Gezondheid alle pijlers

Klachten bij eierstok waar deel van verwijderd is

22-09-2020 16:47 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik vraag mij af of er nog meer vrouwen zijn waar een deel van de eierstok van verwijderd is (dus niet de gehele eierstok). Dik twee jaar geleden heb ik een operatie gehad aan mijn rechter eierstok waar een borderlinetumor zich bevond, deze tumor hebben ze kunnen verwijderen maar ook een deel (kwart ongeveer) van mijn eierstok. Na deze operatie heb ik vaak last van mijn eierstok, niet iedere dag maar voornamelijk bij een verkeerde beweging van de bekken of na inspanning (lang wandelen, rennen en dergelijke). Dit trekt meestal wel snel bij maar kan soms ook een dag lang aanhouden. Ieder halfjaar kom ik bij de gynaecoloog op controle en wordt er een echo gemaakt en hierop ziet alles er altijd goed uit waardoor de gynaecoloog ook niet weet waar die pijn dan vandaan komt. Is er iemand die hier ook ervaring mee heeft?
Alle reacties Link kopieren
Niet helemaal hetzelfde maar bij is 1 eierstok (volledig) verwijderd ivm endometriose.

Ondanks dat er bij mij dus niks meer zit heb ik ook zo nu dan pijnklachten aan die kant. Mij is verteld dat dit een verkleving is van het littekenweefsel.

Wat voel je precies? Bij mij is het 't best te omschrijven als trekkende pijn.
Alle reacties Link kopieren
kan het niet gewoon littekenweefsel zijn. Dat er verbindweefseling tussen verschillende structuren. Dit kan gaan trekken / pijn doen bij bepaalde bewegingen na een buikoperatie
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Nou ik had het kunnen schrijven.... 8 jaar geleden een operatie aan mijn eierstok gehad. Ze hebben een wig uit mijn eierstok gesneden ivm een buitenbaarmoederlijke zwangerschap die aan mijn eierstok hing. En niezen, eisprong en inderdaad bepaalde bewegingen doen zeer. Niet altijd maar wel op regelmatige basis. Echo ziet er goed uit. Ze weten het gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het een vaatprobleem rondom de eierstok? Dat zie je niet op een echo namelijk.

Er zitten vrij veel aders in het bekkengebied en soms werkt een ader niet goed meer door een ingreep. Maar ook bij mensen die veel kinderen hebben gekregen, staan beroep hebben, veel sporten enz. Bij inspanning blijft daar dan langer bloed zitten en geeft klachten. Vaak zijn het spataders.

Het komt onder de verzamelnaam Pelvic Congestion Syndrome. Veel gynaecologen weten hier niets van omdat het geen gynaecologisch probleem is. Vaak moet je hiervoor naar de radioloog. (Gewone spataderen naar de dermatoloog).
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
carbonara schreef:
22-09-2020 17:53
Niet helemaal hetzelfde maar bij is 1 eierstok (volledig) verwijderd ivm endometriose.

Ondanks dat er bij mij dus niks meer zit heb ik ook zo nu dan pijnklachten aan die kant. Mij is verteld dat dit een verkleving is van het littekenweefsel.

Wat voel je precies? Bij mij is het 't best te omschrijven als trekkende pijn.
Littekenweefsel heb ik nog helemaal niet aan gedacht, dat zou misschien wel kunnen. De pijn vind ik lastig te omschrijven, niet echt trekkend meer stekend en het gevoel dat er dan iets niet helemaal goed zit. En wanneer ik dan op die plek duw doet het extra pijn.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
22-09-2020 18:08
kan het niet gewoon littekenweefsel zijn. Dat er verbindweefseling tussen verschillende structuren. Dit kan gaan trekken / pijn doen bij bepaalde bewegingen na een buikoperatie
Hier had ik nog niet aan gedacht, dit zal ik de volgende keer eens tegen de gynaecoloog zeggen. Misschien dat het inderdaad van littekenweefsel komt.
Alle reacties Link kopieren
Misschien een huidzenuw die beklemd zit? Google eens op ACNES.
Alle reacties Link kopieren
knorretje28 schreef:
22-09-2020 19:20
Nou ik had het kunnen schrijven.... 8 jaar geleden een operatie aan mijn eierstok gehad. Ze hebben een wig uit mijn eierstok gesneden ivm een buitenbaarmoederlijke zwangerschap die aan mijn eierstok hing. En niezen, eisprong en inderdaad bepaalde bewegingen doen zeer. Niet altijd maar wel op regelmatige basis. Echo ziet er goed uit. Ze weten het gewoon niet.
Ja precies! Bij niezen heb ik het ook af en toe of bij hard hoesten. Vreemd he. Misschien toch te maken met littekenweefsel? Je bent de eerste persoon waarvan ik hoor dat ze ook “maar” een gedeelte van de eierstok verwijderd hebben.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
22-09-2020 20:07
Misschien is het een vaatprobleem rondom de eierstok? Dat zie je niet op een echo namelijk.

Er zitten vrij veel aders in het bekkengebied en soms werkt een ader niet goed meer door een ingreep. Maar ook bij mensen die veel kinderen hebben gekregen, staan beroep hebben, veel sporten enz. Bij inspanning blijft daar dan langer bloed zitten en geeft klachten. Vaak zijn het spataders.

Het komt onder de verzamelnaam Pelvic Congestion Syndrome. Veel gynaecologen weten hier niets van omdat het geen gynaecologisch probleem is. Vaak moet je hiervoor naar de radioloog. (Gewone spataderen naar de dermatoloog).
Interessant, daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik ga hier eens verder naar kijken en met de huisarts binnenkort eens overleggen. Dank.
Alle reacties Link kopieren
Honingbij_ schreef:
22-09-2020 20:24
Misschien een huidzenuw die beklemd zit? Google eens op ACNES.
Ik ga hier inderdaad eens naar kijken en verder met de huisarts bespreken. Dank.
Alle reacties Link kopieren
Ik wist voordat dit gebeurde ook helemaal niet dat dat kon. Maar wij wilde nog kinderen en zo kon het overgebleven stuk nog wel functioneren. Ik heb het al paar keer aangegeven bij de gynaecoloog maar er wordt (behalve ooit een echo) nooit echt op gereageerd. Ja kan, vervelend, niks ernstigs maar niet wat het wel kan zijn. Ondertussen heb ik er mee leren leven, maar ik vind het wel vervelend. Ik dacht zelf misschien verklevingen aangezien ik meerdere keren aan mijn buik ben geopereerd door allerlei ellende met kinderen willen krijgen. Maar jij bent dus de eerste waar ik van hoor die dit probleem dus ook heeft.
Alle reacties Link kopieren
knorretje28 schreef:
22-09-2020 20:35
Ik wist voordat dit gebeurde ook helemaal niet dat dat kon. Maar wij wilde nog kinderen en zo kon het overgebleven stuk nog wel functioneren. Ik heb het al paar keer aangegeven bij de gynaecoloog maar er wordt (behalve ooit een echo) nooit echt op gereageerd. Ja kan, vervelend, niks ernstigs maar niet wat het wel kan zijn. Ondertussen heb ik er mee leren leven, maar ik vind het wel vervelend. Ik dacht zelf misschien verklevingen aangezien ik meerdere keren aan mijn buik ben geopereerd door allerlei ellende met kinderen willen krijgen. Maar jij bent dus de eerste waar ik van hoor die dit probleem dus ook heeft.
Bij mij hebben ze de eierstok ook zo veel mogelijk willen besparen omdat ik nog jong ben en nog een kinderwens heb. Krijg inderdaad precies dezelfde reactie van de gynaecoloog.. Binnenkort ga ik eens naar de huisarts om dit aan te kaarten, misschien dat ik dan iets verder kom. Het is inderdaad vervelend, gelukkig heb ik er niet altijd last van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven