Gezondheid alle pijlers

Laatste levensfase

20-02-2018 13:49 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn opa heeft te horen gekregen dat hij niet lang meer te leven heeft, de mogelijkheid is er niet om thuis te sterven en daarom moet hij intramurale (hospice/verpleeghuis) palliatief-terminale zorg krijgen. Het probleem echter is is dat ik niet weet welke mogelijk heden er zijn, niks is inzichtelijk. Zijn er mensen die ik ook tegen dit probleem aanlopen? of die dit gevoel ook hebben? hoe bepaal je de juiste keuze?
anoniem_364900 wijzigde dit bericht op 20-02-2018 14:50
7.87% gewijzigd
Waarom is er geen mogelijkheid om thuis te sterven? Mijn vader wilde thuis sterven en dit wilden mijn moeder en ik ook voor hem. Met palliatieve sedatie duurt het niet echt heel erg lang en de thuiszorg komt ook 's nachts langs.
Alle reacties Link kopieren
Waarom regelen je vader cq. moeder dit niet?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Die mogelijkheden kan de huisarts en wijkverpleging prima uitleggen aan zijn eventuele vrouw en kinderen.
Madeliefjees schreef:
20-02-2018 13:57
Waarom regelen je vader cq. moeder dit niet?

Vreemde vraag.

TO, ik zou gewoon eens contact opnemen met een hospice voor meer informatie. Die zijn denk ik wel te vinden via Google ofzo?
anoniem_6527270f28ee9 wijzigde dit bericht op 20-02-2018 14:05
17.76% gewijzigd
Madeliefjees schreef:
20-02-2018 13:57
Waarom regelen je vader cq. moeder dit niet?
Ook dit ja.
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
20-02-2018 14:03
Vreemde vraag.

TO, ik zou gewoon eens contact opnemen met een hospice voor meer informatie. Die zijn denk ik wel te vinden via Google ofzo?
yep dit.of informeer eens bij je huisarts
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
20-02-2018 13:53
Waarom is er geen mogelijkheid om thuis te sterven? Mijn vader wilde thuis sterven en dit wilden mijn moeder en ik ook voor hem. Met palliatieve sedatie duurt het niet echt heel erg lang en de thuiszorg komt ook 's nachts langs.
Omdat mijn opa in een dreigende situatie zit waardoor thuis verzorgen niet mogelijk is. Hij had het liever anders gewild maar het is niet anders.
NTresearch schreef:
20-02-2018 14:33
Omdat mijn opa in een dreigende situatie zit waardoor thuis verzorgen niet mogelijk is. Hij had het liever anders gewild maar het is niet anders.
Wat is er dreigend aan dan? Hij gaat dood, dus genezen kunnen ze hem blijkbaar niet meer. Gun die man z'n eigen plekje voor dat doodgaan. Infusen en eventueel een speciaal bed kan gewoon door thuiszorg geregeld worden.
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
20-02-2018 14:03
Vreemde vraag.

TO, ik zou gewoon eens contact opnemen met een hospice voor meer informatie. Die zijn denk ik wel te vinden via Google ofzo?
Dit heb ik inderdaad al gedaan, het probleem is is dat er zoveel informatie over mij heen komt waardoor ik totaal geen controle meer heb over de hele situatie. Hij ligt nu nog in het ziekenhuis maar hij moet daar eigenlijk zo snel mogelijk weg.
Alle reacties Link kopieren
Vanuit het ziekenhuis kan er een zzp 10 aangevraagd worden bij het CIZ. Hiermee kan hij opgenomen worden in een hospice.
Maar ik ga ervan uit dat een transferverpleegkundige dit voor jullie regelt,


Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals, waarom regelen je vader en moeder dit niet?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Een zzp (10) is een zorg zwaarte pakket wat nodig is voor plaatsing in een hospice.
Het CIZ is het centrum voor indicaties in de zorg.
Even voor de duidelijkheid....
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
20-02-2018 14:38
Nogmaals, waarom regelen je vader en moeder dit niet?
Door privé omstandigheden zijn mijn ouders niet instaat dit te kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
De transferverpleegkundige in het ziekenhuis kan je het best voorlichten wat er mogelijk is en ook wat er voor evt toch thuis geregeld moet worden.
Madeliefjees schreef:
20-02-2018 14:38
Nogmaals, waarom regelen je vader en moeder dit niet?

Waarom ga jij er zo vanzelfsprekend van uit dat haar vader en/of moeder nog in beeld is? Of zelfs nog in leven?
Alle reacties Link kopieren
NTresearch schreef:
20-02-2018 14:35
Dit heb ik inderdaad al gedaan, het probleem is is dat er zoveel informatie over mij heen komt waardoor ik totaal geen controle meer heb over de hele situatie. Hij ligt nu nog in het ziekenhuis maar hij moet daar eigenlijk zo snel mogelijk weg.
De verpleegkundige in het ziekenhuis kan jou voorzien van alle informatie. Veel effectiever dan hier rondvragen.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
20-02-2018 14:44
De verpleegkundige in het ziekenhuis kan jou voorzien van alle informatie. Veel effectiever dan hier rondvragen.
Dankjewel, het ging er mij ook meer om of er mensen zijn die zo'n zelfde soort gevoel ook hebben van dat het niet echt inzichtelijk is en wanneer maak je nou de goede keuze. Vind het fijn om ervaringen te delen en hoe zij tot bepaalde beslissingen gekomen zijn.
Kun je nog communiceren met je opa?
Alle reacties Link kopieren
Soms ook goed idee om met huisarts van je opa te praten en liefst dan ook met opa erbij.
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
20-02-2018 14:54
Kun je nog communiceren met je opa?
Het gaat redelijk maar wel moeizaam, het kost hem wel veel energie. Soms heeft hij een helder momentje.
Alle reacties Link kopieren
Thuis sterven kan tegenwoordig steeds vaker met alle voorzieningen, maar in sommige situaties is een hospice inderdaad een betere keuze. Dat kan van meerdere factoren afhankelijk zijn en is niet aan ons om daar een inschatting van te maken.
Sinds 1 januari 2018 heb je voor verblijf in een hospice een ELV indicatie nodig.
Een ELV palliatief kan door de huisarts van je opa worden aangevraagd, de transfervpk in het ziekenhuis zou dit moeten weten en in gang moeten kunnen zetten. Aan jou/jullie/je opa om te kijken welk hospice de voorkeur heeft en hopelijk kan je opa daar dan snel terecht!

Heel veel sterkte! :hug:
Life is a party but you must self uphanging de slingers
Alle reacties Link kopieren
Waarom kan hij niet thuis blijven?
Er is ook terminale thuiszorg, dan is er 24/7 iemand aanwezig.

Er zijn ook genoeg hospices in Nederland, maar ga eerst even langs zijn huisarts om die dingen door te spreken.

https://www.zorgkaartnederland.nl/hospice
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Ach liefje wat heftig. Dikke knuffel voor jou.
NTresearch schreef:
20-02-2018 14:56
Het gaat redelijk maar wel moeizaam, het kost hem wel veel energie. Soms heeft hij een helder momentje.

Ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt, mijn ervaring is dat het voor de persoon zelf niet zo heel veel uitmaakt waar hij is, als er maar rust is en hij zelf ook zoveel mogelijk met rust wordt gelaten.
Maar je niet te druk over de verschillende mogelijkheden, dat geeft alleen maar meer stress. Praat met de verpleging in het ziekenhuis, die kunnen je duidelijkheid geven over waarheen en wanneer. Daarna kunnen jullie dat dan rustig aan je opa vertellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven