Gezondheid alle pijlers

Is een glas rode wijn per dag gezond?

30-12-2014 11:13 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een glaasje rode wijn op zijn tijd is echt heerlijk, het liefst drink ik iedere avond een glas (soms 2). Maar is het echt gezond? Ik had altijd mijn twijfels. Nu stuitte ik op dit bericht: http://www.wijn.nu/algemeen/gezond-leve ... n-per-dag/

Het lijkt er toch echt op dat iedere dag een glaasje niet zo slecht is, of heb ik het mis?

Zijn er meer die iedere dag een glaasje wijn drinken?
quote:watzalhetnuweereenszijn schreef op 30 december 2014 @ 14:51:

Van roken krijg je 100% zeker longkanker, maar veel mensen zijn voor die tijd overleden aan iets anders.

Van leven krijgen mannen trouwens 100% zeker prostaatkanker, maar meestal zijn ze voor die tijd al overleden aan wat anders.daar is geen bewijs voor, ook dat zijn aannames
quote:lilalinda schreef op 30 december 2014 @ 14:45:

[...]

Maar als jij 5 kilo appels eet, krijg je ook flink buikpijn

en van te veel water drinken ga je ook hardstikke dood

Het punt met 100% zeker-weten gezond eten, is dat niemand kan aantonen wat nou echt gezond is. En ook dingen die ongezond zijn (roken) ga je niet 100% zeker weten dood aan.

We doen aannames en volgen aanbevelingen die over een paar jaar weer volstrekt onzinnig blijken te zijn (Joris Drie Pinter), omdat het echt onderzoeken wat gezond eten is, onmogelijk is.

En qua wijn?

Ach, mijn gevoel zegt, dat als jij elke dag een glas wijn wil drinken en je daar goed bij voelt, dat je dat vooral moet doen. En ik kan niet onderbouwen waarom (het is mijn gevoel), maar er is hier niemand die kan bewijzen, dat als iemand elke dag een glas wijn drinkt, die persoon 100% zeker 5 jaar eerder dood gaatAch alsjeblieft zeg. Die 100% heb je nergens voor nodig. Jij kunt niet ontkennen dat dagelijks een watermeloen beter voor je is dan een fles wij. En dat dagelijks een stronk broccoli eten beter voor je is dan een pakje sigaretten roken.
quote:watzalhetnuweereenszijn schreef op 30 december 2014 @ 14:51:

Van roken krijg je 100% zeker longkanker, maar veel mensen zijn voor die tijd overleden aan iets anders.

Van leven krijgen mannen trouwens 100% zeker prostaatkanker, maar meestal zijn ze voor die tijd al overleden aan wat anders.

Sjonge, wat een lekkere nutteloze beweringen.

Als we oneindig zouden leven en niet dood zouden gaan aan kanker, zouden we na een poosje allemaal zo ongeveer alle mogelijk vormen van kanker hebben, roker of niet-roker.

Als je maar lang genoeg doorleeft gaan overal cellen woekeren.
quote:matroesjka_ schreef op 30 december 2014 @ 15:06:

[...]

Ach alsjeblieft zeg. Die 100% heb je nergens voor nodig. Jij kunt niet ontkennen dat dagelijks een watermeloen beter voor je is dan een fles wij. En dat dagelijks een stronk broccoli eten beter voor je is dan een pakje sigaretten roken.je trekt het in het belachelijke, het ging over of 1 glas wijn gezond/ongezond is. En daar is geen antwoord op.
Inderdaad lilalinda, het ging inderdaad over een of twee glazen wijn per dag

We kunnen dus wel concluderen dat een glaasje wijn per dag dus niet ongezond is zoals op Wijn.nu, dat stelt me gerust!
Wji van WC eend
Op deze website zag ik ook nog allemaal redenen waarom rode wijn goed voor je is :

http://www.preventievegezondheidszorg.com/wijn.php
quote:Nytje schreef op 30 december 2014 @ 16:02:

Op deze website zag ik ook nog allemaal redenen waarom rode wijn goed voor je is :

http://www.preventievegezondheidszorg.com/wijn.php

Op internet kan ik ook bewijs vinden dat het Vliegend Spaghettimonster echt bestaat. Dat wil nog niet zetten dat het waar is.

Het lijkt erop dat je je alcoholgebruik aan het goedpraten bent en volgens mij is dat geen goed teken.
quote:nerdopviva schreef op 30 december 2014 @ 16:05:

[...]

Op internet kan ik ook bewijs vinden dat het Vliegend Spaghettimonster echt bestaat. Dat wil nog niet zetten dat het waar is.

Het lijkt erop dat je je alcoholgebruik aan het goedpraten bent en volgens mij is dat geen goed teken.+1
quote:matroesjka_ schreef op 30 december 2014 @ 15:59:

Wji van WC eend

[...]

Het lijkt erop dat je je alcoholgebruik aan het goedpraten bent en volgens mij is dat geen goed teken.Eens inderdaad. En wanneer je boven één glas per dag uitkomt slaan alle positieve effecten alweer om naar negatieve effecten, dus als je geen maat kunt houden kun je maar beter helemaal niet drinken.
ik drink bij tijd en wijle wel eens een glas gegiste druivensap( rode wijn). Het houd de bloed dun zeg ik altijd. af en toe 1 glaasje kan echt geen kwaad.
Is deze uitzending al genoemd!?

[...]

Het lijkt erop dat je je alcoholgebruik aan het goedpraten bent en volgens mij is dat geen goed teken.

mwoah, als er geen probleem is (en ik zie het probleem niet, zolang TO niet als dronken zwerver voor de Albert Heijn staat), moet je ook geen probleem zoeken.

TO's alcoholgebruik is in veel culturen niet problematisch, ze heeft er zelf geen problemen mee.

Misschien slim (zeg ik, zonder wetenschappelijke onderbouwing) om af&toe een alcoholloze dag in te lassen. Zodat je lever even rust heeft. Pak een vast dag in de week. Maandag=geen-alcohol-dag
Je moet inderdaad geen fles wijn per dag gaan drinken dan heb je een probleem, maar een glaasje per dag lijkt toch niet zoveel kwaad te kunnen.
quote:Nytje schreef op 30 december 2014 @ 16:17:

Je moet inderdaad geen fles wijn per dag gaan drinken dan heb je een probleem, maar een glaasje per dag lijkt toch niet zoveel kwaad te kunnen.Maar dat was je originele vraag niet. Je vraag was of het gezond is!
Ik word er in ieder geval vrolijk van en een goed humeur is gezond dus: ja
Er is wel onderzoek dat aantoont dat matig alcoholgebruik geassocieerd is met lagere kans op hart- en vaatziekten. Maar een associatie geeft geen oorzaak-gevolg verband. Mogelijk houden mensen die met mate kunnen drinken er ook andere goede gewoonten op na.

Of alcohol heeft daadwerkelijk een bloeddrukverlagend effect oid, maar dat weet ik eigenlijk niet. De American Heart Association raadt in ieder geval af te beginnen met drinken als je nog niet drinkt.

Bovendien zijn er juist weer soorten kankers geassocieerd met alcoholgebruik, maar misschien ook alleen met misbruik. Dus veel nuttige informatie heb ik niet te bieden
quote:riannerianne schreef op 30 december 2014 @ 11:50:

[...]

Laatste alinea uit deze tekst:

Lust je geen alcohol of raak je om andere redenen nooit een glas aan? Begin dan zeker niet te drinken in de hoop daarmee een hartaandoening te voorkomen. Dat kan je ook op andere manieren doen: neem voldoende beweging, vermijd voedsel met veel verzadigd vet, rook niet en ga stress uit de weg.Klopt. Maar TO gaf aan van rode wijn te houden en het te drinken.
quote:Nytje schreef op 30 december 2014 @ 11:56:

Ik hoef me de dus geen zorgen te maken lees ik wel, ik dacht altijd dat als je iedere dag alcohol drinkt dat dat slecht was, maar het valt mee dus !

In het bericht staat ook dat rode wijn drinkers intelligenter zijn:

5. Rode-wijndrinkers zijn intelligenter

Rode wijn scherpt de geest. Bij vrouwen die een halve fles rode wijn per dag drinken, functioneren de hersenen beduidend beter dan bij geheelonthouders. Rode wijn zorgt namelijk voor een betere doorbloeding van de hersenen en dat maakt het cognitieve functioneren beter.
Van roken krijg je 100% zeker weten longkanker? Wat is dat nu weer voor domme uitspraak?

Een ding is zeker: van leven ga je dood.

PS: Ik voel geen enkele behoefte om 100 jaar te worden.

Proost!
Qua roken, weet ik 1 ding trouwens wel zeker: rokers stinken, brrr
Ik ben blij dat ik gestopt ben, nu ben ik af van dat verlangen, wat ik soms in de middag al had.

Dat stomme roesje waar je in terecht komt, met lekker snel en veel redeneren.

Rode wangetjes, helemaal happy.

En daarna hartstikke moe en niet lekker kunnen slapen.

En dan dronk ik er maar 2, in het weekend 3.

Ook ik zocht naar bevestiging dat het gezond is, maar volgens mij is het gewoon gif.
het is hier binnen beter dan buiten
Bettypage: jij voelde je er dus niet lekker bij. Dan is het beter om het niet te doen.

Iemand die zich er wel goed bij voelt, daar is niks mis mee.
Natuurlijk, iedereen moet doen wat hij zelf wil. Maar ik vraag me wel altijd af waarom iemand zich er zo goed bij voelt.

Er zijn best veel mensen die willen dat het gezond is.
het is hier binnen beter dan buiten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven