Gezondheid alle pijlers

Katheter? Vleesboom? Ziekenhuis?

11-11-2020 14:44 382 berichten
Hey allemaal,

Ik wil echt even mijn ei kwijt hoor. Ik kon vanochtend ineens niet meer plassen. Nu heb ik dat al langer s'ochtends, dat het wat moeizaam gaat. Lang duurt voordat mijn blaas leeg is en ik moest er ook vaak flink voor persen.
De rest van de dag had ik daar nooit meer last van. Ik had het daar twee weken geleden al eens met de huisarts over gehad maar zij had niet echt een idee wat het kon zijn en er speelden toen ook andere dingen dus we zijn er verder niet op door gegaan.
Afijn, ik dus de huisarts gebeld vanochtend en mocht urine komen inleveren. Daar bleek niets uit, geen blaasontsteking. Ze wilden me al afschepen met een paracetemolletje maar dat pikte ik niet. Ik stond erop mijn dokter te zien. Gelukkig kon dat ook.

Na lang wachten had ze tijd ( haar lunchpauze, arme vrouw ) en ze heeft een echo gemaakt. Mijn blaas was enorm vol ( goh ) en moest eerst leeg. Dus een katheter gekregen. Dat voelde niet lekker maar toch ook wel want de blaas werd eindelijk leeg en de pijn trok weg.
Daarna heeft ze beter kunnen kijken maar mijn baarmoeder zag er niet goed uit, was erg vergroot ( ben niet zwanger, heb vanochtend nog een test voor de zekerheid gedaan en er was ook geen teken van zwangerschap op de echo ) en er zat een soort solide massa.
Maar ze kon het niet goed zien dus ik moet morgenochtend naar het ziekenhuis, afdeling gynacologie.
Zelf denkt ze aan een vleesboom ( en dus dat ik geopereerd moet worden ). De katheter moet ik tot morgenochtend in houden.
Maar wat een ongelooflijk onding zeg. Ik probeer hem handig mee te sjouwen maar niets zit lekker, hij glijd steeds van mijn been af ( ook als ik hem over mijn broek vast maak ) en hij loopt nog steeds snel vol.

Heeft iemand tips hoe je makkelijk met zo'n ding om kan gaan? Logistiek gezien.
Ik zit echt even in de stress en paniek voor morgen hoor, ben zo bang dat het iets ernstigs zal zijn. Kan echt wel even janken. :'(
Heb ik ook al gedaan trouwens. Heb een enorme ziekenhuisfobie dus dat helpt ook niet echt mee.
In_Tenebris schreef:
11-11-2020 15:38
Lieve Madrid, las het vanmorgen al en kon me niet voorstellen wat dat zou kunnen zijn. Klote om te moeten wachten op onderzoeken en logisch dat je je zorgen maakt, dat zal iedereen wel hebben in dit geval. Rationaliseren als je gedachtes alle kanten opgaan is makkelijker gezegd dan gedaan. Een serie kijken lijkt me ook lastig, ik zou zelf eerder kiezen voor wat muziek en lekker meezingen. Dan is er geen plaats voor die andere gedachtes. Op dit soort momenten moet je eigenlijk niet alleen zijn en 100x hetzelfde kunnen zeggen tegen iemand. Veel sterkte en :hug:
Wat lief, dank je wel. :redrose:

Ik vind het wachten ook het ergste. Niet weten waar ik aan toe ben. Ben ook blij dat ik morgen al terecht kan.
Heb ik mazzel mee denk ik. Het feit dat mijn dokter nogal bezorgd keek stelde me niet echt gerust.
Ik wil eigenlijk niet stil zitten, ik zit voor geen meter met dat ding. Lopen is fijner.

Ik vind het normaal heerlijk om alleen te zijn maar nu ook even niet nee.
Het kleine meisje in mij wil haar moeder. :'(
Misschien maar even Queen opzetten ja. Even mee schreeuwen.
Alle reacties Link kopieren
Katheter zak vast maken aan broeken elastiek.
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
Sterkte Madrid! Ik hoop dat het meevalt morgen :hug:
ririanneke schreef:
11-11-2020 15:44
Zou net onder de knie doen, zit prettiger. En de slang fixeren met Leukopor zodat er niet te veel beweging in zit, daardoor kun je een raar gevoel in je blaas krijgen. Hoe veel ml is de zak die je er nu aan hebt? Met alleen een dagzakje van 500 ml ga je de nacht niet doorkomen denk ik. Nachtzakken kan vaak 1.5 liter in. Trouwens sterkte morgen!
Ik heb een zak van 2 liter gelukkig, dat is wel fijn. Hij loopt nog steeds snel vol trouwens, heb hem al vier keer geleegd toen hij op 350 ml zat.
Ik heb hem nu goed vast zitten met verband. Heb geen auto dus langs de poli rijden wordt lastig. Maar goed, heb het nu opgelost. Ik verzin altijd wel wat met een creatieve oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Met een 2 liter zak snap ik dat het niet comfortabel zit, daarom zijn dagzakken vaak kleiner zodat het makkelijker in een broekspijp past en je het overdag vaker kunt legen.
Madrid87 schreef:
11-11-2020 15:53
Ik heb een zak van 2 liter gelukkig, dat is wel fijn. Hij loopt nog steeds snel vol trouwens, heb hem al vier keer geleegd toen hij op 350 ml zat.
Ik heb hem nu goed vast zitten met verband. Heb geen auto dus langs de poli rijden wordt lastig. Maar goed, heb het nu opgelost. Ik verzin altijd wel wat met een creatieve oplossing.
Je hoeft de dag/nachtzak echt niet te legen bij 350ml hoor, ook al voelt dat misschien al behoorlijk vol. Evt wel verstandig dat als je gaat slapen dat je halverwege de nacht een wekkertje zet en dan in een emmer naast je bed even de zak leegt. Gewoon om een nat bed te voorkomen. Goed vastmaken aan je been in de nacht, zodat het niet gaat draaien en vooral niet dubbel kan klappen, dan kan de urine niet doorlopen.

Sterkte, veel spanning, kan ik me voorstellen :flower:
Madrid87 schreef:
11-11-2020 15:45
Wat lief, dank je wel. :redrose:

Ik vind het wachten ook het ergste. Niet weten waar ik aan toe ben. Ben ook blij dat ik morgen al terecht kan.
Heb ik mazzel mee denk ik. Het feit dat mijn dokter nogal bezorgd keek stelde me niet echt gerust.
Ik wil eigenlijk niet stil zitten, ik zit voor geen meter met dat ding. Lopen is fijner.

Ik vind het normaal heerlijk om alleen te zijn maar nu ook even niet nee.
Het kleine meisje in mij wil haar moeder. :'(
Misschien maar even Queen opzetten ja. Even mee schreeuwen.

Zo begrijpelijk! Natuurlijk wil je nu even een arm om je heen! Queen is natuurlijk sowieso een goed idee, lopen ook. Dat valt ook nog eens te combineren. In principe dat schreeuwen ook, maar dat zou ik niet overal doen.

Dat de dokter snel doorpakt zal ook wel te maken hebben met het feit dat je vrij acuut niet meer kan plassen denk ik. Dat is iets wat snel opgelost moet worden. Een katheter is natuurlijk ook maar een noodoplossing. Ik ben in ieder geval druk aan het duimen voor je!
Alle reacties Link kopieren
Wat ontzettend naar. Tuurlijk schiet je hiervan in de stress. Veel sterkte morgen!
Alle reacties Link kopieren
Och Madrid, wat een naar verhaal! Sterkte morgen in het ziekenhuis! :hug:
JonathanStrange schreef:
11-11-2020 15:58
Je hoeft de dag/nachtzak echt niet te legen bij 350ml hoor, ook al voelt dat misschien al behoorlijk vol. Evt wel verstandig dat als je gaat slapen dat je halverwege de nacht een wekkertje zet en dan in een emmer naast je bed even de zak leegt. Gewoon om een nat bed te voorkomen. Goed vastmaken aan je been in de nacht, zodat het niet gaat draaien en vooral niet dubbel kan klappen, dan kan de urine niet doorlopen.

Sterkte, veel spanning, kan ik me voorstellen :flower:
Top, dank je voor de tips. Het voelt allemaal erg surrealistisch.
Ik denk dat ik sowieso niet veel zal slapen vannacht maar die wekker ga ik zetten.

Ja de stress voert het hoogtij inderdaad. Kan echt niet meer nadenken. Gelukkig is iedereen om me heen super lief.
Mijn kat vind het allemaal super interessant, die slang. Auw. :P
Sterkte morgen!
In_Tenebris schreef:
11-11-2020 15:59
Zo begrijpelijk! Natuurlijk wil je nu even een arm om je heen! Queen is natuurlijk sowieso een goed idee, lopen ook. Dat valt ook nog eens te combineren. In principe dat schreeuwen ook, maar dat zou ik niet overal doen.

Dat de dokter snel doorpakt zal ook wel te maken hebben met het feit dat je vrij acuut niet meer kan plassen denk ik. Dat is iets wat snel opgelost moet worden. Een katheter is natuurlijk ook maar een noodoplossing. Ik ben in ieder geval druk aan het duimen voor je!
Ik kon wel een beetje plassen maar het stelde niet veel voor nee. Ik vind het ook heel fijn dat ik morgen al mag en niet nog weken hoef te wachten.
Bedankt voor al jullie knuffels en het duimen. Ik ga nu even wat anders doen. Maar jullie reacties helpen echt. :heart:
Ten eerste een :hug:
Ziet de katheter eruit als een dubbel-J katheter ( het zakje )?

Zoja, dan kun je misschien met 'dubbel-J katheter" als trefwoord op meerdere tips googlen.
Hou je taai, het is voor even en ik wens dat je snel van al die narigheid af bent.
Beterschap :redrose:
Alle reacties Link kopieren
Lieve Madrid, wat ellendig zeg :hug:
Logisch dat je hartstikke geschrokken bent en in de stress zit.
Wel fijn dat je morgenochtend al terecht kan en daardoor hopelijk ook snel duidelijkheid.
Ik denk aan je, heel veel sterkte.
...
De tip van het vastbinden aan je been heb je al gehad, maar het is ook handig om de slang bij je lies even vast te tapen zodat de katheter niet teveel beweegt in je urinebuis en blaas, zodat er zo min mogelijk irritatie optreedt.

Een verblijfskatheter geeft een grotere kans op blaasontsteking, dus let ook daarop.

Ik kan al driekwart jaar niet meer zelf plassen en katheteriseer mezelf. Die verblijfskatheter vond ik echt verschrikkelijk dus ik was zo blij dat de uroloog met het aanbod van zelfkatheterisatie kwam.
Bij mij is de oorzaak neurologisch.

Sterkte bij de gynaecoloog, hopelijk kan die snel uitsluitsel geven over de oorzaak van je mictieproblemen.

Edit: er zijn ook katheters met een afsluitertje, zodat je er geen zak aan hoeft te hangen maar gewoon af en toe zelf je blaas kunt legen. Dan heb je dus wel een verblijfskatheter, maar geen zak aan je been. 's Nachts hang je er dan wel een nachtzak aan.
anoniem_63b4a43693bc3 wijzigde dit bericht op 11-11-2020 16:54
16.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
11-11-2020 15:02
Nee zitten geen bandjes bij. Vast tapen is ook een idee ja.
Vreemd want er horen wel 2 brede (2 a 3 cm) elastieken bij te zitten met knopen eroo.
Deze moet je aan de bovenkant van je zakje erdoor rijgen zeg maar.
Froezel schreef:
11-11-2020 16:53
Vreemd want er horen wel 2 brede (2 a 3 cm) elastieken bij te zitten met knopen eroo.
Deze moet je aan de bovenkant van je zakje erdoor rijgen zeg maar.
Ik kreeg er ook geen bandjes bij toen. De huisarts was creatief met verband. De meeste huisartsen hebben heel weinig katheterisatiemateriaal op voorraad, werd mij verteld.
Alle reacties Link kopieren
Froezel schreef:
11-11-2020 16:53
Vreemd want er horen wel 2 brede (2 a 3 cm) elastieken bij te zitten met knopen eroo.
Deze moet je aan de bovenkant van je zakje erdoor rijgen zeg maar.
Ze heeft een nachtzak. Meestal krijg je daar geen beenbandjes (vaak wel een bedhaak) bij omdat die naast het bed ligt/hangt.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Wat naar, Madrid87 en wat lijkt zo'n katheter me akelig......
Wat betreft de 'massa' die op de echo te zien was: ik bleek vorig jaar bij een echo ook zo'n massa te hebben. Internist zei meteen dat het hoogstwaarschijnlijk om een vleesboom zou gaan en tijdens een afspraak bij gyn, enkele maanden later, werd dit (gelukkig) bevestigd. Een vleesboom ter grootte van een sinaasappel. Behalve veel bloedverlies tijdens menstruatie heb ik nauwelijks klachten, maar sinds enkele maanden heel af en toe dat ik plassen wat moeizamer gaat.

Bij mij laten ze dat ding (voorlopig) zitten, omdat ze er vanuit gaat dat de overgang niet zo lang meer op zich laat wachten en vleesbomen dan vaak kleiner worden. Als het plassen meer problemen gaat opleveren, ga ik wel aan de bel trekken, want dat ding groeit ondertussen nog wel door.

Ik hoop voor jou ook dat het een vleesboom blijkt te zijn, maar ik snap je stress heel goed! Fijn dat je moeder meegaat. Sterkte vanavond/vannacht en morgen natuurlijk :hug:
Bedankt voor je verhaal sterrenstof.
Fijn voor je dat je niet geopereerd hoefde te worden, daar hoop ik ook echt op.
Ik ben nu gek genoeg heel rustig, al een hele tijd. Ik denk er bewust amper aan.

Net dacht ik even dat hij los gekomen was maar het was bloed van mijn menstruatie dat langs mijn been liep omdat de katheter slang ervoor zorgt dat mijn ondergoed niet goed aansluit. Het is een grote smeerboel, bleh. Balen dat ik net op de tweede dag van mijn menstruatie zit, dan bloed ik als een rund.

Bridge, wat een heftig verhaal zeg, het lijkt me echt vreselijk om altijd met zo'n ding in te moeten leven. Ben je er wel aan gewend of blijf je last houden?
Respect hoor, ik besef me steeds meer dat ik echt dankbaarder moet zijn voor mijn redelijk goede gezondheid ( ervan uit gaande dat het geen kanker is ).

Chronisch ziek zijn is mijn ergste nachtmerrie.
Henk-en-Roelie schreef:
11-11-2020 16:17
Ten eerste een :hug:
Ziet de katheter eruit als een dubbel-J katheter ( het zakje )?

Zoja, dan kun je misschien met 'dubbel-J katheter" als trefwoord op meerdere tips googlen.
Hou je taai, het is voor even en ik wens dat je snel van al die narigheid af bent.
Beterschap :redrose:
Ik vind het daar niet op lijken. Ik durf niet te googlen naar dingen vandaag. Vertrouw mezelf niet met Google.

Bedankt voor alle knuffels weer. Ik zit een film te kijken, ga zo nog een stukje chocolade pakken.
Alle reacties Link kopieren
Madrid,

Vannacht kun je misschien de zak beter in een emmer naast je bed leggen. En check voor de zekerheid even de aansluiting van de zak naar katheter. Mocht je twijfelen, dan kun je daar ook een leukopor rondom plakken voor de stevigheid.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Tickel schreef:
11-11-2020 19:46
Madrid,

Vannacht kun je misschien de zak beter in een emmer naast je bed leggen. En check voor de zekerheid even de aansluiting van de zak naar katheter. Mocht je twijfelen, dan kun je daar ook een leukopor rondom plakken voor de stevigheid.
Goed idee ja, ga hem in een emmertje leggen en een wekker zetten voor de zekerheid.
Zal de aansluiting afplakken.
Ik weet niet of iemand het al genoemd heeft, maar een katheterzak loopt het beste af als je 'm laag legt. In je vestzak doen als je even ergens heen loopt is niet erg, maar zodra je gaat zitten toch best lager leggen dan je lichaam.
Verder is het vasttapen van de slang aan je bovenbeen inderdaad een goed idee om beweging te voorkomen, en als je het gevoel hebt dat de katheter ''hangt'' of trekt aan je blaas, kun je hem rustig proberen een cm verder in de blaas op te schuiven voordat je 'm aan je been taped.

Zet 'm op! :there:
Madrid87 schreef:
11-11-2020 19:32


Bridge, wat een heftig verhaal zeg, het lijkt me echt vreselijk om altijd met zo'n ding in te moeten leven. Ben je er wel aan gewend of blijf je last houden?
Respect hoor, ik besef me steeds meer dat ik echt dankbaarder moet zijn voor mijn redelijk goede gezondheid ( ervan uit gaande dat het geen kanker is ).

Chronisch ziek zijn is mijn ergste nachtmerrie.
Ik heb dus geen verblijfskatheter meer, maar katheteriseer mezelf als mijn blaas vol is. Dan breng ik dus zelf een katheter in zeg maar. Ik vond een verblijfskatheter ook echt verschrikkelijk hoor. Ik kon er op dag drie al niet eens meer goed mee zitten vanwege de irritatie. Ik kon mijn uroloog wel zoenen toen hij voorstelde om zelf te gaan katheteriseren. Toen hoopten we nog dat dat voor korte duur zou zijn.

Er worden hier goede tips gegeven, maar zorg er vooral voor dat je urinebuis niet geïrriteerd raakt.

Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven