Gezondheid alle pijlers

Keelamandelen verwijderen volwassene

24-07-2024 19:29 49 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Begin augustus worden eindelijk mijn chronisch ontstoken keelamandelen verwijderd. Hoewel ik erg uit kijk naar het resultaat, hoor ik om me heen veel heftige verhalen over de dagen en weken na de operatie.

Wie heeft deze operatie meegemaakt? Hoe was het voor jou? Heb je tips? En heeft het je veel geholpen, zo achteraf?

Dank voor jullie tips, dat helpt bij de voorbereiding! :whistle:
Alle reacties Link kopieren Quote
Het was hels (4 weken last van gehad, kon niks eten en heel veel pijn). Maar het was het dubbel en dwars waard ;) 2x voor die operatie een keelabces gehad en dat was echt afschuwelijk eng en pijnlijk
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
De dag na de operatie dacht ik nog dat iedereen had overdreven met de horrorverhalen. Mijn arts glimlachte toen ik dat zei, en voorspelde dat het waarschijnlijk de volgende dag meer pijn zou gaan doen.
Hij had gelijk.
Het was de hel. Precies wat GroenTuintje schrijft. Zeker niezen was vreselijk.
Maar het was het absoluut waard.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel pijnlijk, maar beter dan iedere keer ziek.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren Quote
Weekje rust inlassen, ijsjes eten, ice packs inslaan, Netflix kijken, boeken lezen en rusten. Was voor mij niet pijnlijker dan een fikse keelontsteking maar dan wel de laatste, wat een verademing :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja de hel... dat durf ik wel te zeggen. 1.5 week echt enorme pijn die gewoon niet wegging. Daarna begon het te genezen en een week later nergens last meer van. Ik kon na een dikke 2 weken alles weer eten en drinken en nauwelijks pijn meer.

Vraag echt voor een aantal dagen sterke pijnstillers. Ik had voor 3 dagen zelfs oxycodon, na een belletje nog voor 2 dagen extra meegekregen dat was wel fijn. (Als je daar tegen kunt natuurlijk) En waterijs! Ik heb echt een aantal dozen raketjes op, en die kon ik in mijn mond tegen de wond aanduwen dat voelde wel even fijn.

Na de operatie nooit meer een keelontsteking gehad. Ik moest ze laten verwijderen vanwege een keelabces, wat zo mogelijk nog pijnlijker was.

Succes!
Alle reacties Link kopieren Quote
De hel.
6 weken niet kunnen eten en drinken behalve lauwe zoutloze bouillon. Alles wat warm of koud was deed zoveel pijn.
Om over de geur uit je mond maar niet te spreken. Maar daarna nooit meer keelontsteking gehad.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was bijna 40 toen ze verwijderd zijn, eerste paar dagen niet echt fijn, maar de hel zoals ik lees, zeker niet. Daarna elke dag beter.
Ik zou het gelijk weer laten doen, zorgen dat je waterijsjes hebt, of gewoon water invriezen, hoef je al dat suiker niet te eten, koelen is wel fijn.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was rond de 23 toen ze eruit gingen. 2 hele nare weken gehad, kon alleen maar waterijsjes eten en ik deed flesjes water in de vriezer. Als het maar ijskoud was. Ik had pech omdat ik een maagontsteking erbij kreeg en daardoor moest spugen (auw dat deed zoveel pijn) Ik viel kilo's af. Maar het was het uiteindelijk toch waard, kon ik achteraf zeggen! Ik had zoveel klachten, ze moesten er gewoon uit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mij hebben ze ze rond mijn 20e weggehaald. Ik zou bijna denken dat ze me onder narcose hebben gebracht en niks hebben gedaan want ik heb amper last gehad…..

Ze waren bij mij niet ontstoken, maar was wel vaak verkouden erdoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
De wond die achterblijft na het verwijderen van keelamandelen bij volwassen is behoorlijk groot. Het klopt idd dat de pijn erger is na enkele dagen en best lang kan aanhouden. Je kunt het beste ervoor zorgen dat je een spiegel opbouwt met de pijnmedicatie.
Tips die ik geef als patiënten bellen omdat ze veel pijn hebben en ze niet kunnen eten.
Ondanks alles veel drinken en ijsjes eten. Vaker kleine beetjes eten, bv stukjes zacht fruit of komkommer, hier zit al veel vocht in. Niet te warme soep met groente en beschuit ( even zacht laten worden in de soep), een gebakken eitje.
Succes :thumbsup:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vond het hel. Zelfs waterijs was verschrikkelijk om door te slikken. Uiteindelijk ben ik zo’n 3 weken bezig geweest om op te knappen.
Maar! In al die tijd erna nog maar 1x een keelontsteking gehad ipv maandelijks.
Light thinks it travels faster than anything but it is wrong. No matter how fast light travels, it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was 30 en het is me echt 150% meegevallen. Natuurlijk doen het pijn en vooral even dat punt dat de korsten loslaten. Maar mijn ergste keelontsteking voelde echt veel erger qua pijn. Na de operatie heb ik een paar keer wat lichte keelpijn gehad tijdens een verkoudheid. Maar dat was het dan ook.

Tip : zet als je gaat slapen een thermoskan met water en ijsklontjes op je nachtkastje. Is echt heel fijn zo’n een paar van die ijskoude slokjes drinken in de nacht.

Succes alvast!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben blij dat ze eruit zijn want ik heb nu geen last meer van amandelsteentjes.
Maar de periode na de operatie was echt vreselijk. De eerste dagen viel het nog wel mee maar daarna werd het vreselijk.
De oxycodon viel bij mij ook nog eens heel slecht. Kreeg er een paniekaanval van.
Ik heb 2 weken bij mn ouders gelogeerd.
Mijn tips zou zijn: verzin van te voren enkele dingen die je goed kunt eten. Zoals kale pasta, groente met een neutrale smaak, bonen zonder saus. Avocado. Geen sausjes en kruiden! Ik probeerde na 2 dagen macaroni te eten, geen aanrader!! Veel te scherp, ui en tomaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik at die babypotjes Olivarit :lol: enige wat ik qua avondeten naar binnen kreeg na 3 weken oid. En pannenkoeken met stroop, dat gleed er ook wel in.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mij eruit rond mn 25e, vaak keelontsteking en amandelsteentjes. Ik kan het helaas niet leuker maken dan wat anderen al schreven. Het is twee weken flink afzien. Ik had overigens na 2 dagen een flinke nabloeding, waarschijnlijk door te warme douche, dat was flink schrikken. Tevens heb ik nog een week of 6 moeite gehad met praten (pratend beroep, dus dat was vaak lastig). Succes ermee!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ook heel lang geen smaak gehad. Of een andere smaak, niks smaakte meer zeg maar.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ze laten verwijden met 25 jaar, doordat iedereen zei dat het zo verschrikkelijk was ging ik daar vanuit. Uiteindelijk vond ik het zelf vooral snachts wat pijnlijk als je dan even geslapen had en je keel droger was. Verder vond ik t meevallen. Ja het doet pijn, maar ik had echt veel erger verwacht.

Succes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank voor al jullie reacties! Dat is heel fijn, ondanks dat het niet per se positieve verhalen zijn. De KNO-arts vertelde me dat het qua pijn lijkt op een erge keelontsteking, die heb ik afgelopen jaar 3 keer gehad. Maar als ik jullie zo lees klopt dat niet helemaal.

Arts schrijft tramadol en pcm voor, ibu mag niet vanwege bloedverdunnend effect.

Tips van water en babypotjes (heb een dochter van 1 dus genoeg in huis 😂) neem ik mee!
Alle reacties Link kopieren Quote
-meandyou- schreef:
24-07-2024 22:51
Dank voor al jullie reacties! Dat is heel fijn, ondanks dat het niet per se positieve verhalen zijn. De KNO-arts vertelde me dat het qua pijn lijkt op een erge keelontsteking, die heb ik afgelopen jaar 3 keer gehad. Maar als ik jullie zo lees klopt dat niet helemaal.

Arts schrijft tramadol en pcm voor, ibu mag niet vanwege bloedverdunnend effect.

Tips van water en babypotjes (heb een dochter van 1 dus genoeg in huis 😂) neem ik mee!
Ik moest het op paracetamol alleen doen. Barbaarse tijden toen wrs :hihi:
Ik vond een keelontsteking echt peanuts vergeleken de napijn van de operatie, maar het is het echt waard geweest.
Vooral blijven drinken. Steeds een slokje, ondanks de pijn.
Light thinks it travels faster than anything but it is wrong. No matter how fast light travels, it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zie me nog zitten bij de intake, waar ik alle info kreeg van een verpleegkundige over het verwijderen van amandelen. Ze vroeg of ik een gezin had...ja 4 kinderen. Nou zei ze, kun je niet iemand vragen je te helpen met de verzorging van je gezin? Helpen? Welnee joh dat lukt mij heus wel hoor zei ik.....maar wat kwam ik van een koude kermis thuis..... 4 weken alleen op ijsjes en lauwe bouillon geleefd. Ik viel kilo's af. Wonden zijn genezen met litteken weefsel. Niet zo fraai.

Maar daarna nooit meer zo n pijnlijke keelontstekingen meer gehad.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja ik heb ook al een zombie die 4 weken geleefd. Gelukkig kreeg ik hulp van allerlei kanten, wat de kinderen en het huishouden kon ik niet hendelen…
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had diclofinac als pijnstillers en paracetamol. En moest het om de zoveel uur slikken, om een spiegel op te bouwen. En zetpillen! Vooral de eerste tijd, zijn die erg fijn.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
24-07-2024 23:41
Ik had diclofinac als pijnstillers en paracetamol. En moest het om de zoveel uur slikken, om een spiegel op te bouwen. En zetpillen! Vooral de eerste tijd, zijn die erg fijn.
Oja, zetpillen! Goede tip!
Light thinks it travels faster than anything but it is wrong. No matter how fast light travels, it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
24-07-2024 23:57
Oja, zetpillen! Goede tip!
Zeker! Er zijn ook diclofinac zetpillen :) via de arts die het voorschrijft.
Voor iedereen een groene tuin

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven