Gezondheid alle pijlers

Mediteren, hoe/waar begin ik?

04-03-2020 22:09 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is druk op mijn werk en druk in mijn hoofd ( dat laatste heb ik eigenlijk altijd).
En ik slaap slecht en word vaak wakker en ga dan piekeren, repeterende gedachten en ik wil er vanaf.
Misschien dat mediteren dan wat is maar hoe doe ik dat en hoe hou ik het vol?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben lid van Meditation Moments van Michael Pilarczyk, Hele fijne stem.
Gewoon gaan zitten/liggen en luisteren.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
04-03-2020 22:10
Ik ben lid van Meditation Moments van Michael Pilarczyk, Hele fijne stem.
Gewoon gaan zitten/liggen en luisteren.
Ja ik ook. Die is echt heel fijn!
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja en je hebt een gratis app, maar de uitgebreide app kost 36 euro per jaar.
Dan heb je ook zijn luisterboeken.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon gaan zitten en doen. Er is geen juiste tijd voor. Wat ik doe is mijn wekker zetten, 20 minuutjes/half uurtje. En dan ogen dicht en buikademhaling. Ik probeer alleen op mijn buik en ademhaling te concentreren. Ontzettend saai en soms moeilijk vol te houden maar het helpt mij wel om even die stroom aan gedachten te onderbreken.

Volhouden is voor mij wel een dingetje... heb het ooit twee weken elke avond een half uur gedaan. Nu doe ik het random.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Alle reacties Link kopieren
Headspace app!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de gratis app gevonden en gedownload. Ga ik eens proberen.

Gewoon gaan zitten en doen is het juist, wat moet ik doen?
Ik zou eigenlijk gewoon willen liggen en luisteren en dan rustig worden en met een beetje mazzel in slaap vallen.
Gewoon lekker in een voor jou fijne houding gaan liggen en laat de gedachten maar komen en gaan. Je ademhaling is erg belangrijk. Rustig opbouwen en je zal er veel profijt van hebben. Succes
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
04-03-2020 22:19
Ik heb de gratis app gevonden en gedownload. Ga ik eens proberen.

Gewoon gaan zitten en doen is het juist, wat moet ik doen?
Ik zou eigenlijk gewoon willen liggen en luisteren en dan rustig worden en met een beetje mazzel in slaap vallen.
In tijden van drukte kan ik me eerlijk gezegd ook moeilijk overgeven. Ik zit dan nog steeds aan van alles te denken en er schiet van alles door mijn hoofd.
Maar ga het gewoon eens proberen; oortjes in, liggen en luisteren ;-)

Als je in slaap wil vallen zou je ook eens een ASMR filmpje kunnen kijken. Vind ik zelf extreem ontspannend en ik val er vaak door in slaap.
Je hebt heel veel verschillende type filmpjes. Zelf hou ik van massagefilmpjes en kapperfilmpjes.
Alle reacties Link kopieren
En vooral niet gaan stressen omdat je niet zeker weet of je het goed doet :)

Met die guided meditations luister je gewoon naar de stem. Die zal je ook helpen met hoe je moet ademen.

Enne, je hoeft niet meteen een uur he? Begin met 5 of 10 minuten.
Alle reacties Link kopieren
Zoek op you tube eens op slaap meditatie. Staan hele fijne tussen. Je gaat gewoon in bed liggen in een houding die je fijn vind. De rest gaat vanzelf.
Lady_Day schreef:
04-03-2020 22:18
Headspace app!
:hello: haai Dolf!
Die is fijn, of Smiling mind, die is ook erg fijn met veel verschillende meditaties.
Overigens gaat het er bij meditatie om dat je je leert focussen op je adem. En dat is erg ontspannend.
En natuurlijk komen er gedachten tussendoor, maar dat is compleet normaal. Denken is wat het verstand doet.
Door meditatie leer je om daar mee om te gaan en je er minder van aan te trekken.
De genoemde apps zeggen precies wat je moet doen, dus aanzetten en gaan met die banaan ;-D
Ik doe het vaak liggend, ja ik val daarna vaak in slaap maar dat is meestal ook de bedoeling...(cvs dus ik doe siestas...)
anoniem_386798 wijzigde dit bericht op 04-03-2020 22:32
43.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Neem een warme douche of bad,
ga wat rondneuzen op youtube, search meditatie axienty of een van je favo muziek bands of neem een kijkje in de app store naar meditatie apps.

Zoek een rustig plekje in huis stille kamer of huiskamer, badkamer.
Leg daar een grote doek of handdoek neer ga daar op zitten en neem de meditatie houding aan ( die kun je ook google).

Dim je lichten zet er wat kaarsjes bij Steek wat rustgevende wierook aan of geurende olie, Neem een rustgevende plek voor jezelf in gedachten.

(geheel naar eigenkeuze) strand etc en focus je op dat plaatje in je gedachten en laat alle negativiteit van je afglijden door je geheel over te geven aan de meditatie geluiden die uit je speakers of wat dan ook voorvloeien.

Hopelijk Ben je hier iets mee geholpen.

Succes.
Minds are Like Parachutes, they Only Function when open #.
Alle reacties Link kopieren
De Insight timer app kan ik echt aanbevelen.
Naast heel veel verschillende meditaties is ook een curcus mediteren te volgen.
Dan wordt stap voor stap het een en ander uitgelegd. En allemaal gratis.
Alle reacties Link kopieren
Het is maar net wat voor jou werkt. Als je niet weet wat je 'moet doen', kan een geleide meditatie heel erg helpen; dan neemt iemand je mee met oefeningen of met herinneringen zoals "breng je aandacht weer naar je buik". Misschien kun je gewoon wat apps of oefeningen op YouTube proberen om er zo achter te komen welke stem je fijn vindt, hoeveel aanwijzingen je prettig vindt. Je hebt meditaties die gericht zijn op je lichaam, dus je aandacht langs alle onderdelen van je lichaam laten gaan om zo wat meer contact te maken. Je kunt ook juist iets 'doen met je gedachten; je voorstellen dat elke gedachte op een bootje zit en wegdrijft over een riviertje. Misschien werkt het voor jou om een kwartier bewust te luisteren naar klassieke muziek. Of zeegeluiden. Ik zou dan acuut moeten plassen, maar wie weet maakt het jou helemaal zen!
Uiteraard is het niet per se nodig om in de lotushouding te gaan zitten en aan 'niks' te denken. Wie weet werkt wandelen of kleuren of puzzelen of kraanvogels vouwen of een stevig robbertje breien voor jou wel het beste.
Succes met je zoektocht!
Alle reacties Link kopieren
+1 voor de Meditation Moments app!
Alle reacties Link kopieren
Om te starten raad ik mijn klanten de gratis VGZ app aan: VGZ Mindfulness.
Je kan kiezen tussen en mannen of vrouwenstem, wat voor soort meditatie je wilt (liggen, zitten, lopen) en hoe lang die mag duren. Fijn om mee te beginnen! Ik wissel deze af met de betaalde Meditation app van Michael Pilarczyk. Meer keuze, ook binaural muziek. Vind ik prettig om naar te luisteren! En inderdaad zijn luisterboeken, die ik tijdens het wandelen met de hond luister.
mamavanf wijzigde dit bericht op 04-03-2020 22:49
3.75% gewijzigd
Het is beter een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken ~ In loving memory of AnnA.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips. Ik ga eens wat van proberen. Kijken of het helpt om een rustiger hoofd te krijgen.
minnimouse schreef:
04-03-2020 22:21

Als je in slaap wil vallen zou je ook eens een ASMR filmpje kunnen kijken. Vind ik zelf extreem ontspannend en ik val er vaak door in slaap.
Je hebt heel veel verschillende type filmpjes. Zelf hou ik van massagefilmpjes en kapperfilmpjes.
Ik had er nog nooit van gehoord, dus even aan het googlen geslagen.
Heel bijzonder. Maar bij mij werkt het totaal niet ontspannend. Het geluid irriteert me. Ik word er juist onrustig door.
Geef mij maar de gewone meditaties.
minnimouse schreef:
04-03-2020 22:10
Ik ben lid van Meditation Moments van Michael Pilarczyk, Hele fijne stem.
Gewoon gaan zitten/liggen en luisteren.
Deze
Yoga nidra is ook erg fijn om te doen.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
04-03-2020 22:47
Bedankt voor de tips. Ik ga eens wat van proberen. Kijken of het helpt om een rustiger hoofd te krijgen.
Geef het een beetje tijd. Ik vond het in het begin best lastig.... En bij tijd en wijle nog steeds. Hoe langer je ermee bezig bent, hoe makkelijker het wordt. Succes!
Het is beter een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken ~ In loving memory of AnnA.
Hier nog een meditatie beginneling!
Ik ben sinds kort begonnen met een soort coachingstraject, ACT (acceptance and commitment therapy). Een belangrijk onderdeel daarvan is meditatie en mindfulness. Daar wilde ik al veel langer mee beginnen en heb er veel over gelezen, maar... lezen over Parijs is iets anders dan rondlopen ín Parijs. Dus ik ben ook gewoon begonnen met meditatie.

Voor nu probeer ik 1 keer per dag een geleide meditatie (meditation moments is ook mijn favoriet) en 1 keer niet geleid, maar soms met een zacht muziekje of begin- en eindgong. 2 keer 5-10 minuten, maar poeh! Lastig!

M’n ACT coach zegt dat je mediteren niet fout kunt doen, en dat het opmerken van veel gedachten al heel goed is, maar ik hoop over een tijdje ook wat meer rust te voelen.

Nog tips?
Ik heb een meditatie cursus bij Zen Meditatie gedaan (www.zen.nl). Mede omdat ik die stemmen in die apps niet chill vond, gefrustreerd werd van het zoeken naar een juiste app/manier om het te leren EN omdat ik er meer uit wilde halen (soort therapie - meer willen leren).

Zen.nl is een hele dikke aanrader!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net in de meditation moments app de praktische tips geluisterd en een eerste meditatie gedaan. Zijn stem is inderdaad best fijn. Ik ga maar de komende tijd de gratis dingetjes eens uitproberen. Vind het wel moeilijk om me te concentreren, hoor de auto’s buiten en een wasmachine hier boven ergens. Maar dat zal wel een kwestie van wennen zijn hoop ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven