Gezondheid alle pijlers

Lichaam heelt niet (goed)

14-12-2019 23:24 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Zeven maanden geleden zijn mijn ex en ik uit elkaar gegaan. We zijn nu vier maanden officieel gescheiden. Ik weet niet in hoeverre dit relevant is, maar aangezien dit probleem rond dezelfde tijd begonnen is zou dit mee kunnen spelen.

Wat ik merk is dat mijn lichaam zichzelf (sindsdien) niet (goed) meer heelt. Blauwe plekken gaan niet weg, het duurt weken voordat kleine wondjes dicht zijn en daarna blijven het gevoelige plekken, ik heb vlak voor de break up mijn middenvoetsbeentje in m’n linkervoet gebroken, dit was volgens het ziekenhuis een hele nette breuk (waar 6-8 weken hersteltijd voor staat) en ik heb er nu -ondanks meerdere keren fysiotherapie- nog steeds flink last van, en het klinkt misschien vreemd maar de nagels van de twee tenen waar de breuk zich tussen bevindt groeien ook niet meer.

Ik geloof er wel in dat je psyche van grote invloed kan zijn op je fysieke gezondheid (net als dat stress mij bij garant staat voor maagpijn), maar ik kan me ook voorstellen dat dit te maken zou kunnen hebben met een vitamine- of mineralentekort? Ik volg een vrij streng dieet, dus mogelijk mis ik daarin bepaalde stoffen.

Het voelt niet belangrijk genoeg voor een bezoek aan de huisarts, maar ik vind het wel vreemd. Herkenbaar voor iemand hier?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Wat moet er dan aan de hand zijn voordat het wel belangrijk genoeg voelt voor de huisarts? :woa:
Even een afpraak maken bij je huisarts en het voorleggen.
Wat voor dieet volg je? Misschien kan dat een hint geven over mogelijke tekorten.
En waarom volg je een streng dieet?
Huisarts en bloed prikken.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
14-12-2019 23:28
Wat voor dieet volg je? Misschien kan dat een hint geven over mogelijke tekorten.
En waarom volg je een streng dieet?

Ik vast 16/8 en eet (zeer) beperkt vet en suiker. Veel eiwitten en complexe koolhydraten, maar weinig gevarieerd. En weinig calorieën. Waarom? In eerste instantie omdat ik (nog meer) wilde afvallen, inmiddels omdat ik bang ben weer aan te komen als ik meer ga eten. Vanwege mijn voet zijn mijn mogelijkheden om te bewegen/sporten beperkt.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof niet dat er hier een beter antwoord komt dan: naar de huisarts.
mcsteamy schreef:
14-12-2019 23:31
Ik vast 16/8 en eet (zeer) beperkt vet en suiker. Veel eiwitten en complexe koolhydraten, maar weinig gevarieerd. En weinig calorieën. Waarom? In eerste instantie omdat ik (nog meer) wilde afvallen, inmiddels omdat ik bang ben weer aan te komen als ik meer ga eten. Vanwege mijn voet zijn mijn mogelijkheden om te bewegen/sporten beperkt.
je klinkt behoorlijk uit evenwicht, dwangmatig eetgedrag met te weinig koolhydraten en te weinig variatie heeft natuurlijk gevolgen voor je lichaam. Teveel eiwitten kunnen je nierfunctie aantasten
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
14-12-2019 23:36
je klinkt behoorlijk uit evenwicht, dwangmatig eetgedrag met te weinig koolhydraten en te weinig variatie heeft natuurlijk gevolgen voor je lichaam. Teveel eiwitten kunnen je nierfunctie aantasten

Dat weet ik. Inmiddels gediagnosticeerd als eetstoornis. Daar wordt aan gewerkt :)

Een bezoek aan de huisarts voor de lichamelijke gevolgen dan maar. Dank voor de reacties.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
mcsteamy schreef:
14-12-2019 23:31
Ik vast 16/8 en eet (zeer) beperkt vet en suiker. Veel eiwitten en complexe koolhydraten, maar weinig gevarieerd. En weinig calorieën. Waarom? In eerste instantie omdat ik (nog meer) wilde afvallen, inmiddels omdat ik bang ben weer aan te komen als ik meer ga eten. Vanwege mijn voet zijn mijn mogelijkheden om te bewegen/sporten beperkt.
Lijkt me eerder hiermee te maken hebben dan met je relatiebreuk eerlijk gezegd. Je lijf heeft het gewoon zwaar als je langere tijd (veel) afvalt.
Gevarieerd eten is belangrijk en je hebt ook echt vet nodig. Veel eiwitten eten heeft als nadeel dat het erg vullend is en daardoor krijg je soms te weinig van andere dingen (groenten, gezonde vettten) binnen. Ik zou eerst proberen om weer anders te gaan eten.
S-Meds schreef:
14-12-2019 23:36
. Teveel eiwitten kunnen je nierfunctie aantasten
Nah dat is achterhaald hoor. Met een onvoldoende nierfunctie moet je niet te veel eiwitten eten maar te veel eiwitten eten is op zich als je gezond bent niet schadelijk.

Blijft wel bij dat je niet moet gaan diëten als je met een eetstoornis worstelt! Dus gooi dat vasten en die regels overboord als dat lukt en probeer wat meer en gevarieerder te eten. Je lichaam geeft echt aan dat het tekort komt.
Alle reacties Link kopieren
Je lichaam heeft het gigantisch druk normaal in leven te blijven met zo'n type dieet. Lichaamscellen verbruiken geen eiwit uit voeding, er gaat een heel proces aan vooraf voor je gegeten eiwit omgezet wordt in glucose voor je verbranding. Dus Je maakt het je lichaam gewoon heel moeilijk om energie aan genezingsprocessen te geven.
Ik zou langs de dokter en vooral het verhaal van je dieet niet vergeten te vertellen. Lijkt me iets logischer als een psychische oorzaak.
Bloed laten prikken lijkt me toch wel het minste, als ik je symptomen zo eens op een rijtje zet.
Alle reacties Link kopieren
Vet is niet alleen maar een leverancier van calorieën, er zit wat in. A, D, E en K zijn de vetoplosbare vitamines waarvan A helpt bij nagelgroei en D en K bij botgroei. Wondgenezing vertraagt bij een (te) laag lichaamsgewicht, genezing kost energie.

Lijkt me verstandig dat je snel effectieve hulp krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Ga naar een huisarts, laat bloedprikken.
Probeer je dieet wel aan te passen
Alle reacties Link kopieren
Dus je volgt een dieet dat zo ongezond is dat je lichaam het zelf herstellend vermogen kwijt is.

En jij vraagt je af of het verbreken van je relatie daar de oorzaak van kan zijn.

Dan heb je dus een heel fors eetprobleem.

Hopelijk breng je dat niet op je kind over.
Alle reacties Link kopieren
Op naar de huisarts.

Ik ken iemand die wel normaal at en ook dit soort klachten had. Diegene leeft niet meer, die had leukemie. Ik zeg niet dat je leukemie hebt maar wel dat je eens moet gaan praten met een arts.
ClumsyNinja schreef:
14-12-2019 23:44
Nah dat is achterhaald hoor. Met een onvoldoende nierfunctie moet je niet te veel eiwitten eten maar te veel eiwitten eten is op zich als je gezond bent niet schadelijk.

Blijft wel bij dat je niet moet gaan diëten als je met een eetstoornis worstelt! Dus gooi dat vasten en die regels overboord als dat lukt en probeer wat meer en gevarieerder te eten. Je lichaam geeft echt aan dat het tekort komt.
Dat is zeker niet achterhaald het kan ook je leverfunctie verstoren
Alle reacties Link kopieren
Ik zou even naar de huisarts gaan. Je koppelt e.a. nu direct aan psyche maar dat hoeft niet perse zo te zijn. Ik zou kijken of de ha een aantal zaken kan uitsluiten. IF is op zich niet slecht en zelfs goed voor je herstelvermogen. Ik denk dat er iets anders aan de hand is.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
14-12-2019 23:44


Blijft wel bij dat je niet moet gaan diëten als je met een eetstoornis worstelt! Dus gooi dat vasten en die regels overboord als dat lukt en probeer wat meer en gevarieerder te eten. Je lichaam geeft echt aan dat het tekort komt.
Lijkt me dat haar dieet de eetstoornis is? Was dat dieet er niet, dan was er ook geen eetstoornis.
Denk niet dat zeggen 'eet gewoon normaal joh' hier werkt.
S-Meds schreef:
15-12-2019 01:01
Dat is zeker niet achterhaald het kan ook je leverfunctie verstoren
Nee, hoor. Informatie opvragen bij verschillende ziekenhuizen en de nierstichting laat zien dat een te veel aan ureum moeilijk uit te scheiden is voor mensen met een nieraandoening of een verminderde nierfunctie. Tijdens dialyse wordt zelfs aangeraden meer eiwitten te eten. Voor gezonde nieren is de verwerking van ureum geen probleem. Een Johns Hopkins onderzoek uit 2012 laat wel zien dat je nieren harder werken bij een eiwitrijk dieet, maar onderzoekers konden niet aantonen dat dat op termijn voor nierproblemen zorgt.

Of mis ik een recente studie?
Attraverso schreef:
15-12-2019 07:57
Lijkt me dat haar dieet de eetstoornis is? Was dat dieet er niet, dan was er ook geen eetstoornis.
Denk niet dat zeggen 'eet gewoon normaal joh' hier werkt.
Nou ja dat snap ik, daarom probeer ik ook te zeggen: zou je het dieet los kunnen laten nu je merkt dat je roofbouw pleegt en je lichaam niet meer goed heelt?
Haar zeggen dat ze hulp moet zoeken hoeft niet want dat doet ze kennelijk al. Maar ze moet wel voor een klein kind zorgen in haar eentje, heeft een heftige tijd achter de rug, is net verhuisd, moet het nu alleen rooien. Kortom TO: je hebt gewoon meer energie nodig en misschien ook meer vitamines dan je nu binnen krijgt. Zou je het durven om het dieet nu los te laten?
Je hebt goed contact met je ouders toch? Zou je een paar keer per week met hun mee kunnen eten?
Alle reacties Link kopieren
en buiten je ongezonde levensstijl... je bent ook geen 20 meer he?
Je lichaam heeft een langer tijd nodig voor herstel
Alle reacties Link kopieren
Kan zijn dat er extra spanning op je spieren komt te staan en je daardoor driftiger en met wat minder "gevoel" voor wat je lichaam zegt gaat bewegen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Je moet nooit bepaalde stoffen missen dus. Kijk op het internet wat je precies per dag nodig hebt en houd je daaraan. Dan kan je daar best nog een dieet van maken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven