Gezondheid alle pijlers

Ik baal van mijn zittend bestaan

24-04-2026 08:49 88 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zet dit onder de pijler gezondheid, maar het zou ook bij werk of psyche kunnen staan: ik baal ervan dat ik zoveel moet zitten voor mijn werk! Ik werk solitair (vind ik heel fijn) en ben voortdurend aan het schrijven, dus de oplossing zit niet in af en toe staand vergaderen of zoiets. Ik begin de dag meestal met beweging op de hometrainer en soms buiten. Omdat ik snak naar beweging, probeer ik dagelijks een wandeling te maken bij wijze van pauze of het nuttige met het aangename te verenigen: even lopend een boodschap doen. Dat legt wel druk op de volle agenda. Verder loop ik binnen geregeld trappen op/trappen af, even iets halen, 's avonds koken etc, na het eten nog even wandelen. Maar al met al zit ik lang en ik vind dat niet meer fijn. Momenteel heb ik een werkvakantie: in de vroege ochtend paar uur werken, daarna lekker naar buiten. Er is hier veel natuur en je waait echt uit, dat maakt het natuurlijk extra fijn (waar ik in de buurt kan wandelen is er wel wat groen, maar niet vergelijkbaar hiermee).

Ik ben vooral benieuwd of anderen daar ook last van hebben (misschien neemt het toe met ouder worden) en niet naar advies van het roer om: ik heb heerlijk werk en het is nu ook weer niet zo dat ik eigenlijk stiekem schaapsherder wil worden (voor een dagje misschien). Oh ja; een hond nemen wordt 'm ook niet, heftig allergisch en niet verenigbaar met onze banen. Het is gewoon jammer dat er zo weinig tijd is om buiten te bewegen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Je werk (dus?) vanuit je eigen huis?
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien een domme vraag maar je zegt: de oplossing zit niet in staand vergaderen. Maar zit de oplossing dan niet in staand schrijven? Ik heb een sta/zitbureau en ook stukken schrijven ect doe ik staand, werkt voor mij prima.

Van een werkdag van 8 uur sta ik meestal zeker een stuk of 6/7 uur
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, dat klopt, ik heb een kantoor aan huis. En Juneberry: dat is zeker geen domme vraag. Ik heb het geprobeerd, maar staand schrijven werkt voor mij niet helaas. Het is ook meer een kwestie van enorme behoefte om vaker naar buiten te gaan en daar te bewegen, terwijl de realiteit is: binnen zitten.
Alle reacties Link kopieren Quote
En ik ben trouwens ook benieuwd waar dat vandaan komt, dat meer dan ooit behoefte hebben aan buitenlucht & bewegen. Het is nu ook weer niet zo dat ik vreselijk sportief ben, maar ik droom tegenwoordig van heerlijk rennen (terwijl een flinke wandeling op zich voldoende uitdaging is met mijn gezondheidskwesties).
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor meer beweging tijdens je werk had ik je een loopband of stoelfiets willen aanraden, maar als staand werken al niet fijn is, zal dit ook geen oplossing zijn vermoed ik.
Meer buitenlucht? Je kan in de tuin gaan werken, of in een park of op een terras. Is het een mogelijkheid om je werktijden wat aan te passen en dan een lange lunchpauze te nemen (inclusief siëstatijd), waarin je dan buiten kunt gaan bewegen? Meer in de avond werken dus?
Alle reacties Link kopieren Quote
Toch zoveel mogelijk lopend doen. Ik doe dat ook en kom zo dagelijks makkelijk aan 10.000 stappen. En dat is dan exclusief wandelingen met de hond die wij dan weer wel hebben. Ik doe alle kleine boodschapjes en lullige taakjes tussendoor lopend. Dat kost inderdaad tijd, maar daar plan ik m'n leven naar. En soms is dat dus ook zoiets als even glazen flessen naar de glasbak brengen, gewoon om even een stukje te lopen. Of ik loop een keer naar een AH die iets verder zit. Of ik haal alvast even flesvoeding bij de Etos terwijl we op zich nog wel een paar dagen vooruit kunnen. Kan je bijvoorbeeld af en toe ook iets dicteren, zodat je het lopend kunt doen?
lori wijzigde dit bericht op 24-04-2026 09:21
9.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Een loopband zou ik best nog willen, naast hometrainer > dat helpt bij bewegen maar nog niet bij de buitenkwestie idd. En ik vrees dat het niet meer past op zolder. Werktijden aanpassen doe ik idd, door alles zo te schuiven dat ik elke dag even een flinke wandeling maak. Siesta zit er echt niet in en ook niet nodig. Ik moet zeker met het oog op mooi weer meer gaan schuiven, zodat ik van zon en buiten profiteer als het echt kan. Daar moet ik echt alerter op zijn en mezelf meer gunnen. Maar dit kan niet in het gekke natuurlijk, omdat mijn werk ook bestaat uit interactie (op afstand) met anderen.
Maarre... ben zo benieuwd of dit ook voor anderen herkenbaar is!
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoeveel uur moet je op een dag en per week werken? Als je thuis werkt zou je toch makkelijker even een ommetje moeten kunnen maken en een half uur tussen de middag moeten kunnen gaan lopen dan tijdens een kantoordienst? Of standaard een half uur eerder beginnen. Je hebt tenslotte ook geen reistijd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Homuncula schreef:
24-04-2026 09:07
En ik ben trouwens ook benieuwd waar dat vandaan komt, dat meer dan ooit behoefte hebben aan buitenlucht & bewegen. Het is nu ook weer niet zo dat ik vreselijk sportief ben, maar ik droom tegenwoordig van heerlijk rennen (terwijl een flinke wandeling op zich voldoende uitdaging is met mijn gezondheidskwesties).

Komt het dan niet ergens anders vandaan? Een soort onrust/onvrede, over waar je woont misschien? Of iets anders waar je 'vandaan' wil (moeilijke zaken die op je drukken)?
Alle reacties Link kopieren Quote
Jezelf dezelfde pauzes gunnen als iemand die in een kantoor werkt: 's ochtends en 's middags een kwartier en tussen de middag een half uur. En dan naar buiten gaan natuurlijk. Mijn ervaring is dat je daar alleen maar beter van gaat schrijven, niet dat het wegneemt van je werk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zijn best wat oplossingen waarbij je wordt geattendeerd om bijv, elk (half) uur te bewegen. Pak bijvoorbeeld elk uur 5 tot 10 minuten minuten om te bewegen. Loop een rondje door je tuin, drink een glas water, thee of koffie. Doe wat oefeningen. Negeer schermen ;-).

Het moet toch ergens beginnen. Langdurig in ze dezelfde houding zitten is niet goed.

Het is nu prima weer 's avonds. Eet op tijd, dan kun je daarna nog een paar uur wandelen of fietsen.
phlox24 wijzigde dit bericht op 24-04-2026 09:49
9.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Kun je in de zomer ook vanuit de tuin werken? Dan heb je wel het buitengevoel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flashy schreef:
24-04-2026 09:38
Kun je in de zomer ook vanuit de tuin werken? Dan heb je wel het buitengevoel.
Ja! Dan zet ik vaak de laptop op de tuintafel en dat helpt zeker.
Alle reacties Link kopieren Quote
Danae schreef:
24-04-2026 09:26
Jezelf dezelfde pauzes gunnen als iemand die in een kantoor werkt: 's ochtends en 's middags een kwartier en tussen de middag een half uur. En dan naar buiten gaan natuurlijk. Mijn ervaring is dat je daar alleen maar beter van gaat schrijven, niet dat het wegneemt van je werk.
Ja dat is waar, daar schort het aan, pauzes nemen. Hoewel ik dus dagelijks overdag een grotere wandeling maak, maar verder ben ik knieperig met pauzes en daar zou ik beter op moeten letten
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
24-04-2026 09:22
Komt het dan niet ergens anders vandaan? Een soort onrust/onvrede, over waar je woont misschien? Of iets anders waar je 'vandaan' wil (moeilijke zaken die op je drukken)?
Ook wel. Zou dolgraag 'echt' naar buiten willen kunnen: zo het bos inlopen, bijvoorbeeld. Heerlijk. Ik woon best heel prima, maar wel in een stenige omgeving. Wie weet ooit nog.
Alle reacties Link kopieren Quote
dolfje schreef:
24-04-2026 09:21
Hoeveel uur moet je op een dag en per week werken? Als je thuis werkt zou je toch makkelijker even een ommetje moeten kunnen maken en een half uur tussen de middag moeten kunnen gaan lopen dan tijdens een kantoordienst? Of standaard een half uur eerder beginnen. Je hebt tenslotte ook geen reistijd.
Ik werk fulltime, en misschien wat meer (ondernemer). Maar een ommetje maken doe ik dus ook hoor. En ik begin mijn dag met beweging, dat kan idd vanwege meestal geen reistijd (natuurlijk soms ook afspraken op locatie). Zou gewoon meer willen en vraag me af of anderen dat ook hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
kun je investeren in een dicteerapparaat dat je ingesproken verhalen omzet naar tekst?
Alle reacties Link kopieren Quote
Afbeelding
You are enough. Seriously, no need for any more of you.
Week 24 van de Extremely Demotivational Calendar
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
24-04-2026 09:59
Haha, en dat lekker buiten in het zonnetje neerzetten ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Homuncula schreef:
24-04-2026 09:48
Ook wel. Zou dolgraag 'echt' naar buiten willen kunnen: zo het bos inlopen, bijvoorbeeld. Heerlijk. Ik woon best heel prima, maar wel in een stenige omgeving. Wie weet ooit nog.
Koop een stacaravan in een bosrijke omgeving.
Everything is possible for the one who believes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eberesche schreef:
24-04-2026 09:58
kun je investeren in een dicteerapparaat dat je ingesproken verhalen omzet naar tekst?
Zeker, en ik maak ook gebruik van ai en snufjes, en het komt zeker voor dat ik tijdens mijn wandeling even iets inspreek bij wijze van aantekening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
24-04-2026 10:03
Koop een stacaravan in een bosrijke omgeving.
Ja, hmmmm.... dat is nog best een idee. Een schrijvershuisje maar dan iets minder begrotelijk.
Maar echt: herkent nou iemand dit? Andere mensen met een zittend bestaan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Eberesche schreef:
24-04-2026 09:58
kun je investeren in een dicteerapparaat dat je ingesproken verhalen omzet naar tekst?
Dat kan toch met iedere smartphone tegenwoordig? Ik gebruik regelmatig de Voice Recorder op mijn Samsung telefoon en de geschreven tekst is behoorlijk goed, zelfs als je opneemt met wat achtergrondgeluid.
Alle reacties Link kopieren Quote
Herken het niet. Ik schrijf wel staand en maak ommetjes. Ik wil wel meer vrije tijd, dat wel.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven