Gezondheid alle pijlers

Melatonine

10-02-2019 17:36 46 berichten
Ik heb moeite met slapen de laatste tijd. Ik denk dat het inmiddels wel 2 weken nu is dat ik erg lastig in slaap kom. Dus ik dacht ik ga eens melatonine gebruiken. Ik heb het eigen merk van Etos van 0,1 Mg. Nu las ik dus op internet dat 0,1 Mg heel weinig is dat sommige mensen tussen de 3-5 Mg nemen. En dan staat er op de bijsluiter 1 pil innemen voor het slapen? Ik snap deze logica niet helemaal, het lijkt mij dus echt veel te weinig.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of gewoon wat meer info over ? :)
Wat meer info in deze TrosAvro-Radarlink:
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... elatonine/

Het kan te maken hebben met het tijdstip waarop je de pil inneemt, begrijp ik uit het verhaal.
En informatie over de dosis:

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... elatonine/
Alle reacties Link kopieren
Het correct gebruiken van melatonine, zodat je ook daadwerkelijk effect ervaart, is een stuk ingewikkelder dan een simpele bijsluiter doet geloven.

Daarnaast is het maar de vraag of jouw slaapproblemen wel worden veroorzaakt door een verstoorde melatonine spiegel.
RosesAreRed schreef:
10-02-2019 17:43
Wat meer info in deze TrosAvro-Radarlink:
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... elatonine/

Het kan te maken hebben met het tijdstip waarop je de pil inneemt, begrijp ik uit het verhaal.
Dank je ik heb erg veel aan je linkjes! :) Ga het even rustig doorlezen.
Alle reacties Link kopieren
Maktub schreef:
10-02-2019 17:55
Het correct gebruiken van melatonine, zodat je ook daadwerkelijk effect ervaart, is een stuk ingewikkelder dan een simpele bijsluiter doet geloven.

Daarnaast is het maar de vraag of jouw slaapproblemen wel worden veroorzaakt door een verstoorde melatonine spiegel.

Eens. Het is zeker geen wondermiddel.
To, wat heb je verder geprobeerd? Geen tv/tablet/telefoon in de laatste 1-2 uur voor het slapen gaan? Wat eet/drink je nog op de avond? Kan het zijn dat je het te koud/warm in bed hebt? Heb je stress? Beweeg je genoeg? Lig je te piekeren?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Maktub schreef:
10-02-2019 17:55
Het correct gebruiken van melatonine, zodat je ook daadwerkelijk effect ervaart, is een stuk ingewikkelder dan een simpele bijsluiter doet geloven.

Daarnaast is het maar de vraag of jouw slaapproblemen wel worden veroorzaakt door een verstoorde melatonine spiegel.
Dit dus.

Belangrijk om bij jezelf na te gaan waardoor het kan komen. Pieker je veel? Is je dagritme veranderd? Drink je laat op de dag of s avonds nog cafeïne? Neem je een wijntje s avonds? (Ik kon hier zelf bijv opeens niet meer goed van slapen). Is je kamer niet te warm / koud? Sport je nog laat op de avond? Etc
Alle reacties Link kopieren
Haha zelfde gedachte dianef!
Ik heb melatonine wel eens gebruikt op vakantie zodat ik hopelijk sneller in het ritme zou komen (8 uur tijdsverschil) en ik kan nou niet zeggen dat het echt goed gewerkt heeft. Soms stond ik gewoon moe op en was ik smiddags zo moe dat echt even een uurtje moest gaan liggen.

Kortom ik weet niet of ik het bij mijn aankomende vakantie met wederom 8 uur tijdsverschil het weer ga gebruiken. Denk dat ik meer baat heb bij valeriaan omdat ik op vakantie onrustiger slaap.
Alle reacties Link kopieren
Overleg eens met je huisarts als jij graag pillen wilt slikken.

https://www.farmacotherapeutischkompas. ... melatonine Heb je hier al gelezen?
huisduif wijzigde dit bericht op 10-02-2019 19:54
21.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoe kom je erbij dat een hogere dosering niet verkocht mag worden zonder recept?
Er zijn genoeg websites/winkels die gewoon 1,2,3, 5 en 10 mg verkopen hoor. Ook bij het kruidvat en de tuinen kunnen ze dat gewoon voor je bestellen als ze het al niet in het standaard assortiment hebben., bijv. Van Lucovitaal. Is niets strafbaars aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken meerdere mensen die er baat bij hebben, te weten mijn zoon met adhd, een kameraad die in ploegen werkt, een collega en een patient van mij. Allemaal gebruiken ze een andere hoeveelheid, wat alles te maken heeft met het lichasmsgewicht. Je kunt beter laag beginnen (2 mg is wat de arts ook zal verschrijven) en dan met 1 mg stapsgewijs omhoog gaan dan in 1 keer 5 of 10 mg te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik neem weleens een pilletje om beter te slapen. Het helpt echt bij mij; ik slaap sneller, langer en dieper.

Mijn moeder heeft het geprobeerd, maar het deed niets.
Ik gebruik ook wel eens melatonine. Het helpt me wel om weer door te slapen. Ik gebruik maximaal 10 van die kleine pilletjes, terwijl er op de verpakking staat dat je maximaal 3 per keer mag nemen. Voorheen stond op de verpakking dat je er maximaal 10 per keer mocht nemen, maar ivm europese regelgeving is de dosering verlaagd.
Met 10 pilletjes slaap ik heel goed, maar ik ben dan de volgende ochtend wel sloom. Zou dat bijv. niet doen als ik de volgende dag moest werken. En ik gebruik ze nooit langer dan 3 nachten. Als ik ze langer gebruik slaap ik juist weer veel slechter.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond die uitzending van Radar wat overtrokken. Ik heb sterk het vermoeden dat die slaapartsen graag melatonine op recept zouden willen uitschrijven omdat ze er dan wat aan kunnen verdienen. Als ik zie hoe mijn huisarts er mee omgaat;

Jaar of 6 geleden na aangeven dat ik slecht doorslaap: oh, ik schrijf receptje melatonine retard 3mg pillen uit. Ik ga naar apotheek, kan volgende dag melatonine ophalen voor anderhalve euro per pil!!! Niet vergoed. Daarna maar zelf melatonine online gekocht voor paar cent per pil.

Dochter van 12 die erg lastig inslaapt. Ligt soms tot 23.30 uur naar plafond te staren. Huisarts: geef maar melatonine. Ik: 1mg? Huisarts: neeeh, ben je gek, dat werkt toch niet: 3mg.

Die slaapartsen van Radar doen net alsof het rocket science is. Mijn huisarts is stukken lakonieker.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ik gebruikte ze ook om te slapen, alleen kreeg ik er echt horror-nachtmerries van. Echt vreselijk, ik legde het verband niet.
Tot ik op een dag Googelde op melatonine - nachtmerries. Ik was bepaald de enige niet..
Met de huisarts besproken en heb nu voor noodgevallen slaappillen voorgeschreven gekregen. D.w.z. als ik echt al nachtenlang niet meer dan 3, 4 uur slaap heb gekregen.

Het is echt niet zo onschuldig als je denkt inderdaad, maar ik sliep wel 10 uur achter elkaar tot ik wakker werd van die nachtmerries.. was nog steeds moe en had soms zelfs spierpijn van het rennen, vluchten en van me af slaan.
Maar anderen hebben er niks van. Ik zou eerst overleggen met je huisarts.
Ik gebruik 4 van die tabletjes van de Etos een half uur voor het slapen, al jaren. En het bevalt me heel goed: ik lig nooit meer uren wakker, wat een verwarming!

Mijn huisarts vind de dosering prima en ik mag het dagelijks en voor de lange termijn gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
SadButTrue999 schreef:
10-02-2019 19:47
Ik gebruikte ze ook om te slapen, alleen kreeg ik er echt horror-nachtmerries van. Echt vreselijk, ik legde het verband niet.
Tot ik op een dag Googelde op melatonine - nachtmerries. Ik was bepaald de enige niet..
Met de huisarts besproken en heb nu voor noodgevallen slaappillen voorgeschreven gekregen. D.w.z. als ik echt al nachtenlang niet meer dan 3, 4 uur slaap heb gekregen.

Het is echt niet zo onschuldig als je denkt inderdaad, maar ik sliep wel 10 uur achter elkaar tot ik wakker werd van die nachtmerries.. was nog steeds moe en had soms zelfs spierpijn van het rennen, vluchten en van me af slaan.
Maar anderen hebben er niks van. Ik zou eerst overleggen met je huisarts.
Oh, dit herken ik wel trouwens.

Heb jaar of 18 geleden voor het eerst melatonine geslikt: 1mg. Toen was ik twee maanden in Maui en dus 11 uur tijdverschil. Op aanraden van vriendin melatonine geslikt. Ik sliep hele nachten niet, wekenlang. Weet niet of dat toen er ook mee te maken had dat mijn ritme sowieso totaal op zijn kop stond vanwege jetlag.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Als je nachtmerries hebt moet je iets meer nemen, dan kom je niet diep genoeg in slaap met de gebruikte dosering.
Alle reacties Link kopieren
De kans dat je een melatonine tekort hebt is erg klein. Melatonine moet je innemen 5 uur voor je eigen melatonineproductie begint. Dat moet je dus eerst laten meten. Neem je het op het verkeerde moment dan kan je je hele biologische klok voor lange tijd in de war schoppen. Met melatonine is een hogere dosis niet per definitie meer effectief, in tegendeel. Kijk eerst eens naar je algemene slaaphygiene. Daar valt vaak veel meer te winnen. En als je toch per se melatonine wilt slikken, laat dan bepalen wanneer je eigen productie begint.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
lizenlotte schreef:
10-02-2019 21:13
Als je nachtmerries hebt moet je iets meer nemen, dan kom je niet diep genoeg in slaap met de gebruikte dosering.
Nou.. ik doe toch liever wat de huisarts me heeft aangeraden. Ik gebruikte maar liefst 5 mg en weeg minder dan 60 kilo, best veel dus.
Ik zou ook iedereen die chronisch slecht slaapt adviseren dat met de huisarts te overleggen.

Zelf proberen om bv niet meer te eten 's avonds, geen alcohol, koffie, thee kan geen kwaad.
Schermen vermijden kan ook helpen (het blauwe licht) geen tv in je slaapkamer, wat lezen, douchen.
Enfin er zijn zoveel dingen die je kunt proberen zonder dat het gevaar voor je gezondheid oplevert.

Bij mij helpt een kruidenmiddeltje wel, etherische olie om precies te zijn, het staat bekend om de rustgevende werking. Het is zelfs te koop als spray voor op je kussen. Maar als dat niet meer helpt: een slaappil en bam ik slaap 8, 9 uur en wordt uitgerust wakker. Ik mag er meer van gebruiken, ook vind ik het zelf wel prettig dat de huisarts/apotheek in de gaten houden of ik niet teveel of juist te weinig gebruik. Te weinig klinkt raar, maar slaapgebrek kan hele vreemde klachten veroorzaken: ik heb al een keer te horen gekregen van de ha 'en nu neem je de komende 2 weken elke avond een pil, je moet echt even goed bijslapen'.
En ja hoor, ik voelde me stukken beter. Lichamelijk bedoel ik, geen spierpijn meer, mijn zicht werd scherper: nooit geweten dat dat verband hield met elkaar, ik wilde mijn ogen al laten nakijken bij een opticien. Was zonde van het geld geweest.

Tip voor jou: ik zou dit advies weghalen, voor je het weet heb je een ban wegens het geven van medisch advies ;)
(niet dat ik je ga staffen hoor, just saying! )
Padoempats schreef:
10-02-2019 19:49
Ik gebruik 4 van die tabletjes van de Etos een half uur voor het slapen, al jaren. En het bevalt me heel goed: ik lig nooit meer uren wakker, wat een verwarming!

Mijn huisarts vind de dosering prima en ik mag het dagelijks en voor de lange termijn gebruiken.
Zo zie je maar, wat voor mij een ramp was is voor jou kennelijk een goed idee!
Ik ben alleen heel benieuwd wat er had moeten staan ipv 'verwarming' :D
Ben nu ook moe, meestal zie ik wel wat er bedoelt was, typo's maakt iedereen.

Trouwens, als ik moe ben maak ik ook veel meer schrijffouten! Lees soms de volgende dag dingen waarvan ik denk huh, heb IK dat geschreven? Bij wijze van spreken mijn eigen naam verkeerd :)
SadButTrue999 schreef:
10-02-2019 21:38
Zo zie je maar, wat voor mij een ramp was is voor jou kennelijk een goed idee!
Ik ben alleen heel benieuwd wat er had moeten staan ipv 'verwarming' :D
Ben nu ook moe, meestal zie ik wel wat er bedoelt was, typo's maakt iedereen.

Trouwens, als ik moe ben maak ik ook veel meer schrijffouten! Lees soms de volgende dag dingen waarvan ik denk huh, heb IK dat geschreven? Bij wijze van spreken mijn eigen naam verkeerd :)

Hahaha verademing! Dit was een gevalletje autocorrect:)
fayanna schreef:
10-02-2019 21:23
De kans dat je een melatonine tekort hebt is erg klein. Melatonine moet je innemen 5 uur voor je eigen melatonineproductie begint. Dat moet je dus eerst laten meten. Neem je het op het verkeerde moment dan kan je je hele biologische klok voor lange tijd in de war schoppen. Met melatonine is een hogere dosis niet per definitie meer effectief, in tegendeel. Kijk eerst eens naar je algemene slaaphygiene. Daar valt vaak veel meer te winnen. En als je toch per se melatonine wilt slikken, laat dan bepalen wanneer je eigen productie begint.
Dit dus!

Laatst een heel stuk over op Radar. Het wordt gezien als wondermiddel, maar er is maar een heel klein percentage voor wie het daadwerkelijk helpt omdat die een melatonine tekort hebben. En dat hebben maar heel weinig mensen! In hert programma werd ook eenmoeder geïnterviewd met een zoon die ADHD heeft, daaruit bleek dat ze steeds meer melatonine gaf om effect te hebben. Je raakt er aan gewend.....
Padoempats schreef:
10-02-2019 22:38
Hahaha verademing! Dit was een gevalletje autocorrect:)
Ja, natuurlijk, wat anders... nu je het zegt denk ik: waarom zag ik dat niet :proud: :facepalm:

Never trust autocorrect, die laat je soms klinken als Google Translate. Wel grappig soms, daar niet van! :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven