Gezondheid alle pijlers

Lipoom (vetbult) op ribben

18-01-2023 23:00 46 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Google leerde me dat vetbulten heel vaak voorkomen.
Ik was zelf erg verrast door deze dikke knobbel op mijn ribben toen ik deze afgelopen maand opmerkte.
Hoe ik dat nooit eerder gezien had.

Ik zou deze gisteren bij de huisarts laten verwijderen.
Maar de huisarts gaf aan dat de knobbel te groot was en dit door een chirurg moest worden verwijderd.
Balen omdat ik mezelf de moed ingepraat had om even op mijn tanden te moeten bijten.
Maar ik er dan vanaf zou zijn.
Vandaag belde het ziekenhuis dat er eerst een MRI zou volgen en de chirurg me nog zou bellen om de procedure uit te leggen.

Beetje schijterig nu dus, ondanks ik allang blij ben dat het maar een vetknobbel is.

Ik zoek verhalen van ervaringen hier!
Omdat dit toch regelmatig voor blijkt te komen.

Heeft iemand inside ervaringen van wat me te wachten staat?
Heb je er last van.
Ik heb er 2 in een bovenbeen en eentje in mijn elleboog, maar de ellende van het weghalen weegt niet op tegen het laten zitten. Alleen die in mijn elleboog veroorzaakt pijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
18-01-2023 23:02
Heb je er last van.
Ik heb er 2 in een bovenbeen en eentje in mijn elleboog, maar de ellende van het weghalen weegt niet op tegen het laten zitten. Alleen die in mijn elleboog veroorzaakt pijn.
Het doet geen pijn en stoort me nieteens zo zeer cosmetisch. Maar het zit op de plek waar het de omtrek van mijn bh band precies raakt. En dat irriteert nu een beetje en ik verwacht dat wanneer het nog meer groeit nog meer.

Jij zegt dus, wanneer geen last. Dan laten zitten dus?
lucy1981 schreef:
18-01-2023 23:06
Het doet geen pijn en stoort me nieteens zo zeer cosmetisch. Maar het zit op de plek waar het de omtrek van mijn bh band precies raakt. En dat irriteert nu een beetje en ik verwacht dat wanneer het nog meer groeit nog meer.

Jij zegt dus, wanneer geen last. Dan laten zitten dus?
Ja. Het kan geen kwaad, dus een operatie heeft sowieso al meer risico. Die in mijn benen zijn al zeker 10 jaar niet groter geworden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
18-01-2023 23:10
Ja. Het kan geen kwaad, dus een operatie heeft sowieso al meer risico. Die in mijn benen zijn al zeker 10 jaar niet groter geworden.
Dat is een geruststelling!
Herinner je je nog wanneer het je de eerste keer opviel?
Die van mij is 5cm ongeveer zegt de huisarts.
Is die van jou na jouw ontdekking niet verder gegroeid?
lucy1981 schreef:
18-01-2023 23:06
Het doet geen pijn en stoort me nieteens zo zeer cosmetisch. Maar het zit op de plek waar het de omtrek van mijn bh band precies raakt. En dat irriteert nu een beetje en ik verwacht dat wanneer het nog meer groeit nog meer.

Jij zegt dus, wanneer geen last. Dan laten zitten dus?
Ik heb er een op mn rug, ook net bij de bh band, en mij is geadviseerd m te laten zitten. Want een litteken op die plaats kan ook irriteren en de kans bestaat dat het ding sowieso weer terugkomt.
Je moet m inderdaad een beetje in de gaten houden. Zolang het ding niet hard groeit is er weinig aan de hand. In mijn geval dus.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had een lipoom op m’n broekrand. Huisarts, ziekenhuis, prikje en weg. Nooit meer last van gehad. Zou zeker niet dat soort dingen laten zitten als je er ook maar een beetje last van hebt.
Het leven is niet eerlijk
Alle reacties Link kopieren Quote
Het standaardbeleid is laten zitten als je er geen last van hebt.

Ik had er eentje op mijn rug die nog een stuk groter was dan die van jou. Die heb ik laten verwijderen. Omdat hij zo groot was, kon dat niet met een lokale verdoving. Of dat bij die van jou wel kan, zal de chirurg je kunnen vertellen.

Die van mij dook trouwens ook plotseling op. Mijn huisarts zei dat dat vaker gebeurt - alsof zo’n lipoom dan ineens naar buiten plopt.
agene wijzigde dit bericht op 18-01-2023 23:24
18.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Rosalind* schreef:
18-01-2023 23:17
Ik heb er een op mn rug, ook net bij de bh band, en mij is geadviseerd m te laten zitten. Want een litteken op die plaats kan ook irriteren en de kans bestaat dat het ding sowieso weer terugkomt.
Dat las ik inderdaad ook.
Dat het vaak terugkomt.
Uiteraard wacht ik het advies af.
Maar ik denk tevens ook bij mezelf, is het me waard?
Ik hoop dat het advies wat ik krijg dit ook in de overweging meeneemt.
Ik zou ervan balen om dit te ondergaan wanneer het toch terugkomt of het litteken veel irritatie geeft.

Hoop dat ze daarin eerlijk en realistisch zijn.
lucy1981 schreef:
18-01-2023 23:14
Dat is een geruststelling!
Herinner je je nog wanneer het je de eerste keer opviel?
Die van mij is 5cm ongeveer zegt de huisarts.
Is die van jou na jouw ontdekking niet verder gegroeid?
Ik heb echt geen idee, ze zitten er al zolang. Ik denk ook zo’n 5cm.
Alle reacties Link kopieren Quote
agene schreef:
18-01-2023 23:21
Het standaardbeleid is laten zitten als je er geen last van hebt.

Ik had er eentje op mijn rug die nog een stuk groter was dan die van jou. Die heb ik laten verwijderen. Omdat hij zo groot was, kon dat niet met een lokale verdoving. Of dat bij die van jou wel kan, zal de chirurg je kunnen vertellen.
Dankjewel voor je reactie!
Ben je tevreden over je keuze?
Vermoed het wel omdat je aangeeft dat het lipoom groot was.
Maar toch benieuwd.
Ben je snel van de ingreep hersteld?
Alle reacties Link kopieren Quote
agene schreef:
18-01-2023 23:21
Die van mij dook trouwens ook plotseling op. Mijn huisarts zei dat dat vaker gebeurt - alsof zo’n lipoom dan ineens naar buiten plopt.
Dat is een geruststelling!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had een lipoom in m'n nek, zo groot als een duivenei. Mensen begonnen te vragen of ik soms door een wesp was gestoken dus heb ik hem maar laten weghalen. Dat moest onder narcose, daar was ik eigenlijk nog het meest huiverig voor. Ik werd de operatiekamer ingereden met lipoom en werd even later wakker zonder lipoom. Na een uurtje kon ik weer naar huis. Weinig pijn gehad en het litteken is bijna niet zichtbaar... Erg tevreden over dus :)
If you need a hug, give it to someone else.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zaramorad schreef:
18-01-2023 23:36
Ik had een lipoom in m'n nek, zo groot als een duivenei. Mensen begonnen te vragen of ik soms door een wesp was gestoken dus heb ik hem maar laten weghalen. Dat moest onder narcose, daar was ik eigenlijk nog het meest huiverig voor. Ik werd de operatiekamer ingereden met lipoom en werd even later wakker zonder lipoom. Na een uurtje kon ik weer naar huis. Weinig pijn gehad en het litteken is bijna niet zichtbaar... Erg tevreden over dus :)
Wat fijn!!!! En geruststellend! Want jij hebt ook nog eens die volledige narcose gehad waar ik ook huiverig voor ben.
Alle reacties Link kopieren Quote
lucy1981 schreef:
18-01-2023 23:24
Dankjewel voor je reactie!
Ben je tevreden over je keuze?
Vermoed het wel omdat je aangeeft dat het lipoom groot was.
Maar toch benieuwd.
Ben je snel van de ingreep hersteld?
De operatie is bij mij nog niet lang genoeg geleden om te kunnen zeggen hoe het definitieve resultaat is, maar ik mis de bult niet. Herstel ging soepel, ook met narcose.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zaramorad schreef:
18-01-2023 23:36
Ik had een lipoom in m'n nek, zo groot als een duivenei. Mensen begonnen te vragen of ik soms door een wesp was gestoken dus heb ik hem maar laten weghalen. Dat moest onder narcose, daar was ik eigenlijk nog het meest huiverig voor. Ik werd de operatiekamer ingereden met lipoom en werd even later wakker zonder lipoom. Na een uurtje kon ik weer naar huis. Weinig pijn gehad en het litteken is bijna niet zichtbaar... Erg tevreden over dus :)
Bij mij ging het ook zo, ik had hem wel op een andere plek.
Spannend vond ik het wel, maar de narcose is me echt heel erg meegevallen.
Daarna geen last gehad van het litteken, maar dat ligt denk ik ook een beetje aan de plek lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren Quote
He in mijn tienerjaren een laten verwijderen op mijn rug precies in de rand waar bh zat. Toen heeft huisarts dat gedaan onder lokale verdoving.
Geen last van gehad.
Heb er 1 in mijn gezicht gehad heeft plastische chirurg verwijderd
Heb er nu nog een paar in mijn benen en armen maar geen last van dus blijven zitten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vriendin van mij had er een onder haar voet. Onder narcose verwijderd, twee jaar later zat ie er weer. Nu heeft ze zooltjes met een uitsparing waar die bobbel “in” valt zodat ze geen last heeft met lopen en blijft ie dus gewoon zitten.
Dr Pimple Popper laat het er zo makkelijk uit zien…
Alle reacties Link kopieren Quote
-Eefje- schreef:
19-01-2023 03:49
Dr Pimple Popper laat het er zo makkelijk uit zien…
Haha, idd dit. Lopende band werk.
Ik zou hem ook nu weg laten halen nu hij nog niet zo groot is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou m zeker weg laten halen. Hier zei de huisarts ook dat het gewoon een vetbultje was, maar uiteindelijk bleek het weke delen kanker. Komt weinig voor, maar daardoor is hij er wel nog maanden mee doorgelopen en had het heel anders kunnen aflopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had een lipoom op mijn onderrug die volgens de chirurg onder plaatselijke verdoving weggehaald kon worden. Maar op het moment dat ze dat zouden doen vonden ze hem toch te groot en moest ik alsnog door de MRI heen om te kijken hoe groot hij eigenlijk was. Dat was maar goed ook want hij was echt nog veel groter dan wat je aan de buitenkant zag.

Uiteindelijk moest hij onder algehele narcose worden weggehaald. Nu zit er een litteken waar ik eigenlijk geen last van had. Van de lipoom zelf had ik wel last met broeken en zitten op stoelen. Daarnaast viel hij zelfs door mijn kleding heen op een kreeg ik er opmerkingen over.
Alle reacties Link kopieren Quote
Op TLC en YouTube staan filmpjes van dokter Sandra Lee, ook wel bekend als dokter Pimple Popper.

Kijk daar eens, je zult zien dat het reuze meevalt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lemon_Pledge schreef:
19-01-2023 06:42
Ik zou m zeker weg laten halen. Hier zei de huisarts ook dat het gewoon een vetbultje was, maar uiteindelijk bleek het weke delen kanker. Komt weinig voor, maar daardoor is hij er wel nog maanden mee doorgelopen en had het heel anders kunnen aflopen.
De mri scan die TO krijgt, is om dat uit te sluiten.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven