Gezondheid alle pijlers

Keel klikt tijdens eten slikken

24-09-2021 13:23 436 berichten
Gisteravond besloot ik een lekkere kop Cup A Soup Champignon te drinken. Poeder in kop, water erbij, 5 minuten laten staan, en drinken maar!

Helaas leek er een gedroogde champignon nog niet goed geweekt te zijn en deze ging langzaam naar binnen. Kon het helaas niet meer naar boven slikken, nu zit het vast, en inmiddels heb ik jeuk in mijn keel.

Hoort dit niet zelf te verteren? Ook al is het gedroogd? In een kop warm water hoort het wel zacht te worden. Waarom in mijn keel dan niet?

UPDATE: Inmiddels heb ik ook een klik geluid/gevoel als ik eet en iets slik. Heb ik soms iets kapot gemaakt toen ik gisteren enthousiast probeerde het vastzittende gedroogde groente weg te slikken?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou even bellen met de huisarts. Ik klik tijdens het slikken schijnt op zich niet ongewoon te zijn aldus mijn eigen huisarts maar aangezien het nieuw is is het beter om het zekere voor het onzekere te nemen en even de huisarts te contacteren.
Alle reacties Link kopieren
Drink een kop thee en het weekt vast vanzelf los.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Kop warme thee en daarna een stuk ontbijtkoek. Mocht dat niet helpen dan kun je de huisarts bellen.
Alle reacties Link kopieren
Probeer eens te gorgelen met lauw water.
Alle reacties Link kopieren
Cola drinken kan ook wel wat doen. En anders verdwijnt het wellicht met je avondmaaltijd.
Het kan ook zijn dat het stukje champignon al (lang) weg is, maar dat het plekje in je slokdarm wat geïrriteerd is geraakt. Gaat vanzelf weer over dan.
Bedankt allemaal, mijn keel is inmiddels kriebelig nu en doet zeer.

In de middag de dokter gebeld, ik kreeg de assistente. Zij beweert dat dit binnen 48 uur vanzelf over zou moeten gaan, want 'dat soort dingen gaan meestal vanzelf over' ?!

Ze adviseerde inderdaad ontbijtkoek, voor als er iets vastzit.

De klik en irritatie in mijn keel zou door zwelling binnen in mijn keel komen, doordat ik probeerde het vastzittende eten eruit te schrapen. Daarvoor adviseerde ze waterijsjes te eten en mijn keel te koelen.

Ik heb inmiddels cola gedronken, ontbijtkoek gegeten etc. Maar begin bang te worden. Ik lees zojuist dat als er langer dan 24 uur voedsel vastzit in je keel dit tot slokdarm ontsteking kan leiden of dat het voedsel in je luchtpijp terecht kan komen. Beginnende slokdarm onsteking zou de pijn/irritatie van mijn keel kunnen verklaren.

Nu weet ik niet of er nog iets vastzit, maar mijn keel blijft zich beroerd voelen. Inmiddels toch al 21 uur verstreken.

Mijn grootste angst: Maandag mag ik weer huisarts bellen als het niet over is. Maar ben ik dan niet te laat ? En huisarts kan niets zien, dus moet doorverwijzen naar KNO, dan duurt het vast even voor ik daar terecht kan. En ondertussen ontsteekt het mogelijk verder...

Gaat een mooi weekend worden dit 😔
Alle reacties Link kopieren
pareesagabol schreef:
24-09-2021 21:12
Bedankt allemaal, mijn keel is inmiddels kriebelig nu en doet zeer.

In de middag de dokter gebeld, ik kreeg de assistente. Zij beweert dat dit binnen 48 uur vanzelf over zou moeten gaan, want 'dat soort dingen gaan meestal vanzelf over' ?!

Ze adviseerde inderdaad ontbijtkoek, voor als er iets vastzit.

De klik en irritatie in mijn keel zou door zwelling binnen in mijn keel komen, doordat ik probeerde het vastzittende eten eruit te schrapen. Daarvoor adviseerde ze waterijsjes te eten en mijn keel te koelen.

Ik heb inmiddels cola gedronken, ontbijtkoek gegeten etc. Maar begin bang te worden. Ik lees zojuist dat als er langer dan 24 uur voedsel vastzit in je keel dit tot slokdarm ontsteking kan leiden of dat het voedsel in je luchtpijp terecht kan komen. Beginnende slokdarm onsteking zou de pijn/irritatie van mijn keel kunnen verklaren.

Nu weet ik niet of er nog iets vastzit, maar mijn keel blijft zich beroerd voelen. Inmiddels toch al 21 uur verstreken.

Mijn grootste angst: Maandag mag ik weer huisarts bellen als het niet over is. Maar ben ik dan niet te laat ? En huisarts kan niets zien, dus moet doorverwijzen naar KNO, dan duurt het vast even voor ik daar terecht kan. En ondertussen ontsteekt het mogelijk verder...

Gaat een mooi weekend worden dit 😔
Loop je niet een klein beetje hard van stapel? Je keel kan ook zeer doen door het overmatig schrapen en je zou ook een virusje onder de leden kunnen hebben, dat totaal niet in verband staat met. Verder hoef je niet tot maandag te wachten, als je echt denkt dat het niet goed gaat kan je in het weekend ook de huisartsenpost bellen of in het ergste geval naar de eerste hulp gaan. Je klinkt paniekerig, vaak zorgt dat voor een hyperfocus, dat maakt het probleem vaak ook niet gemakkelijker.
Vladimir schreef:
24-09-2021 21:18
Loop je niet een klein beetje hard van stapel? Je keel kan ook zeer doen door het overmatig schrapen en je zou ook een virusje onder de leden kunnen hebben, dat totaal niet in verband staat met. Verder hoef je niet tot maandag te wachten, als je echt denkt dat het niet goed gaat kan je in het weekend ook de huisartsenpost bellen of in het ergste geval naar de eerste hulp gaan. Je klinkt paniekerig, vaak zorgt dat voor een hyperfocus, dat maakt het probleem vaak ook niet gemakkelijker.
Klopt, je hebt helemaal gelijk.

Ik richt mijn volle aandacht erop, en als ik slik ben ik voortdurend bang om een klik te horen. Dokter Google helpt natuurlijk ook niet....
Alle reacties Link kopieren
pareesagabol schreef:
24-09-2021 21:21
Klopt, je hebt helemaal gelijk.

Ik richt mijn volle aandacht erop, en als ik slik ben ik voortdurend bang om een klik te horen. Dokter Google helpt natuurlijk ook niet....
Wat beangstigt je zo aan die klik? Ik heb ook een klik bij het slikken, niet altijd maar als ik me erop focus dan hoor en voel ik het zelfs. Om je gerust te stellen.
pareesagabol schreef:
24-09-2021 21:12
Bedankt allemaal, mijn keel is inmiddels kriebelig nu en doet zeer.

In de middag de dokter gebeld, ik kreeg de assistente. Zij beweert dat dit binnen 48 uur vanzelf over zou moeten gaan, want 'dat soort dingen gaan meestal vanzelf over' ?!

Ze adviseerde inderdaad ontbijtkoek, voor als er iets vastzit.

De klik en irritatie in mijn keel zou door zwelling binnen in mijn keel komen, doordat ik probeerde het vastzittende eten eruit te schrapen. Daarvoor adviseerde ze waterijsjes te eten en mijn keel te koelen.

Ik heb inmiddels cola gedronken, ontbijtkoek gegeten etc. Maar begin bang te worden. Ik lees zojuist dat als er langer dan 24 uur voedsel vastzit in je keel dit tot slokdarm ontsteking kan leiden of dat het voedsel in je luchtpijp terecht kan komen. Beginnende slokdarm onsteking zou de pijn/irritatie van mijn keel kunnen verklaren.

Nu weet ik niet of er nog iets vastzit, maar mijn keel blijft zich beroerd voelen. Inmiddels toch al 21 uur verstreken.

Mijn grootste angst: Maandag mag ik weer huisarts bellen als het niet over is. Maar ben ik dan niet te laat ? En huisarts kan niets zien, dus moet doorverwijzen naar KNO, dan duurt het vast even voor ik daar terecht kan. En ondertussen ontsteekt het mogelijk verder...

Gaat een mooi weekend worden dit 😔
Waarom geloof je de assistente niet? Dat lijkt mij het meest logisch. Keelschrapen is ontzettend irriterend en slecht voor je keel.
Alle reacties Link kopieren
Het ergste wat kan gebeuren is een onsteking zeg je? Daar hoef je niet bang voor te zijn. Kun je maandag een kuurtje voor krijgen maar is waarschijnlijk niet eens nodig.

De champignon kan niet meer in je luchtpijp terecht komen.

Je gaat hier niet dood van.

Pak een paracetamol. Een zetpil als je niet wil klikken en ga slapen.
Vladimir schreef:
24-09-2021 21:23
Wat beangstigt je zo aan die klik? Ik heb ook een klik bij het slikken, niet altijd maar als ik me erop focus dan hoor en voel ik het zelfs. Om je gerust te stellen.
Ik heb het niet eerder zo gehad, zoals vanochtend. Ik slik, en dan klikte het, alsof het eten weer naar boven schoot of ergens tegenaan stootte.

Een normale klik zoals wanneer je keel droog is en je slikt, herken ik ook wel. Maar dit vond ik eng.

Maar ja, wie weet zijn mijn kaakspieren ook wel gespannen sinds er iets vast ging zitten...
Alecta schreef:
24-09-2021 21:26
Waarom geloof je de assistente niet? Dat lijkt mij het meest logisch. Keelschrapen is ontzettend irriterend en slecht voor je keel.
Omdat ze het niet heeft gezien.

Ik denk: Doordat ik verwoed probeerde die vastzittende champignon eruit te halen, en ik brood gedrenkt met olijfolie te hard doorslikte (keel schoot toen even in pijn) dat er iets gebroken is. Een bloedvat of iets anders in mijn keel. Of er zit een snee binnen in mijn keel of er is iets gerekt. Dat gaat niet vanzelf over lijkt me?

Ook ben ik bang dat die champignon nog ergens vastzit en de bovenkant van mijn slokdarm daardoor ontstoken raakt. Ik las bijv dit:

"If you’re unable to swallow your saliva and are experiencing distress, go to your local emergency room as soon as possible. If you’re not in distress but the food is still stuck, you can have an endoscopic procedure to remove the food within 24 hours After that, there’s risk of damage to the lining of your esophagus. Some doctors recommend coming in after 6 to 12 hours to educe the likelihood of damage and make the extraction easier."

Bron: https://www.healthline.com/health/food- ... e-remedies

Maandag of zelfs nu al ben ik dus te laat. Door schade zou ik minder goed adem kunnen halen. Ik vrees dus voor slapen vannacht 😔
greenmoustache schreef:
24-09-2021 21:29
Het ergste wat kan gebeuren is een onsteking zeg je? Daar hoef je niet bang voor te zijn. Kun je maandag een kuurtje voor krijgen maar is waarschijnlijk niet eens nodig.

De champignon kan niet meer in je luchtpijp terecht komen.

Je gaat hier niet dood van.

Pak een paracetamol. Een zetpil als je niet wil klikken en ga slapen.

Waarom denk je dat het niet meer in mijn luchtpijp kan komen?
Alle reacties Link kopieren
Omdat de kans dat die champignon daar nog zit echt heel erg klein is.
Ws voel je een lighte irritatie en lijkt het daardoor alsof er nog iets zit.

Er kan niets breken daar, iig niet door een chamignon of je eigen gefriemel.

Een gesprongen bloedvat komt vaker voor en is niet schadelijk of erg. Sommige hebben het al door een harde nies/hoestbui.
pareesagabol schreef:
24-09-2021 21:37
Omdat ze het niet heeft gezien.

Ik denk: Doordat ik verwoed probeerde die vastzittende champignon eruit te halen, en ik brood gedrenkt met olijfolie te hard doorslikte (keel schoot toen even in pijn) dat er iets gebroken is. Een bloedvat of iets anders in mijn keel. Of er zit een snee binnen in mijn keel of er is iets gerekt. Dat gaat niet vanzelf over lijkt me?

Ook ben ik bang dat die champignon nog ergens vastzit en de bovenkant van mijn slokdarm daardoor ontstoken raakt. Ik las bijv dit:

"If you’re unable to swallow your saliva and are experiencing distress, go to your local emergency room as soon as possible. If you’re not in distress but the food is still stuck, you can have an endoscopic procedure to remove the food within 24 hours After that, there’s risk of damage to the lining of your esophagus. Some doctors recommend coming in after 6 to 12 hours to educe the likelihood of damage and make the extraction easier."

Bron: https://www.healthline.com/health/food- ... e-remedies

Maandag of zelfs nu al ben ik dus te laat. Door schade zou ik minder goed adem kunnen halen. Ik vrees dus voor slapen vannacht 😔
Iets ernstigs uitsluiten kan nooit, maar je bent dus enorm je keel aan het schrapen geweest en hebt (te grote) stukken brood doorgeslikt. Enige irritatie lijkt mij logisch.

Maar als je het echt niet vertrouwt kun je dit weekeinde altijd de huisartsenpost voor advies bellen.
Maar ontbijt koek krijg je weg?
greenmoustache schreef:
24-09-2021 21:45
Omdat de kans dat die champignon daar nog zit echt heel erg klein is.
Ws voel je een lighte irritatie en lijkt het daardoor alsof er nog iets zit.

Er kan niets breken daar, iig niet door een chamignon of je eigen gefriemel.

Een gesprongen bloedvat komt vaker voor en is niet schadelijk of erg. Sommige hebben het al door een harde nies/hoestbui.
Ik hoop dat je gelijk hebt. Maar misschien herken je wel wat ik bedoel met pijnscheut in keel. Als je bijvoorbeeld hoestklachten hebt en een keer verkeerd kucht, dat je schrale keel dan even pijn doet en voelt alsof er iets schuift. Ik ben bang dat er daardoor iets kapot is gegaan.
Alecta schreef:
24-09-2021 21:45
Iets ernstigs uitsluiten kan nooit, maar je bent dus enorm je keel aan het schrapen geweest en hebt (te grote) stukken brood doorgeslikt. Enige irritatie lijkt mij logisch.

Maar als je het echt niet vertrouwt kun je dit weekeinde altijd de huisartsenpost voor advies bellen.
Ja, ik kijk even hoe het gaat. Bedankt voor het meedenken.
Arena89 schreef:
24-09-2021 21:53
Maar ontbijt koek krijg je weg?
Yes, maar moet wel toegeven dat ik het helemaal fijnkauwde, anders durf ik niet te slikken. Dus het zal niet helpen als er iets vastzit.
Alle reacties Link kopieren
pareesagabol schreef:
24-09-2021 22:13
Ik hoop dat je gelijk hebt. Maar misschien herken je wel wat ik bedoel met pijnscheut in keel. Als je bijvoorbeeld hoestklachten hebt en een keer verkeerd kucht, dat je schrale keel dan even pijn doet en voelt alsof er iets schuift. Ik ben bang dat er daardoor iets kapot is gegaan.
Er kan nauwelijks iets kapot gaan door een halfharde champignon (die er in het meest onwaarschijnlijke geval al meer dan 20 uur zit te weken). Enkel een bloedvaatje wat beschadigd is.

Irritatie aan je keel/slokdarm voelt idd al snel als pijnlijk of alsof er een obstructie zit. Jij kunt gewoon drinken en eten.

Daarbij, als je wel een ontsteking krijgt is er nog niets aan de hand. Dan krijg je desnoods een antibiotica en is het zo weer ok.

Nu drinken, ijsje eten, misschien paar lepeltjes honing om te verzachten.
greenmoustache wijzigde dit bericht op 24-09-2021 22:25
0.11% gewijzigd
pareesagabol schreef:
24-09-2021 22:15
Yes, maar moet wel toegeven dat ik het helemaal fijnkauwde, anders durf ik niet te slikken. Dus het zal niet helpen als er iets vastzit.
Geen idee. Mijn kind had een stukje lego op gegeten. Hij moest een plak ontbijtkoek opeten en water drinken van de alarmcentrale. Als dit goed ging was er niets aan de hand en hoefde hij niet gezien te worden.
greenmoustache schreef:
24-09-2021 22:20
Er kan nauwelijks iets kapot gaan door een halfharde champignon (die er in het meest onwaarschijnlijke geval al meer dan 20 uur zit te weken). Enkel een bloedvaatje wat beschadigd is.

Irritatie aan je keel/slokdarm voelt idd al snel als pijnlijk of alsof er een obstructie zit. Jij kunt gewoon drinken en eten.

Daarbij, als je wel een ontsteking krijgt is er nog niets aan de hand. Dan krijg je desnoods een antibiotica en is het zo weer ok.

Nu drinken, ijsje eten, misschien paar lepeltjes honing om te verzachten.

Het goede nieuws is dat ik na deze vervelende ervaring (als ik het overleef) nooit meer instant troep als Cup a Soup zal drinken...

Ik ga nu idd aan perenijs en voor het slapen aan de honing
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het een bloedblaar (hematoom). Daar moet je een dokter even naar laten kijken. Als je hem niet doorsteekt kan hij heel lang daar blijven zitten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven