Gezondheid alle pijlers

ijzertekort 37 weken zwanger

18-11-2019 18:37 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag iedereen,

Ik ben nu 37 weken zwanger. Vorige week dinsdag is mijn HB/ijzergehalte in het bloed geprikt, ik zat op 6.1, bij zwangeren is 6.8 de ondergrens. Dus ik zit te laag. Ik heb een receptje meegekregen, 200 mg ferrofumaraat cf. Gelijk mee begonnen uiteraard. Omdat ik een gevoelige maag heb, heb ik het tablet direct na het ontbijt ingenomen i.p.v. ervoor, ging goed, geen last. Tweeënhalf uur later ben ik gaan lunchen, ik had het nog niet half op en heb direct alles eruit gegooid (overgegeven). De volgende dag precies hetzelfde verhaal, maar toen direct na het ontbijt. Het eten dat ik bij het ijzertablet heb gehad gooi ik eruit, direct, dus ik denk niet dat ik iets van het ijzer opneem. Is het ijzertablet compleet met ontbijt eruit, dan is mijn maag weer rustig en kan ik alles eten waar ik zin in heb.

Ondertussen al een bruistablet gekregen als vervanging. Geen verschil, precies hetzelfde. Ik heb ook nog eigen ijzertabletjes met maar 15 mg ijzer geprobeerd (heel verschil in kwantiteit t.o.v. de ferrofumaraat 200 mg), maar ook dat heeft geen effect. Orale supplementatie van ijzertabletten, het lukt me niet ze binnen te houden (en het eten dat ik erbij opeet evenmin...) :(

Morgen dus wederom contact opnemen met de verloskundige. Had de huisartsenassistente al gesproken, maar die verwees me simpelweg terug naar mijn verloskundige. Wie heeft er tips, of herkent dit van haarzelf? Wellicht iets dat ik erbij kan eten dat het makkelijker gaat ...? Ik voel me niet merkbaar slecht(er) door de mindere hoeveelheid ijzer, maar ik weet dat de medici liever hebben dat je concentratie in bloed hoger is, ook met het oog op de bevalling.
Alle reacties Link kopieren
Floradix was zeker geen optie?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Veel broccoli en volkorenbrood eten dus. Plus je tabletten totdat de arts zegt dat het niet meer hoeft.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
18-11-2019 18:46
Veel broccoli en volkorenbrood eten dus. Plus je tabletten totdat de arts zegt dat het niet meer hoeft.
Ja, maar die tabletten komen er binnen twee minuten na inname weer uit. Wat heb ik daar aan?

Ik zit inderdaad al aan de spinazie, broccoli en peulvruchten. Ik eet geen rood vlees dus dat speelt mee.
Zuivel gebruik ik overigens ook niet, behalve soms wat harde kaas.
Advies van de gyn bij mij:

Roosvice ferro ( proberen twee glazen van te drinken)
Gedroogde abrikozen eten
Noten eten
Sesampasta ( of sesamrepen die vond ik wel lekker)

Tabletten enzo kan ik namelijk ook niet tegen.
Alle reacties Link kopieren
Als orale suppletie om wat voor reden ook niet gaat, kan het ook per infuus. Maar ik zou niet weten bij welk Hb ze dat doen bij zwangeren. Het farmacotherapeutisch kompas zegt in het 2e en 3e trimester op strikte indicatie. Je zou het eens aan je huisarts/ verloskundige kunnen vragen.
.
Alle reacties Link kopieren
Dalarna schreef:
18-11-2019 18:47
Ja, maar die tabletten komen er binnen twee minuten na inname weer uit. Wat heb ik daar aan?

Ik zit inderdaad al aan de spinazie, broccoli en peulvruchten. Ik eet geen rood vlees dus dat speelt mee.
Zuivel gebruik ik overigens ook niet, behalve soms wat harde kaas.

Deze proberen: https://www.vitals.nl/producten/mineral ... vitamine-c
Ijzerbisglycinaat is een van de best opneembare vormen van ijzer (voor het lichaam) en ook meest milde voor de maag. Daarbij zit hier vitamine C bij, die de opname vergroot!
Is overigens ook bekeken in het bloed of het lage HB niet komt door B12 of B11 tekort, dat kan namelijk ook (hoeft niet perse door (alleen) ijzer te komen)?
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb met Gentle iron mijn ijzergehalte in no time weer omhoog gekregen. Dit is een plantaardig prodduct
https://www.vitaminstore.nl/health/voed ... r-vitamins.
Met vitamine c tabletje want dat verbetert de opname
O ja, als zwangere eet ik ook 1 x in de week rosbief reepjes van de slager. Ik zorg dat ze niet meer roze zijn vanbinnen.
Alle reacties Link kopieren
Hier gooide ik ook alles eruit na het innemen van ijzertabletten. Binnen 3 minuten, dus tabletten hadden geen zin. Hb gehalte van 6.0 bij 38 weken.

Verschillende soorten gebruikt en niets bleef lang binnen. In overleg met VK en arts besloten te stoppen, want door het telkens overgeven ( ging de hele dag door naar inname medicatie) werd ik niet bepaald fitter. En ik voelde me eindelijk wat beter na 32 weken ;-)
Ik heb me uiteindelijk weten te redden met groente en fruit en het minderen van zuivel tijdens de eetmomenten van groente en fruit met ijzer. Daarbij extra vitamine c tabletten tijdens inname van de ijzerrijke producten, om alles te bevorderen.

Geen idee hoe het nu met mijn hb gehalte is gesteld, 16 weken geleden bevallen en ik voel me eigenlijk net zo prima als toen ik mocht stoppen met die medicatie.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 18-11-2019 19:07
32.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gaan voor Roosvicee ferro. Niet al te smerig en helpt goed als je wat extra neemt dan de aanbevolen hoeveelheid.
Alle reacties Link kopieren
Hier staat welke voedingsmiddelen nog meer.
https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/ijzer.aspx
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik ging er ook van kotsen. Mij hebben ze een ijzer infuus gegeven. Misschien een optie?
Bij mij is ferrofumaraat ook een drama.

Wat wel werkte:
Floradix ijzer-elixer (al genoemd). De vloeibare Floradix dus. Niet de Floradix tabletten.
Gentle iron (ook al genoemd)
Ik ben bijna 34 weken op weg, ijzer is 5,7. Ik neem roosvice ferro opgelost in sinasappelsap. Door ijzer te combineren met iets dat vitamine C bevat wordt het beter opgenomen. Verder inderdaad wat vaker ijzerrijke producten, appelstroop (iehl) en paprika.
Ijzertekort is vervelend want snel moe en dat ben je waarschijnlijk toch al zo aan het einde. Maar ik heb van de vk begrepen dat het echt niet levensbedreigend is ofzo. Wil zeker je toestand niet bagataliseren maar alles uitspugen lijkt me geen pretje. Misschien is er een andere manier die beter voor je werkt.
Succes met de laatste loodjes!
anoniem_659c07a83cf81 wijzigde dit bericht op 18-11-2019 19:31
0.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb inderdaad ook altijd begrepen dat een ijzer tekort per se gevaarlijk is voor je baby, maar irritant vond ik wel.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Floradix drank en ijzerrijke voeding. Beide niet tegelijk nemen met calciumhoudende producten zoals zuivel, anders heeft het geen zin.
Belle73 schreef:
18-11-2019 19:27
Ik heb inderdaad ook altijd begrepen dat een ijzer tekort per se gevaarlijk is voor je baby, maar irritant vond ik wel.
Ik neem aan dat je niet persé bedoelt? Geen idee of het gevaarlijk is, maar ivm bevallen is het in elk geval niet gezond.
Alle reacties Link kopieren
Dalarna schreef:
18-11-2019 18:37
Het eten dat ik bij het ijzertablet heb gehad gooi ik eruit, direct, dus ik denk niet dat ik iets van het ijzer opneem.
Als je een ijzertablet na de maaltijd inneemt denk ik dat je er sowieso niets van opneemt.
Er staat niet voor niets dat je de tabletten vóór de maaltijd moet nemen, ijzer uit een tablet neem je alleen goed op als je maag zo zuur mogelijk is: op een lege maag dus. Eventueel met een glas jus d'orange.

Maar goed, met een Hb van 6,1 ben je waarschijnlijk wat moe maar veel erger dan dat is het ook niet.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Trouwens: om een ijzergebreksanemie te herstellen kost meer tijd dan 3 weken, dus verwacht er niet teveel van.

En is ijzergebrek ook daadwerkelijk vastgesteld als de oorzaak van de bloedarmoede? Is je ferritine ook gemeten of alleen het hb?
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
flipje2 schreef:
18-11-2019 19:50
Trouwens: om een ijzergebreksanemie te herstellen kost meer tijd dan 3 weken, dus verwacht er niet teveel van.

En is ijzergebrek ook daadwerkelijk vastgesteld als de oorzaak? Is je ferritine gemeten?
Ik heb nooit tabletten geslikt, maar ik was dus verbaasd hoe snel mijn HB omhoog ging toen ik roosvice ferro, gedroogde abrikozen en noten ging eten. Het scheelde echt 1 punt op 2 weken tijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik was zwanger in het buitenland en daar is nooit over pillen gesproken, kreeg meteen een infuus en dat heeft ca een week 'inwerktijd'. Zelf had ik ook geen merkbare klachten, dwz dacht dat het bij de zwangerschap hoorde. Na dat infuus kreeg ik wel meer energie.
Advies van mijn gyn is om de ijzertabletten ruim een half uur voor, of twee uur na het eten in te nemen. Als je ze separaat inneemt, zouden ze beter worden opgenomen. Ik doe dit al sinds het begin van de zwangerschap en nooit last van gehad. Misschien zou je dat nog kunnen proberen?
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
18-11-2019 19:52
Ik heb nooit tabletten geslikt, maar ik was dus verbaasd hoe snel mijn HB omhoog ging toen ik roosvice ferro, gedroogde abrikozen en noten ging eten. Het scheelde echt 1 punt op 2 weken tijd.
Oké, misschien ben ik wat té stellig. Het is inderdaad niet onmogelijk, maar als je ook nog zwanger bent is het wel lastiger dan normaal.
flipje2 wijzigde dit bericht op 18-11-2019 20:14
5.13% gewijzigd
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Appelstroop

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven