Gezondheid alle pijlers

ik verwaarloos mijzelf

19-09-2019 21:00 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb door ziekte en handicap mezelf verwaarloosd. Ik vind het moeilijk mezelf te verzorgen. Na het douchen moet ik minstens 2 uur op bed bijkomen van de inspanning. En zo geldt dat voor alles wat ik moet doen dat ik ervan moet bijkomen. Ik heb een scootmobiel en een rolstoel als hulpmiddelen.

Eigenlijk kijk ik nog maar zelden in de spiegel. Vandaag zag ik mezelf in de spiegel van de scootmobiel en ik schrok van mezelf dat ik zoveel grijze haren heb gekregen (ik ben 47) en dat ik er zo moe uitzie (ik slaap heel, heel slecht door de ziekte).

Vroeger toen ik nog werkte, deed ik veel aan persoonlijke verzorging. Nu ben ik al blij als ik kan douchen en tanden poetsen op een dag. Eigenlijk lukt het douchen ook niet meer elke dag, dan beperk ik mij alleen tot tanden poetsen. Zelfs mijn haren kammen is dan teveel. Voor haren wassen moet ik een hele dag uittrekken, daarna ben ik tot niks meer in staat, want dat is zo ontzettend zwaar. Ik ben alleenstaand en ik heb een IVA uitkering, dus ik werk niet meer. Maar het leven is nu zoveel zwaarder dan toen ik nog fulltime werkte en alles kon.

Ik wil mezelf weer een beetje oppakken. Wat meer aan mijn uiterlijk doen. Ik wil zoveel, ook iets aan fitness doen. Maar alles mislukt, ik denk omdat ik mentaal niet sterk genoeg ben om het door te zetten ondanks de uitputting. Waar en hoe kan ik beginnen met persoonlijke zorg? Wat doen jullie dagelijks aan persoonlijke verzorging?

In de Ziektewet ging ik nog regelmatig naar de kapper om mijn haren te laten wassen voor een paar euro, maar de IVA is netto een stuk lager dan de ZW, dus die luxe kan niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Lees het nu pas. Super goed voor jezelf opgekomen!

En mocht je nog ergens tegen aanlopen, administratie, klusjes in huis, de tuin. Of je elke dag hulp nodig hebt bij het aankleden, weer naar de huisarts gaan hoor.

Er zijn zoveel hulp mogelijkheden maar lastig zelf de vinden en te regelen.
Alle reacties Link kopieren
Fijn to!
Wat ben je goed bezig. Super!
Goed bezig! Wat een verschil kan dat maken in hoe je je voelt!
Nagellakmetglitter schreef:
03-10-2019 16:29
Ik ben vandaag naar de kapper geweest. Ik heb de grijze uitgroei bij laten verven, puntjes laten knippen en mijn wenkbrauwen en boven de bovenlip met een touwtje laten epileren bij de Turkse kapper. Dat had ik al een half jaar of zo niet laten doen. Ik zie er nu gelijk anders uit. Ik was vergeten hoe goed het voelde. :-)
:heart:
Alle reacties Link kopieren
Wat een lieve reacties van jullie. Bedankt allemaal!
Nagellakmetglitter schreef:
03-10-2019 19:11
Wat een lieve reacties van jullie. Bedankt allemaal!

Ik quote een klein stukje van de OP. Als je daaronder kijkt, begrijp je waarom:

Nagellakmetglitter schreef:
19-09-2019 21:00
Ik wil mezelf weer een beetje oppakken. Wat meer aan mijn uiterlijk doen. Ik wil zoveel, ook iets aan fitness doen. Maar alles mislukt, ik denk omdat ik mentaal niet sterk genoeg ben om het door te zetten ondanks de uitputting. Waar en hoe kan ik beginnen met persoonlijke zorg?

Ik denk dat je mentaal veel sterker bent dan je denkt . Als ik zie hoe goed en snel je dit allemaal opgepakt hebt, ondersteuning t.a.v. zelfzorg hebt geregeld en je zelfs al naar de kapper bent geweest. Hoop vooral dat je dat weer een beetje vertrouwen geeft in je eigen kunnen. Want ik begrijp dat dat een enorme knauw krijgt, wanneer je ongevraagd zo met beperkingen wordt geconfronteerd.
Ik lees echt niet iemand bij wie alles mislukt, maar iemand die haar best doet om weer kansen te pakken en goed voor zichzelf te zorgen en zich niet schaamt om daarbij hulp te vragen. Dat is geen mislukking/falen/mentaal niet sterk genoeg zijn, maar juist het toonbeeld van kracht!
Nagellakmetglitter schreef:
03-10-2019 16:29
Ik ben vandaag naar de kapper geweest. Ik heb de grijze uitgroei bij laten verven, puntjes laten knippen en mijn wenkbrauwen en boven de bovenlip met een touwtje laten epileren bij de Turkse kapper. Dat had ik al een half jaar of zo niet laten doen. Ik zie er nu gelijk anders uit. Ik was vergeten hoe goed het voelde. :-)
:bigkiss:
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
03-10-2019 20:17
Ik quote een klein stukje van de OP. Als je daaronder kijkt, begrijp je waarom:





Ik denk dat je mentaal veel sterker bent dan je denkt . Als ik zie hoe goed en snel je dit allemaal opgepakt hebt, ondersteuning t.a.v. zelfzorg hebt geregeld en je zelfs al naar de kapper bent geweest. Hoop vooral dat je dat weer een beetje vertrouwen geeft in je eigen kunnen. Want ik begrijp dat dat een enorme knauw krijgt, wanneer je ongevraagd zo met beperkingen wordt geconfronteerd.
Ik lees echt niet iemand bij wie alles mislukt, maar iemand die haar best doet om weer kansen te pakken en goed voor zichzelf te zorgen en zich niet schaamt om daarbij hulp te vragen. Dat is geen mislukking/falen/mentaal niet sterk genoeg zijn, maar juist het toonbeeld van kracht!
Wat lief, dank je wel! Ik had zo graag meer gekund. Doordat ik lichamelijk en geestelijk zo achteruit ben gegaan (vergeleken met toen ik nog werkte een paar jaar geleden) en ik het maar moeilijk kan accepteren, vind ik mezelf mentaal zo slap. Kon ik mezelf maar zo accepteren zoals ik nu ben, met beperkingen en al. En niet meer denken aan hoe het vroeger was. Een knop omdraaien of zo.
Alle reacties Link kopieren
Super dat het zo snel geregeld is TO! En fijn dat je jezelf een verwendag hebt gegund.

Je bent niet mentaal zwak. En die knop is er helaas niet. Ik hoop dat je nu meer energie in de batterij hebt voor andere zaken nu je je niet meer door die dagelijkse verzorging in je uppie moet slepen.
Nee heb je, ja kun je krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven