Werk & Studie alle pijlers

Contract voor bepaalde tijd tussentijds opzeggen

15-05-2024 17:06 37 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een contract voor bepaalde tijd (twee jaar) en zit nog in mijn proeftijd.
Omdat ik door omstandigheden (gezondheid) nog niet zeker weet of dit wel de baan voor mij is, ging ik in mijn contract opzoeken wat de opzegtermijn is na mijn proeftijd.

Ik kon geen opzegtermijn vinden, en toen ik ging googelen schrok ik een beetje, want op internet las ik dat een contract voor bepaalde tijd meestal niet tussentijds beëindigd kan worden. Na weer lezen in mijn contract vond ik echter dit:

Onverminderd het voorgaande artikellid behouden partijen zich uitdrukkelijk de bevoegdheid voor om de arbeidsovereenkomst tussentijds door middel van opzegging te beëindigen. Deze opzegging dient alsdan schriftelijk te geschieden met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn.

Dit betekent toch gewoon dat ik wel tussentijds kan opzeggen?

Dit is mijn eerste baan na een paar jaar thuis door ziekte, en het schrikt me erg af dat ik twee jaar ‘vast’ zou zitten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, je mag altijd opzeggen, maar wel met (meestal een maand) opzegtermijn en in overleg.

Bedenk je ook even: net terug in een baan waar je nog niets weet, is ook gewoon net als les 5 van autorijden (die les waar je opeens ook moet gaan schakelen). Het is gewoon heel zwaar, zo'n eerste tijd.

Succes!
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
15-05-2024 17:13
Ja, je mag altijd opzeggen, maar wel met (meestal een maand) opzegtermijn en in overleg.

Bedenk je ook even: net terug in een baan waar je nog niets weet, is ook gewoon net als les 5 van autorijden (die les waar je opeens ook moet gaan schakelen). Het is gewoon heel zwaar, zo'n eerste tijd.

Succes!
Nee, een contract voor bepaalde tijd mag je niet altijd opzeggen. Dit contract wel omdat de clausule met betrekking tot tussentijds opzeggen er in opgenomen is.

Voor de rest ben ik het volledig met je eens :-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
15-05-2024 17:13
Ja, je mag altijd opzeggen, maar wel met (meestal een maand) opzegtermijn en in overleg.


Succes!
Dat klopt niet een tijdelijk contract kun je niet zomaar opzeggen, dan moet er een beding in het contract staan dat tussentijds opzeggen mogelijk is. Dat lijkt hier zo te zijn. Meestal is de opzegtermijn 1 kalendermaand. Geldt er een CAO?
Alle reacties Link kopieren Quote
IkbenJuul schreef:
15-05-2024 17:06


Dit is mijn eerste baan na een paar jaar thuis door ziekte, en het schrikt me erg af dat ik twee jaar ‘vast’ zou zitten.
Waarom heb je dat contract dan getekend? Ipv vragen om contract voor bijv 6 maanden?

Waar ga je van leven na het opzeggen?
Alle reacties Link kopieren Quote
IkbenJuul schreef:
15-05-2024 17:06


Dit is mijn eerste baan na een paar jaar thuis door ziekte, en het schrikt me erg af dat ik twee jaar ‘vast’ zou zitten.
Waarom heb je dat contract dan getekend? Ipv vragen om contract voor bijv 6 maanden?

Waar ga je van leven na het opzeggen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat is de wettelijke opzegtermijn dan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Waya schreef:
15-05-2024 17:58
Wat is de wettelijke opzegtermijn dan?
1 maand, cao kan afwijken
Alle reacties Link kopieren Quote
Pekka123 schreef:
15-05-2024 17:51
Waarom heb je dat contract dan getekend? Ipv vragen om contract voor bijv 6 maanden?

Waar ga je van leven na het opzeggen?

Ik ben gedeeltelijk afgekeurd en krijg dus een gedeeltelijke WAO-uitkering.
Daar leefde ik tot nu toe van.

Vragen om een contract voor zes maanden was beter geweest ja.
Ik was in de veronderstelling dat ik altijd op kon zeggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
15-05-2024 17:13
Ja, je mag altijd opzeggen, maar wel met (meestal een maand) opzegtermijn en in overleg.

Bedenk je ook even: net terug in een baan waar je nog niets weet, is ook gewoon net als les 5 van autorijden (die les waar je opeens ook moet gaan schakelen). Het is gewoon heel zwaar, zo'n eerste tijd.

Succes!


Dankjewel, wat een lieve reactie!
In dit geval kun je dus tussentijds opzeggen. De wettelijke opzegtermijn is 1 maand.

En die 2 jaar is juist gunstig. Want jij kunt gewoon opzeggen, door het opzegbeding in je contract. Maar de werkgever heeft altijd toestemming nodig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
15-05-2024 18:19
In dit geval kun je dus tussentijds opzeggen. De wettelijke opzegtermijn is 1 maand.

En die 2 jaar is juist gunstig. Want jij kunt gewoon opzeggen, door het opzegbeding in je contract. Maar de werkgever heeft altijd toestemming nodig.

Dankjewel voor je reactie, ik ben opgelucht.
Ik wil graag blijven werken, maar het kost me veel energie en de stress van niet kunnen opzeggen zou veel met me doen.
Ik heb ook psychische problemen namelijk.

Nogmaals dankjewel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als er geen termijn is genoemd in je contract, dan eindigt het contract pas na 2 jaar. Als je echt eerder wil opzeggen, zul je in overleg moeten met je werkgever. Soms kun je wat regelen. Maar 2 jaar is wel lang voor een tijdelijk contract. Of is het voor een project dat 2 jaar duurt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Kattengekje schreef:
15-05-2024 18:35
Als er geen termijn is genoemd in je contract, dan eindigt het contract pas na 2 jaar. Als je echt eerder wil opzeggen, zul je in overleg moeten met je werkgever. Soms kun je wat regelen. Maar 2 jaar is wel lang voor een tijdelijk contract. Of is het voor een project dat 2 jaar duurt?
Sorry, maar lees je de openingspost wel? Daar staat precies wat de termijn is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Even nieuwsgierig: waarom opzeggen (terwijl je geen plan B hebt?) en niet ziek melden? En waarom niet blijven en ondertussen verder zoeken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Laura1992 schreef:
15-05-2024 19:18
Sorry, maar lees je de openingspost wel? Daar staat precies wat de termijn is.
Die staat er toch niet in zeg je?
Alle reacties Link kopieren Quote
Pimpelmeesje87 schreef:
15-05-2024 20:01
Even nieuwsgierig: waarom opzeggen (terwijl je geen plan B hebt?) en niet ziek melden? En waarom niet blijven en ondertussen verder zoeken?


Dat laatste wil ik, maar als ik niet op kan zeggen in die twee jaar, is dat voor mij geen optie.
Het was al heel moeilijk om aan deze baan te beginnen (het is helemaal geen hoogstaande baan trouwens, ik werk twee dagen in een winkel), omdat ik best veel issues heb. Maar het gaat best goed, en ik ben ook niet van plan op te geven, maar het kost me wel onnoemelijk veel energie en ik wil daarom voor mezelf graag duidelijk hebben dat áls ik het echt niet trek, ik na een maand weg kan.

Alleen dat idee al geeft me rust.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er wordt verwezen naar de wettelijke opzegtermijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
To, geen paniek hoor. Succes met je baan en kijk gewoon wat er lukt. Niet te snel opgeven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ravintola schreef:
15-05-2024 21:18
To, geen paniek hoor. Succes met je baan en kijk gewoon wat er lukt. Niet te snel opgeven.


Zo lief, dankjewel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ravintola schreef:
15-05-2024 21:15
Er wordt verwezen naar de wettelijke opzegtermijn.
Ja. Dus die is van toepassing op wanneer er tussentijds opgezegd wordt.
Alle reacties Link kopieren Quote
En ziek uit dienst?
Alle reacties Link kopieren Quote
Pimpelmeesje87 schreef:
15-05-2024 22:50
En ziek uit dienst?

Is nu niet aan de orde. Bovendien zijn daar wettelijke regelingen voor die boven een individuele arbeidsovereenkomst gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ravintola schreef:
15-05-2024 21:15
Er wordt verwezen naar de wettelijke opzegtermijn.
Er staat toch in het contract dat je tussentijds kan opzeggen, wat je schuin gedrukt hebt geschreven.
Ik zou wel bij het UWV checken dat het zelf opzeggen met je uitkering doet, omdat het loon nu met de uitkering wordt verrekend, tenminste ik hoop dat je bij het UWV hebt doorgegeven dat je werkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pekka123 schreef:
16-05-2024 06:14
Er staat toch in het contract dat je tussentijds kan opzeggen, wat je schuin gedrukt hebt geschreven.
Ik zou wel bij het UWV checken dat het zelf opzeggen met je uitkering doet, omdat het loon nu met de uitkering wordt verrekend, tenminste ik hoop dat je bij het UWV hebt doorgegeven dat je werkt.


Uiteraard heb ik dat doorgegeven.
Ik heb nauw contact met het UWV, regelmatig een belafspraak met de arbeidsdeskundige.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven