Gezondheid alle pijlers

Ik val alleen maar af ..

25-05-2020 23:54 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!
Ik zit met een vervelend probleem. Zoals in de titel beschreven: ik val alleen maar af. En dat is absoluut niet positief. Ik was van nature altijd al een slank gebouwde vrouw. Niet dat ik dit fijn vond.. ik wilde al een tijdje wat kilootjes extra, maar zó mager was ik niet, dus ik liet het gaan. Sinds enkele maanden begon ik plotseling af te vallen. Op zes maanden tijd verloor ik maar liefst 5 kilogram, en dit zonder mijn voeding aan te passen. Ik at misschien wel een beetje minder aangezien ik last kreeg van maag- en darmklachten, maar ik at niet zó weinig om 5 (!) kilogram af te vallen. Sindsdien ben ik graatmager. Ik walg van mezelf. Ik bracht een bezoekje aan de huisarts maar hij lachtte het gewoon weg.. pijnlijk. Mijn omgeving neemt me ook niet serieus. “Ach, soms vallen mensen eenmaal af. Niets aan de hand” krijg ik dan te horen. Maar vijf kilogram afvallen.. op zes maanden? Dat kan toch niet normaal zijn. Mijn kleding past me niet meer. Mijn armpjes zijn even dik als een flesje water. Zijn er mensen die hetzelfde probleem hebben? Ik ben enorm nieuwsgierig naar jullie verhalen en hoe jullie hiermee omgaan. Ik ben ten einde raad.
Alle reacties Link kopieren
Wat is je bmi?
Krachttraining en beter eten. Je hebt wellicht meer proteïne (peulvruchten, eieren, vlees) en gezonde vetten nodig (avocado, noten).
Terug naar de huisarts! Inderdaad niet gezond en reden voor meer onderzoek. Succes!
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
26-05-2020 06:34
Terug naar de huisarts! Inderdaad niet gezond en reden voor meer onderzoek. Succes!

Dit en wellicht op zoek naar een andere huisarts, die je wel serieus neemt.
Alle reacties Link kopieren
In de eetmeter app van het Voedingscentrum kun je bijhouden wat je eet. Dan zie je ook of het genoeg zou moeten zijn of niet.

Als je minder eet vind ik het niet gek dat je afvalt. Jij hebt daar een probleem mee.
Ben je bang dat er iets anders mis is, dan moet je dat met je huisarts bespreken.
Alle reacties Link kopieren
Vreemde reactie van de huisarts , ga naar een andere.
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.
Alle reacties Link kopieren
Je geeft aan dat je minder eet wegens darm- en maagklachten, dus het kan best zijn dat je onbedoeld toch gewoon te weinig eet. Heb je al eens gekeken waar die darm en maagklachten vandaan komen? Is dat de reden dat je minder eet, of mogelijk eet je minder waardoor je klachten krijgt? Ik wil je geen eetprobleem aanpraten hoor, maar probeer dat anders eens een week of twee bij te houden, daar zijn goeie apps voor te krijgen.

Als de huisarts je niet serieus neemt, gewoon teruggaan. Echt hoor, dit is je gezondheid.
Alle reacties Link kopieren
Als je minder eet en last hebt van maag en darm klachten (ook overgeven? Diarree?) lijkt het me logisch dat je afvalt. :)
Hey! Wat vervelend om te lezen dat je afvalt terwijl je juist aan wilt komen en dat de situatie nu niet prettig voor je is. Ik ben geen medisch professional maar studeer wel Verpleegkunde. Onbedoeld en onbewust afvallen is altijd een reden om verder onderzoek te doen! Ik vind het een rare reactie van de huisarts en kan me bijna niet voorstellen dat die reactie wordt gegeven. Ik snap je machteloosheid (gezien niemand je voor jouw gevoel echt serieus neemt), maar ik zou ten alle tijden altijd naar de huisarts gaan als er iets is. Deze weet het het immers het beste. Mocht je huidige huisarts dus geen optie zijn, vraag een second opinion aan (dat is je goedrecht!). Ik wens je heel veel succes en hoop dat je de hulp krijgt die je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
:sarcastic:
Alle reacties Link kopieren
Minder eten én maag/darmklachten, dan is het niet zo raar dat je afvalt.
Maar als je al een half jaar zo'n last hebt van de maag en darmen, zeker teruggaan naar de huisarts, want dat is niet normaal. Dat je afvalt waarschijnlijk een gevolg daarvan. Aandringen op verder onderzoek hoor!

En inderdaad mensen hebben minder begrip voor 'te mager' dan 'te dik'. Want dun zijn is de norm. In ieder geval gelijk contact opnemen met je huisarts.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Hier kan ik kort over zijn: vraag een second opinion. Noteer onderhand allerlei gegevens zoals exacte calorieëninname en je hoeveelheid beweging en laat die zien.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ja, terug naar je arts en als hij dan weer niets doet op zoek naar een andere arts.
Alle reacties Link kopieren
Terug naar je huisarts en als die je niet serieus neemt naar een ander.
Onverklaarbaar gewichtsverlies kan een symptoom zijn van een onderliggende ziekte.
Alle reacties Link kopieren
Houdt eens een maand precies (precies!) bij wat je eet, en ga dan terug naar de huisarts
Alle reacties Link kopieren
Ik zou verder onderzoek laten doen, misschien heb je een allergie of andere problemen waardoor je je voeding niet goed opneemt.
Welk gedeelte van je arm?
Alle reacties Link kopieren
Zijn je maag- en darmklachten nu opgelost? Zo ja, val je nu nog steeds af of is dat gestopt? (En eet je weer als vanouds?) Zo nee, daar prioriteit aan geven.

In het volgende gesprek met de huisarts de focus leggen op dat je gewicht verliest zonder reden (voor jouw gevoel althans) en niet zozeer op dat je te mager bent geworden.
Alle reacties Link kopieren
menta schreef:
26-05-2020 08:50


In het volgende gesprek met de huisarts de focus leggen op dat je gewicht verliest zonder reden (voor jouw gevoel althans) en niet zozeer op dat je te mager bent geworden.
Mijn huisarts zou dan eerst willen weten Hoeveel&wat ik eet
Daarom lijkt het me wijs, dat TO dat nu eerst bij gaat houden
Zeker terug naar je huisarts. Maar een maand bijhouden lijkt me niet nodig. Zou het eventueel een paar dagen doen.
Alle reacties Link kopieren
5 kg afvallen in 6 maanden tijd, zonder dat je overgewicht had (je schrijft dat je zelfs al heel slank gebouwd was), met daarbij de opmerking ‘maag- en darmklachten’ zou voor mij een reden zijn om vandaag de huisarts nog opnieuw te bellen en te zeggen dat je onderzocht wilt hebben waar die maag- en darmklachten vandaan komen.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
26-05-2020 08:52
Mijn huisarts zou dan eerst willen weten Hoeveel&wat ik eet
Daarom lijkt het me wijs, dat TO dat nu eerst bij gaat houden
Alleen als ze eerst niet afviel en nu wel en ze eet hetzelfde zou het niet moeten uitmaken wat ze op een dag eet. Het gaat toch juist om het verschil. Want misschien at ze eerst ook wel slecht en dan ligt ineens de focus daarop ipv op het probleem waar het om gaat, dat ze zonder reden afvalt?
Alle reacties Link kopieren
menta schreef:
26-05-2020 09:02
Alleen als ze eerst niet afviel en nu wel en ze eet hetzelfde zou het niet moeten uitmaken wat ze op een dag eet. Het gaat toch juist om het verschil. Want misschien at ze eerst ook wel slecht en dan ligt ineens de focus daarop ipv op het probleem waar het om gaat, dat ze zonder reden afvalt?
ze geeft aan minder te zijn gaan eten
als je slank bent, eet je al niet zo veel, dan kan 1 boterham minder al een verschil maken
ga weer meer eten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven