Gezondheid alle pijlers

Koortslip ➡️ herpes genitalis

04-12-2021 19:50 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of het hier hoort of bij seks en misschien is het een stomme/domme vraag.
Kan een koortslip over gaan naar een herpes genitalis bij jezelf?

Ik kan er niks duidelijks over vinden. Ik heb al op veel sites gekeken.
Alle reacties Link kopieren
https://www.soaaids.nl/nl/alle-soas/her ... soa-herpes

Het antwoord is ja. Via je handen.
Alle reacties Link kopieren
Dank je. Snap niet dat ik dit niet gezien heb. Ws erover heen gelezen. Heb wel gelezen dat het door pijpen en beffen kan overgedragen worden 🤦
Alle reacties Link kopieren
Je kan het koortslip virus ( HSV1) alleen als herpes genetialis krijgen als je orale sex hebt met iemand met een koortslip.
Op zich heeft het HSV1 virus minder heftige uitbraken dan het HSV2 virus, de echte soa , zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn twee soorten herpes, HSV-1 en HSV-2. De plek waar je voor het eerst in aanraking komt met één van de herpes virussen is de plek waar het terug blijft komen. Dus als je het hebt van zoenen als koortslip, en als je het hebt van gebeft worden of seks dan komt het terug op je genitaliën.

Als je al bekend bent met een koortslip, dan zul je jezelf niet besmetten op een andere plek, want je lichaam heeft antistoffen vanaf de eerste infectie. Het virus blijft in slapende toestand in je zenuwcellen aanwezig waardoor het wel lokaal kan opvlammen. Je kunt jezelf wel besmetten van mond naar genitaliën bij een eerste infectie.


Autoinoculation to different areas of the body can occur (e.g., by touching an open lesion on the mouth and scratching the genital area), but this process usually is prevented by circulating antibodies. Auto-inoculation is most likely to occur soon after primary infection, when antibody titers are still increasing.
https://www.aafp.org/afp/2005/1015/p1527.html

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven