Gezondheid alle pijlers

IJzer tekort, tips gevraagd

09-07-2020 22:35 59 berichten
Ik heb een ijzer tekort. Dit door een bizarre menstruatie die nu al 14 dagen duurt (bijna op zijn eind denk ik). Ik ben in het ziekenhuis geweest en heb allerlei onderzoeken gehad. Er is niks gevonden. Nu door het hevige vloeien heb ik een behoorlijk ijzer tekort opgelopen. Ik heb nu ijzer tabletten en ik let goed op mijn voeding. Zijn er nog tips waar ik wat mee kan om weer zo snel mogelijk mijn hb waarde weer boven de 7,5 te krijgen (is nu 6,2).
Tmaar schreef:
09-07-2020 23:25
Dit. 8.5 is de grens voor mannen. En de solgar gentle iron hoor ik ook veel goede dingen over. Ander bisglycinaat ijzer preparaat kan ook natuurlijk.
Maar niet naast je voorgeschreven tabletten gebruiken. Je wil geen ijzer stapelen!
Ferrofurumaat is trouwens ook behoorlijk zacht en goed opneembaar. Ik heb (tijdens mijn zwangerschap nota bene) geen last gehad van obstipatie door de pillen.
Alle reacties Link kopieren
2018anoniem schreef:
09-07-2020 23:46
Ik eet leverworst, rosbief, noten, biefstuk, fruit enz. Ik weet dat het niet binnen een week over zal zijn. Ik wil zoveel mogelijk doen om het zo snel mogelijk weer goed te krijgen. Lijkt mij dat iedereen dat wil natuurlijk. Ik ben denk ik ongeduldig.

Ik heb het idee dat ze niet weten wat ik heb. Heb allerlei medicijnen gekregen maar een oorzaak is er niet gevonden.
Gebruik je de anticonceptiepil? Of een hormoonspiraal misschien?
Dit kan je menstruatie heel veel verminderen. Als het zo heftig is als je omschrijft, dan zou je dat kunnen overwegen.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Solomio schreef:
09-07-2020 23:28
6,2 is echt wel laag.
Klopt, in sommige gevallen geven ze net onder de zes al bloedproducten.
Andrieske1976 schreef:
09-07-2020 23:31
Als ik me slap voel en denk dat ik daardoor ergens een ijzertekort heb, eet ik een boterhammetje runderlever of een hap cashewnoten. Zal vast ook wel tussen de oren zitten, maar het helpt wel. Ook zure haring vind ik wel lekker.

Zure bommen, getsie, maar weinig calorieen lees ik net, ok, maar eens proberen.

(Runder)Lever bevat heel veel ijzer, dus niet slecht in dat geval.
Alle reacties Link kopieren
Roffatientje schreef:
10-07-2020 00:09
Maar niet naast je voorgeschreven tabletten gebruiken. Je wil geen ijzer stapelen!
Ferrofurumaat is trouwens ook behoorlijk zacht en goed opneembaar. Ik heb (tijdens mijn zwangerschap nota bene) geen last gehad van obstipatie door de pillen.
Ijzerstapeling door orale supplementen krijgt niemand voor elkaar.

Om ijzerstapeling te krijgen moet je echt een bepaalde aandoening hebben of heel vaak bloedtransfusies krijgen o.i.d.

Desondanks zou ik inderdaad niet allemaal verschillende dingen door elkaar gebruiken.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
09-07-2020 23:28
6,2 is echt wel laag.

Het is zeker laag. Maar niet heel ernstig.
Alle reacties Link kopieren
Roffatientje schreef:
10-07-2020 00:10
Klopt, in sommige gevallen geven ze net onder de zes al bloedproducten.

In geval van TO totaal niet aan de orde, Google maar eens 4-5-6 regel.
Ik krijg pas onder de 3.5 transfusies/ Ferinject.
flipje2 schreef:
10-07-2020 00:09
Gebruik je de anticonceptiepil? Of een hormoonspiraal misschien?
Dit kan je menstruatie heel veel verminderen. Als het zo heftig is als je omschrijft, dan zou je dat kunnen overwegen.
Ik gebruik de pil en werd gewoon door de pil heen ongesteld. Ik vroeg of het met de overgang te maken kan hebben. Huisarts zei nee. Gynaecoloog kon niks vinden en dacht iets hormonaals. Ik heb nu medicijnen die de menstruatie moeten stoppen, die slik ik nu een week en het neemt nu af. Ik moest stoppen met de pil en advies is om bij de volgende menstruatie meteen weer met die medicijnen te beginnen. Ik denk oke maar we weten nog steeds niet wat er aan de hand is en misschien in mijn volgende menstruatie helemaal niet zo heftig. Al zie ik daar nu al tegenop. Voor nu voor mij belangrijk om het weer fit te worden. Ben denk ik al op de goede weg met voeding etc.
Dit is wel een handige richtlijn https://www.ikazia.nl/assets/folders/800564-NL.pdf
OohBoy schreef:
10-07-2020 00:14
Het is zeker laag. Maar niet heel ernstig.
Dat idee had ik ook niet dat heel ernstig is, al duurt het schijnbaar wel even voordat het weer normaal is.
Alle reacties Link kopieren
2018anoniem schreef:
10-07-2020 00:16
Ik gebruik de pil en werd gewoon door de pil heen ongesteld. Ik vroeg of het met de overgang te maken kan hebben. Huisarts zei nee. Gynaecoloog kon niks vinden en dacht iets hormonaals. Ik heb nu medicijnen die de menstruatie moeten stoppen, die slik ik nu een week en het neemt nu af. Ik moest stoppen met de pil en advies is om bij de volgende menstruatie meteen weer met die medicijnen te beginnen. Ik denk oke maar we weten nog steeds niet wat er aan de hand is en misschien in mijn volgende menstruatie helemaal niet zo heftig. Al zie ik daar nu al tegenop. Voor nu voor mij belangrijk om het weer fit te worden. Ben denk ik al op de goede weg met voeding etc.
Wat vervelend allemaal zeg! Veel beterschap gewenst.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
O ja en peulvruchten bevatten ook veel ijzer! Als je Chili con carne maakt met gehakt en je doet er op het laatste moment paprika en peterselie bij (Vit C!) dan heb je een behoorlijk volwaardige maaltijd met lekker veel ijzer!
flipje2 schreef:
10-07-2020 00:18
Wat vervelend allemaal zeg! Veel beterschap gewenst.
Dankjewel.
Roffatientje schreef:
10-07-2020 00:19
O ja en peulvruchten bevatten ook veel ijzer! Als je Chili con carne maakt met gehakt en je doet er op het laatste moment paprika en peterselie bij (Vit C!) dan heb je een behoorlijk volwaardige maaltijd met lekker veel ijzer!
O dat vind ik heerlijk! Ga ik morgen maken. Dankjewel!
2018anoniem schreef:
10-07-2020 00:21
O dat vind ik heerlijk! Ga ik morgen maken. Dankjewel!
Ik ben blij dat je wat hebt aan deze tip😃 Geniet er morgen van🤗
Ook ik wens je een goed herstel qua ijzer en hoop ik dat ze gauw een oorzaak vinden of dat ze je iig kunnen helpen! Lijkt me knap ellendig wat je meemaakt. Sterkte!
hamerhaai schreef:
09-07-2020 22:40
Wanneer de oorzaak een forse menstruatie is, en verder geen andere oorzaken, dan maakt het lichaam redelijk snel weer voldoende Hb aan. Bij vrouwen hoort deze trouwens boven de 8,5 te zijn. Hebben ze je in het ziekenhuis verder geen tips gegeven?
Bij bloed doneren zeggen ze 7.5 en dat is om te kunnen doneren, iets minder is voor jezelf ook geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg jaren terug de tip om spinazie te gaan eten, schijnt daarvoor goed te helpen
Alle reacties Link kopieren
2018anoniem schreef:
10-07-2020 00:18
Dat idee had ik ook niet dat heel ernstig is, al duurt het schijnbaar wel even voordat het weer normaal is.
De aanmaak van rode bloedcellen duurt een paar weken. Daar verander je met extra ijzer niks aan. Je zorgt er alleen voor dat de grondstoffen die voor die productie nodig zijn, in ieder geval aanwezig zijn.
Roffatientje schreef:
10-07-2020 00:10
Klopt, in sommige gevallen geven ze net onder de zes al bloedproducten.
Bij gezonde mensen echt niet hoor. Dat werd mij zo verteld (en ik zat heel veel lager).
Iizertabletten werken bij mij doorgaans prima. Je moet ze wel nog een maand of 2 doorslikken nadat je waarde weer normaal is, om zo een voorraad op te bouwen.
Alle reacties Link kopieren
Braaf je tabletten slikken. Daarna nog eens laten meten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Die oude huisartsen.... ;-D

De mijne adviseerde elke dag een boterham met pindakaas. Werkte ook prima. En nu ik lees dat hier iemand cashewnoten neemt dan kan ik me daar wel wat bij voorstellen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Little_bird schreef:
10-07-2020 04:36
Ik kreeg jaren terug de tip om spinazie te gaan eten, schijnt daarvoor goed te helpen
misverstand, door rekenfout
nog jarenlang voor waarheid aangenomen, door popeye :)
Alle reacties Link kopieren
Je hebt van die metertjes die als clipje op je vinger kan zetten en zo de hoeveelheid zuurstof in je bloed peilen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
10-07-2020 08:07
Je hebt van die metertjes die als clipje op je vinger kan zetten en zo de hoeveelheid zuurstof in je bloed peilen.

Heb je helemaal niks aan met een laag Hb. Want dan is de uitslag sowieso 100%.
Het meet de relatieve O2 verzadiging van de rode bloedcellen maar als je te weinig rode bloedcellen hebt, kan de absolute waarde nog steeds te laag zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven