Gezondheid alle pijlers

Imiquimod bij CIN2 (na afwijkend uitstrijkje)

28-07-2024 00:10 13 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo dames,

Ik lig wakker in bed te malen over de uitslag die ik deze week kreeg na een colposcopie nav een afwijkend uitstrijkje. Ik heb helaas al meerdere keren afwijkende uitstrijkjes gehad en dit was mijn derde colposcopie. Ivm herhaling en mijn leeftijd (40 jr) adviseert de gyn een lisexcisie of imiquimod-behandeling. Ik moet nu nadenken over wat ik wil. Of dat ik nog geen behandeling doe.

Ik wil graag hierover met jullie sparren. Ook om mijn hoofd rustig te krijgen.

Nu heb ik in 2022 na een lang icsi-traject en zwangerschap met complicaties een gezond kindje gekregen. We hebben net besloten ons weer aan te melden in Gent voor icsi voor een tweede kindje. En dan deze uitslag. Ik wil eigenlijk nu geen lisexcisie omdat daarmee de kans op vroeggeboorte ontstaat. Het is een groot aangetast gebied, dus de baarmoederhals wordt daardoor echt verkort. Dat risico durf ik niet te nemen.
Ik heb de mogelijkheid om 16 weken imiquimod te gebruiken. Ik neig daarnaar, maar begrijp dat dat ook pittig is. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik heb dinsdag een nieuwe afspraak bij de gyn om eea verder te bespreken, maar merk dat er nu vragen opkomen waar jullie misschien bij mee kunnen denken.

Ik lees over forse bijwerkingen: griep, koorts etc. Is dat vooral de eerste weken? Of blijft dat de hele periode?

Mag je wel zwemmen? Want ik wil dan zsm beginnen, maar ga in september nog op vakantie naar een zonnig oord.

Geeft het veel rotzooi? Daarmee bedoel ik doorlekken door het ondergoed? Nu heb ik tijdens de icsi ook utrogestan gebruikt, dus ik ben wat gewend.

Zwangerschap wordt afgeraden, maar kan ik wel beginnen met stimuleren? Gelet op mijn leeftijd wil ik zsm de volgende icsi starten. Als ik imiquimod doe, moet ik dat waarschijnlijk uitstellen. Of eerst zwanger proberen te worden en voor nu geen behandeling te doen. Het is immers mogelijkheid CIN2 en geen CIN3.

Wie weet meer over hoe de imiquimod-behandeling in de praktijk uitpakt?
Wat was de uitslag? Heb je biopten gehad en was het dan CIN 2 of CIN3? Ik heb geen ervaring met de creme. Wel met een lisbehandeling. Ik heb toen begrepen dat het de eersfe keer een zeeeer kleine kans op vroeggeboorte oplevert, maar eindelijk verwaarloosbaar. Pas bij meerdere behandelingen achter elkaar wordt de kans echt groter. Ik vond de behandeling 1000% meevallen. En daarna zwanger geworden en geen complicaties gehad. Heb je gevraagd hoe lang je moet wachten om zwanger te worden na een lis? Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat dat sneller gaat dan de creme behandeling. En de slagingskans? Die zou ik ook in overweging nemen. Een lis heeft een grote kans dar alles weg is. Ik zou zelf het risico niet nemen om het te laten zitten denk ik. Maar dat is uiteraard persoonlijk. Ik snap gelet op je leeftijd de urgentie voor een zwangerschap, maar je gezondheid is wel heel belangrijk natuurlijk.
Een vraagje vanuit de icsi kant. Heb je met de gynaecoloog besproken dat je graag weer zwanger wilt worden. Wat adviseren zij mbt deze wens, je leeftijd en behandeling? Het is niet gek om na het eerste gesprek het te laten bezinken en dan een vervolg afspraak te maken. Om nog een keer alle kanten en opties te bespreken. En ook een gesprek met Gent. Ze zijn daar zo kundig en kunnen ook helpen met een beslissing nemen. LBijvoorbeeld eerst stimuleren en daarna Freeze all. En terugplaatsing pas na de behandelingen)

Voor medisch advies heb je echt bovenstaande artsen nodig. Ik hoop voor jou dat er ook nog ervaringsdeskundige zich hier melden die al je andere vragen kunnen beantwoorden.

Sterkte en succes met al deze beslissingen
Eens met de toevoegingen van Erla. Ik zou dit zeker bespreken vanuit je kinderwens en het traject in Gent. Mijn ervaning (zonder fertiliteitstraject maar mét kinderwens) was dat er erg werd meegedacht en een goede risicoinschatting werd gemaakt. Zo mocht ik na mijn behandeling (na 6 weken geloof ik) gewoon zwanger worden. Controle heb ik gedaan tijdens mijn zwangerschap (uitstrijkje kom gewoon). Dus laat je goed informeren!
Hier vind je de overwegingen die de arts doet bij wel/niet aanbieden van de behandeling, of tenminste die van 3 jaar geleden/ Misschien fijn om even te lezen?
https://richtlijnendatabase.nl/richtlij ... uimod.html
Dankjewel Irma, Erla en Bbubbels. Dinsdag is inderdaad al mijn tweede gesprek. Ik merk alleen dat ik vooral meer vragen krijg en eigenlijk vooral de haast op zwangerschap voel.
De slagingskans bij imiquimod is 9 op 10, dus dat is vrij hoog.
Van de gyn begreep ik dat het te verwijderen oppervlak erg groot is als een lisexcisie wordt toegepast.
Bbubbels ik heb een colposcopie gehad waarbij drie biopten zijn afgenomen die alledrie CIN2 aangeven. Omdat ik dat al 2x eerder heb gehad na biopten en inmiddels 40 jaar oud ben, is het advies om nu te behandelen met lisexcisie of imiquimod.
Ik heb de richtlijn inderdaad ook gevonden. En de keuzekaart. Ik moet nu een keuze maken tussen de opties, maar vind dat erg moeilijk. Vandaar dat ik hoop op ervaringen.

En ik ben zeker niet uit op medisch advies, ik ga alles bespreken met de gyn hier en ook met de artsen in Gent. Ik hoop alleen hier nog wat tips en ervaringen te kunnen lezen die mij helpen in het maken van de juiste keuze.

In elk geval bedankt voor jullie reacties.
Misschien wil je gynaecoloog je dit artikel uitleggen in lekentaal.

Succes met je keuze.
Zizo schreef:
28-07-2024 11:28
Dankjewel Irma, Erla en Bbubbels. Dinsdag is inderdaad al mijn tweede gesprek. Ik merk alleen dat ik vooral meer vragen krijg en eigenlijk vooral de haast op zwangerschap voel.
De slagingskans bij imiquimod is 9 op 10, dus dat is vrij hoog.
Van de gyn begreep ik dat het te verwijderen oppervlak erg groot is als een lisexcisie wordt toegepast.
Bbubbels ik heb een colposcopie gehad waarbij drie biopten zijn afgenomen die alledrie CIN2 aangeven. Omdat ik dat al 2x eerder heb gehad na biopten en inmiddels 40 jaar oud ben, is het advies om nu te behandelen met lisexcisie of imiquimod.
Ik heb de richtlijn inderdaad ook gevonden. En de keuzekaart. Ik moet nu een keuze maken tussen de opties, maar vind dat erg moeilijk. Vandaar dat ik hoop op ervaringen.

En ik ben zeker niet uit op medisch advies, ik ga alles bespreken met de gyn hier en ook met de artsen in Gent. Ik hoop alleen hier nog wat tips en ervaringen te kunnen lezen die mij helpen in het maken van de juiste keuze.

In elk geval bedankt voor jullie reacties.
Die richtlijnen veranderen ook steeds. Want ik had direct met 30 jaar CIN 2 bij de biopten en toen werd er na een half jaar afwachten toch een lis voorgesteld. Kennelijk is het beleid nu wat afwachtender. Na de lis bleek het op delen CIN 3 te zijn overigens. Ben blij dat ik het weg heb laten halen. Daarna was ik weer PAP1.

Ik hoop dat je met je gesprek voldoende info krijgt om een goede keus te maken!
Zet al je vragen op papier en bespreek met je gyn.
Je vraagt naar ervaringen met vergelijkbare situatie, die heb ik voor je.
Ik had in 2023 ook een cin 2 na een icsi zwangerschap in 2021. Ik kreeg dezelfde keuzes, lis, imiquimod of afwachten. Omdat wij toen nog niet toe waren aan een volgende zwangerschap maar wel wisten dat we die nog wilden gekozen voor imiquimod. Ik vond het pittig. Je brengt 3x per week de crème aan voor het slapen. Qua afscheiding enzo viel het erg mee. Vooral na alle ellende van een traject. Echter de dag na het aanbrengen had ik wel altijd lichte grieperige klachten, sneller vermoeid en hoofdpijn. Je mag wel wat schuiven in de dagen dus probeerde altijd het zo goed mogelijk uit te laten komen. Dit bleef bij mij de gehele periode van aanbrengen. Ook voelde ik me door de terugkerende vermoeidheid en bijkomende klachten vaker somber. Dit was echt weg na het stoppen met de crème.
Bij mij wel goed effect van de behandeling, volgend uitstrijkje helemaal geen bijzonderheden en inmiddels 19 weken zwanger.

De keuze is erg persoonlijk, overleg goed met je artsen wat je risico’s en mogelijkheden zijn.

Owja ik werd steeds gevraagd naar klachten als pijn en branderig gevoel van onderen: hier heb ik geen last van gehad maar schijnt wel een bekende bijwerking te zijn.
Dankjewel voor het delen van je ervaring Thol. Hier ben ik inderdaad naar op zoek om beter vragen te kunnen stellen en door te vragen. Vanmiddag mijn afspraak met de gyn.
Hoe gaat het nu met je en welke keuze heb je gemaakt?
Ik ga toch een lisexcisie doen. Ik heb overleg gehad met de artsen in Gent. Ik mag pas een nieuwe icsi doen als ik me heb laten behandelen met een lisexcisie. Ik heb dus geen andere keus.
Het is goed zo. Ik word begin oktober geholpen.

Mijn man begint nu te twijfelen of we wel een nieuwe icsi poging moeten doen, aangezien door de lisexcisie de kans op vroeggeboorte hoger wordt. Ik heb me voorgenomen eerst de lisexcisie te doen en dan pas te kijken of we door willen voor een nieuwe icsi poging.

Bedankt voor jullie meedenken!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven