Gezondheid alle pijlers

Huisarts wil maar 1 soort pil voorschrijven...???

07-07-2020 11:33 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even inhakend op een ander topic: ik zat al een tijdje te twijfelen of ik na 10 jaar pilloos de anticonceptiepil weer zou gaan slikken. Ik ben begin 40 en heb altijd al een vrij korte cyclus gehad en erg veel bloedverlies, en sinds de geboorte van mijn kinderen ook nog eens een paar dagen een flink rotgevoel/pijn in mijn buik en rug. Omdat ik het laatste halfjaar ook nog eens standaard 14 dagen voor mijn menstruatie 2 dagen buikpijn heb rond mijn eisprong en dan ook tot weinig in staat ben, ben ik er wel klaar mee.

Nou heb ik vroeger veel verschillende merken geprobeerd en ik had altijd veel last van bijwerkingen, alleen bij de Lovette was dat veel minder. Dus ik heb net de huisarts gesproken en om een recept voor de Lovette gevraagd. Toen vertelde hij me doodleuk dat er nu alleen nog maar de Microgynon voorgeschreven mag worden. Ik wil het risico eigenlijk helemaal niet lopen op weer buikpijn, hoofdpijn, gewichtstoename (was bij mij toen behoorlijk veel en daar heb ik al helemáál geen zin in). Ik vroeg dus of er echt niets anders mogelijk is en toen kon ik uiteindelijk de Microgynon 20 in plaats van 30 krijgen met wat minder hormonen. Het stomme is dat je nog niet eens de echte Microgynon krijgt (weet ik van mijn dochter die bij dezelfde apotheek en huisarts zit), maar goedkopere namaak met weer andere hulpstoffen die volgens een rondje Googlen juist meer bijwerkingen veroorzaken.

Mag dit zomaar? Kun je tegenwoordig niet meer kiezen uit verschillende merken en mogen ze gewoon een goedkopere variant voorschrijven? Oké, de laatste keer dat ik de pil slikte was dus 10 jaar geleden, maar toen kozen de huisarts en ik er gewoon eentje die bij mij paste.
Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen daarmee zijn.

Verder nog een vraagje: ik zou ook nog voor een hormoonspiraal kunnen kiezen, maar heb je dan veel kans op bijwerkingen of is dit een stuk minder? Koperspiraal lijkt me geen optie omdat je menstruatie dan vaak helemaal niet minder wordt en dat wil ik juist.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de mirenaspiraal en veel minder bloedverlies, slechts wat druppels. De korte cyclus blijft, buikpijn soms ook maar veel minder. Ben wel een half jaar na plaatsing licht blijven vloeien, maar na de bloedbaden die ik daarvoor 1,5 - 2 weken had (met een cyclus van 3,5 week) was dat niet zo'n heel groot probleem.

Verder geen antwoord op je vraag of je mag kiezen, sorry :)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Wat irritant!
Misschien toch even een afspraak maken en het uitleggen?
Wellicht zit het vast op je verzekering? Dat je bij een andere pil mee bijbetaalt?
Andere huisarts. Ik kon niet goed tegen de merkloze variant van de microgynon en kreeg toen een recept voor de microgynon. Apotheker deed wel even lastig maar uiteindelijk moesten ze dat afgeven omdat de huisarts het voorschreef. Iedere keer dat ik van apotheek wisselde moest ik weer eerst stennis schoppen voordat ze het wilden leveren.

Nu een Kyleena. Best tevreden, maar ik heb wel nog steeds een eisprong en menstrueer ook elke maand.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit wel "grappig", vooral omdat er nu zoveel aandacht is in de medische wetenschap over problemen rond de menstruatie en anticonceptie. Bizar dat hij dan vasthoudt aan 1 soort pil. (Is het een hij trouwens?).

Volgens mij mag het ook niet.

https://richtlijnen.nhg.org/standaarden/anticonceptie

Misschien heb je hier wat aan.
Als je zo'n last hebt van heftig bloedverlies en bijgaande pijn, zou een verwijzing naar de gynaecoloog dan niet meer op zijn plek zijn? Wellicht is er een oorzaak voor deze pijn en kan die gyn meekijken naar een blijvende oplossing.

Wat betreft de pijn rond de eisprong: bij mij helpt een aleve feminax (naproxen) daar erg goed tegen
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
07-07-2020 11:37
Wat irritant!
Misschien toch even een afspraak maken en het uitleggen?
Wellicht zit het vast op je verzekering? Dat je bij een andere pil mee bijbetaalt?
Hij is heel halsstarrig hierin en de apotheek werkt ook absoluut niet mee. Ik wil desnoods dat hele ding zelf betalen (volgens mij wordt de pil sowieso niet eens vergoed), maar ik krijg gewoon geen andere. Ben trouwens toch al van plan om over te stappen van huisarts, ook om andere redenen. Ik vroeg me af of dit bij andere huisartsen ook zo is, voordat ik erover begin bij een andere praktijk.
Mijn huisarts schrijft ook continu 1 bepaald merk uit, terwijl ik voorheen een ander merk kreeg (bij mijn oude HA). Bovendien is deze pil 3 (!) keer zo duur als mijn vorige. Na wat gegoogle kwam ik uit op een website waar je zelf de pil kunt bestellen en zelf je eigen merk kunt kiezen. Volledig goedgekeurd door de overheid (keurmerk ook aanwezig). 1x je recept inscannen en de keuze is reuze. Ik had net mijn dure pil opgehaald toen ik hier achter kwam maar ik ga dit dus voortaan doen. Nog gratis thuisbezorgd ook en je kunt zelfs voor een heel jaar bestellen. Het lijkt me ideaal.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
07-07-2020 11:41
Als je zo'n last hebt van heftig bloedverlies en bijgaande pijn, zou een verwijzing naar de gynaecoloog dan niet meer op zijn plek zijn? Wellicht is er een oorzaak voor deze pijn en kan die gyn meekijken naar een blijvende oplossing.

Wat betreft de pijn rond de eisprong: bij mij helpt een aleve feminax (naproxen) daar erg goed tegen
Het is niet zo erg dat ik ermee naar een gyn hoef. Maar wel gewoon vervelend en ik wil ook niet steeds pillen slikken zoals Aleve en ibuprofen. Dan ben ik al een week per maand meerdere keren per dag aan het slikken, dat lijkt me ook niet gezond.
Alle reacties Link kopieren
Ik bestel de pil (toevallig wel Microgynon 30) op internet via pilonline.nl
Als je kan aantonen dat je een bepaalde pil eerder hebt geslikt met bv een oud recept of oud doosje met etiket heb je geen nieuw recept nodig om te kunnen bestellen, dan telt het als ‘herhaal/vervolg’.
Wat raar. Mijn huisarts geeft me gelukkig wel inspraak.
Alle reacties Link kopieren
Treurniet12 schreef:
07-07-2020 11:48
Mijn huisarts schrijft ook continu 1 bepaald merk uit, terwijl ik voorheen een ander merk kreeg (bij mijn oude HA). Bovendien is deze pil 3 (!) keer zo duur als mijn vorige. Na wat gegoogle kwam ik uit op een website waar je zelf de pil kunt bestellen en zelf je eigen merk kunt kiezen. Volledig goedgekeurd door de overheid (keurmerk ook aanwezig). 1x je recept inscannen en de keuze is reuze. Ik had net mijn dure pil opgehaald toen ik hier achter kwam maar ik ga dit dus voortaan doen. Nog gratis thuisbezorgd ook en je kunt zelfs voor een heel jaar bestellen. Het lijkt me ideaal.
Dat heb ik ook wel eens gezien, maar het probleem is dat het recept meteen doorgestuurd wordt naar de apotheek en ik dus niet zelf een recept in handen krijg. Plus dat hij dus alleen maar een recept schrijft voor de mycrogynon en niet voor mijn oude pil, die ik 10 jaar geslikt heb.
Alle reacties Link kopieren
marseille schreef:
07-07-2020 11:50
Ik bestel de pil (toevallig wel Microgynon 30) op internet via pilonline.nl
Als je kan aantonen dat je een bepaalde pil eerder hebt geslikt met bv een oud recept of oud doosje met etiket heb je geen nieuw recept nodig om te kunnen bestellen, dan telt het als ‘herhaal/vervolg’.
Hm, volgens mij heb ik het laatste doosje een half jaar geleden weggegooid.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds een half jaar een Mirena en ondertussen nauwelijks nog menstruatie of vervelende bijwerkingen. Ik ben er heel tevreden mee. Ik heb een hele tijd Nuvaring gebruikt omdat ik huiverig was om aan een spiraal 'vast' te zitten, maar nu ik hem heb zou ik eigenlijk niet meer anders willen. Je hoeft ook echt nergens aan te denken, in tegenstelling tot een pil waarvan ik steeds bang zou zijn dat ik hem vergeet.
pamelacourson schreef:
07-07-2020 11:51
Dat heb ik ook wel eens gezien, maar het probleem is dat het recept meteen doorgestuurd wordt naar de apotheek en ik dus niet zelf een recept in handen krijg. Plus dat hij dus alleen maar een recept schrijft voor de mycrogynon en niet voor mijn oude pil, die ik 10 jaar geslikt heb.
Dat maakt op deze website niet uit. Als je een foto van een oud doosje/recept maakt dan kun je vervolgens alles bestellen wat je wilt.

Zelfs de prikpil en een spiraal :rofl:
anoniem_268087 wijzigde dit bericht op 07-07-2020 11:53
4.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
snownow schreef:
07-07-2020 11:50
Wat raar. Mijn huisarts geeft me gelukkig wel inspraak.
Oké, goed om te horen dat het dus wel kán.

Ik moet even weg, zal straks verder reageren.
(huis)artsen moeten voorschrijven op werkzame stof en niet meer op een merk.
Dat is ook de reden dat je de goedkopere variant krijgt.
Dat is het preferentiebeleid.
Kan alleen van afgeweken worden als er bewezen overgevoeligheid/allergie is op de goedkope. (en dat is een enorm gedoe om te bewijzen)

Wat je wel zou kunnen doen is vragen of hij een recept wil voorschrijven op werkzame stof van Lovette.
Dan krijg je waarschijnlijk ook de generieke soort (als die er is) maar wel met de juiste werkzame stoffen.
Peixe schreef:
07-07-2020 11:59
(huis)artsen moeten voorschrijven op werkzame stof en niet meer op een merk.
Dat is ook de reden dat je de goedkopere variant krijgt.
Dat is het preferentiebeleid.
Kan alleen van afgeweken worden als er bewezen overgevoeligheid/allergie is op de goedkope. (en dat is een enorm gedoe om te bewijzen)
Oh is dat zo? Nooit geweten! Vraag me nu heel erg af waarom mijn HA dan een dure pil voor schrijft terwijl ik voorheen een goedkopere had. O_o
Lovette: Elke tablet bevat een kleine hoeveelheid van twee verschillende vrouwelijke hormonen, namelijk 0,100 mg levonorgestrel (een hormoon met progesteron-achtige werking) en 0,020 mg ethinylestradiol (een hormoon met oestrogene werking)

Ah....dat zijn dus dezelfde werkzame stoffen als (de generieke) microgynon 20.

Dan gaat het je niet lukken ben ik bang.

Microgynon 30 is iets zwaarder. 0,100 mg levonorgestrel en 0,030 mg ethinylestradiol.
anoniem_386970 wijzigde dit bericht op 07-07-2020 12:06
11.11% gewijzigd
Treurniet12 schreef:
07-07-2020 12:02
Oh is dat zo? Nooit geweten! Vraag me nu heel erg af waarom mijn HA dan een dure pil voor schrijft terwijl ik voorheen een goedkopere had. O_o

Is al jaren het beleid.

Misschien is er van de werkzame stof in jouw huidige pil geen goedkopere/generieke variant?
En was er een reden om die huidige te kiezen?
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
07-07-2020 11:48
Hij is heel halsstarrig hierin en de apotheek werkt ook absoluut niet mee. Ik wil desnoods dat hele ding zelf betalen (volgens mij wordt de pil sowieso niet eens vergoed), maar ik krijg gewoon geen andere. Ben trouwens toch al van plan om over te stappen van huisarts, ook om andere redenen. Ik vroeg me af of dit bij andere huisartsen ook zo is, voordat ik erover begin bij een andere praktijk.
zou ik zeker doen!
Peixe schreef:
07-07-2020 12:03
Is al jaren het beleid.

Misschien is er van de werkzame stof in jouw huidige pil geen goedkopere/generieke variant?
En was er een reden om die huidige te kiezen?
Ik ben overgestapt van HA naar een verhuizing. Misschien daar dan door? Ik slik nog steeds precies dezelfde werkzame stof. Bij mijn oude HA betaalde ik €12 voor 6 maanden en hier betaal ik bijna €17 voor 3 maanden.
Treurniet12 schreef:
07-07-2020 12:06
Ik ben overgestapt van HA naar een verhuizing. Misschien daar dan door? Ik slik nog steeds precies dezelfde werkzame stof. Bij mijn oude HA betaalde ik €12 voor 6 maanden en hier betaal ik bijna €17 voor 3 maanden.

Prijzen veranderen ook hé. Misschien is jouw oude pil nu wel duurder. Of was die ten tijde van voorschrijven niet verkrijgbaar.. kan vanalles zijn geweest.

Prijzen kun je checken op www.medicijnkosten.nl
Peixe schreef:
07-07-2020 12:08
Prijzen veranderen ook hé. Misschien is jouw oude pil nu wel duurder. Of was die ten tijde van voorschrijven niet verkrijgbaar.. kan vanalles zijn geweest.

Prijzen kun je checken op www.medicijnkosten.nl
Hmm ik kan de pil daar niet op vinden. Oude pil heb ik een maand geleden opgehaald dus lijkt me stug dat die ook opeens met +50% van de kosten verhoogd is.

Ik slik de Ethinylestradiol/ Levonorgestrel 0,03/0,15mg Teva en zie online dat hij bij andere apotheken bijvoorbeeld €9.60 kost. Dat scheelt best veel aangezien ik voor precies hetzelfde €17 kon neerleggen.
Treurniet12 schreef:
07-07-2020 12:12
Hmm ik kan de pil daar niet op vinden. Oude pil heb ik een maand geleden opgehaald dus lijkt me stug dat die ook opeens met +50% van de kosten verhoogd is.

Ik slik de Ethinylestradiol/ Levonorgestrel 0,03/0,15mg Teva en zie online dat hij bij andere apotheken bijvoorbeeld €9.60 kost. Dat scheelt best veel aangezien ik voor precies hetzelfde €17 kon neerleggen.

Deze https://www.medicijnkosten.nl/medicijn? ... f6cad7d77f

En de eerste verstrekking (door deze huisarts) betaal je extra apotheekkosten (afleverkosten/terhandstellingskosten). De volgende keer zal de prijs lager zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven