Gezondheid alle pijlers

Keuze maken?

09-12-2012 20:14 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tijdje geleden plaatste ik een topic over tandenknarsen. Ik heb hierop nuttige tips gekregen van jullie. Ook oefeningen, deze zijn helaas niet zo effectief bij mij omdat ik het tijdens het slapen doe.

Vooral de laatste maand is het knarsen toegenomen. Onlangs had ik een afspraak bij de kaakchirurg. Deze bevestigde het probleem. Ik moet een bitje, maar het duurt allemaal zo lang! Hij vroeg wat de reden van het knarsen kan zijn. Ik gebruik fluoxetine en het schijnt dat deze medicatie bekend staat met deze bijwerking. Hij vroeg of ik niet kon stoppen, maar het medicijn heb ik hard nodig! Nu knars ik tijdens mijn slaap erg veel :( Ik wil dat het stopt, maar kan niet met de medicatie stoppen ben ik bang. Ik krijg wel een plaatje, maar de vraag is of dit werkt bij mij. Wat zouden jullie doen? Het gebeurd buiten mijn bewustzijn en dat maakt het zo moeilijk. Ik heb dagelijks klachten aan mijn kaak en geregeld hoofdpijn. Hoe kan ik het stoppen..
Bitje proberen, termijn afspreken en als het daarna niet werkt een alternatief voor je huidige medicijn zoeken
Als ik jou was zou ik eerst het plaatje/bitje (is hetzelfde neem ik aan?) afwachten en hopen dat dat verschil maakt.

Als blijkt dat dat niks verandert zou je met je arts kunnen overleggen of er misschien een ander medicijn is dat de fluoxetine zou kunnen vervangen. Hopelijk iets waar je minder of in elk geval beter verdraagbare bijwerkingen van hebt, maar dat is een kwestie uitproberen natuurlijk. Zou dit alleen niet al te snel doen, in elk geval niet als er nog zicht is op goede verbetering van de bijwerking.
Van wie krijg je deze medicatie voorgeschreven? Zou ik daar het probleem en het voorstel neerleggen of er ook een ander medicijn voorgeschreven kan worden. Succes!
Als je de medicijnen echt nodig hebt dan heb je geen andere keus dan dat bitje te proberen toch? Ik zie het dilemma niet.
Haha nettel, ik zit 5 minuten te dubben op een goede formulering en krijg dan alsnog een vaag verhaal, blijkt dat het ook zo kort en bondig als jij doet gezegd kan worden!
Ik heb de samenvatting, jij de versie met toelichting
Haha idd, vullen we elkaar mooi aan!
Bedankt allemaal. Alternatief medicijn gaat lastig, omdat dit mijn derde antidepressiva is en eindelijk is aangeslagen. Ook bij de vorige had ik hetzelfde probleem. Ik had erg pijn aan mijn kaken, maar mijn partner (die heel zwaar slaapt) heeft mijn knarsen opgemerkt. Hij had het met zijn mobiel opgenomen, wat kan dat kabaal maken! mijn tanden zijn erg belangrijk voor me (ja voor wie niet). Wil niet naar een ander medicatie en alle ellende opnieuw meemaken. Ben zelfs bang om te slapen. Ik zit nu met hoofdpijn achter mijn laptop. Heeft iemand ervaring met antidepressiva en knarsen? Wat was jouw keuze? Mijn kaakgewrichten blijken aangetast te zijn en vandaar de pijn. Hoop dat het bitje helpt...
Precies daarom zou ik niet al te snel aan overstappen op andere medicatie denken. Elk medicijn heeft bijwerkingen en het is altijd maar afwachten welke je daarvan krijgt en inderdaad ook nog eens of het medicijn überhaupt wel aanslaat.

Maar ja, als je je tanden/kaak er mee sloopt is dat ook niet goed. Het is afwegen van de voor- en nadelen. Vervelende is alleen dat je niet in de toekomst kan kijken en soms dus een gok moet wagen, wbt overstappen op iets anders.

Weet je trouwens wel zeker dat het tandenknarsen een bijwerking van de medicatie is? Aangezien je het bij je vorige medicatie ook al had. Of lijkt die medicatie erg op deze?

En hoe lang duurt het nog ongeveer totdat je dat bitje krijgt?
Ik weet dat het door antidepressiva komt. Bij de vorige soorten kreeg ik er last van en toen ik ermee stopte, stopte het knarsen ook. Het vervelende is dat ik de medicatie nodig heb. Ik ga woensdag een afdruk laten maken voor een bitje. Hoelang het daarna gaat duren weet ik niet. Hoop zo snel mogelijk en hoop dat het bitje draagbaar is.
Dan is het wel duidelijk, idd. En als je het tot nu toe bij (bijna) alle soorten AD hebt gehad is overstappen op een andere vanwege dit probleem ook niet het eerste waar je aan denkt.

Hoop voor je dat je het bitje gauw hebt en dat dat de oplossing blijkt te zijn! Zo niet, zou ik als ik jou was eens met je arts (die je de AD voorschrijft) rond de tafel zitten vanwege dit probleem.

Sterkte!
Ik heb geen ervaring, en het lijkt me een nare keuze. Maar heel cru gezegd: van koppijn en slecht slapen wordt je ook niet vrolijk. Je denkt nu in onmogelijkheden ("dit is al de derde soort die ik probeer, andere soorten zullen bij mij wel niet werken").

Ga denken in mogelijkheden! Er zijn nog een stuk of wat soorten die je iet geprobeerd hebt. Msschien is er iets wat wel werkt, en wat het tandenknarsen verminderen.
Ik heb zelf ook een bitje tegen tandenknarsen in mijn slaap, maar volgens mij is dat alleen ter bescherming van je tanden. Ik bijt dat ding namelijk na een jaar alsnog kapot, dus ik knars nog steeds. Maar ik heb nooit echt hoofdpijn of kaakpijn ervan, soms wel een beetje kramp maar dat trekt voor de middag echt wel weg bij mij.. Ik denk dat dat bitje dus ook echt alleen maar je tanden beschermt, maar het laat je voor zover ik weet niet stoppen met knarsen.

Normaal gesproken doen mensen trouwens zo'n 5 jaar met zo'n plaatje, maar ik zet er blijkbaar belachelijk veel kracht op waardoor ik er maar 1 jaar mee vooruit kan. Misschien als je een lichte knarser bent, stop je door dat plaatje, maargoed dit is speculatie van mijn kant en daar heb jij verder weinig aan...

Succes in elk geval!
Oh en zo'n plaatje ziet er niet uit, maar ik heb ze inmiddels al zo lang, ik kan niet meer zonder slapen. Wel duurt het een paar nachten voordat je eraan gewend bent. In principe (tenminste, bij mijn tandarts) moet je zegmaar op dag 1 happen (die kledder die je ook bij een beugel moet happen) voor die afdruk, en dan een week later terugkomen om dat ding te passen. Dan wordt er vaak nog wat bijgeschaafd (en ja, dat gaat gewoon met de boor, maar ze raken alleen dat plastic/kunsthars) en dan kan je die avond ermee gaan slapen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven