Gezondheid alle pijlers

koperspiraal en schimmelinfectie

23-04-2019 21:52 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik heb sinds anderhalf jaar maandelijks last van een schimmelinfectie. Dit is begonnen nadat ik een koperspiraal heb laten zetten. Volgens de dokter kan hier geen verband tussen zitten, maar ik vind het wel erg toevallig.

Heeft iemand hier misschien ervaring mee?
Misschien staat in de bijsluiter of dit een neveneffect kan zijn?
Alle reacties Link kopieren
Is er geen andere omstandigheid die ongeveer net zo lang aanwezig als je spiraal? Een nieuwe vriend bijvoorbeeld (met een schimmelinfectie...)? Ander ondergoed? Kan t komen doordat je zwaarder ongesteld bent en dus veel meer tampons/maandverband/inlegkruizen gebruikt dan vroeger (misschien ns een menstruatiecup gebruiken?)
Alle reacties Link kopieren
https://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h16681.pdf

Plus het internet staat er vol mee.
esther55 schreef:
23-04-2019 23:28
https://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h16681.pdf

Plus het internet staat er vol mee.
Dat gaat niet over het koperspiraaltje....
Alle reacties Link kopieren
Al anderhalf jaar??? Ik werd na 2x in 2 maanden al helemaal dol. Krijg je wel een kuurtje van je HA?
Alle reacties Link kopieren
Heyy ik heb sinds ik een koperspiraal heb hier juist geen last meer van. Dus misschien kan het juist wel invloed hebben? Maar ik heb geen idee. Je zou nog even een verwijzing naar de gyn kunnen vragen? Maar persoonlijk denk ik dat alles wat je in je lichaam stopt, jij een bepaalde reactie op kunt krijgen die andere dan niet hebben. En zoals hierboven al gezegd word heb je al een kuurtje gekregen? Misschien helpt dat. Bij mij hielp het altijd maar tijdelijk

Oja en een toevoeging: kan het zijn dat je meer suiker bent gaan eten? Schimmel infecties ontstaan meestal als je veel zoetigheid eet, ik kreeg het ook meestal als ik ongesteld werd want de dagen daarvoor at ik altijd veel chocola enzo
Alle reacties Link kopieren
Marigold1986 schreef:
23-04-2019 23:16
Misschien staat in de bijsluiter of dit een neveneffect kan zijn?
Nee, staat niet tussen de mogelijke bijwerkingen!
Alle reacties Link kopieren
Moosey schreef:
23-04-2019 23:22
Is er geen andere omstandigheid die ongeveer net zo lang aanwezig als je spiraal? Een nieuwe vriend bijvoorbeeld (met een schimmelinfectie...)? Ander ondergoed? Kan t komen doordat je zwaarder ongesteld bent en dus veel meer tampons/maandverband/inlegkruizen gebruikt dan vroeger (misschien ns een menstruatiecup gebruiken?)
Voor zover ik weet niet.. De enige verandering is dat mijn vriend en ik geen condoom meer gebruiken tijdens de seks. Ik denk niet dat het daar aan ligt, want hij is tussentijds een aantal maanden naar het buitenland geweest en toen gingen de schimmels vrolijk verder :(
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
24-04-2019 06:55
Al anderhalf jaar??? Ik werd na 2x in 2 maanden al helemaal dol. Krijg je wel een kuurtje van je HA?
Ja haha, mijn geduld is ook al een tijdje op. Van de HA krijg ik meestal van die vaginale ovules, kuurtje van een paar dagen, kuur van een half jaar, niks helpt. Het enige dat werkt is de orale kuur itraconazol, maar dat is zo'n sterk medicijn dat de dokter dat niet met regelmaat wil voorschrijven.
Alle reacties Link kopieren
Anoniempjerosso schreef:
24-04-2019 09:31
Heyy ik heb sinds ik een koperspiraal heb hier juist geen last meer van. Dus misschien kan het juist wel invloed hebben? Maar ik heb geen idee. Je zou nog even een verwijzing naar de gyn kunnen vragen? Maar persoonlijk denk ik dat alles wat je in je lichaam stopt, jij een bepaalde reactie op kunt krijgen die andere dan niet hebben. En zoals hierboven al gezegd word heb je al een kuurtje gekregen? Misschien helpt dat. Bij mij hielp het altijd maar tijdelijk

Oja en een toevoeging: kan het zijn dat je meer suiker bent gaan eten? Schimmel infecties ontstaan meestal als je veel zoetigheid eet, ik kreeg het ook meestal als ik ongesteld werd want de dagen daarvoor at ik altijd veel chocola enzo
Heel fijn dat het bij jou juist andersom werkt! Je zou dan inderdaad denken dat er misschien wel een verband tussen kan zitten.
Ik heb wel een tijdje geprobeerd om minder suiker te eten (heel moeilijk, want zoetekauw), maar ik kreeg niet het gevoel dat het daardoor minder werd.
Maar ik merk wel dat de schimmel op een vast moment tijdens mijn cyclus opkomt, een ruime week voordat ik ongesteld word en vaak gaat het weer weg wanneer ik begin te bloeden. Dus wellicht kan het ook te maken kan hebben met mijn hormonen.
Alle reacties Link kopieren
Marilyn123 schreef:
24-04-2019 10:12
Voor zover ik weet niet.. De enige verandering is dat mijn vriend en ik geen condoom meer gebruiken tijdens de seks. Ik denk niet dat het daar aan ligt, want hij is tussentijds een aantal maanden naar het buitenland geweest en toen gingen de schimmels vrolijk verder :(
Is je vriend wel elke keer meebehandeld voor schimmelinfectie? Anders draagt-ie het telkens weer op je over. Qua dat ie ook een tijdje in het buitenland was en dat je toen ook last had hoeft niet uit te sluiten dat hij er toch mee te maken heeft, een behandeling slaat niet altijd even goed aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de koperspiraal maar ik heb tot nu toe geen schimmelinfecties gehad. (Ook momenteel bijna 1,5 jaar)

Misschien bij ongesteldheid even geen tampons meer gebruiken en maandverband sneller doorwisselen? Heb je t afgelopen jaar antibiotica oid gehad?

Het is trouwens een onbelans van schimmels & bacteriën in jouw vagina. Het is geen soa door je vriend hoor :)... hormonen etc. Spelen heel erg mee... de natuurlijke schimmels hebben nu de overhand en dit is niet prettig...
anoniem_358898 wijzigde dit bericht op 24-04-2019 11:41
Reden: Aanvulling
31.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad geen SOA, maar vriend moet wel zeker meebehandeld worden, anders heeft behandeling van TO geen nut (althans, zo was t toen ik ooit een schimmelinfectie had)
Alle reacties Link kopieren
Update!
Mocht er ooit nog iemand op dit topic terecht komen met hetzelfde probleem: bij mij was er wel degelijk een verband tussen de koperspiraal en de maandelijks terugkerende schimmelinfecties. 4 maanden geleden heb ik mijn spiraal laten verwijderen en sindsdien heb ik geen enkele schimmel meer gehad :)
Alle reacties Link kopieren
Ben je het nav het weghalen van je spiraal niet toevallig weer met condoom gaan doen met je vriend?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven