Gezondheid alle pijlers

Iemand ervaring manuele facilitatie (strottenhoofdmassage)?

22-01-2020 16:08 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds november heb ik diverse klachten. Heesheid, keelpijn, veel schrapen van de keel, vermoeide stem, slijm, hoestbuien, hoofdpijn, oorpijn en nekpijn. 2 Weken geleden ben ik bij de KNO-arts geweest en een onderzoek gehad. Stembanden en slokdarm waren helemaal goed. Ook het oor waar ik last van heb is goed. Daarom verwijzing voor logopedie gekregen.

Vanmorgen bij de logopediste geweest en ik blijk dus een gespannen strottenhoofd te hebben. Volgende week wordt er dus gestart met manuele facilitatie oftewel strottenhoofdmassage, om de boel weer los te krijgen. Raar idee, massage bij een logopedist. We zien wel wat het gaat worden.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft en wat waren de resultaten?
Alle reacties Link kopieren
Mijn logopediste behandelt mij ook regelmatig door het een en ander te manipuleren. Mijn ervaring: het is onprettig en soms pijnlijk doordat alle spieren in mijn hals op spanning staan. Maar ik denk wel dat het echt goed kan werken als je er last van hebt!
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel voor je reactie.

Pijnlijk vind ik niet erg. Ik heb littekentherapie gehad en dat is echt hel. Dus eigenlijk kan het alleen maar meevallen. Het belangrijkste is dat het helpt.

De spanning snap ik wel, vorig jaar zijn er een aantal dingen gebeurd en op dit moment spelen er ook nog wat dingen. Meestal heb ik last van mijn maag of mijn hoofd bij spanningen, nu gaat het blijkbaar daar zitten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het gehad en bij mij heeft het super goed geholpen, nooit meer last gehad van mijn stem. Mijn belangrijkste tip: zorg ervoor dat degene die het doet echt goed geschoold is en de scholing ook afgemaakt heeft. Anders kan het echt ernstige gevolgen hebben en er zijn veel logopedisten en vocal coaches die dit erbij doen en daardoor meer stuk maken dan ze lief is.
"After all this time?" "Always."
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook af en aan dergelijke keelklachten. Ze verergeren snel gedurende een week als ik mijn hals/nekspieren flink aanspan, bijvoorbeeld kin omhoog of hoofd naar achteren.

Dus dat moet ik voorlopig niet meer doen.

Het is nu na 14 dgn weer in een remissie.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Severus_Snape schreef:
22-01-2020 17:20
Ik heb het gehad en bij mij heeft het super goed geholpen, nooit meer last gehad van mijn stem. Mijn belangrijkste tip: zorg ervoor dat degene die het doet echt goed geschoold is en de scholing ook afgemaakt heeft. Anders kan het echt ernstige gevolgen hebben en er zijn veel logopedisten en vocal coaches die dit erbij doen en daardoor meer stuk maken dan ze lief is.
Volgens de website heeft ze de scholing gehad, dus ik ga ervan uit dat dat klopt.

Fijn om te lezen dat het bij jou goed geholpen heeft. Ik heb goede hoop dat het bij mij ook gaat helpen.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
22-01-2020 18:01
Ik heb ook af en aan dergelijke keelklachten. Ze verergeren snel gedurende een week als ik mijn hals/nekspieren flink aanspan, bijvoorbeeld kin omhoog of hoofd naar achteren.

Dus dat moet ik voorlopig niet meer doen.

Het is nu na 14 dgn weer in een remissie.
Ik heb er nooit last van gehad, dus voor mij is het echt nieuw. Ik denk dat ik ook andere dingen moet gaan doen, minder dik kussen ofzo. Maar dat ga ik met haar nog bespreken.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij had het weinig effect.
Ik ben uiteindelijk met een andere therapie aan de slag gegaan om te zoeken naar de oorzaak waarom spanning zich dààr vastzet in mijn lijf en vervolgens te leren dat anders te doen..
Dat had betere effecten maar er helemaall afkomen is nog niet gelukt
Alle reacties Link kopieren
Oke..ja, dat kan ook natuurlijk. Ieder lichaam reageert anders. Balen dat je er nog niet kan afkomen. Wat voor klachten heb jij dan?
Alle reacties Link kopieren
Ik kan (nog) geen pb versturen helaas..gaat me wat ver om zo op het forum te zetten.
Denk in ieder geval de link tussen geestelijk/emoties en stressreacties in je lijf
Alle reacties Link kopieren
KNO-arts had bij mij ook al gezegd dat het stress kon zijn en dat verbaast me helemaal niks. Ik voel geen stress, maar heb het wel. En blijkbaar reageert mijn strottenhoofd daarop. Ik hoop dat de logopediste me kan helpen, dat ga ik gewoon eerst proberen.
Alle reacties Link kopieren
Daantje1970 ben je al geweest voor de massage? Ik heb vergelijkbare klachten, sinds begin dec oo regelmatig keelpijn en vermoeid/geirriteerd gevoel bij het praten. Ben nog niet bij kno arts geweest maar moest eerst logopedie proberen..en die stelde ook strottenhoofd massage voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven