Gezondheid alle pijlers

Lensimplantaten.. ervaringen?

22-07-2008 15:56 446 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn al veel topics geopend over laseren, maar ik heb er niet één gevonden over lensimplantaten.

Ik heb vorige week gehoord dit ik niet in aanmerking kom voor laseren, maar wel voor lensimplantaten.



Ik ben opzoek naar ervaringen van mensen
Magnolia,



Hier iemand die hetzelfde bericht kreeg, in zoverre; ze konden mij geen garantie geven op 0 uit te komen gezien mijn afwijking en de dikte van het vlies. :cry: En om nu na een laserbehandeling alsnog lenzen of een bril te moeten dragen............



Ik hou het topic dus even in de gaten, want ook ik denk sterk na over implantaten.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Rinzwind,



Ja balen he als je dat hoort. Bij mij is het idd ook omdat mijn hoornvlies te dun is. ik zelf heb -6 en -7 (voor lenzen). Wel zei de arts dat ik wellicht in het donker last kan hebben van "glare" omdat mijn pupillen in het donker vrij groot zijn.

Een vriendin van mij heeft al 4 jaar lensimplantaten en zij is heel erg tevreden en blij dat ze het gedaan heeft. Al vind ik het prettig om wat meer ervaringen te horen



Wat is jou sterkte?
Alle reacties Link kopieren
up!
Hoi Magnolia,



Zag je berichtje net pas. Ik heb -7 aan beide ogen. Ik heb de laatste 15 jaar eigenlijk alleen lenzen gedragen. Zet ze echt bijna op de rand van mijn bed in en doe ze bijna op de rand weer uit. Ik heb nu een dochter en merk met name 's nachts dat het onhandig is. Dus ga ik in ieder geval voorlopig even een bril aanschaffen, voor dat soort gevallen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Rinzwind,



Ik heb dus ongeveer dezelfde sterkte, maar heb wel een bril voor erbij, want ik merk dat mijn ogen na een dag achter de pc moe zijn. Ik zou dus zeker een bril aanschaffen.



Ik ga deze week voor een afspraak naar het oogziekenhuis, om met de behandelend arts te praten over lensimplantaten. Wil nl al mijn vragen kunnen stellen voor ik een besluit neem.



Ben jij inmiddels iets verder of blijft het nog steeds bij nadenken?
Alle reacties Link kopieren
He Magnolia,



He he daar ben ik weer...bedankt voor je berichtje in 'mijn' andere topic want ik was alweer vergeten dat ik op implants gereageerd had.



Zoals geschreven, is het voor mij inmiddels weer bijna 2 maanden geleden dat ik implants in beide ogen (tegelijkertijd!) heb laten zetten. Ervaringsdeskundige dus...roept u maar met de vragen



Groetjes

Lisa
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu 4,5 jaar lensimplantaten. Het plaatsen is me wel tegen gevallen (zeer pijnlijke verdovingsinjectie in je oogkas onder je oogbal!, bovendien werkte bij mij bij het tweede oog de verdoving niet, dus ben ik weken later alsnog onder algehele verdoving "geopereerd"). Het duurde bij mij best een tijd eer het gestabiliseerd was, dus een tijd niet zo best zien, wat best wel beperkingen opleverde. Nu zit ik niet helemaal op 0, maar ik ben wel tevreden zo. Ik zou eigenlijk een bril moeten nemen voor bijv. 's avonds autorijden, maar dat heb ik nog steeds niet gedaan...



Het is wel supermakkelijk nu, geen bril, geen gepruts met lenzen. Ben wel een beetje "bang" wat er in de toekomst nog zal moeten gebeuren. Er is nog niet zo veel bekend op lange termijn.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Lampje,



Waaaaat? v.e.r.d.o.v.i.n.g.s.i.n.j.e.c.t.i.e.s. in je oogkas???? Getverderrie klinkt inderdaad niet al te best zeg. Ik heb vantevoren alleen verdovingstabletjes in mijn ogen gekregen en 2 tabletjes ingenomen. Niks geen injecties! Als dat het geval zou zijn geweest had ik het nog niet eens overwogen.



Nee, hier niks dan lof voor de professionaliteit van de kliniek. Van -6.75 en -8.50 naar 0 en +0,25. Mbt lange termijn uitgebreid laten voorlichten. Implants gaan ca. 50 jaar mee en kunnen dan (of indien nodig eerder) eenvoudigweg uit je oog gehaald worden.



De lensjes worden dmw een paar mm brede incisie met een holle naald opgerold in je oog gezet, waarna ze openvouwen. Omgekeerd zijn ze er ook weer uit te halen - zij het niet opgerold meer dus een iets groter sneetje.



Niks engs aan. Deze kliniek had slecht 1x ooit dit moeten doen. En reken maar dat ik er een ben die zich gedegen inleest vantevoren. Heb er meer dan 5 jaar over nagedacht (eerste instantie laseren, maar toen bleek dat dat niet ging ivm te dun hoornvlies en te hoge afwijking, overgestapt op implants) omdat ik zoooo graag van die rotbril afwilde.



Neem aan dat jullie dat ook willen (of van de contactlenzen)?



Lampje, waarom informeer je niet eens bij andere klinieken? Een verdoving die ze niet eens goed controleren is niet een teken van vakmanschap....
Alle reacties Link kopieren
Magno, sommige mensen kopieren ook echt alles van een ander. Ongelofelijk.
Alle reacties Link kopieren
toscaluna schreef op 05 augustus 2008 @ 21:50:

Magno, sommige mensen kopieren ook echt alles van een ander. Ongelofelijk.
??
Alle reacties Link kopieren
Jeetje Lisa, dat klinkt allemaal een stuk prettiger! Ik heb het in het Refractiecentrum in Den Haag laten doen (bij Westeinde Ziekenhuis) en was inderdaad niet erg tevreden over de wijze van behandeling. Er is nog veel meer gebeurd dan alleen die mislukte narcose. Ik heb via mijn rechtsbijstandverzekering zelfs een schadevergoeding gekregen.



Voor de meelezers: neem mijn verhaal dus maar niet als voorbeeld. Lisa's ervaringen klinken een heel stuk prettiger! Heerlijk zeg, tabletjes ipv die vreselijke injecties.....

Bij mij zat er ruim een maand tussen oog 1 en oog 2. Dat was ook geen doen!
anoniem_30921 wijzigde dit bericht op 05-08-2008 22:04
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
http://www.fyeomedical.nl heb ik die positieve ervaring mee. Die zitten in Reusel (tussen Tilburg en Eindhoven in). Brrrrrr jouw verhaal is idd niet erg bemoedigend voor degenen die dit overwegen.
Alle reacties Link kopieren
toscaluna schreef op 05 augustus 2008 @ 21:50:

Magno, sommige mensen kopieren ook echt alles van een ander. Ongelofelijk.
Toscaluna: ik heb geen idee wat je hiermee bedoelt, maar even for the record. Ik ga echt geen lensimplantaten nemen voor de lol of omdat een vriendin dat heeft. Dus als je niks nuttig hebt om bij te dragen dan stel ik voor dat je ergens anders gaat posten......
Alle reacties Link kopieren
@ Lisa en @ Lampje: bedankt voor jullie reactie! Ik zal morgen even wat uitgebreider reageren.....
Alle reacties Link kopieren
En wat kost dat eigenlijk? Heb me laten vertel van ong 5000 eur voor 2 ogen.

Ik vind het erg eng en erg duur.Heb al jaren lenzen waar ik tot op heden geen hinder van ondervind, dus voor mij is het dan ook geen overweging waard.
Alle reacties Link kopieren
Sandra het kost idd ongeveer 5000 euro voor 2 ogen. Ik krijg gelukkig nog 15% korting omdat ik bij een zorgverzekeraar zit die samenwerkt met het oogziekenhuis.

In principe zullen artsen nooit direct lensimplantaten aanraden, alleen wanneer je niet in aanmerking komt voor laseren.



@Lampie: jeetje wat erg zeg! Heb zelf nog even gekeken bij het Westeinde, maar las op internet iets teveel negatieve ervaringen. Het oogziekenhuis doet het onder volledige narcose. Wat ik begrepen heb is dat je bij plaatselijke verdoving vrijwel altijd een prik krijgt, want je oogspier moet stilgelegd worden. Net als bij staaroperaties, dat is tegenwoordig ook alleen maar met een plaatselijke verdoving.

Ik weet niet welke soort lens je hebt, maar de Artisan wordt al heel lang gebruikt en daar zijn de resultaten voor de wat langere termijn goed. Natuurlijk is het niet te voorspellen wat er over 40 jaar gebeurd.



@Lisa: wat voor soort lenzen heb jij laten implanteren? Hoe ben jij omgegaan met de risico's die horen bij lensimplantaten? Ik ben me heel erg aan het inlezen en na te gaan wat de kans is op een complicatie. Gelukkig zijn de percentages niet heel erg hoor, maar ik zal maar net die ene persoon zijn. Dat maakt het voor mij toch wel moeilijk. Ben dus heel erg benieuwd hoe jij daarmee bent omgegaan. Lampie bij jou ben ik ook benieuwd hoe je bent omgegaan met de mogelijke complicaties.

Wat heeft jullie doen besluiten om lensimplantaten te nemen?
Alle reacties Link kopieren
@ Magnolia: de lensjes in mijn ogen zijn ICL van Staar (hoe typisch he die naam). In totaal was ik 2000 per oog kwijt en 100 euro voor het vooronderzoek. Goedkoop was in mijn ogen duurkoop, dus heb niet overwogen elders een aanbieding te nemen voor 500 voor 2 ogen of iets dergelijks. Steriele OK, materialen en ook custommade lenzen kosten nu eenmaal geld!



Risico's zitten er aan alle ingrepen, dat is ook de reden dat ik er zo lang over nagedacht heb. Uiteindelijk heeft een vriendin van me het laten doen voordat ik 'inboekte', dus toen zij positief was naderhand, durfde ik ook meer.

Verder moet je maar genoeg hekel hebben aan je bril en er volledig van afhankelijk zijn (lenzen ging niet meer en erg hoge afwijking).



Belangrijkste is dat je je op je gemak gesteld voelt door een kliniek waar ze alle tijd nemen om AL je (kritische) vragen te beantwoorden. Als ze daar tijd voor nemen, wil het ook zeggen dat ze bij de nazorg goed presteren. Grootste risico is op het moment van de ingreep - er zouden bacterieen in het ook in de OK kunnen komen, waardoor een ontsteking ontstaat. Als dat al gebeurt, dan zou de arts er helemaal niks aan medicatie moeten doen en dat een jaar ofzo laten doorsudderen Nou, dan heb je idd een probleem.



Waar ergens in het land woon je, Magnolia?
Alle reacties Link kopieren
@Lisa: bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik ga morgen naar het oogziekenhuis voor een gesprek met de arts en heb al mijn vragen op papier gezet. De kliniek is dus verbonden aan het oogziekenhuis en ik verwacht dat er een hoge mate van nazorg is. En natuurlijk dat ze aan alle eisen voldoen. Ik zou gebruik kunnen maken van de eerste hulp bij het oogziekenhuis, mocht dat nodig zijn.

Het oogziekenhuis maakt alleen gebruik van Artisan of Artiflex lenzen.

Ik woon zelf in het westen van het land
Alle reacties Link kopieren
@ Magnolia: graag gedaan, ik hoop dat ik je ermee vooruit heb kunnen helpen. Succes morgen bij de ogendokter!
Alle reacties Link kopieren
Ha Magnolia, hoe was het vandaag?

Ik heb ook Artisan lenzen.

Risico's waren niet ontzettend groot, werd gezegd. Ik heb maar gewoon gedacht dat ik de gok moest wagen, alhoewel ook steeds door mijn hoofd speelde dat het dom was om mijn "goede" ogen te laten opereren. Ik heb sinds mijn 3e een bril gehad (+8 en veel gepest), wel een periode lenzen en nu ging dat al een paar jaar niet meer. Dus weer aan de bril gegaan en nog steeds een hekel aan dat ding. Vandaar toch maar gekozen voor implantlenzen. Wel heerlijk hoor, op vakantie, in het zwembad, enz.
Alle reacties Link kopieren
Zo, gisteren gesprek gehad. En heb op al mijn vragen een antwoord gekregen. Heb vooral doorgevraagd over risico's. En ik heb bevredigende antwoorden gekregen. Heb nog de vraag gesteld welke lens hij mij zou aanraden (artisan of artiflex). En de arts raadt artiflex aan, maar als ik perse artisan wil dan kan dat ook. Op zich zie ik de artiflex wel zitten, alleen het enige nadeel is dat ze nog niet zo lang worden gebruikt (sinds 2003 ofzo) en ze dus nog niet weten wat de lange termijn resultaten zijn. Voordeel is wel dat de herstelperiode korter is, kleinere snee en minder kans op complicaties.

De Artisan heeft als voordeel dat deze al 15jaar wordt gebruikt. Nadeel, grotere snee, meer kans op complicaties (ten opzichte van Artiflex) en kans dat ik ineens een cilinder afwijking krijg (die heb ik nu nl niet). Ik hoef nu nog niet te beslissen, dat kan bij het 2e vooronderzoek.



Lisa: heb ook nog even gevraagd over de ICL's die jij hebt. De arts vertelde me dat alleen die lenzen ook met alleen oogdruppels kunnen worden ingebracht, dus vandaar..... Heb wel gevraagd waarom die niet gebruikt worden. Arts gaf aan dat de resultaten op korte termijn goed zijn, maar op langere termijn minder. Ze hebben daar dus de voorkeur voor artisan/artiflex, omdat ze die beter vinden.



Nu dus nog een keer goed nadenken en dan het besluit nemen. Althans, ik denk dat ik het aandurf en het wil laten doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de knoop doorgehakt! Ik ga het doen! Ik kan waarschijnlijk in september terecht voor het 2e vooronderzoek (oogfoto's en gaatjes laseren) en dan ben ik eind december klaar met beide ogen!! Vind het zooooooooo spannend!
Alle reacties Link kopieren
@ Magnolia, wat goed van je om het te durven!! Gefeliciteerd! :cheer:
Alle reacties Link kopieren
Dank je Lisa!



Hoe heb jij het gaatjes schieten ervaren? Ik blijf het spannend vinden.... en ik droom zelfs over de implantaten. Komt vast omdat ik er de afgelopen tijd heel erg mee bezig ben geweest.



Ik hoop dat jij en Lampie hier de komende tijd ook blijven schrijven. Ik vind het wel fijn dat jullie al een beetje weten hoe het gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven