Gezondheid alle pijlers

Jonge moeders met burn outs

24-04-2018 07:05 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik willen graag aan kinderen beginnen echter maakt het mij best bang dat bijna alle jonge moeders die ik ken een burn out hebben of hebben gehad. Hoe komt dat toch? Kunnen vrouwen te moeilijk nee zeggen als het niet meer gaat? Is er teveel financiële druk zodat ze teveel blijven werken? Hoe voorkom je het? En wat zijn jullie ervaringen ermee?
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Alle reacties Link kopieren
Dan zijn al die moeders trutjes. Ik ken er twee met een burn out en die zijn 50.
Ik ken juist geen enkele moeder die een burn out heeft. Dat kun je je meestal in die situatie niet permitteren.

De mensen die ik ken met een burn out zijn eind twintig, begin dertig en hebben zich enkele jaren vol ingezet voor hun carrière en komen daar nu op terug.

Het krijgen en hebben van kinderen is zeer veeleisend in combinatie met een baan, een relatie en een sociaal leven, maar het houdt je wel met beide voeten op de grond, geeft structuur en betekenis. Het wordt heel duidelijk wat belangrijk is en waar je prioriteit ligt.

Ik zou dus niet om deze reden afzien van je wens een kind te krijgen (als dit je wens is).
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat je het gaat proberen om zwanger te worden. Maar ben je bang dat je tegen een burnout aan zit omdat je het dan vraagt?
Ik heb zelf ook een burnout gehad.. en ik heb nog geen kinderen. Iedere burn-out is anders. Het kan werk- of prive gerelateerd zijn of juist een combinatie. Wij zijn wel bezig met kinderen.. maar toch heeft het zo moeten zijn dat ik nog niet zwanger ben. Want het is niet gezond om een kind in ke buik te hebben met zoveel stress in je lichaam. Het is toch wel belangrijk dat lichaam en geest op 1 lijn liggen.
Burnout kan je voorkomen door optijd aan de bel te trekken. Grenzen stellen en je rust zoeken. Als je eenmaal te ver bent duurt het wel weer ff voordat je eruit bent.
Alle reacties Link kopieren
Laat dat je kinderwens niet stoppen.
Leg je angst ter zijner tijd bij je verloskundige. Komt echt goed :-D
Het ligt misschien wel niet aan het moederschap dat die vrouwen een burnout krijgen maar aan het vaderschap (of de invulling daarvan)

:lightbulb:
Een burn-out ontstaat door langdurige overbelasting en is vaak een combi van werk en privé gerelateerde factoren. Een druk gezinsleven kan daar aan bijdragen, maar is meestal niet de directe aanleiding voor een burn-out.
Het zijn de verwachtingen die je jezelf oplegt. Als jij bijvoorbeeld een drukke baan hebt en moeilijk nee kan zeggen dan kan dat een risicofactor zijn. Vooral als je daarnaast vind dat je ook het huishouden moet doen, je kinderen moet vermaken enz.

Mijn burn-out is niet direct werkgerelateerd maar komt voort uit jarenlange stress in de privesfeer en een hoge mate van perfectionisme die ik daardoor heb ontwikkeld. Het krijgen van kinderen heeft hier niets mee te maken.

Verder noem je nu specifiek vrouwen, maar er zijn ook genoeg (jonge) mannen die een burn-out hebben.

Laat de angst voor een burn-out vooral niet je kinderwens in de weg staan. Tenzij je nu al het gevoel hebt dat je overspannen bent. Ga in dat geval je leven eens goed bekijken en zoek eventueel hulp.
Andersom schreef:
24-04-2018 07:27
Het ligt misschien wel niet aan het moederschap dat die vrouwen een burnout krijgen maar aan het vaderschap (of de invulling daarvan)

:lightbulb:
Hier zit denk ik wel een kern van waarheid in.
Alle reacties Link kopieren
Hier op jonge leeftijd (25) moeder geworden en nu zwanger van de tweede. Het is druk en veeleisend; ik werk 32 uur per week, sport, zing en wil mijn sociaal leven op orde houden.. maar met stip staat mijn gezin op 1. Als ik mij niet prettig voel blijf ik een avondje thuis of zeg ik een afspraak met vriendinnen af.. ik denk dat je leert om prioriteiten te stellen vanuit de liefde voor je kinderen in plaats van dat je dit voor jezelf niet zou doen. Want eerlijk is eerlijk; ik ben voor mezelf hard ingesteld en vind dat ik gewoon door moet gaan maar weet dat mijn gezin er aan het einde van de rit niets aan heeft wanneer ik instort door eigenwijs te zijn.
En ook ik ken genoeg die een burn out hebben gehad maar niemand daarvan had kinderen.. vreemd eigenlijk omdat je leven dan nóg vele malen ‘drukker’ is..
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
24-04-2018 07:27
Het ligt misschien wel niet aan het moederschap dat die vrouwen een burnout krijgen maar aan het vaderschap (of de invulling daarvan)

:lightbulb:
Zou inderdaad ook kunnen! Wij werken allebei evenveel en zorgen ook voor een fijne verdeling van zorg/huishouden waar we allebei tevreden over zijn.. als een man van zijn vrouw verwacht naast werk nog een traditioneel huishouden er op naast te houden lijkt mij dat ook meer stressvol.
Lil0u schreef:
24-04-2018 07:22
Ik ken juist geen enkele moeder die een burn out heeft. Dat kun je je meestal in die situatie niet permitteren.
En dat is precies het gevaar. Een burn-out overkomt je. Door te zeggen dat je het je niet kan permitteren loop je het risico dat je signalen gaat negeren. Het is geen keuze. Je staat op een dag op of je zit achter je bureau of ligt s avonds in bed en opeens is het op. Je lichaam stopt ermee, je hoofd draait overuren en je kan niets meer. En het hebben van kinderen verandert daar niets aan.
Andersom schreef:
24-04-2018 07:27
Het ligt misschien wel niet aan het moederschap dat die vrouwen een burnout krijgen maar aan het vaderschap (of de invulling daarvan)

:lightbulb:
Dat is niet het enige. De kritiek wordt vaak gegeven over vrouwen. Het is eigenlijk nooit goed: je werkt teveel (je laat je kinderen opvoeden door kdv/bso) of juist te weinig (financieel afhankelijk), je moet aantrekkelijk blijven voor je man, maar veel sporten of aan je uiterlijk doen is ook gek. Je doet teveel in huis (huissloof, ouderwets) of juist te weinig (vies huis en: lui zeg, vroeger deden we dat er gewoon bij) etc etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu bijna een jaar moeder, werk 32 uur en heb daarnaast ook nog tijd voor een sociaal leven, sport en zelfs vrijwilligerswerk. Wij hebben dan ook een makkelijk kind dat goed slaapt (tot dusver!), dat scheelt enorm. Op het kdv gaat het goed en mijn werkgever is relaxed en soepel als er een keer wat is met ziekte bijvoorbeeld.
Maar ook moeders die ik ken die werken met 'moeilijke' kinderen (reflux, slecht slapen etc) vinden het pittig, maar geen burnout. Je moet wel scherper je prioriteiten stellen en keuzes maken merk ik nu we een kind hebben. Gezin en relatie staan voor mij op één. Sommige mensen van vroeger zie ik wat minder, maar daar zijn anderen (vaak met kinderen) voor in de plaats gekomen. Je komt gewoon in een andere levensfase. En als je meebeweegt en aanvoelt of je in balans bent en zo niet, wat je daaraan zou kunnen doen, ben je al een heel eind. Alleen jij weet waar je je goed bij voelt en je moet dan ook echt lak hebben aan wat anderen vinden. Dat kan ook een stressbron zijn.
Lil0u schreef:
24-04-2018 07:22
Ik ken juist geen enkele moeder die een burn out heeft. Dat kun je je meestal in die situatie niet permitteren.

De mensen die ik ken met een burn out zijn eind twintig, begin dertig en hebben zich enkele jaren vol ingezet voor hun carrière en komen daar nu op terug.
Hier net zo.

Wij hebben trouwens een redelijk pittig kind dus ligt hier de focus nu op gezin en werk. Mijn sociale leven staat op een laag pitje.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken weinig jonge moeders met een burnout. Wel veel collega's gezien met een burnout en die waren ook moeder, maar die kinderen en collega's waren al wat ouder en die burnouts waren allemaal werk gerelateerd.
Alle reacties Link kopieren
Ik durf te stellen dat mijn kind mij heeft behoed voor een burn-out.
Werk was ontzettend stressvol, functioneerde bij periodes niet goed meer, maar thuis had ik het heerlijk: vrolijk kind, afleiding, plezier.
Zonder kind had ik thuis alle tijd gehad om op de bank te ploffen, te piekeren en de boel de boel te laten.
Overigens heeft het er wel voor gezorgd dat ik op het werk veeeeeeel te ver over m'n eigen grenzen ben gegaan. Dat kost wat werkt om weer te fixen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken geen moeders met burn out, wel vriendinnen zonder kinderen met burn out.
In tegenstelling tot een reactie hierboven vind ik juist dat het leven als moeder helemaal niet drukker is. Rustiger juist.
Voordat ik moeder was werkte ik fulltime, boodschappen 's avonds of in het weekend, uitgebreid sociaal leven.
Sinds 4 jaar werk ik parttime. Op vrije dagen doe ik de boodschappen, onderhoud ik contacten etc. En dat sociale leven is wat minder uitbundig geworden (maar nog zeker steeds volop aanwezig).

Komt goed hoor!
.
Alle reacties Link kopieren
joh, en dan krijg je een burn out en dan? Gaat ook weer over.
Alle reacties Link kopieren
Yep hier ook een moeder die eeen burn out heeft gehad.
Door het werk van mijn man, is hij alleen de weekenden thuis.
Door de week sta ik er alleen voor.

Het was bij mij een combi van....jarenlange ellende op het werk, meerdere bijna faillissementen en toen een overname. Dit gaf veel stress.
En thuis alles zo goed als alleen draaiende houden, daarnaast nog willen sporten, het huis moest altijd keurig zijn (heb een hekel aan viesheid en rommel) en het hebben van 2 kinderen met de bijbehoren verplichten van sportclubjes, logopedie etc.
Het was gewoon teveel.

Ik ben minder gaan werken, ik sport niet meer...en tja ben 10 kilo aangekomen...maar interesseert me nu even niet, beter mij goed voelen dan slank zijn en ongelukkig.
Op het werk zijn wel gelukkig nu in een rustiger vaarwater en thuis laat ik nu ook wel eens de boel de boel.

Tja...lesson learned!
lilalinda schreef:
24-04-2018 08:25
joh, en dan krijg je een burn out en dan? Gaat ook weer over.
Zo te horen heb je er zelf geen gehad.
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
24-04-2018 08:47
Zo te horen heb je er zelf geen gehad.
zit jij er even naast zeg
lilalinda schreef:
24-04-2018 08:49
zit jij er even naast zeg
Van een echte burn out kun je jarenlang last hebben. Mijn lichaamsfuncties vielen uit ( slokdarm) ziekenhuis, infuus. Maanden werkte mijn slokdarm niet. En zelfs dat heette volgens de arts nog zware overspannenheid en geen burn out . Dus ja dat doe je gewoon even toch?
Zoals jij dat zegt dan, alsof het niet uitmaakt.
Ik denk dat de term "burn out" onterecht wordt gegeven tegenwoordig. IPv overspannen. Bij een burn out kom je namelijk amper je bed nog uit.
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
24-04-2018 08:51
Van een echte burn out kun je jarenlang last hebben. Mijn lichaamsfuncties vielen uit ( slokdarm) ziekenhuis, infuus. Maanden werkte mijn slokdarm niet. En zelfs dat heette volgens de arts nog zware overspannenheid en geen burn out . Dus ja dat doe je gewoon even toch?
Zoals jij dat zegt dan, alsof het niet uitmaakt.
dat zeg ik niet
Ik probeer TO te laten relativeren: Ten eerste is de kans dat ze een BO krijgt niet groot, en ten tweede kom je er weer door heen.

En er zijn mensen (ik) die er sterker uitkomen. Omdat ze vanaf dat moment hun grenzen kennen. (niet dat ik nu iedereen wil aanraden om eerst flink de bodem te raken hoor)
Alle reacties Link kopieren
Ik kenngeen enkele jonge moede

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven