Gezondheid alle pijlers

Lang zitten met een hernia

29-11-2025 07:21 23 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik moet vrijdag een lang stuk in de auto gaan zitten. Zo’n 900 km. Nu heb ik waarschijnlijk een hernia in mijn onderrug en langer zitten dan een uur is niet fijn. Maar ik moet die reis maken en zondag weer terug. Ik hoef grotendeels niet zelf te rijden dat scheelt maar toch het zitten.
Wie kent het probleem en heeft foefjes om het enigszins dragelijk te maken
Moet het echt? Ik zou op zoek naar een andere oplossing. En anders heeeeeel vaak stoppen en even bewegen/lopen. Niet denken het gaat nog wel een half uurtje, gewoon echt op tijd stoppen.
Ja moet echt. Ik moet iemand gaan ophalen en vanwege spullen die mee moeten is vliegen geen optie. Ik heb al iemand geregeld die meegaat maar onder de reis kom ik niet uit
Is de trein geen optie voor degene die je op moet halen?
Ik heb in de auto dit rugkussen, dat helpt een beetje:

https://www.medipreventie.nl/rugkussen- ... gI5CvD_BwE

Verder vaak stoppen en lopen en de plek waar de aangetaste wervel zit insmeren met magnesiumgel.
't Is al met al een heel gedoe
Een kussen in de rug kan inderdaad wat verlichting geven. Ik heb een kussentje van de bank in de auto liggen voor als het te veel pijn doet. En als je op de passagiersstoel zit kan het helpen om de stoel iets naar achter te kantelen. Dus iets meer richting liggen dan zitten.
En vooral veel proberen te stoppen, bewegen en wellicht pijnmedicatie nemen van tevoren.
Kussentje ga ik voor kijken. Mijn fysio zei voor een eerdere trip al eens een opgerolde handdoek onder mijn been maar ik had niet het idee dat dat wat hielp. Pijnmedicatie absoluut maar zwaarder dan een ibuprofen durf ik niet te gaan want ik moet ook tussendoor rijden
Ik zou op zoek gaan naar iemand anders die ipv mij zou kunnen gaan.
Naast pijnlijk vind ik het ook nog eens gevaarlijk om zo te moeten rijden. Als jij straks al 6 uur zit, vergaat van de pijn en dan ook nog moet rijden!
https://www.bol.com/nl/nl/p/botc-zitkus ... androidapp

Bij de referenties staat dat dit ook fijn is als je een hernia hebt.
Ik heb al sinds dertig jaar zo nu en dan periodes van pijn aan mijn stuit en ik heb er echt heel veel baat bij.
Vrijheid, gelijkheid, zusterschap
Een aantal verschillende kussens meenemen zodat je kan afwisselen en uitproberen.

Warme kruik mee, om je spieren te ontspannen.

Steunband, als dat fijn is?

Op tijd beginnen met de ibuprofen om een spiegel op te bouwen en er paracetamol bij nemen, versterkt elkaar
Het leven is een gekke samenloop van tegenstrijdigheden
Nogmaals ik moet echt gaan. Ik haal mijn kind op van haar Exchange en ze heeft in die mate veel spullen dat we met de auto moeten gaan. Vader is chronisch ziek en kan niet gaan en mijn zus gaat mee zodat we het rijden kunnen verdelen. Ik heb haar gebracht en nu wil ik haar ook halen. Moeder dingetje denk ik😉
lonelycat schreef:
29-11-2025 09:26
Nogmaals ik moet echt gaan. Ik haal mijn kind op van haar Exchange en ze heeft in die mate veel spullen dat we met de auto moeten gaan. Vader is chronisch ziek en kan niet gaan en mijn zus gaat mee zodat we het rijden kunnen verdelen. Ik heb haar gebracht en nu wil ik haar ook halen. Moeder dingetje denk ik😉
Snap ik.
Ik denk dat zo veel mogelijk wisselen van houding goed is. Een fijne houding zal je niet vinden, maar afwisselen en in beweging blijven scheelt. En dat kan veel makkelijker als je niet hoeft te rijden, dus dat zo zou zo min mogelijk doen en in ieder geval alleen korte stukjes.
Misschien kan je op de achterbank zitten om meer bewegingsmogelijkheden te hebben?
Mijn zus houdt gelukkig van rijden dus het merendeel doen vind ze niet erg. En op de terugweg ga ik in ieder geval achter zitten want dan kan kind voor.
lonelycat schreef:
Ah, een van de weinige redenen die ik als moeder helemaal snap! 😍
Zoveel mogelijk achterin plat liggen.
Inmiddels expert in deze helle-aandoening: Onderrugkussentje mee en afwisselen tussen rechtop zitten met kussen en stoel zo plat mogelijk en liggen. Desnoods op de achterbank.

Zo vaak mogelijk, minstens ieder uur, naar een tankstation en rondjes lopen. Echt doen!!

Oh, en pijnstilling pijnstilling pijnstilling. Van te voren beginnen.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
LaFolie schreef:
29-11-2025 10:58
Inmiddels expert in deze helle-aandoening: Onderrugkussentje mee en afwisselen tussen rechtop zitten met kussen en stoel zo plat mogelijk en liggen. Desnoods op de achterbank.

Zo vaak mogelijk, minstens ieder uur, naar een tankstation en rondjes lopen. Echt doen!!

Oh, en pijnstilling pijnstilling pijnstilling. Van te voren beginnen.
Het is inderdaad een verschrikking. Loop erbij al een half jaar mee. Deze week uitslag van de scan. Zo wandelen etc gaat nog wel maar zitten met name is echt een ramp. Na een uur weer ik al echt niet meer hoe ik het moet zoeken.
En ik mis mijn sporten zo😭
Lafolie, wat voor pijnstillers neem jij
Man is hier al een aantal jaren geleden aan een hernia geopereerd, maar helemaal weg gaat het niet.
We hebben zelfs de auto erop uit gezocht dat de stoelen comfortabel zijn. Sommige auto's heeft hij in 10 minuten al last, onze auto houdt hij het maximaal zo'n 3 uur uit zonder stoppen. Al gebeurt het ook weleens dat we na een uur moeten stoppen.
Hoe we het verder doen voor lange vakanties: hij begint met rijden en kijkt hoe ver lukt, ik rij dan meestal de rest of hij nog een heel klein stukje op het eind. Verder vaker stoppen dan vroeger een hij probeert te slapen. Dan lijkt de pijn ook wat minder te zijn.
lonelycat schreef:
Weet je dochter van de hernia, wat vind zij ervan dat jij haar op komt halen.
Ik ben ook moeder, maar ik zou het niet doen.
Wat heeft je dochter eraan als je thuis niets meer kan doen,
janine schreef:
29-11-2025 12:59
Weet je dochter van de hernia, wat vind zij ervan dat jij haar op komt halen.
Ik ben ook moeder, maar ik zou het niet doen.
Wat heeft je dochter eraan als je thuis niets meer kan doen,
Ja eens...vanuit jou gezien snap ik helemaal dat je gaat.
Maar al zou ik de dochter zijn.. (en mijn moeder heeft ook een driedubbele hernia dus ik weet enigzins waar ik als dochter over praat)
Dan zou ik me er heel vervelend bij voelen en misschien zelfs boos worden en erop staan dat iemand anders me op zou halen
.
lonelycat schreef:
Kan je je zus niet heel lief aankijken en vragen of zij het alleen kan doen? Je zegt dat je het rijden kan verdelen maar als het jou opeens niet lukt wordt het een dramareis. Dan kan ze misschien beter alleen rijden. Misschien wordt jouw klachten wel zo erg dat je op een gegeven moment om het half uur moet stoppen om even te bewegen.
Ik zou het uitbesteden hoor. Of dochter stuurt de spullen op en komt zelf per trein/vliegtuig. Moederliefde is een schone zaak maar no way dat ik 1800 kilometer lang helse pijnen ging zitten lijden voor iets wat ook op een andere manier opgelost kan worden. Lijkt me voor je dochter ook een stuk fijner als ze bij thuiskomst een min of meer fitte, gezellige moeder aantreft in plaats van een hoopje ellende.
Graftak!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven