mijn nachtkastje zag liggen :mrgreen:

Diezelfde vriendin heeft ‘m overigens geleend vanwege paniekaanvallen. Mijn ex heeft ‘m geleend vanwege stressklachten. En ook een andere vriendin heeft ‘m een tijdje geleend.

Ze zijn alle drie heel erg tevreden :) Je ziet (en voelt) namelijk meteen verbetering, omdat je eerst een soort nulmeting doet.

Ik hou van dat soort grafiekjes, werkt heel motiverend. En ik voel me er echt beter door. Heb er echt beter door leren ademen.

Maar inderdaad wel aan de prijs. Ik had zelf ergens online een kortingscode van een tientje gevonden. Volgens mij heb ik er zelf nog een code voor 20 euro korting, die kreeg ik tegelijkertijd met mijn bestelling. Mocht je interesse hebben, laat het dan even weten, dan zal ik mijn mail even doorspitten (en nee, ik ben geen affiliate van Moonbird hoor).

Gewoon heel tevreden met mijn eigen aankoop :)
Alle reacties Link kopieren Quote
dweedledee schreef:
21-02-2024 01:31
Een tool geeft veel inzicht. TO vraagt niet voor niets om tips, voor een meetinstrument, dus dit soort (ietwat betweterige) comments heeft ze niet zoveel aan.
Tja, meetinstrumenten voor HRV ga je niet krijgen voor een paar honderd euro. Al deze wearables proberen iets af te leiden uit een PPG signaal, en wat werkt niet goed. In wetenschappelijk onderzoek worden sensoren op basis van ECG gebruikt. Die kosten 4-5K. Geloof me, als we betrouwbare data konden krijgen uit wearables, zouden we dat meteen doen!

Dat het signaal van PPG iets kan leveren wat mensen kan helpen, prima. Maar het is geen HRV. Mijn Garmin geeft ook een zogenaamd 'stress' level aan: slaat ook nergens op. Die geeft bij mij vooral aan of ik zit of sta/beweeg. Kortom, wearables die zeggen stress of HRV te meten....die meten dat niet. Dat is gewoon misleidend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het gaat er ook niet om dat alle data op de komma nauwkeurig is. Het gaat om de combinatie van data en gerichte oefeningen waardoor je meteen verbetering merkt en beter gedrag aanleert.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank je voor je uitgebreide toelichting Dweedledee! Dat klinkt goed. Ik verdiep me er even wat meer in.

Maxi14, jij hebt ervaring met ziekenhuisapparatuur of heb je verstand van deze apparatuur? Ik lees dat je denkt dat de hrv meten niet mogelijk is thuis. Ik kreeg de indruk door online te lezen van wel aangezien er veel over geschreven wordt om de hrv te verhogen en hoe dat ten goede komt van de algehele fysieke en geestelijke gezondheid. Ik vraag me af of er zo veel over geschreven wordt als het niet mogelijk is om in de praktijk te zien, maar alleen te ‘weten’ dat je het kunt verbeteren. Mijn fitbit-scores vertrouw ik inderdaad niet…
eyeofthebeholder wijzigde dit bericht op 22-02-2024 06:12
0.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, ik werk in de wetenschap en op onze afdeling wordt ook HRV metingen gedaan in het kader van wetenschappelijk onderzoek. Onze afdeling werkt samen met experts uit dat veld, en ik heb de die hoogleraar nog weinig goeds horen zeggen over PPG-based HRV (niks goeds eigenlijk).
En wat jij zegt over HRV verlagen voor een betere gezondheid: een hoge HRV is juist beter! Dat betekent namelijk dat je lichaam in staat is zich aan te passen aan wisselende omstandigheden. Bij depressie is de HRV juist lager dan bij mensen zonder depressie (al kan dat ook door antidepressiva komen mogelijk).
Maar er is idd een hele hype rondom hrv verlagen, (stond laatst ook een vaag artikel over in de Happiness), maar dat heeft weinig met wat de wetenschap onder HRV verstaat of wetenschappelijke inzichten te maken.
Dat neemt niet weg dat sommige biosignalen, whatever they may measure, mensen lijken te kunnen helpen met ontspannen etc. Dus als jij een wearable wil kopen waar je denkt baat van te hebben, moet je dat gewoon doen. Maar weet dat het heeft met HRV weinig van doen heeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik paste mijn laatste berichtje even aan vw het woord verlagen dat ik typte terwijl ik juist verhogen bedoel. Foutje……

Ik denk na over je info, bedankt voor je toelichting

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven