Gezondheid alle pijlers

Meer groentes eten

13-02-2019 09:40 120 berichten
Ivm hormonen heb ik vandaag het advies gekregen om 400 gram groentes per dag te eten. Eerlijk gezegd kom ik daar (bijna) nooit aan en vraag me ook echt af hoe ik dat ga doen. Ik ben geen fan van snoepgroentes, salades of rauwe groentes en om nou twee keer warm te eten lijkt me ook niet echt gezond? :roll:

Heeft iemand misschien tips om mijn hoeveelheid groentes te verhogen zonder dat ik in een konijn moet veranderen? :roll:
redbulletje schreef:
13-02-2019 10:25
Die van Spicy Tom bij de AH is wel lekker. Die is lekker pikant. (Je zou er ook 'n bloody mary van kunnen maken ;-D )
Zelf tomatensap maken van een pakje gezeefde tomaten. Zo veel lekkerder omdat je het zelf smaak kunt geven met kruiden ed.
Moosey schreef:
13-02-2019 10:26
Eigenlijk zou je even moeten nagaan waar het echt om gaat, dat 400 gr groenten eten. Gaat het om de vezels? Dan is een sapcentrifuge niet zo’n goed idee. Gaat het om de vitamines/mineralen? Dan heb je niet zoveel aan rauwe groenten. Gaat het om minder koolhydraten eten? Dat heeft dan ook weer andere consequenties. Nog even doorvragen bij je consulent dus.

Ik eet denk ik wel 400 gr groenten per dag, ik lunch met salade van peulvruchten en (veelal gare) groenten. Dan met avondeten erbij red ik dat wel.
peulvruchten vallen niet onder groenten en als het de bedoeling is dat ze ook koolhydraat arm eet dan zijn peulvruchten niet goed.
Moosey schreef:
13-02-2019 10:26
Eigenlijk zou je even moeten nagaan waar het echt om gaat, dat 400 gr groenten eten. Gaat het om de vezels? Dan is een sapcentrifuge niet zo’n goed idee. Gaat het om de vitamines/mineralen? Dan heb je niet zoveel aan rauwe groenten. Gaat het om minder koolhydraten eten? Dat heeft dan ook weer andere consequenties. Nog even doorvragen bij je consulent dus.

Ik eet denk ik wel 400 gr groenten per dag, ik lunch met salade van peulvruchten en (veelal gare) groenten. Dan met avondeten erbij red ik dat wel.

Het ging erom dat het goed is voor de lever, waardoor die weer makkelijker gifstoffen uit je lichaam kan halen.
JustcallmeTuT schreef:
13-02-2019 10:28
Zelf tomatensap maken van een pakje gezeefde tomaten. Zo veel lekkerder omdat je het zelf smaak kunt geven met kruiden ed.
Er moeten volgens mij heel veel ingredienten bij wil je het zo smaakvol kunnen krijgen als die Spicy Tom.
snorriemorrie schreef:
13-02-2019 10:29
Het ging erom dat het goed is voor de lever, waardoor die weer makkelijker gifstoffen uit je lichaam kan halen.
Dan gaat 't er dus vooral om je lever niet teveel te belasten met suikers en koolhydraten. De theorie is dat je voller zou zitten van groenten en dus minder koekjes/chips snaait. Ik heb dit wel 'ns als dieetmethode gebruikt, maar dat komt me binnen 'n paar dagen m'n strot uit. Ik ben al geen groenteliefhebber, maar als ik dan ook nog dubbele hoeveelheden naar binnen moet werken krijg ik er echt een afkeer van. Bovendien sta ik hormonaal zodanig op m'n kop dat ik uberhaupt geen dieet kan volhouden momenteel.
Ik maak niets met zout. Dus ook de soep niet. Ik hoef het ook niet perse heel lekker te vinden. Als het maar niet heel goor is. Ik ben wel makkelijk daarin.

To ik hoop dat het helpt. Naar dat je zoveel last hebt joh! Vind je hormonen slikken geen optie?

Groentelasanga maak ik met koolraap in dunne plakken. Vind je gegrilde groente lekker? Dan kan ook op brood.

Ik eet met gemak 400 gram groente per dag. Zit even te denken hoe (ik heb pas een paar weken in de app van het voedingscentrum bij gehouden omdat ik te dik ben geworden, dus weet het precies).
Ik lees iets over blikjes en potjes groente. Maar dat eet je toch niet vrijwillig? Groente uit pot heeft echt een walgelijke smaak vind ik. Bah. Ik word depressief als ik dat moet eten.

Mijn vriezer ligt vol met diepvries groente (en fruit). Daarnaast koop ik wekelijks vers op de markt. Veel gezonder. En het smaakt vooral vele maken lekkerder.

Ik maak graag zelf verse tomatensoep, courgette soep, linzensoep, groentesoep en als ik tijd heb Harira. Turks broodje erbij en klaar. Als lunch het liefst. In lasagne gooi ik altijd 80% groente, 20% biologisch rundergehakt (en belachelijk veel kaas :rofl: ). Door de pasta doe ik ook altijd heel veel verschillende groente. Het smaakt daardoor veel lekkerder. Groente roerbakken met een teentje knoflook. Je kan ook een tajine aanschaffen (om bijvoorbeeld kip, aardappels en groente te stoven). De kip marineren met Marokkaanse kruiden. En knoflook, een uitje, wat tomaat, zoete aardappels of pompoen, wortels, courgette etc erbij. :mrgreen:
redbulletje schreef:
13-02-2019 10:33
Dan gaat 't er dus vooral om je lever niet teveel te belasten met suikers en koolhydraten. De theorie is dat je voller zou zitten van groenten en dus minder koekjes/chips snaait. Ik heb dit wel 'ns als dieetmethode gebruikt, maar dat komt me binnen 'n paar dagen m'n strot uit. Ik ben al geen groenteliefhebber, maar als ik dan ook nog dubbele hoeveelheden naar binnen moet werken krijg ik er echt een afkeer van. Bovendien sta ik hormonaal zodanig op m'n kop dat ik uberhaupt geen dieet kan volhouden momenteel.

ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook nog een beetje mijn twijfels bij heb in hoeverre ik dit ga volhouden, vandaar dat ik maar niet tegen mezelf ga zeggen dat ik geen snoepjes of koekjes meer mag, maar wel proberen die 400 gram groentes te eten, en hopelijk lukt het daardoor dan ook om wat minder te snoepen. Ik probeer het nu maar in babystapjes te verdelen, dat lijkt me het beste voorlopig, niet te hard van stapel lopen maar kleine nudges om toch wat gezonder te gaan eten.

Dat hormonaal op zijn kop staan herken ik helaas, maar ik schrik wel dat jij daar nu nog zo'n last van hebt want ik had gehoopt dat het over zou zijn als mijn eierstokken eruit worden gehaald (laatste redmiddel bij PMDD, maar aangezien ik al zoveel heb geprobeerd is de kans aanwezig dat het toch gaat gebeuren in de toekomst)
@SjakS: ik slik momenteel wel hormonen, maar daar komt het gewoon dwars doorheen. Als het lukt om door te slikken gaat dat na ongeveer een maand wel weer beter, maar de laatste tijd kreeg ik regelmatig doorbraakbloedingen dus dat gaat dan ook weer niet op.

Het blijft helaas een heel gepuzzel
Eet je ei? Met geraspte gourgette bakken als een soort pannenkoekjes.
Of muffinvormjes vullen met groente en ei.
Frittata als lunch?

Stampot maken en de helft van de aardappels vervangen door koolraap of zoete aardappel.

Champignons met Philadelphia en knofloofpoeder in de oven.

Groenekoolbladeren vullen met wrapvulling. Dus de wrap vervangen.
Oh en.. Probeer zoete aardappel patatjes. Gefrituurd het lekkerst. Uit de oven ook. :heart:
Ik eet op brood wel altijd tomaat, ui/bieslook, blaadje sla bij m'n kaas/ham. Tis niet veel maar het maakt wel m'n brood lekkerder en het voelt gezonder ;-D
snorriemorrie schreef:
13-02-2019 10:39
@SjakS: ik slik momenteel wel hormonen, maar daar komt het gewoon dwars doorheen. Als het lukt om door te slikken gaat dat na ongeveer een maand wel weer beter, maar de laatste tijd kreeg ik regelmatig doorbraakbloedingen dus dat gaat dan ook weer niet op.

Het blijft helaas een heel gepuzzel
Heftig zeg. Was eens door de prikpil een jaar van de rel (2 keer maar dat durf ik niet te zeggen omdat alleen een idioot vrijwillig voor de 2de keer zo iets stoms doet). Denk dat de overgang een hel word. Ik ga verder voor je verzinnen wat ik man en kinderen zoal voorzet. Dat je minder gaat snoepen als je meer groente eet klopt denk wel hoor. Ik snoep nauwelijks. En dan toch te dik he! Jammer....
SjakS schreef:
13-02-2019 10:40
Eet je ei? Met geraspte gourgette bakken als een soort pannenkoekjes.
Of muffinvormjes vullen met groente en ei.
Frittata als lunch?

Stampot maken en de helft van de aardappels vervangen door koolraap of zoete aardappel.

Champignons met Philadelphia en knofloofpoeder in de oven.

Groenekoolbladeren vullen met wrapvulling. Dus de wrap vervangen.

Ik mis nu even een kwijlsmiley :yes:
SjakS schreef:
13-02-2019 10:46
Heftig zeg. Was eens door de prikpil een jaar van de rel (2 keer maar dat durf ik niet te zeggen omdat alleen een idioot vrijwillig voor de 2de keer zo iets stoms doet). Denk dat de overgang een hel word. Ik ga verder voor je verzinnen wat ik man en kinderen zoal voorzet. Dat je minder gaat snoepen als je meer groente eet klopt denk wel hoor. Ik snoep nauwelijks. En dan toch te dik he! Jammer....

Ja, de prikpil durf ik dus inderdaad ook niet aan om te proberen.... Ik denk dat ik daar ook aardig van uit balans zou raken. :@@:
redbulletje schreef:
13-02-2019 10:42
Ik eet op brood wel altijd tomaat, ui/bieslook, blaadje sla bij m'n kaas/ham. Tis niet veel maar het maakt wel m'n brood lekkerder en het voelt gezonder ;-D
Alle beetjes helpen. Kun je niet klein kommetje soep erbij nemen. Iets wat je zo weg kan slurpen? Pompoen of tomaat of bv bloemkool soepje? Vind je kiemen lekker? Kan je bij de AH in een bakje kopen. Ik doe dat als ik brood eet erop. Maar eet ook gerust een pluk tussendoor. Maar dat is denk een beetje teveel van het goede als ik jou zo lees.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
13-02-2019 10:37
ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook nog een beetje mijn twijfels bij heb in hoeverre ik dit ga volhouden, vandaar dat ik maar niet tegen mezelf ga zeggen dat ik geen snoepjes of koekjes meer mag, maar wel proberen die 400 gram groentes te eten, en hopelijk lukt het daardoor dan ook om wat minder te snoepen....

Neem dan toch de moeite eens om de etiketten even te controleren op die E621. Die zorgt ervoor dat je blijft dooreten. Probeer voor de grap maar eens uit; een zak pinda´s van 200 gram leegeten (zonder E621) of een zak chips van 200 gram waar het wel in zit.

Spreek dan liever met jezelf af dat je met dit soort dingen kiest voor de gezondere variaties.

En koop dingen die je lekker vindt. Ik bedoel; als er een reep chocolade naast een zak worteltjes ligt, nou... succes. Ligt er een pakje gerookte zalm, dan wordt het al makkelijker om een broodje af te bakken, er een uitje en wat sla bij te doen en eventueel een worteltje te raspen.
Van een broodje met je favoriete kaas kun je makkelijk een broodje gezond maken. Als je op dat broodje al chocopasta hebt gesmeerd wordt het al lastiger. Gekookte ham kun je goed combineren met een selleriesalade. Banaan is ook lekker op brood.
ceylon wijzigde dit bericht op 13-02-2019 10:53
0.83% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Lotus90 schreef:
13-02-2019 10:36
Ik lees iets over blikjes en potjes groente. Maar dat eet je toch niet vrijwillig? Groente uit pot heeft echt een walgelijke smaak vind ik. Bah. Ik word depressief als ik dat moet eten.
ik heb een zwak voor: rodekool uit pot, met appelmoes uit pot
oh, en chineze sperziebonen uit blik
snorriemorrie schreef:
13-02-2019 10:48
Ja, de prikpil durf ik dus inderdaad ook niet aan om te proberen.... Ik denk dat ik daar ook aardig van uit balans zou raken. :@@:
Van de prikpil werd ik serieus een naar depressief rotwijf. Veel boos en huilen. Zweten. Dik!! God wat een ellende. Dacht haal mij maar op. Ik ben er klaar mee. De dokter heeft toen ad voorgeschreven. Ik heb daar ook al een geschiedenis mee. Nog meer ellende. Ik neem niets meer. Nog geen asprientje!
SjakS schreef:
13-02-2019 10:49
Alle beetjes helpen. Kun je niet klein kommetje soep erbij nemen. Iets wat je zo weg kan slurpen? Pompoen of tomaat of bv bloemkool soepje? Vind je kiemen lekker? Kan je bij de AH in een bakje kopen. Ik doe dat als ik brood eet erop. Maar eet ook gerust een pluk tussendoor. Maar dat is denk een beetje teveel van het goede als ik jou zo lees.
Ja, da's teveel van 't goeie.
Ik koop wel af en toe 'n zak soep van Unox, maar dan ben ik het daarna ook weer weken beu.
Zelf soep maken zit er voorlopig niet in, want ik kan niet meer goed tegen etensgeuren, dus hoelanger ik iets moet ruiken, hoe minder trek ik er in heb en dus liever toch een boterham pak.
lilalinda schreef:
13-02-2019 10:51
ik heb een zwak voor: rodekool uit pot, met appelmoes uit pot
oh, en chineze sperziebonen uit blik
Rode kool eet ik zelden. Maar als ik dat doe dan uit pot. Als ik het zelf maak is het namelijk serieus niet te knagen.
Ik eet wel af en toe 'n lepel lijnzaad met hennep/lijnzaadolie. Ook goed voor de darmen.
SjakS schreef:
13-02-2019 10:52
Van de prikpil werd ik serieus een naar depressief rotwijf. Veel boos en huilen. Zweten. Dik!! God wat een ellende. Dacht haal mij maar op. Ik ben er klaar mee. De dokter heeft toen ad voorgeschreven. Ik heb daar ook al een geschiedenis mee. Nog meer ellende. Ik neem niets meer. Nog geen asprientje!

Dat is ongeveer hoe ik me voelde toen ik nog geen anticonceptie slikte. Ik heb er echt baat bij om mijn hormonen zo stabiel mogelijk te houden, vandaar de pil. En dan alsnog probeert mijn lichaam de controle gewoon over te nemen, pas als het me lukt om hem door te slikken dan houdt het helemaal op voor een tijdje.
@Ceylon: daar ga ik ook zeker eens over nadenken, bedankt voor de tip. Een broodje gezond klinkt heerlijk eigenlijk, ik ga daar zo eens ingrediënten voor halen
Alle reacties Link kopieren
PiNuts14 schreef:
13-02-2019 10:10
Jammer dat je niet van rauwe groente, snoepgroente of salades houdt. Ik snijd elke dag een wortel, paprika en een handje cherrytomaten fijn om bij m’n lunch op te eten. Is toch al snel 200 gram groenten.

Je kan ook wat meer groenten koken de avond van tevoren en het restje meenemen als bijgerecht bij je lunch.

Soep hoeft niet zout te zijn als je het zelf maakt. Als je een ui, wortel en selderstengel aanstooft in een pan en er vervolgens tomaten, paprika, wortel, pompoen, broccoli, witlof of bloemkool (dan wortel weglaten voor de kleur) even bij meebakt, wat groenten toevoegt en dan de (zoutarme) bouillon erbij gooit en een half uurtje of minder laat pruttelen is de soep niet zo zout.

Verder maak ik vaak bij nasi of wok meer groenten klaar en minder ik de hoeveelheid noedels of rijst. Vriend houdt niet van groenten, maar eet dan wel een 400 gr zak wokgroenten alleen weg - wel op smaak gebracht met kruiden en bijv zelfgemaakte pindasaus of zoetzure saus.

Hier ook. Ik eet vrij veel groente bij het avondeten (ik gooi overal sowieso extra groente door), dus meer was nu niet een optie. Daarom moet ik het overdag maar eten. Dus minitomaten en komkommer mee naar het werk. Dat scheelt een berg. En ik vind het ook gewoon lekker.

En To, als 2x warm eten voor jou helpt, gewoon doen. Wij zijn het hier in Nederland niet meer gewoon, maar vroeger en in het buitenland is het heel normaal.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven