Gezondheid alle pijlers

Klussen en extreem droge lippen. Stucwerk?

27-02-2024 17:25 30 berichten
Op dit moment ben ik aan het klussen in mijn nieuwe huis. Vooral bezig met sausen in de slaapkamers. Sinds ik daar bezig ben heb ik extreem droge lippen. Kan smeren wat ik wil, maar ze blijven heel droog. Als ik een dag niet in het nieuwe huis ben geweest wordt dat minder, als ik er weer ben erger. Er is dus iets in het huis waar mijn lippen op reageren.
Nu zag ik vandaag dat er een wit laagje op mijn lippen zat, alsof er witte verf op zat. Maar ik heb geen witte verf gebruikt.
De slaapkamers zijn wel een aantal weken geleden gestuct. Dat is nogal slordig gedaan, het is nog best stoffig.

Zou het kunnen dat mijn lippen hier zo droog en wit van worden?
En zou het dan helpen als ik heel goed schoonmaak? Dat ga ik sowieso nog doen, maar eerst worden de vloeren nog geschuurd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb dit ook, prikkende lippen, rode wangen, soms droge ogen en rode huid op de handen. Het is bij mij overgevoeligheid voor sommige chemische stoffen (ook als ik het niet aanraak, dus uit de lucht).
Bloemen123 schreef:
27-02-2024 17:33
Ik heb dit ook, prikkende lippen, rode wangen, soms droge ogen en rode huid op de handen. Het is bij mij overgevoeligheid voor sommige chemische stoffen (ook als ik het niet aanraak, dus uit de lucht).
Is het bij jou ook ergens aan gekoppeld, bijv. klussen, stucwerk of meer in het algemeen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je daar bent lucht je het huis dan extra? Ik heb het ook wel eens gehad na het klussen maar ik had toen het raam steeds open en de luchtvochtigheid werd daar heel laag door.

Verder lijkt het me best kunnen dat er nog wat poeder van het stucen in de lucht zit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Over het algemeen is een huis juist vochtiger als er net gestuukt is. Het is niet dat stuukwerk vocht uit het huis trekt, juist andersom.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
PVC zonder keurmerk bevat giftige stoffen o.a. bepaalde weekmakers, die je inademt door de geur die PVC afgeeft. (Emissiewaarde)

Heb je dat toevallig recent gelegd?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ramen tegen elkaar open zetten en lippen goed dik in de vaseline als je daar bent zou ik doen.
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gelukkigzijn schreef:
27-02-2024 18:12
PVC zonder keurmerk bevat giftige stoffen o.a. bepaalde weekmakers, die je inademt door de geur die PVC afgeeft. (Emissiewaarde)

Heb je dat toevallig recent gelegd?
Wordt in Nederland niet verkocht in elk geval, als je het via officiële kanalen koopt.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
madamecannibale schreef:
27-02-2024 18:09
Als je daar bent lucht je het huis dan extra? Ik heb het ook wel eens gehad na het klussen maar ik had toen het raam steeds open en de luchtvochtigheid werd daar heel laag door.

Verder lijkt het me best kunnen dat er nog wat poeder van het stucen in de lucht zit.
Niet extreem, vandaag had ik wel een raam open. Het stucen is wel slordig gedaan, vooral rond raamkozijnen zit nog best veel. Beetje poederig.
PoesmetLaarzen schreef:
27-02-2024 18:29
Ramen tegen elkaar open zetten en lippen goed dik in de vaseline als je daar bent zou ik doen.
Ja, ik denk dat ik morgen maar eens heel goed ga luchten. Heb wel roosters open gezet, maar dat is niet afdoende.
Gelukkigzijn schreef:
27-02-2024 18:12
PVC zonder keurmerk bevat giftige stoffen o.a. bepaalde weekmakers, die je inademt door de geur die PVC afgeeft. (Emissiewaarde)

Heb je dat toevallig recent gelegd?
Nee, dat heb ik niet gebruikt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Draag je een mondkapje tijdens het klussen? Lijkt me wel zo verstandig.

Probeer vooral door je neus te ademen. Het kan zijn dat je nu meer door je mond ademt, waardoor je lippen en mond gaan uitdrogen
WaterGirl schreef:
27-02-2024 18:43
Draag je een mondkapje tijdens het klussen? Lijkt me wel zo verstandig.

Probeer vooral door je neus te ademen. Het kan zijn dat je nu meer door je mond ademt, waardoor je lippen en mond gaan uitdrogen
Dat is wel een goed idee. Ik heb wel mondkapjes voor klussen, maar heb ze nog niet opgehad. Morgen maar eens proberen of dat scheelt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je al gekeken naar de luchtvochtigheid in je huis ? Dat lijkt mij juist het eerste om naar te kijken..
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren Quote
Bitje93 schreef:
27-02-2024 19:29
Heb je al gekeken naar de luchtvochtigheid in je huis ? Dat lijkt mij juist het eerste om naar te kijken..
Als er net gestuukt is en met deze regenval is het echt niet zo droog in huis dat je daar gesprongen lippen van krijgt, lijkt mij.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
Nog een andere inval: hoeveel drink je als je bezig bent met klussen? Vaak verlies je veel meer vocht en als je druk bezig bent kan het zomaar zijn dat je ook minder drinkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het stof wat vrij komt bij stucen kan zeker irritatie geven aan je huid, net als cementstof. Gevolg daarvan kan droogheid of eczeem zijn. En je lippen zijn best kwetsbaar vel.

Wat helpt is je huid goed beschermen met kleding/handschoenen/mondkap maar ook voor je de stoffige ruimte betreedt, goed insmeren met vaseline of castorolie.

Nadat je in de ruimte bent geweest, weer goed insmeren en gevoelige plekjes behandelen met La Roche Posay cicaplast baume of Bepanthen crème.
Ik heb ruim een week geklust en geschilderd enz. Mijn hele lijf is van slag Als ik bezig ben drink ik minder. Anders dan in mijn eigen omgeving waar mijn eigen thee en drinken staat en schone kopjes en ik niet tegen de klok aan het werk ben. Mijn lippen en huid zijn ook heel droog. Simpelweg door ander drink- en voedinggedrag. Ik heb ook ongezonder en snellere hapklaar dingen gegeten waar ook vaak meer zout in zit anders gedronken en ik merk het aan alles. Het heeft bij mij niets te maken met stofjes in de lucht of iets dergelijks.
TinyTiny schreef:
27-02-2024 19:43
Nog een andere inval: hoeveel drink je als je bezig bent met klussen? Vaak verlies je veel meer vocht en als je druk bezig bent kan het zomaar zijn dat je ook minder drinkt.
Niet heel veel, dat kan beter.
Bitje93 schreef:
27-02-2024 19:29
Heb je al gekeken naar de luchtvochtigheid in je huis ? Dat lijkt mij juist het eerste om naar te kijken..
Daar dacht ik ook aan, maar ook met de roosters open en goede luchting heb ik er last van.
patchouli_ schreef:
27-02-2024 20:07
Het stof wat vrij komt bij stucen kan zeker irritatie geven aan je huid, net als cementstof. Gevolg daarvan kan droogheid of eczeem zijn. En je lippen zijn best kwetsbaar vel.

Wat helpt is je huid goed beschermen met kleding/handschoenen/mondkap maar ook voor je de stoffige ruimte betreedt, goed insmeren met vaseline of castorolie.

Nadat je in de ruimte bent geweest, weer goed insmeren en gevoelige plekjes behandelen met La Roche Posay cicaplast baume of Bepanthen crème.
Dank je voor de tips!
Droogtrommel schreef:
27-02-2024 20:43
Ik heb ruim een week geklust en geschilderd enz. Mijn hele lijf is van slag Als ik bezig ben drink ik minder. Anders dan in mijn eigen omgeving waar mijn eigen thee en drinken staat en schone kopjes en ik niet tegen de klok aan het werk ben. Mijn lippen en huid zijn ook heel droog. Simpelweg door ander drink- en voedinggedrag. Ik heb ook ongezonder en snellere hapklaar dingen gegeten waar ook vaak meer zout in zit anders gedronken en ik merk het aan alles. Het heeft bij mij niets te maken met stofjes in de lucht of iets dergelijks.
Dat kan bij mij ook meespelen, vooral niet genoeg drinken.
Droogtrommel schreef:
27-02-2024 20:43
Ik heb ruim een week geklust en geschilderd enz. Mijn hele lijf is van slag Als ik bezig ben drink ik minder. Anders dan in mijn eigen omgeving waar mijn eigen thee en drinken staat en schone kopjes en ik niet tegen de klok aan het werk ben. Mijn lippen en huid zijn ook heel droog. Simpelweg door ander drink- en voedinggedrag. Ik heb ook ongezonder en snellere hapklaar dingen gegeten waar ook vaak meer zout in zit anders gedronken en ik merk het aan alles. Het heeft bij mij niets te maken met stofjes in de lucht of iets dergelijks.
Dat kan bij mij ook meespelen, vooral niet genoeg drinken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nemophilista schreef:
27-02-2024 17:40
Is het bij jou ook ergens aan gekoppeld, bijv. klussen, stucwerk of meer in het algemeen?
Ja, ik bedoel dat ik ook duidelijke reactie van droge lippen (o.a.) heb bij (acryl) verf en andere redelijk onschuldige chemische stoffen in huis.
Bloemen123 schreef:
27-02-2024 21:15
Ja, ik bedoel dat ik ook duidelijke reactie van droge lippen (o.a.) heb bij (acryl) verf en andere redelijk onschuldige chemische stoffen in huis.
Dank je, gek he. Ik heb dit niet eerder gehad.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven